آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

سید حسین مومنی استاد حوزه علمیه قم درگفت وگوباگویه:

   سید حسین مومنی استاد حوزه علمیه قم درگفت وگوباگویه:

 چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟

مقصران وضعیت فرهنگی از زبان استاد حوزه علمیه قم

گفت وگو از سید محمد حسین دریاباری وابو الفضل جعفری

متاسفانه افرادی که شناختی از قم ندارند در جایگاه متخصص فرهنگی روی کار آمده اند و این ضربه زیادی به فرهنگ قم زده است. این درحالی است که در قم افراد کار آمد و توانمند بسیاری هستند که بهتر می توانند از پس کار فرهنگی برآیند‌.

روزنامه گویه به مناسبت انتخابات مجلس شورای اسلامی به سراغ این استاد و سخنور قمی رفته تا درباره انتخابات ومسایل گوناگون دیگربا وی به گفت وگو بنشیند. در  ادامه مشروح مصاحبه این روزنامه با این ا ستاد و سخنور قمی را می خوانید:

گویه:استاد درصورت امکان خوتان را برای خوانندگان روزنامه گویه معرفی واندکی ازفعالیت های خویش بفرمایید.

پاسخ : سید حسین مومنی متولد تهران و بزرگ شده شهر مقدس قم هستم. از طرف پدری آذری زبان و اهل زنجان و از طرف مادری اهل تهران می باشم. ۳۰ سال تدریس و در کنارش تبلیغ می کنم.

گویه:درآستانه نیمه شعبان هستیم و ما شیعیان خود را منتظر حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف می دانیم. خصوصیات منتظر واقعی را بفرمائید.

پاسخ: برای پاسخ به یک روایت اکتفا می کنم. خاطرم هست استادم حضرت آیت الله وحید خراسانی معمولا در آستانه نیمه شعبان این روایت را از کتاب تفسیرعیاشی بیان می کردند قرار بود بنی اسرائیل ۴۰۰ سال زیر ظلم و ستم و جور فرعون و فرعونیان باشند. وقتی ۲۳۰ سال گذشت ۴۰ شبانه روز ضجه زدند و گریه کردند‌ و پس از این رحمت الهی نازل شد و خطاب به موسی و هارون شد که ۱۷۰ سال مابقی را بخشیدم. بروید و این ها را از چنگال فرعون و فرعونیان نجات دهید. استاد فرمودند به خدا قسم اگر کاری را که بنی اسرائیل کردند شیعیان ما انجام بدهند خدا فرج را می رساند. یک نگاهی به خودمان، جلو در خانه مان، به شهرمان و سینه هامان بیندازیم آیا یک تابلو نصب نکردیم که "ورود امام زمان ممنوع". امام زمان هفته ای یکبار می رفت بازار و به مرحوم خرازی، همان سید عبدالکریم کفاش سر می زد  آیا بازار الان هم این طور هست؟ دغدغه ای که بین طلاب آن زمان بود و عطش حضرت را داشتند ایا الآن هم برای من طلبه همین طور است؟ آن دغدغه ای که کاسبان داشتند الان هم آن دغدغه هست؟ یا عامه، زمانی که گرفتاری برای کسی پیش می آمد می گفتند براساس گفته امام رضا علیه السلام، امام در تمام اطلاعات و گرفتاری ها پناهگاه ما است. الان ما اول کار می رویم در خانه حضرت یا آخر کار؟

موسس حوزه علمیه قم زمانی شهریه طلاب نمی رسد به جمکران رفته و متوسل می شوند و نمی روند نزد بازاریان و بگویند شهریه طلبه ها نرسیده. به نظر می رسد عطش انتظار درعموم مردم باید بیشتر باشد، باید اضطرار بیشتر باشد. من در این ایام پیشنهاد دادم چیزی بردر و دیوار خانه مان نصب کنیم تا صبح به صبح که چشم باز می کنیم یاد حضرت بیفتیم.

