آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

تفسیریک خبر{استان کردستان}بخش نخست

تفسیریک خبر{استان کردستان}1

اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که بر گرفته از آموزه های دینی است به ما می آموزد از خوبی ها وزیبایی ها دفاع کرده وآن رادرجامعه ترویج کنیم وهمچنین ازبدی ها وهر آن چه که مغایر با عقل، شرع ومنطق است نهی ودوری کرده وازترویج آن ممانعت به عمل آوریم.بااین مقدمه این پرسش مطرح می شود که  ملاک ومعیار انتخاب مدیر یا مسوول که بخشی ازمدیریت جامعه رابه وی می سپاریم چه در کارهای بزرگ وچه درکارهای کوچک چیست ؟انتخاب مدیر یا مسوول ممکن است در سطح کلان باشد یا درسطح کوچک تری ، مانند مسوول دفتر یک نهاد استانی. بهر تقدیر هرانتخاب وگزینش برای هر بخشی ، ملاحظه ی شماری از معیارها وملاک ها لازم وضروری است. درجوامع امروز  گزینش  مدیر یا مسوول برای سازمان یا نهادی چه کوچک و چه بزرگ موضوع چندان آسانی تلقی نمی شود.براین اساس ،شایستگی ،تعهد،توانمندی،تجربه،پاره ای از خصوصیات اخلاقی ، استفاده بهینه از شرایط وبهره وری از الزامات انتخاب یک مدیر ویا مسوول می باشد. چندی قبل دررسانه ها ی استان کردستان مشاهده گردید که مسوول دفتر نماینده ی ولی فقیه دراستان  منصوب گردیده است .این خبر  به خودی خود شگفت انگیز نیست بلکه چنین جابجایی هایی معمول و متعارف است .شگفتی ماجرا  دربازه ی زمانی انتخاب این مدیریا مسوول دفتر می باشد.استان های مرزی همه وهمه مهم اند چرا که محرومیت زمان های سابق کم وبیش به رغم تلا ش های  انجام شده  گاه و بیگاه خودنمایی می کند وبد خواهان می توانند آن رابه عنوان کم کاری ها یا اشتباهات مسوولان به رخ بکشند . ودیگر این که درنوار مرزی بودن آسیب های بیشتری را بلحاظ فرهنگی واجتماعی برساکنان وارد می کند.مرزنشینان درهر گوشه ای از کشورمان هم اکنون شاهد صدها امواج وگیرنده ی دیداری وشنیداری از بیرون هستند بدون شک گردانندگان این امواج به دعاگویی ما مشغول نیستند وبالاخره امکان  رخنه ی دشمن دراین جا نسبت به سایر مناطق افزون تر است .اگر چه مرزنشینان ایران زمین همواره سربازان فداکار برای ایران واین ملت بزرگ بوده اند. بنابراین استان کردستان هم یکی از استان های مرزی ایران  بشمار می رود .استان کردستان از یک سو به کرمانشاه واز سوی دیگر به استان آذر بایجان غربی مرتبط می باشد.کشورمان ازاستان کرمانشاه  وکردستان  باعراق وآذر بایجان غربی  با ترکیه دارای مرزمشترک می باشد .بنابراین استان کردستان بلحاظ سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی واقتصادی بسیار مهم ارزیابی می شود . پس درنتیجه باید نیروی انسانی  هم برابر  این ظرفیت ها وبالاتر از آن برای کارپیدا وگمارده شوند.همه ی این مقوله ها باید در انتخاب وگزینش نیرو ها اعم  ازمدیر یا مسوول  دفتر مقامات  بلند پایه، مد نظر قرار گیرد .تابتوان ازاین رهگذر به نتایج  مطلوب ودلخواه دست یافت . حجه الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی در دوازدهم دی ماه 1389حکم  نمایندگی مقام معظم رهبری ومسوولیت مرکز بزرگ اسلامی غرب کشوررا دریافت ودردوم بهمن همان سال وارد شهرستان سنندج مرکز استان کردستان گردید. وی جانشین حجت الاسلام والمسلمین سید موسی موسوی شده که بیش از 30 سال درآن استان خدمت کرده است .مسوولان وقت ومردم  از آقای حسینی شاهرودی استقبال با شکوهی به عمل آوردند. آن استقبال حکایت  از انتظارات وتوقعات مردم درآینده را در اذهان تدایی می کرد موضوع بحث الان دراین مقوله نیست  که آیاانتظارات تحقق یافته یا نه ؟ بلکه موضوع مورد بحث وکنکاش ،تفسیر آن خبر است.  از بدو ورود حسینی شاهرودی تا به امروزحدود شش سال و پنج ماه می گذرد درباب شخصیت ایشان باید بگوییم درعرصه ی کار وتلاش بسیار جدی وپر کار بوده وبیشترین اوقات خویش را مصروف آن می نماید. عده ای براین باورند شاید برخی از کارها که مورد رضایت بسیاری نیست ویا اشکالاتی  درآن مشاهده می گردد تصمیم  مشاوران وی می باشد مانند خبری که در تفسیرآن هستیم . ایشان در این مدت کوتاه اخیرا حکم چهارمین مسوول دفتر خویش را دراختیار رسانه ها قرار دادند . مسوولان دفتر ایشان از ابتدا ی حضورش دراستان عبارتند از سید محمد جمال زمانی ، محمد مرادزارعی،محرمعلی فراشی وبالاخره مهدی فرزی .بدیهی است که دفتر نماینده ی ولی فقیه دراستان ها به ویژه استان های مرزی ، باید نیرو هایش تحلیل گر قوی ،برخوردارازپتانسیل قابل ملاحظه وبروز باشند واوضاع منطقه را بادقت رصد نمایند پرسشی که مطرح می باشد این است که این مسؤولان چگونه انتخاب شده وچرا ترک کار کردند؟.آیامعیارها وملاک های ضروری برای مدیریت موردتوجه قرارگرفته بود ؟ آیامدیران منتخب ازاختیارات لازم برخورداربودند .آیاقبل ازپذیرش مسؤولیت ، طرحی برای بهبود اوضاع ارایه گردند؟ چراوبه چه دلیل باید درمدت کوتاه شش سال ، چهار مسوول  دفتر به کار گرفته شود؟ آیا مسوول فعلی می تواند به نیازهای مهم استان پاسخکوباشد؟ توانایی،تجربه ،تخصص وسوابق مدیریتی مدیرجدید کی وکجا به اثبات رسیده است ؟ موارد فوق الذکربخشی ازپرسش هایی است که اذهان بسیاری را مشغول کرده است .دو تن ازآقایان یعنی فراشی و زارعی از نیروهای خوش سابقه وشناخته شده می باشند .چراوبه چه دلیل نتوانستند مدت بیشتری درسطح مدیریت و مسوولیت  دفتر به کار اشتغال داشته باشند؟. ازمباحث فوق می توان به این هوده دست یافت ، نهاد مورد بحث دارای زیرمجموعه هایی است که یکی ازآن مرکز بزرگ غرب کشور است . هنگامی که  ریاست ومدیریت دفتری درشش سال به چهار نفر سپرده می شود بدون شک سایر مجموعه های مرتبط باآن وضعیت مساعد تری نخواهند داشت مضافا براین دفتری بااین کیفیت چگونه می تواند وظیفه ی نظارتی خویش نسبت به دستگاه های اجرایی را به انجام رساند؟. پرسش اساسی دراین حوزه آن است که آیا تهران این گونه تحولات منطقه ومشابه آن وزیان های کوتاه مدت ،میان مدت وبلند مدت آن را دنبال می کند ؟.

