آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

دکترصباح برزنجی درگفت وگوبا تبیان

دکترصباح برزنجی درگفت وگوبا تبیان

ایران توانست از حرکت ها و نهضت های آزادی بخش جهان حمایت و در مقابل بی مهری ها و عداوت ها و دشمنی های برادرانش مثل یوسف رفتار کند. من ایران را هر روز بهتر از گذشته می دانم

 اشاره

گفت و گوی حاضر که پیش روی شما است ،خبرنگار و سردبیر نشریه تبیان با دکتر صباح برزنجی انجام داده است. دکتر صباح برزنجی از مهمانان سومین پیش کنگره ی امام شافعی بود که از اقلیم کردستان عراق به ایران دعوت گردید. سومین پیش کنگره ی امام شافعی در سقز برگزار گردید. وی در این گفت و گو اوضاع فعلی و آینده ی عراق و منطقه را تشریح کرده است. او همچنین نقش ایران را در برقراری صلح و امنیت ستوده و افزود ایران هم اکنون ام القرای جهان اسلام است.ایران کشوری است با تنوع قومی، مذهبی، دینی، عمق تاریخی، مدنیت و تمدن چند هزار ساله که خدمات فراوانی به جهان اسلام کرده است و می کند. وی در این گفت و گو اظهار داشت به وحدت مسلمین در آینده خوش بین است و در خاتمه افزود: من ایران را هر روز بهتر از گذشته می دانم

متن کامل گفت و گو به شرح زیر است.

تبیان: آقای دکتربرزنحی من از نشریه ی تبیان ، وب سایت آوای امین و شافعی نیوز به حضور شما رسیدم نخستین سوال این است که ابتدا خودتان را معرفی و بفرمایید که به چه کارهایی مشغول هستید تا خوانندگان ما بیشتر شما را بشناسند

ج: بنام خدا ، من صباح برزنجی هستم دارای دکترای مبانی فقه و حقوق .استاد دانشگاه های کردستان عراق می باشم ودر دانشگاه توسعه ی انسانی در سلیمانیه فعالیت دارم و با دانشکده ی امام اعظم در بغداد درامورگوناگون همکاری می کنم . حدود تقریبا 15 سال در دانشگاه های کردستان تدریس می کردم . بعد ها نماینده ی پارلمان اقلیم کردستان عراق شدم . الان مشغول به کارهای فرهنگی و رییس مرکز ذهاوی برای مطالعات فکری هستم.

تبیان: اگر ممکن است از وضعیت عمومی منطقه که تحولات پی درپی وسریع در آن درحال جریان و وقوع است توضیح داده وآینده راچگونه ارزیابی می کنید؟

ج: متاسفانه منطقه ای که ما در آن زندگی می کنیم در وضع نا مطلوبی به سر می برد . مشکلات سیاسی و مشکلات قومی و مذهبی فراوانی دامنگیر ملت های منطقه شده است . این امر به خاطر سیاست های غلط برخی از حکام منطقه به ویژه حکام کشورهای عربی است . ما در وضعیت خیلی بحرانی زندگی می کنیم بعد از سال 2011 که جریاناتی در دنیای عرب پیش آمد و باعث سرنگونی رژیم تونس و رژیم مبارک و اغتشاشاتی در سوریه شد و نیزباعث وضعیت بسیار اسف بار در یمن شد، وضعیت نابسامان عراق را که هم شما در نظر دارید که تکفیری ها به جان ومال مردم وبه خاته وکاشانه مردم عراق وبالاخره به موجودیت سیاسی و اجتماعی این کشور یورش آورده اند و مردم کردستان عراق را مورد حمله قرار داده اند . اوضاع ترکیه را هم خوب می دانید. دشمنان اسلام در نظر دارند که جنگی فاقد معنی بین شیعه و سنی و جنگ های قومی و قبیله ای و منطقه ای راه بیندازند به خاطر این که منابع طبیعی  به ویژه نفت این ملت ها را به یغما ببرند و در عوض سلاح های از رده خارج شده ی خودشان را با پول هنگفت به ما باز بفروشند تا این که زندگی و ادامه ی حیات اسراییل و مشکلات اقتصادی این غده ی سرطانی را تأمین کنند. این وضعیتی است که واقعا هر مسلمان خردمندی را به لرزه در می آورد .آن هایی که حقیقتا به فکر اسلام و مسلمین هستند این مسایل را درک می کنند و سعی می کنند که امت اسلامی را بیدار کنند. ما در این منطقه جمهوری اسلامی را می بینیم که احساس مسئوولیت می کند نمی خواهد طرفی باشد در این جریان ها، می خواهد فراتر و بالاتر از تعصبات قومی و مذهبی عمل کند ، ایران هم با خویشتن داری وهم سعه ی صدر در مقابل سیاست های غلط حکام عرب عمل می کند. اما ما امیدواریم به وحدت اسلامی و اتحاد مسلمین وبا  هوشیاری علما ، دانشمندان ، اهل قلم و صف واحد مسلمین ، این توطئه ها را خنثی کنیم.