گویه: با توجه به بیان شما این موضوع را مطرح می کنیم که به هر حال ما جامعه فرهنگی متنوع و به عبارتی دیگر مسئولان مربوطه هم خیلی متنوع و مختلف هستند. شاید همین هم باعث شده مشکلاتی در مباحث فرهنگی به وجود آید. به نظر شما چه راهی را باید انتخاب کنیم که بهتر، منسجم تر و بلیغ تر کار فرهنگی و تبلیغی کنیم؟

پاسخ: به نظر می رسد در اولین قدم باید رودربایستی را کنار گذاشت. باید با صراحت، شفافیت و بدون ترس مطالب را بیان کرد. لذا در بحث فرهنگی من معتقد به این امر هستم صاحبان رای و اندیشه بدون این که از افرادی که در مالکیت بحث فرهنگی هستند ابایی داشته باشند یا موقعیت خود را از دست بدهند صریح و شفاف و روشن مطالب خود را بیان کنند. تا زمانی که کار دست بزرگوارانی است که فکر فرهنگی ندارند اصلا طرح این سوال اشتباه است. زمانی که می بینید فردی مسئولیت یک پایگاه بزرگ فرهنگی را در قم یا شهر دیگر دارد و اصلا دغدغه فرهنگی ندارد یا افرادی که به کار گرفته می شوند اصلا این دغدغه را ندارند، ابتدا باید برویم روی این موضوع تمرکز کنیم. البته حریت می خواهد که آقایان بیایند و نظر بدهند به جای این که افرادی را حذف کنند و به جای این که زاویه و گارد بگیرند. اما بگذارید نام ببرم. آیا ما مراکز فرهنگی قوی تر از امامزادگان در قم داریم؟ مگر حضرت آقا نگفتند بقاع متبرکه باید پایگاه فرهنگی باشند. مسئولان گزارش کار می دهند آمار می دهند اما برویم و در واقعیت هم ببینیم آیا این گونه است؟ این دو بقاع متبرکه در قم پتانسیل عظیم دارند آیا به عنوان یک پایگاه عظیم فرهنگی در تقویت و تربیت افراد برای نظام هست؟ سخنان اخیر حضرت آقا در جمع همافران را ملاحظه فرمودید؟ آقایی که چند روز قبل می فرماید ما در نزدیکی قله هستیم چرا می فرماید اگر خواص به وظایف خود عمل نکنند اتفاق تاریخی می افتد که همه ضرر می کنند. سپس آقا زمان امام علی علیه السلام و حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام را تبیین می کند. آقا چندین سال قبل ویژگی خواص را بیان فرموده بودند الان چرا مجدد در آستانه انتخابات این را بیان می کنند؟ به نظر من چون خواص فقط ادعا کردند و به وظایف خود درست عمل نکردند و ادعای خواص بودن را دارند. ما مصادیق متعدد از این دست در قم داریم. با توحه به پتانسیل عظیمی که در قم داریم؛ تز انقلاب از قم بوده پس باید قم در حد تراز مطرح شود در هر عرصه ای همچون شهری، اجتماعی، فرهنگی، خدمات باید تراز باشد. لذا بحث های فرهنگی که شما مطرح می کنید من فکر می کنم فرع بر این است که بیاییم و بگوییم بنده که مسئولیت فرهنگی فلان مکان فرهنگی را دارم آیا واقعا به تکلیف خود عمل می کنم؟ اصلا حق الناس چیست؟ یک دینی هست که شما باید آن را بپردازید ثانیه به ثانیه که نمی پردازید حق الناس است. حال من یک مسئولیت فرهنگی - اجتماعی را قبول می کنم آیا حق الناس فقط مادی است؟ ملک است ، لباس است ؟ خیر این گونه نیست. به مسئولیت عمل نمی نکنیم یا توانش رانداشته باشیم، واقعا حق الناس نیست؟ برای مثال، من الان می خواهم بروم درمجلسی درباره خانواده صحبت کنم. من می توانم در موضوع خانواده صحبت کنم اما تخصص این امر را ندارم. چه کسی تخصص دارد؟ باید کسی برود صحبت کنند که تخصص دارد. اما اگر آن کارشناس نتوانستند و کار در زمین ماند و جلسه بود من می توانم بگویم در حد بضاعتم انجام دهم. درخصوص خاطره گویی شهدا هم همین طور است تخصصش را آقایان جوشقانیان و ماندگاری دارند. چون تخصصی درباره سیره شهدا کار کرده اند. من واقعا متحیرم کسانی که مسئولیت متعدد فرهنگی دارند چطور در قیامت می خواهند به حق الناس فرهنگی جواب بدهند؟ این حق الناس است جوانی که نمی تواند برود مسئول شهرش را ببیند درکف زمین داد می زند. خب حال چرا چنین اتفاقی افتاده؟ به خاطر تعدد مسئولیت ها است. من واقعا متحیرم افرادی که کارهایی که دستشان است بسیار مهم است چرا به این کارها به دیده یک کار جنبی و حاشیه ای نگاه می کنند؟ بروید از چند مسئول فرهنگی در قم قیمت نان سنگک را بپرسید قطعا پاسخ را نمی دادند چون خودشان نانوایی نمی روند. چند روز قبل جلسه انتخاباتی داشتیم یک مسئول عددی کاملا بی ربط از مسئله ای گفت که ما واقعا خنده مان گرفت و بهتمان زد. می دانید چرا چنین عددی را ارائه کرد؟ چون بر اساس گزارشاتی که می رسد صحبت کرد و آن گزارشات خلاف واقع بود و خودش از کف اطلاعی نداشت.