سید محمد حسین دریاباری

31/3/1396

کالبد شکافی شکست 96وآینده ی اصولگرایان

کالبد شکافی شکست 96وآینده ی اصولگرایان

دراصل ششم قانون اساسی آمده که کشور با آراء عمومی وهمه پرسی اداره می شود.بدون شک انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی ،رئیس جمهور واعضای شورای شهر وروستا از مصادیق بارز آن است.برای تحقق امر انتخابات وحضور مردم، نقش احزاب ،جناح های سیاسی ومطبوعات ضروری وبرجسته می باشد.برجستگی جناح ها ی سیاسی درآن است که نقش احزاب راایفا کرده وهمواره به تناسب زمان برنامه ارایه داده وبا مردم به اشکال گوناگون ارتباط داشته ودارند.نقش احزاب در کشورمان همواره کم رنگ ودرصد تاثیر گذاری آن محدود بوده است .درطول 38 سال اخیر جناح های سیاسی ، موسوم به چپ وراست یااصلاح طلب واصول گرا همراه با رسانه های خویش تنور انتخابات را داغ وشعله ور ساخته وباعث حضور مردم ومشارکت  آنان درانتخابات شدند .صدا وسیما به عنوان رسانه ی ملی وفرا ملی بیشتر اوقات تمام قد درکنار یک جناح وتفکر ظاهر شده است .این حضور ومشارکت درنهایت شکست یا پیروزی یکی ازدو تفکر رایج را رقم زده است.پس از جنگ عراق علیه ایران وپذیرش قطعنامه وصلح پایدار در مرزهای کشور دولت های سازندگی،اصلاحات،اصولگراودولت تدبیر وامید روی کار آمده اند که محصول تلاش وتفکر جناح های سیاسی مهم کشور بوده است.علل و عوامل شکست اصلاح طلبان واصول گرایان متفاوت است.زیرا اساسا تفکر این دو طیف سیاسی برای اداره ی کشورمتفاوت ومتضاد است.اندیشه ی اصلاح طلبان دراداره ی کشور همواره یکسان نبود بلکه به مرور زمان ونیاز جامعه تکامل یافت. الان هم همه ی آن ها وحدت فکری ورویه ی واحد دراداره ی کشور ندارند.درمجموع مشکلات آنان کمترودستیابی آنان به توافق وائتلاف آسان تراست.علل شکست های  اصلاح طلبان درانتخابات با اصولگرایان هم متفاوت است. بزودی  درگفتاری به نقد اندیشه های اصلاح طلبان  هم خواهیم پرداخت چرا که نقد عامل موثری برای کارآمد شدن نیروی  انسانی ونشانه ی پویایی هر جامعه خواهد بود.  پس از دولت اصلاحات وپیروزی اصولگرایان درانتخابات ، دولت اصولگرا به ریاست احمدی نژاد شکل گرفت .دراین هنگام مجموعه ی قوا یک دست وهمسوشدند. بسیاری براین باور بوده وهستند که نتیجه وهوده ی یک دستی وهمسویی ،سبب کاروتلاش مضاعف وفراوان می باشد.امادرعمل ، این آرزو وامید چندان تحقق نیافته است .سرانجام درسال 1392با شکست اصولگرایان ، دولت تدبیروامید روی کار آمده است. از آن پس اصولگرایان درمقاطع گوناگون شکست های سنگین وخیره کننده ای راپی درپی دریافت می کنند.چرا وبه چه دلیل؟