تبیان: شما عضو پارلمان اقلیم کردستان عراق بودید ، علاوه براین استاد دانشگاه های بغدادهم هستید و اشراف به مسایل فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی منطقه دارید . چشم انداز روشنی از وحدت اسلامی در جوامع اسلامی را پیش بینی می کنید احتمال می دهید وحدت موردنظربدست آید ، چون این وحدتی که مورد نظر طراحان و منادیان وحدت بود برای پیشرفت جهان اسلام، چنین اتحاد و دورنمایی از آن رااصلا پیش بینی می کنید؟

ج:  من خوش بین هستم به این که ما زمینه های وحدت و نقاط مشترک زیادی بین مسلمین داریم و الطاف الهی حامی مسلمین و امت اسلامی بوده و هست . هر چند در مقاطعی از تاریخ مشکلات و حتی درگیری هایی را شاهد بودیم باز هم امیدواریم و خوش بین هستیم ، چون زمینه های فرهنگی وحدت بخش و زمینه های سیاسی و اقتصادی وحدت زا که مشترک بین ملت ها و کشورهای اسلامی می باشد، ان قدرزیاد هست که بتواند بر مشکلات و عقده های تاریخی غالب شوند. هر چند عده ای هستند که خیلی نسبت به آینده بدبین می باشند اما ما خوش بین هستیم ،چون ما این اوضاع را همواره گذرا و مقطعی می دانیم. کافی است که اهل خیر به میدان بیایند و خردمندان و سیاستمداران زبده و خبره ی جهان اسلام به ویژه سیاستمداران و دولتمردان ایران اسلامی با عمق تاریخی و عمق اندیشه ای که دارند به میدان بیایند و درهای بسته را باز کنند. درهایی که حتی کشورهای دیگر هم ببندند، این ها قدرت این را دارند که باز کنند ، چون تاثیر تمدن ایرانی در تاریخ اسلام خیلی زیاد بوده، در مقاطعی خیلی سخت تر از این مقطع که ما زندگی می کنیم، توانسته اند درد مسلمین و امت اسلامی را دوا کنند.

تبیان: با توجه به این که ما هر چه فعالیت برای وحدت و تحکیم مبانی آن انجام می دهیم ، از آن طرف دشمنان هم بیکار نیستند و با ابزارهای پیچیده بیشتر در تلاش هستند تا اختلاف ایجاد کنند . ما برای خنثی کردن ابزارهای آن ها و یا پر ثمر کردن تلاش هایمان وتحکیم مبانی وحدت و احرایی ساختن آن چه راه هایی را باید در پیش بگیریم؟.

ج: حقیقتا دشمنان اسلام برای ایجاد مشکلات متعدد، اعم از مشکلات سیاسی، فرهنگی ، نظامی و اقتصادی ساکت نمی نشینند. آن ها به این کشورها و منابع انسانی و منابع طبیعی آن ها  و به این موقعیت ژئوپولوتیکی که جهان اسلام مخصوصا خاورمیانه دارد، طمع دارند ، اما خلوص نیت مسلمین کلید حل این مشکلات و خنثی نمودن توطئه های آن ها می باشد. اولا سیاستمداران ، دولتمردان ، علما و دانشمندان اگر با هم باشند با هم فکری و هماهنگی و وسعت بینش به دور از تعصبات قومی و مذهبی می توانند همه ی این توطئه ها را خنثی کنند. مخصوصا ایران اکنون ام القرای جهان اسلام است. کشوری است با تنوع قومی ، مذهبی ، دینی ،عمق تاریخی، مدنیت و تمدن چند هزار ساله که خدمات فراوانی به جهان اسلام کرده است و می کند و رهبری دور اندیشی که دارد ، من خوش بین هستم که هر چند دشمنان توطئه های زیادی تدارک ببینند ان شاء الله مسلمانان منطقه ، ایران اسلامی و امت های ستم کشیده باز موفق از این توطئه ها بیرون خواهند آمد.

تبیان: اگر مقدور است برای خوانندگان ما از وضعیت داخلی عراق ، چه در منا طقی که اعراب ساکن هستند ، چه درمنا طقی که کردها و یا منا طقی که اقوام دیگری ساکن هستند وبه عبارت دیگر در مجموع ، الان اوضاع عراق را برای آینده چگونه می بینید با توجه به این که محور اصلی توطئه ها در سمت و سوی عراق ، سوریه ولبنان دور می زند، شما وضعیت آنجا را چطورتحلیل می کنید؟