من زمان آغاز کرونا سخنران قبل از خطبه ها بودم  حرفی زدم که بعد از آن یکی از بزرگان فرهنگی در قم گفت آقای مومنی با این نحو حرف زدن منتظر پیامدهایش باش. خب اگر حرف من غیرمنطقی و خلاف واقع بود جواب بدهید. از طرفی می گویید مطالبه گر باش و من مطالبه مردم را می گویم این طور افراد را حذف می کنند. حال چطور شما با این اوصاف دنبال کار فرهنگی هستید وقتی عنان کار فرهنگی دست این آقایان است؟ من از طرف مردم متدین قم مورد مطالبه قرار می گیرم و می گویند تریبون داری چرا زمانی داد می زدی الان نمی زنی؟ الان هم اگر جایی لازم باشد به وظایف خود عمل می کنم نه جایی که منجر به ناامیدی و یاس شود. من معتقدم اصل بر ریل گذاری درست است ولی کسانی که می خواهند وارد لوکوموتیو شوند باید مراقب باشند. من حرفم قبل از شروع خطبه ها این بود شما می توانید بگویید این حرف درست است یا خیر و با این که طرحش در این مکان درست نیست،  "مسئولین قم مراقب باشید ویروس کرونا با ضدعفونی، دارو و ماسک قابل مدیریت است اما بدتر از ویروس کرونا وارد قم شد و آن ویروس برهنگی و نیمه برهنگی است". شما ببینید شروع کرونا و قبل از کرونا را‌. آیا بعد از کرونا وضعیت آشفته تر شد یا نه؟ سه مقصراصلی چه کسانی هستند؟ آیا از کف است؟ خیر. طبق بیانات آیت الله میرباقری ما سه منکر در جامعه داریم:

یک) اقامه کنندگان منکر

 دو) اشاعه کنندگان منکر

 سه) عاملین منکر.

ما آمدیم کف خیابان با این ها کار داریم. این که می گویند فلان دانشگاه قم چنین است و چنان. به خدا مشکل این نیست. مشکل کجاست؟ مشکل از مسئول فرهنگی است.

من یک طرح دادم. ما سه نماینده و سه امام جمعه در قم داریم. مگر زمان کرونا قرارگاه تشکیل ندادیم، الان نیز برای این مسئله قرارگاه تشکیل بدهیم و قم رادبه ۶ قرارگاه تقسیم کنیم. با بازوهایی که داریم مثل بسیج، سپاه، معتمدین شهر از این ها استفاده کنیم. در هر منطقه تعدادی ممکن است خلاف هنجار و فرهنگ قم رفتار کنند آن ها را شناسایی کنیم. قرض کنید مثلا بنده به نیابت از آیت الله فلان که مسئولیت فرهنگی در قم را به عهده دارند برویم در خانه شان. با یک پرچم از حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها یا مسجد مقدس جمکران یا شاخه گلی بگوییم شما مهمان خانه حضرت هستید ولی از شما تقاضا داریم این جا قم است فرهنگ را رعایت کنید. به اعتقاد جازم و به قطع می گویم که این کار جواب می دهد حداقل شاید از ۱۰۰ مورد ۲۰، ۳۰ تا جواب ندهد. این کار را انجام دهیم اگر جواب نداد دفعه دوم با تشر بیشتر برویم و بگوئیم برای دومین بار است که تذکر می دهیم. حقیقتا این کار سختی است؟ مگر ما این کار را زمان کرونا انجام ندادیم خب الان هم انجام دهیم. مگر همه جا را ضدعفونی نکردیم مگر ماسک کم نبود؟ ما در حوزه فرهنگی باید از خود این ها استفاده کنیم.