این گفتار به چرایی وچگونگی ،علل وعوامل شکست های پی درپی آنان خواهد پرداخت .دراین جا پرسش هایی مطرح است وآن این که آیا تغییری درنیازها ومطالبات مردم پیدا شده است؟ یا به دلیل رسانه های نوظهوروفراگیر، سطح آگاهی مردم نسبت به گذشته متفاوت شده است؟.یا این که اصلاح طلبان دربرنامه ریزی وهم کلامی بامردم ودرک وفهم مطالبات آنان دستخوش تغییر شده اند؟وبالاخره این که آیا اصولگرایان بلحاظ نگاه وفکر در زمینه های مختلف سیاسی،فرهنگی، اجتماعی واقتصادی تضعیف شده وقادر به ارایه ی برنامه ا ی جامع،نو وکارآمد نبوده ونیستند؟.گفتار پیش رواین سؤالات وده ها پرسش دیگر که موجب شکست سنگین وبهت آور اصولگرایان شده است را بررسی می کند.اصولگرایان برای تداوم فعالیت وتاثیر گذاری بلحاظ اقتصادی ورسانه ای مشکل چندانی نداشته وندارند.منتهی اساسی ترین وجدی ترین ضعف آنان تن ندادن  به تشکیلات سازمان یافته بافعالیت مداوم درچارچوب آن است.همین امر موجب گردید که ائتلاف ها وفعالیت های جمعی آنان فصلی ومقطعی وچند روزه باشد.لذا هنگام وقوع انتخابات مردم شاهد ظهور گروه ها ،احزاب و دستجات متنوع اصولگرایی درکشور هستند.پس از خاموش شدن تب وتاب، شورواشتیاق وهیجان انتخابات ،دیگر اثری از آن ها به چشم نمی خورد .مقطعی  اندیشیدن و مقطعی فعالیت کردن سبب پیدایش دو اصل دیگر ی که به تضعیف روحیه واراده ی هرانسانی  می انجامد،عارض برآنان نیز شده است. نخست این که شایسته سالاری که از امور پذیرفته شده ی عقل است از میان آنان رخت بربسته وجای خودرابه روابط ونسبت های متعارف داده است . دوم این که بسیاری از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را برمحور تکلیف نگریسته  وبه انجام آن مبادرت می ورزند وبرای موفقیت مطالعه ی عمیق نکرده وتمهیدات لازم وموردنیاز آن رابطور مبسوط فراهم نمی سازند. معنای این گونه اعمال واین نوع تفکر این است که کار باید  انجام پذیرد. اگر درست تحقق یافت چه خوب واگر درست تحقق نیافت ونتیجه ی لازم بدست نیامده می گویند به «تکلیف» عمل شده است. این درحالی است که ادیبان ، فقیهان وعارفان تکلیف رابه کلفت یعنی انجام کاری پررنج وزحمت تعبیروتفسیرکرده اند . مفهوم آن این است که تکلیف باید باتمام دقایق ،ظرایف ومقد ماتش انجام پذیرد وآسانی درآن تصورنمی گردد. یکی از خصیصه های دیگر این جناح سیاسی آن است که توجهی به اقشار تحصیل کرده ندارد .مصلحت سنجی که درهمه ی جوامع رایج و معمول است ولی آن را درمیان آنان نمی توان یافت. اصولگرایان درهر دوره از انتخابات برای پیروزی بررقیب «دغدغه های معیشتی»را به عنوان مهم ترین ضعف دولت وقت درسر لوحه ی کار خویش قرار داده وبه عنوان اصلی ترین شعار مبارزاتی تلقی کرده اند .اما برای رفع معضل این پدیده پس از پیروزی ها وقبل از آن برنامه ای ارایه نکرده اتد.در دوران احمدی نژاد که دولتی ثروتمند واصولگرا بود .باید ریشه ی فقر بکلی از میان می رفت ولی  نه تنها ریشه کن نشد بلکه بر دامنه ی آن  هم افزوده شد. درزمان تصدی دولت اصولگرایان به ریاست احمدی نژاد که اوج قدرت آنان بود، نفت از بشکه ای 20 دلار به 150 دلاررسید. برپایه ی تخمین کارشناسان، آن دولت درطول هشت سال 700 میلیارد دلار در آمد ارزی از طریق فروش نفت داشته است، بااین اوصاف قادر  به حل معیشت مردم نشده است .از آنجایی که این جناح سیاسی فاقد روحیه ی نقد به خود وانتقاد پذیری است حاضر نشدند از طریق قوه ی مقننه وسایر نیرو های نظارتی درخصوص موضوع مذکور واکنش نشان داده وپرسشی مطرح نمایند.اینان  بااین شیوه وروش فهم مردم را نادیده گرفته ومی گیرند وهرگز  به انتقاد از خود نمی پردازند .بسیاری از مسوولان ورهبران  جناح های سیاسی اصل هشتم قانون اساسی را متوجه مردم  می دانند وحاضر نیستند که این اصل ، همگانی تعبیر شود. بدیهی است که مردم هم برپایه ی این اصل حق نظارت برامورجاری رادارند . شکست های پی در پی اصولگرایان از سال 92 تا96وواگذار کردن بخش هایی از قدرت مانند مجلس شورای اسلامی، شوراها ی اسلامی شهروروستا وریاست جمهوری، باید نکاتی را به آنان آموخته و بیاموزد. ضعف جدی درتعامل با فرهیختگان داخلی وفقدان برنامه جهت اداره ی کشورودیپلماسی ناکار آمد درخارج، برای رسا ند ن این اموربه نقطه ی مطلوب برنامه می خواهد وبا شیوه ی اتهام زنی به طرف مقابل وتبدیل مناظره به مغالطه حل نخواهد شد.درانتخابات مجلس شورای اسلامی ومجلس خبرگان،اتهام زنی وتخریب طرف مقابل سر چشمه ی  شکست درانتخابات بوده است .رسانه های این گروه لیست اصلی اصلاح طلبان واعتدالی برای مجلس شورای اسلامی ولیست مرحوم هاشمی رفسنجانی برای  مجلس خبرگان رالیست انگلیسی خوانده اند.