ج: ما معتقدیم که عراق به گذشته نباید باز گردد و هرگز باز نخواهد گشت . چون از بد و تشکیل دولت جدید عراق و از سال 1920 و 1921 تا سال 2003 اقلیتی از برادران عرب سنی در این کشور زمامدار و حاکم بوده اند، و از سال 2003 به بعد پس از تقریبا هشتاد  سال قدرت وحکومت برادران عرب ، نتوانستند با دیگراقوام وطوایف کشور با برابری و برادری عمل کنند، آن ها با تعصب و خودکامگی رفتارکرده وسیاست های نادرستی را در پیش گرفتند. جنگ هشت ساله را به ایران تحمیل کردند، بعد کویت را اشغال کردند. علاوه بر این که در طول این سال ها به شیعیان و کردها ستم های بسیار شدیدی وارد کردند. چهار یا پنج هزار روستای کرد نشین را از نقشه ی سیاسی محو کردند و ده ها هزار نفر از کردهای مبارز را به زندان ها یا جوخه های مرگ فرستادند. علاوه بر این دانشمندانی چون محمد باقر صدر که مجتهدی کم نظیر بود را شهید کردند و علمای ما را به چوب اعدام آویختند. این ها تجربه ی تلخی درکارنامه دارند . وقتی که وضعیت سیاسی عراق تغییر کرد و رژیم فاشیستی بعث سقوط کرد، آن ها نتوانستند تحمل کنند ، یا بفهمند حرکت تاریخ را . وقتی که دولت جدید عراق که ما به آن جمهوری دوم می گوییم در عراق با ساختار و نقشه ی جدید به وجود آمد که در آن کردها و شیعیان در آن شریک شدند، این ها آمدند مشکل تراشی کردند و جنگیدند و حتی تروریست های خارج از مرز را به عراق آوردند و این وضعیتی که الان پیش آمده ما را در وضعیت بسیار بحرانی قرار داد. از نظر سیاسی ، اقتصادی و حتی از نظر اجتماعی الان ما سه میلیون حواله داریم از برادران عرب . این حرکت تنظیم الدوله که خودشان به آن داعش می گویند یا به داعش مشهورند این گروه در عراق مزید بر علت شده است و باعث شده است که وضعیت سیاسی و اقتصادی مردم عراق در معرض تندباد قرار بگیرد . ما فعلا مشکل سیاسی داریم ، چگونگی ساخت این کشورباید بر اساس رضایت همه باشد در کشور مسایل خیلی مهمی است. در کردستان ما مشکل داریم ، مشکل سیاسی داریم بین احزاب حاکم. این ها در این بیست سال که حکومت کردند تاکنون نتوانستند مشکلات سیاسی با داعش و مشکلات سیاسی اقتصادی با حکومت مرکزی و آنچه که مردم ما خواهان آن هستند راحل کنند. ما نیاز داریم با اراده ی خودمان به دور از تلقینات خارجی مخصوصاً غربی ها که چشم طمع به منابع و امکانات ما دوخته اند، به خودمان بیاییم و سیاستی روشن و تدابیر جدی برای حل این مشکلات اتخاذ کنیم. طیف خاصی نمی تواند عراق را اداره کند . ما باید خود را از تمرکز زدایی قدرت دور بیندازیم. شیعیان سهم خود و عرب سنی سهم خود و کردها هم سهم خود را از اداره ی مملکت داشته باشند و یک قانون اساسی ، همه ی ما را جمع کند . عراق را بار دیگر بسازیم و با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همجوار، روابط اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی داشته باشیم . مخصوصا با ایران که ما حدود 1400 کیلومتر مرز مشترک داریم و هم با کشورهای دیگر روابط داشته باشیم.

تبیان: شما چند بار به ایران سفر کرده اید؟

ج: من خیلی به ایران سفر کرده ام و رابطه ی ما با ایران یک رابطه ی قلبی است و یک رابطه ی صمیمی است و حتی اگر ایران نباشم قلبم در ایران است . چون من جوانی خود را در این جا سپری کرده ام . تحصیلاتم را در دانشگاه تهران به پایان رسانده ام. ما ملت ایران را ملت بزرگی می دانیم که می تواند فایق بر مشکلات باشد. هر مشکلی هر چند سنگین و دشوار باشد ملت ایران ان شاء الله بر آن فایق می آید و غلبه می کند و دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران را یک دولت و نظام مردمی و خیلی قوی و توانمند می دانیم که همه ی دنیا در مرحله ای علیه این نظام بودند و این نظام توانست با تکیه بر اعتقادات ، مردم ، جانبازی ها و جانفشانی ها موفق و منصور باشد. جنگ هشت ساله را پشت سر گذاشت و توانست ایران را همچنان آباد نگاه دارد و همچنین از حرکت ها و نهضت های آزادی بخش جهان حمایت بکند و حتی در مقابل بی مهری ها و حتی عداوت ها و دشمنی های برادرانش مثل یوسف رفتار کند. من ایران را هر روز بهتر از گذشته می دانم ولی مشکل مردم ما این است که زیاد به مناطق دیگر سفر نمی کنند و گر نه نعمت های این جا فراوان است و امکانات زیاد است و باید بیشتر و بهتر از آن استفاده شود.

 

سید محمد حسین دریاباری