گویه: یک سوال پیش می آید و آن این که در به کارگیری کار فرهنگی تخصص و کارآمد بودن ملاک برنامه شان نیست شاید یکسری روابط و آشنایی ها مطرح باشد حال این که تخصص گرایی نیست و برای مثال در حوزه حجاب با بسیاری از مسئولان فرهنگی صحبت کردیم یا سخنرانی می کنند دو دسته اند عده ای می گویند بخشی قطعا جنبه توطئه ای دارد و رسانه های بیرون نقش دارند و خط می دهند که قم را اسیب برسانند و عده ای دیگر نیز مهاجر پذیری قم را علت می دانند درهر دو صورت راهکار وجود دارد چرا در پی راهکارش نیستند؟

پاسخ: جواب این سوال از مطالب قبل  مشخص شد چون اصلا فکر فرهنگی ندارند که در پی راهکار باشند. من بیشتر ناراحتی ام از این است که نیروی فرهنگی ارزشی داریم ولی از آن استفاده نمی شود نیرویی که اهل قم است و قم و فرهنگ قم را می شناسد نه به این معنا که حتما زادگاهش قم باشد. منظور این است که می فهمد وسط این شهر یک گنبد می درخشد  و درک از قم و مردم قم دارد. من معتقدم مسئولی که ابتدا به زیارت حرم نمی رود و بعد از آن به محل کار برود نمی تواند در کارش موفق باشد. چون من به این خانم و زائران و مجاوران این خانم خدمت می کنم.

این که بگوئیم وضعیت حجاب در قم کار دشمن و به خاطر مهاجر پذیری است همه این ها جز العله هستند. گفتم سه منکر داریم من مسئله حجاب را منکر سوم می دانم یعنی در اولویت سوم می دانم.

یک مثال می زنم. سر چهارراه شهدای قم دو دختر کشف حجاب کرده بودند و هرکس جلوی آن ها می رفت دو دختر بر سرشان داد می زدند. آن ها به دورشهر رسیدند و من ماشین را پارک کردم و رفتم جلو و علت ناراحتی را جویا شدم. گفتم من هم سن مدرتان هستم و نیامده ام دعوا کنم‌ فقط می خواهم بدانم چرا ناراحت هستید؟ به حضرت زهرا قسم زمانی که پاسخ دادند بغض گلویم را گرفت‌. آنها گفتند ما دو خواهر هستیم که از صبح هر جا برای کار رفته ایم می گویند کارنداریم. گفتم واقعا کار می خواهید؟ همان جا به یکی از دوستانم زنگ زدم گفتم چقدر به دو نفرحقوق می دهی؟ از دو دختر پرسیدم با کمال تعجب گفتند پدرمان زمین گیر است و ما دو خواهر می خواهیم پاک زندگی کنیم با ماهی چهار، پنج میلیون تومان کارمان راه می افتد. دوستم گفت من ماهی هشت میلیون تومان می دهم و آن ها را معرفی کردم. باور کنید روسری شان را پوشیدند و رفتند.

چه چیزی باعث رفتار این دو شده بود؟ اقامه کنندگان منکر. من می شناسم مسئولی را در مجموعه ای فرهنگی در قم که دخترش یک سال به سرکار نیامده استخدام رسمی شده. چرا؟ چون دختر آن مسئول است؟

من ممکن است معلم خوبی باشم اما مدیر خوبی هم هستم؟

ایا کسانی که مسئولیت فرهنگی را بدون تخصص به عهده گرفته اند می توانند متخصص فرهنگی تربیت کنند؟

آینده خطیر با نبود نیروی متخصص فرهنگی

پس مطمئن باشید ما سال های آینده مشکلات جدی تری داریم چون نیرو نداریم نیروهایی که داریم همه رفته اند... ‌. واقعا ما نیروی ارزشی، امید وارو توانمند می خواهیم.

الان مسئله انتخابات مطرح است. واقعا جوانی که در قم تربیت شده و خدمت می کند چرا نمی رویم سراغ این جوان.