 این اتهام دور ازمنطق و عقلانیت ، ازوزن آنان کاسته است .سکوت بزرگان این گروه دربرابر آن از جمله لطایف ولحظات تلخ انتخابات آن هنگام بوده است .این جناح سیاسی هنوز تصور می کند مردم نظاره گربوده وبه آنان اقتدا می کنند.درآن انتخابات لیستی انگلیسی قلمداد شده که همه ی اعضای آن ازمجرای شورای نگهبان تایید شده بود.دراین ماجرا علاوه بر تخریب،اخلاق هم کاملا زیر سوال رفت.یکی از شیوه های منحصر به فرداین جناح سیاسی آن است که خودرا به مردم باافشاگری وبا تخریب دیگران شناسانده ومعرفی می کند.این موضوع درانتخابات 88 ،92،و96 به وضوع دیده شد.شاید علت اصلی آن باشد که جناح مذکورچیزی برای شناساندن خویش به مردم درچنته ندارد .الان به خوبی روشن است که مردم ایران سابقه ی تاریخی قابل قبولی ازافشاگری درایام انتخابات درذهن ندارند.افشاگری شگردی بوده که احمدی نژاد آن را به انتخابات گره زده وقالیباف آن راتداوم بخشیده تا از آب گل آلود ماهی بگیرند. برخی از ناظران براین باورند که باشکست پی در پی وسنگین اصول گرایان حیات سیاسی آنان رو به پایان است وممکن درآینده ی نزدیک باتغییراتی درروش وبانام های دیگری درجامعه ظاهر شوند. شکست پی درپی وباور نکردنی آنان درسال  92 ،94واکنون در96وفقدان برنامه ی منسجم ، ناظران وتحلیل گران سیاسی رابه چنین نظریه هایی رهنمون ساخته است.یکی ازمهم ترین راهبردهای اصولگرایان برای شکست نا پذیری، این بود که گمان می کردند چون به حاکمیت نزدیک هستند وبلند گوی فراوان ورسانه های متنوع دراختیار داشته وبه نحوی ازانحاء بدان وابسته اند، اقبال عمومی به سمت وسوی  آن ها است ومردم آن ها را تکیه گاه وامین خود می پندارند.این جناح سیاسی که در درون خویش اختلافات فراوانی دارد کوشیده تا راه چندین ساله رایک شبه طی کرده و به وحدت واتحاد به هرقیمتی دست یابند.اما هرگز تصور نمی کردند پراکندگی وانشقاق چندین ساله ی احزاب ، گروه ها وجبهه ها را نمی توان در یک دوره کوتاه حل وفصل نمود .اصولگرایان درابتدا بسیار فربه وحجیم بودند وشامل جمع کثیری می شد ند.اما به تدریج وگذشت زمان وایجاد اختلافات گونا گون در میان آنان این جناح سیاسی  رفته رفته  کوچک وکوچک تر گردید.به گونه ای که چتر سایه ی گستر اصولگرایان تنگ تر شده وشامل بسیاری از اصولگرایان گذشته نمی شود وآنان باید زیر چتر گروهی  دیگر سر برآورند.شماری از تحلیل گران گمان می کنند درآینده ی  نزدیک وبه خصوص درصورت موفق شدن  اعتدالگرایان واصلاح طلبان در امور معیشتی ،فرهنگی واجتماعی شکاف اصولگرایان افزون تروعمیق تر شده ودچار انشعاب سختی می گردند.دلیل این برداشت آن است که اصولگرایان همواره ودر هر انتخاباتی توجه خاصی به معیشت داشته ودارند وابزار طرح خود آنان در جامعه نیز همین سوژه می باشد .بنابراین درصورت حل موضوع معیشت وبهبود اوضاع اقتصادی، ابزار وسوژه ی احساسی وهیجانی کمتری برای مواجهه با جناح واحزاب مقابل خویش در اختیار خواهند داشت. یکی از بزرگترین نقدی که به این جناح سیاسی وارد است این است که چرا آنان درراس امور بودند به این موضوعات توجه نکرده وانتقادی به کردارورفتار خویش روا نداشته اند.دردوران هشت ساله ی ریاست جمهوری احمدی نژاد نفت هر بشکه ای 150 دلاربه فروش می رسید بنا به گفته ی کارشناسان وی در این مدت ذخایر ارزی فراوانی در اختیار داشت ولی اصولگرایان حاضر نشدند به عمل کرد ایشان نقد کرده وپرسش هایی را که کارشناسان مطرح می کردند با وی در میان گذارند. این موضوع وده ها موضوع مشابه آن.

این جناح سیاسی را در جامعه منزوی کرده وشکست تاریخی را برآنان تحمیل کرده است. این جناح سیاسی بارشد فکری جامعه وروی کار آمدن نسل های جدید تری به ویژه در انتخابات بعد ی ممکن است اوضاع پیچیده تری پیدا کند.آنان الان فرصت  کافی دارند اموری را دربازسازی خویش مورد توجه قرار دهند تابتوانند دوباره درجامعه راه یابند.نخست این که شیوه ی تخریب واتهام زدن به طرف مقابل را به انتقادات سازنده وگفت وگوی احسن تبدیل کنند اگر چه این کار دشوار است ولی باید تمرین کنند.زیرا انتقاد سازنده به منزله ی  امر به معروف ونهی از منکروواجب همگانی ومنطبق بااصل هشتم قانون اساسی است. دوم این که نمایندگان این جناح در موضع گیری ها، سخنان خارج از عرف وخلاف واقع راترک وآن را به استدلال تبدیل نمایند وباید بدانند که درعصر امروز برهم زدن سخنرانی ،تخریب سخنران وبالاخره برهم زدن نظم وانضباط میتینگ وجلسات رقیب یامخالفان فکری که قانون فعالیت آنان را مجاز دانسته توسط عوامل هرجناح سیاسی درسراسر کشور جاذبه نداشته وندارد. همه ی امور مذکور ضرورت تجدید نظر وپالایش نیرو های جریان  اصولگرا راایجاب می نماید.برخی از کارشناسان بر این باورند که این جریان سیاسی هیچگاه نتوانست ونمی تواند آراءبخشی ازجامعه که خاکستری نامیده می شود را جذب کند .در20 سال اخیر هر گاه تنور انتخابات  داغ وشعله ور نبوده آراء موسوم به خاکستری به سمت وسوی صندوق نیامده دراین صورت پیروز میدان اصولگرایان ویا همان جناح راست مصطلح جامعه بوده است.اما در صورتی که تبلیغات انتخابات هیجانی می شد وپای آراء خاکستری به میان می آمد پیروز میدان اصلاح طلبان وسایر گروه ها ی نزدیک به این جناح سیاسی بوده اند. یکی از مشکلات اصولگرایان آن است که حرف نو وادبیات مناسب برای جذب مردم را ندارند.اما امکانات مالی فراوان برای راه اندازی رسانه ها ی گونا گون دراختیار دارند .اما رسانه به تنهایی مرحم دردهانیست رسانه  سخن نو،ادبیات لین،تحلیل های بروزونیروی انسانی کارامد می طلبد.تردیدی وجود ندارد که درجوامع امروزنمی توان با اتهام زدن به دیگران وطرد نیرو های کا رآمد ،خود وگروه خویش را اثبات کرد.درپایان باید خاطر نشان کرد که چرا به رغم حمایت همیشگی جامعه ی روحانیت مبارز تهران وجامعه ی مدرسین حوزه ی علمیه ی قم از اصولگرایان وعلی الخصوص در انتخابات ریاست جمهوری 96باز هم اصولگرایان شکست سنگین وحیرت انگیزی رامتحمل  شده اند. الان زمان آن رسیده هم جامعه ی روحانیت وهم جامعه ی مدرسین وگروه مورد حمایت آنان به بازخوانی مواضع سیاسی ،فرهنگی واجتماعی خویش مبادرت ورزند .اصولگرایان همه ی امکانات برای رویارویی درانتخابات رادراختیار داشتند علاوه بررسانه  های مکتوب ، سایت های اینترنتی وبالاخره حضور درشبکه های اجتماعی مضافا براین صداوسیما را نیز همچون  گذشته با خود همراه ساخته اند .این گروه درمراکز استان ها وشهرستان ها  همچون گذشته و به رویه ی دیرینه مورد حمایت بسیاری از روحانیون که درنهادهای مختلف فعالیت دارند قرارگرفت .امامان جمعه که تریبون آنان دولتی محسوب می شود  برخی علنی وشماری درلفافه  وپنهانی در مواقع حساس از آنان پشتیبانی کرده ومی کنند حتی امامان جماعت درمساجد ومداحان در مراسم گوناگون  به نفع آنان تبلیغ کرده اند با این همه وحتی بیشتر ازاین ها که مجال پرداختن به آن نیست از اصولگرایان حمایت کرده و می کنند.مضافا براین جناح مورد بحث تاتوانست از سرمایه های  مقدس ملی،دینی ومذهبی برای اثبات  خود هزینه کرده است اگر احزاب یا جریان های سیاسی  برنامه داشته باشند نیازی به خرج کردن از سرمایه ی  مقدس ندارند. بااین اوصاف چراوچگونه باز هم ناکام مانده اند؟ وشکست غیر قابل ملاحظه ای را پذیرفتند؟. آیا الان وقت آن نیست که رهبران اصولگرایان ونخبگان آنان فرصت را غنیمت شمرده وبجای اتهام زنی وطرح شبهات درخصوص این حماسه ی مردمی به کالبد شکافی عملکرد خویش مبادرت ورزند ودرصدداصلاح برآمده تابیشتر از این مردم رااز خود دور نسازند.؟ جناح های سیاسی کشورمان پس از پیروزی درهر انتخابات باید به دواصل که اساس پیشرفت محسوب می شود پایبند باشند نخست همکاری با حزب یا جناح پیروز دوم مراقبت ازآن با انتقاد سازنده ومداوم چراکه جامعه جهت پویایی نیازمبرم به آن دارد.بدون شک سنگ اندازی وچوب لای چرخ گذاشتن به زیان ملت وکشورخواهدبود.

سید محمد حسین دریاباری

13/3/1396

دیبا چه ی سالنامه 1396

 دیبا چه ی سالنامه 1396

کردها مردمانی هستند ایرانی تبار که در قلمرو اقوام ایرانی زندگی کرده اند. آداب وو سنن آنان همواره در پیوند با اقوام ایرانی بوده است . بر اساس متن کتیبه ی داریوش در تخت جمشید و بیستون، دولت ماد در سال ۵۵۰ پیش از میلاد مسیح در قلمرو دولت هخامنشیان قرار داشته است. استان کردستان بخشی ازسرزمینی است که تحت حکومت مادها اداره می شد. مادها یکی از شعبه های معروف و مشهورنژاد آریایی به شمار می روند که حدود۲ هزار سال پیش از میلاد مسیح از شرق به ایران وارد شده و به شمال غربی و مشرق دریاچه ی ارومیه مهاجرت نموده اند. محققان و پژوهشگران در آریایی بودن آن ها شک و تردیدی ندارند. مساحت استان کردستان ۲۹۱۳۷ کیلومتر مربع و دارای ۱۸۰ کیلومتر مرز مشترک در قسمت غربی با عراق است. این استان از شمال به استان های آذربایجان غربی و زنجان، از جنوب به استان کرمانشاه و از شرق به استان همدان محدود می باشد. بر پایه ی نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت استان کردستان ۱۴۹۳۶۴۵ نفر بوده که ۷/۹۹% جمعیت استان، مسلمان هستند و اکثریت آنان تابع و پیرو مذهب شافعی و بقیه پیرو مذهب تشیع می باشند. مرکز استان کردستان شهر سنندج است. این استان دارای ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش و ۸۶ دهستان و بالاخره ۱۶۹۷ آبادی دارای سکنه و ۱۸۷ آبادی خالی از سکنه می باشد. شهرستان های استان عبارتند از: سنندج، سقز، مریوان، بانه، بیجار، سروآباد، قروه، کامیاران، دیواندره و دهگلان. استان کردستان یکی از استان های کردنشین در غرب ایران است. اکثریت ساکنان این استان کرد زبان بوده و به لهجه های گوناگون تکلم می کنند. اما مهم ترین و پر تکلم ترین لهجه ی رسمی و ادبی رایج دراستان، دو شاخه ی کرمانجی و سورانی است، شاخه ی سورانی در استان کردستان لهجه ی رایج در ادبیات مکتوب است.

استان کردستان به علت پیشینه ی تاریخی در اعماق ایران زمین ریشه دوانده و به علت گستره ی زیبای جغرافیایی همانند نگینی در پهنای این سرزمین می درخشد .این استان دارای جاذبه های تاریخی و فرهنگی بسیار ارزشمند ی می باشد. آثار به جا مانده از ادوار کهن، بیانگر قدمت و عظمت استان کردستان می باشد که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می شود: استان کردستان با مساحت ۲۹ هزار کیلومتر مربع به لحاظ وسعت رتبه ی هجدهم در بین استان های کشور را دارا بوده و در غرب ایران است . همه ی شهرستان ها ی این استان ، دارای آثار فرهنگی و باستانی می باشند دریاچه ی زریوار، تپه ی باستانی زیویه ،غار کرفتو ، کتیبه ی تنگیور. آثار متعلق به دوران قبل از اسلام بوده و قدمت چند هزار ساله دارند.

مسجد دارالاحسان، مسجد دارالامان در عمارت آصف الدیوان،بقعه ی باباگرگر و ده ها اثر فرهنگی و تاریخی دیگر نیز به دوران پس از اسلام تعلق دارند.

در استان کردستان دو فرقه ی عمده ی تصوف وجود دارد به نام های: طریقه ی قادریه و طریقه ی نقشبندیه.

طریقه ی قادریه مریدان شیخ عبدالقادر گیلانی معروف به (غوث گیلانی) می باشند. پیروان این طریقت درک حقیقت و وصول به حق را در قیل و قال و سماع می دانندد و با حالت دف نوازی به عالم جذبه می روند و هر بیننده ای را شیدای خود می کنند. در استان کردستان نزدیک به ۶۰ خانقاه وجود دارد که هر هفته برنامه ی ذکر و سماع در آن ها برپاست.

طریقه ی نقشبندیه: موسس این طریقه خواجه ی بزرگ، مولانا بهاءالدین محمد نقشبند بخارایی است. مروج این طریقت در کردستان مولانا خالد نقشبندی است.. پیروان این طریقت عرفان و وصول به حق و درک حقیقت را در تفکر و سکوت می دانند و بر خلاف طریقت قادریه از قیل و قال و سماع پرهیز می کنند.

در استان کردستان عرفان و تصوف را می توان با همه ی ابعادش ملاحظه کرد. به هر تقدیر استان کردستان با دارا بودن علما، شعرا و فرهیختگان فراوان در ادوارر مختلف، همواره در عرصه های گوناگون فرهنگی فعال بوده است. آثار به جا مانده از گذشتگان در عرصه های مختلف علمی، ادبی، هنری، فرهنگی و توانمندی حال و بالقوه ی مردم استان موجب گردید تا رهبر معظم انقلاب این استان را در سفر سال ۱۳۸۸ خویش به « استان فرهنگی» قلمداد کند.

مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در سال ۱۳۵۹ هـ ش به درخواست علمای منطقه و موافقت بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) تأسیس گردید. مرکز یاد شدهه در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی به طور رسمی زیر نظر نماینده ی معظم له، حجت الاسلام و المسلمین سید موسی موسوی در منطقه ی کردستان کار خویش را آغاز کرد. هم اکنون نیز این مرکز با عنایت مقام معظم رهبری حضرت آیت ا… خامنه ای، تحت اشرافیت حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسینی شاهرودی، نماینده ی مقام معظم رهبری در استان کردستان و مسؤول مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، فعالیت خویش را تداوم بخشیده است.

یکی ازفعالیت های مرکز مزبور درحوزه ی مطبوعات وفضای مجازی است تداوم انتشار نشریه ی تبیان هم درهمین راستاست.این نشریه هر ماه منتشر شده و در کنارر آن ویژه نامه های متعددی نیز در بسیاری از مناسبت های ملی و اسلامی انتشار یافته است. نشریه ی تبیان دارای وب سایت نیز می باشد. گفتنی است این نشریه بیست و چهار سال است که در سنندج انتشار می یابد. لازم به یادآوری است که « پایگاه اطلاع رسانی آوای امین» هم متعلق به مرکز بزرگ اسلامی غرب کشوربوده و در دفترنشریه ی تبیان اداره می شود. سایت شافعی نیوز به پنج زبان نیزدرهمین دفتراداره می شود.

تدوین و تنظیم سالنامه، یکی از تجربه ها ی مهم مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور محسوب می شود که از سال ۱۳۹۱ به وقوع پیوست. مجموعه ی بررسی ها، نظرر سنجی ها و ارتباطات متنوعی که با ابزارهای گوناگون تحقق یافت، نشان می دهد این تجربه نتایج مثبت و قابل ملاحظه ای داشته است. انتشار سالنامه در میان خوانندگان و مخاطبان آنچنان تأثیرمثبت گذاشته است که اهل نظر، صاحبان اندیشه و هنر جهت تداوم این تجربه و متنوع ساختن آن اصرار می ورزند بسیاری معتقدند تداوم انتشار سالنامه در ارتقاء فرهنگ، بیان معارف اسلامی و تبیین نکات عبرت آموز تاریخی بسیار مؤثر است. بر اساس این تأثیر گذاری ، نتایج مثبت و نیز اعلام تقاضا و درخواست در جهت نشر و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی در جامعه، سالنامه ی ۱۳۹۶ با خلاقیت، ابتکار و نوآوری تهیه، تدوین و انتشار یافته است.

مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در سال ۱۳۹۱ هـ ش نخستین سالنامه ی خود را تدوین نمود. محور اصلی رویکرد جدید تلاش و کوشش در عرصه های علمی وو فرهنگی بوده است. سالنامه ی ۱۳۹۶ که پیش روی شماست محصول این رویکرد جدید است. این سالنامه با تلاش بی وقفه ی همکاران ما در نشریه ی تبیان تهیه و تنظیم گردیده است. این حرکت فرهنگی از آن جهت مهم است که مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور از بدو تأسیس تاکنون برای پنجمین بار است که بدان مبادرت ورزیده است. در سالنامه ی ۱۳۹۶ در هر صفحه، موضوعی گنجانده شده و به تناسب آن آیه ای از قرآن مجید و حدیثی انتخاب گردیده است. در سالنامه ی ۱۳۹۶ موضوعات به صورت حروف الفبا تنظیم شده است.

در میان صفحات رنگی علاوه بر فعالیت های مرکز به روایت تصویر در بخش مناسبت های تاریخی هم مطالب تاریخی بر اساس تاریخ هجری شمسی، هجری قمری وو میلادی به طور مختصر پیش بینی شده است. در این سالنامه، اوقات شرعی بر اساس فقه جعفری و فقه شافعی تدوین شده است.اوقات شرعی فقه شافعی هم از ژِئوفیزیک دانشگاه تهران گرفته شده است. از ویژگی های سالنامه ی ۱۳۹۶ آن است که در انتخاب و گزینش احادیث از ده ها منبع و مأخذ معتبر برادران اهل سنت و تشیع استفاده شده است. این اقدام می تواند خوانندگان را در شناخت این کتب ارزشمند یاری دهد. از این امور گذشته، ۳۶۶ جمله ی کوتاه در زمینه های گوناگون از اندیشمندان و تاریخ سازان جهان که خود کتابی است در چند سطر، در ذیل وقایع تاریخی در هر صفحه آورده شده است. سالنامه های ۱۳۹۱، ۱۳۹۲،۱۳۹۴،۱۳۹۵و۱۳۹۶ محصول اندیشه وتجربه ی سید محمد حسین دریاباری،تلاش همکاران وامکانات مرکزبزرک اسلامی غرب کشور بوده است که در اختیار شما قرار گرفته است. موضوعات سالنامه بر اساس مناسبت های روز تعیین نگردید. به همین دلیل ممکن است در یک روز عید که همه در انتظار شادی و نشاط هستند موضوع غم و اندوه مطرح شده باشد یا بالعکس، اگر چه تلاش شده که چنین نباشد. متن سالنامه ی مورد اشاره در دو رنگ درهر فصلی طراحی شده است .

نویسندگان ، فرهیختگان و عموم خوانندگان در استان کردستان و سایر نقاط ایران که درسالیان متمادی بانشریه ی تبیان ، ویژه نامه های مناسبتی نشریه ی تبیانن ،وب سایت نشریه ،وب سایت آوای امین ووب سایت شافعی نیوزبه پنج زبان در استان کردستان، شهرستان سنندج ارتباط وهمکاری صمیمانه داشته اید. ویژه نامه ی تبیان به مناسبت دهه ی فجر انقلاب اسلامی شماره ی ۱۰۵ بهمن ۱۳۹۵وسالنامه ی ۱۳۹۶ آخرین منشوراتی است که همکاران و تیم همراه اینجانب سید محمد حسین دریاباری ،آن را منتشر کرده اند. من از این طریق از همه ی دوستان که ما را تا این مدت یاری نموده و تحمل کرده اند سپاسگزارم و از خداوند سبحان برای همه ی شما موفقیت ،سربلندی وخدمت خالصانه به ایران اسلامی آرزو می نمایم. امید است کاستی، نقصان و ضعف های احتمالی که غالباً به دلیل فقدان امکانات می باشد، مورد عفو و گذشت شما قرار گیرد.

سید محمد حسین دریاباری