آقایی می گفت ۳۰ سال فلان جا کاندیدا شده ام و..‌. . گفتم شما الان باید بروید خواهش کنید آن ها بیایند.

مگر علما نرفتند بروجرد و از ایت الله بروجردی خواهش کردند قم بیایند و همچنین آیت الله حائری یزدی.

من اینجور مواقع می گویم دیگران نه. و تا زمانی که این فکر حاکم باشد متاسفانه وضعیت همین است.

گویه: در موضوع ضرورت شرکت در انتخابات، رفتار نمایندگان و این که چه عاملی موجب شرکت در انتخابات می شودتوضیح بفرمائید.

پاسخ: مردم کارشان را تا الان انجام دادند در این ۴۰ و چند سال‌. مشکل ما مردم نبودند مسئولان بودند. من از شما سوال می کنم ایا می شود شما وکیل بنده ۲۴ ساعت باشید و بخواهید بروید برای اقایی کار کنید ایا نباید از من اجازه بگیرید و اگر این کار را نکنید خلاف شرع انجام دادید. بنده نماینده طلاب بودم باید به عنوان نماینده طلاب می امدند با ما صحبت و کسب تکلیف می کردند.

ما نگران مردم نیستیم نروند پای صندوق رای . آقای رحیم پور اذغدی حرف خوبی می زنند می گویند در این ۴۰ و چند سال مسئولان می خواستند نظام را سرنگون کنند مردم نگذاشتند. مردم با تمام سختی ها، مشکلات پای نظام بودند. ممکن است یک کمی مشارکت کم و زیاد شود اما همانی هم که پای صندوق نمی اید وقتی ببیند بحث نظام و خطری تهدید می کند مطمئن باشید می آید. من الان کاری با نمایندگان مجلس ندارم چون حرف هایی که می زنند نمی توانم ارتباط بگیرم چه نمایندگان قبلی چه فعلی ها. اما از این جهت که بین مردم هستم به مردم عرض می کنم آمریکا و اسرائیل دشمنان قسم خورده ما هستند اما انقدر نسبت به عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان بد نیستند که نسبت به ما بد هستند. مگر کشور اسلامی در دنیا کم داریم‌ علت چیست که انقدر با ما مشکل دارند؟ ایا به خاطر رنگ ، خاک، رهبری مجتهد، رنگ پوست است؟ خیر

بیرق اهل بیت علیهم السلام در ایران بلند است

یقینا هیچ جای عالم بیرق اهل بیت به اندازه ایران بلند نیست. علت این است.مشکل آن ها این است. جای دیگر هم چنین است اما عملا خنثی هستند تاثیرگذاری که غول اسراییل را در خودش می شکند مثل سید حسن نصرالله یک تربیت شده قم است.  چرا؟ من می گویم چون جهتش جهت ائمه و امیرالمومنین است.

کجای دنیا سراغ دارید به جای آه و ناله بگوید "حسین"

کجای عالم سراغ دارید کسی که سه فرزند دارد و یکی از آن نابینا است موقعی که گلوله می خورد و ۲۰ دقیقه فرصت دارد به جای وصیت فقط یک جمله می گوید یا زهرا یا زهرا. و بعد شهید می شود.

لذا همان طور که آقا هم فرمودند حتی اگر با من مشکل دارید پای صندوق رای بیایید. دشمن ما دشمن اهل بیت و امیرالمومنین است حال حضور و عدم حضور پای صندوق های رای چه کسی را خوشحال و چه کسی را غصب ناک می کند. مردم به وظیفه شان عمل نی کنند و اصلح را انتخاب می کنند و ان شاءالله حضور خواهند یافت با تمام مشکلاتی که هست.

گویه: پیرو سخنان شما در خصوص نیروهای کارآمد و متخصص، قم انقلاب را آغاز کرد و ۱۵ خرداد را به وجود آورد و بهتر ین لشگر را در جنگ داشت و نیروی فعال و زبانزد دارد و با این حال متاسفانه از ابتدای انقلاب تاکنون در قم مدیر وارداتی داریم و این ضرر زیا دی به قم وارد کرده چه توصیه ای به مدیران ارشد استان دارید؟

پاسخ: مقصر همان افرادی هستند که خودشان توانمندی لازم را ندارند اما مسئولین می کویند مشکل ما این ها هستند.ما افرادی توانمند و ارزشمند داریم. کسی که خودش فکر فرهنگی ندارد طبیعتا نیروی فرهنگی هم نمی تواند شناسایی کند. مسئولی که به قم می آید و به راننده اش می گوید کوچه های قم را به من معرفی کن شاید جای قبلی موفق باشد اما هرجایی هنجار و فرهنگ خودش را دارد. این که شما جلوی دسته جات عزاداری را بگیری این فرهنگ قم نیست شما باید روز قبل با مسئولان مربوطه این مسئله را در میان بگذارید و نظر و طرح داده شود. قرار نیست عزاداری تعطیل شود.

در یک مناسبتی، شب قدر، که فردای آن روز روز قدس بود به من گفتند راجع به روز قدس صحبت کن و پخش زنده از شبکه سیما داریم. ۵۰ دقیقه وقت داشتم. من گفتم شب قدر است و مخاطبان خاکستری داریم شاید در سال فقط یک شب قدر پای منبر هستند. به خاطر این گفته ی من، آن ها پخش زنده نگرفتند و رفتند مصلای تهران. من بعد از سخنرانی در مسجد مقدس جمکران که مملو از جمعیت بود و قرآن به سر گرفتن و ۴۰ مرتبه اللهم عجل لولیک الفرج گرفتن ، دو دقیقه آخر را به موضوع قدس اختصاص دادم و گفتم زن و مرد فردا روز قدس است و دشمن زوم کرده‌. شما که "بک یا الله" گفتید نسبت به مملکتتان که مملکت امام زمان است عرق دارید که حضور یابید و این شب زنده داری مانع از حضور در روز قدس نباشد. بپرسید واقعا چه میزان افراد فردای آن روز به روز قدس آمده بودند. کسی که پای منبر من نبوده و کار فرهنگی بلد نیست نمی داند که من کارم را بلد هستم حتی شده در ۲ دقیقه به وظیفه خود عمل می کنم.

دقت بیشتر در کار فرهنگی در امور اقتصادی نیز نتیجه می دهد

گویه: درخصوص مسائل اقتصادی سخنی دارید؟

پاسخ: وضعیت تحریم که تاثیرش را گذاشته و سومدیریت های داخلی باعث شده طی چند سال گذشته اختلاف طبقاتی زیادی ایجاد شود. آقای تکیه ای یک مطلبی را می خواندند این که روزی در قم باید طلا می دادی تا قند بگیری. آیا الان وضعیت از این بدتر هست؟ خیر

بحث اقتصاد یک قسمتش به تحریم برمی گردد که برکسی پوشیده نیست. زمان جنگ هم که می دانیم چه وضعیتی داشتیم. ولی من می گویم اگر در کار فرهنگی دقت بیشتری کنیم در مسائل اقتصادی هم به نتیجه می رسیم.  روزی خطبه عقد دختری را در حرم خواندم که هردو خانواده دختر و پسر بسیار متمول بودند. زمانی که دختر به خانه شوهر رفت هم زمان ۱۰ دختر دیگر نیز به خانه شوهر با جهیزیه کامل رفتند. به این صورت که دختر هنگام خرید جهیزیه به حرف پدرش گوش می داد‌. پدرش می گفت مثلا با یخچال ۲۰ میلیونی هم کارت راه می افتد بقیه پول رابه خرید جهیزیه برای دختری دیگر بده و در خرید هر چیز این گونه رفتار کردند و وسیله ارزان تری برداشتند و توانستند برای ۱۰ دختر دیگر نیز جهیزیه کامل تهیه کنند. الان رسانه تجمل گرایی را تبلیغ می کند به گونه ای که  فرد ضعیف جامعه هم درگیر تجمل شده و حتی مسئولان نیز رسما در این فضا ورود کرده اند که این خود مشکل دیگری را به وجود آورده است و وضعیت اقتصاد خوب نیست.

چهارشنبه 9 اسفند 1402 شمسی / 18 شعبان 1445 / 28 فوریه 2024 میلادی / سال نوزدهم/ شماره 2355

 https://www.gooyeh-qom.com/14927/2024/02/28/%da%86%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%ae%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d8%aa-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%da%a9%d9%86%db%8c%d9%85%d8%9f/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد