آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

ضرورت ها و اولویت های تحقق شعارسال 1400 ازسخنرانی تا عمل

ضرورت ها و اولویت های تحقق شعارسال 1400 ازسخنرانی تا عمل

شعار سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری« تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی» نامگذاری گردید.

 سال ها است که ایشان برای هر سال در پیام نوروزی شعاری انتخاب می کنند تا بر پایه آن همه امکانات برای رسیدن به آن هدف بسیج گردد.

این انتخاب کارشناسی شده و با بررسی دقیق مشکلات و کارهای انجام شده و نیز بررسی عملکرد سال قبل توسط مسئولان و دولتمردان در طول سال سپری شده و نتایج اقدامات به دست آمده صورت می گیرد.

 از این جهت این نامگذاری ها همواره با مطالعه و پشتوانه‌های علمی همراه است وبنا به باوربسیاری از کارشناسان مسایلی مطرح وانتخاب می شود که ازنیازها وضرورت های مبرم کشورمحسوب می گردد.

 درچند سال اخیر که به دلایل گوناگون اقتصاد کشوربا مشکل مواجه شده همه ی این انتخاب ها وناگذاری ها درحوزه اقتصادی بوده است.

 ازسال های ۹۷، ۹۸ و99 «حمایت از کالای ایرانی»، «رونق تولید» و «جهش تولید»  انتخاب گردید چرا که در این سال ها نیازبه آن ها احساس می شد و در آن مقاطع کشورمان  در حال مقابله با دشمن و در جنگ اقتصادی بوده وکماکان نیزمی باشد. رونق تولید نیز یکی از اساسی ترین فاکتورها و راهکارهای مقابله با نفوذ و استعمار دشمنان و تحریم‌های اقتصادی می باشد و همچنین غلبه بر مشکلات اقتصادی ایران در آن نهفته است.

 شعارهایی با مضامین اقتصادی در دهه ی پایانی نود نشان از آن دارد که رهبری انقلاب به تقویت بنیه اقتصادی ایران همواره توجه داشته و دارد، همان گونه که همواره تاکید می کند ایران باید قوی و قدرتمند شود در خصوص اقتصاد نیز چنین است. ایشان با انتخاب این شعار ها نشان دادند که کشور زمانی مستقل است که نیازی به بیگانگان نداشته باشد و مردم با تلاش وتوانمندی خویش کشور را اداره کنند برای رسیدن به این شرایط بدون شک دشواری‌هایی هم وجود دارد.

 آمارها نشان می‌دهد که توان داخلی، فوق العاده بالاست. اما این که چرا این خواسته ها و شعارها ی ایشان تحقق پیدا نکرده یا کمترتحقق یافنه، باید به تحلیل آن پرداخت. ایشان در پیام نوروزی اشاره نمودند که گزارش ها نشان می‌دهد کارهایی صورت گرفت اما انتظارات را برآورده نکرده است. حال ما در صدد آنیم تا براساس شعار امسال به بررسی اموری بپردازیم که درصورت تحقق ودست یابی به آن و نیزاجرای دقیق آن انتظارات  مردم را تامین می‌کند و به قدرتمند شدن و قوی شدن ایران که خواست همه ی علاقمندان به ایران می باشد بتواند کمک کند.

بدون تردید توفع هرایرانی آن است تا چرخ صنایع و کارخانجات با سرعت بیشتری بچرخد و تولید ملی نیز رو به افزایش یابد و در نتیجه رشد اشتغال و نهایتاً تقویت اقتصاد ملی پدید آید. قوی و قدرتمند شدن ایران درهمه ی امور ازجمله اقتصاد که مقام معظم رهبری نیز به کرات بر آن تاکید داشته و دارند در گرو صنعتی شدن و افزایش تولیدات داخلی آن هم تولیداتی با کیفیت و درجه ی یک می باشد. که با عنایت به استعداد و  ظرفیت‌های وسیعی که در کشور وجود دارد و با اراده و خرد جمعی و مدیریت صحیح و تدوین و اعمال سیاست‌های درست می توان این مسیر را طی و به اهداف مورد نظر دست یافت.

شعار« تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» برای سال جدید نشان از اهمیت ویژه ی مقام معظم رهبری به امر اقتصاد و علی‌الخصوص به رشد و جهش تولید داخلی دارد.

 این شعار بسیار مهم و اساسی است و چنان چه به طور صحیح و دقیق اجرا و محقق شود قطعاً تحول بزرگی در اقتصاد ایران و رفع مشکلات اقتصادی به وجود می آید.

در حقیقت چند اقدام اساسی و مهم در یک قالب و به صورت یک شعار اعلام شد که با شعار سال های پیشین تفاوت اساسی داشته و به نوعی از آن شعارها مهم تر و جامع تر می باشد. اگر به دنبال تولید با هویت ملی هستیم باید به پشتوانه ی آن یعنی فناوری ملی اهمیت داده شود.

 تولید در بخش اقتصاد، صنعت، خدمات و کشاورزی است. لازم است همه بخش‌ها به بازتولید فناوری ایرانی از طریق شرکت‌های دانش بنیان توجه کرده و نگاه بخش‌های تولیدی نباید صرفاً به مونتاژ کردن و واردات فناوری باشد بلکه باید فناوری وارداتی را هم بومی سازی کرد.

اگر کشوری دارای فناوری ملی نباشد نمی‌تواند خود را با تغییرات و تحولات بازار و مخاطب آن تولیدات مطابقت دهد.

به عنوان مثال کره ی جنوبی کشوری است که صنعت فولاد را از حدود ۲۰ سال پیش شروع کرده و از ابتدا به دنبال تبدیل شدن به فناوری در این عرصه بود و امروزه دارای فناوری ملی در صنعت فولاد است.

 یکی از موانع تحقق شعار سال ۱۴۰۰ را باید فعالیت‌های محدود بخش مردمی اقتصاد دانست. برای رفع این مانع لازم است زیرساخت‌های فعالیت های اقتصادی که اکنون مبتنی بر محور نفتی است به سمت دانش محور حرکت کند.

بسیاری از صاحب نظران براین باورند برای تحقق شعار سال باید تشویق هایی در جهت سرمایه‌گذاری برای بخش داخلی انجام شود و در این زمینه دولت باید تسهیلاتی فراهم کند و در جهت تشویق به سرمایه گذاری اقدام کند. مضافا براین باید موانعی که سر راه بخش خصوصی قرار دارد برداشته شود و دولت باید زمینه ی بروز هرنوع فساد را هم از بین ببرد تا زمینه برای بخش خصوصی فراهم گشته وبخش خصوصی هم باخیالی آسوده اقدام به سرمایه‌گذاری و تولید کند. با ایجاد امنیت خاطر و امید به آینده ی بهتر برای بخش خصوصی در ابعاد مختلف، سرمایه گذاری فراهم می گردد. البته دراین صورت بخش خصوصی واقعی مبتنی بر حفظ نیروی کار و بازسازی و نوسازی واحد های تولیدی شکل می گیرد.

از جمله راهکارهای تحقق شعار سال  به کارگیری تکنولوژی و نوآوری و به کارگیری سیستم بانکی در راستای حمایت از تولید است.

موضوع بسیارمهمی که تحلیل گران اقتصادی بدان می پردازند این است که اصلاح ساختاراقتصادی کشور با محوریت حمایت از تولید ملی و صنعتی  شدن و جلوگیری از خام فروشی وخصوصی‌سازی به معنای واقغی در این شرایط حساس کشور و جنگ اقتصادی که در قالب تحریم‌های ظالمانه بر علیه ملت ایران شکل گرفته است وبه تورم و بیکاری و گرانی و مشکلات معیشتی دامن زده است. پایان می دهد.

همان گونه که اشاره شد صنعتی شدن به جلوگیری از خام ‌فروشی به معنی واقعی کمک می کند ودر حفظ نیروی کار و بازسازی و نوسازی واحد های تولیدی مؤثراست.

 کارشناسان حوزه ی اقتصاد می گویند : به کارگیری تکنولوژی می تواند برکارمدی تولید تأثیرفراوان گذاشته و سیستم بانکی نیز در راستای حمایت از تولید و فناوری می تواند نقش فوق العاده ای ایفا نماید. وبالاخره راهبرد صادرات با پیگیری تمام توان دیپلماسی و شناسایی و تسخیر بازارهای صادراتی این چرخه را تکمیل می کند.

 امورمزبور دغدغه‌های اصلی جامعه محسوب می گردد که راه حل آن را هم رهبری به راستی در قالب شعار سال ۱۴۰۰ تحت عنوان «تولید پشتیبانی ها، موانع زدایی ها» تبیین و روشن نمودند. تولید زمانی پیشرفت می‌کند که این شرایط در آن زمان به وجود آید.

برای تحقق مبانی ومطالب فوق و تحقق شعار سال همه ی دستگاه‌های مهم کشور می‌توانند نقش اساسی ایفا کنند و هر کدام راهی را برای بهبود وضع اقتصادی کشور و اجرای دقیق شعار سال پیدا و پیشنهاد کنند. در وهله ی اول مجلس شورای اسلامی است که می تواند با وضع قوانین مناسب و حذف قوانین دست و پا گیر به ساماندهی بپردازد و زمینه را برای تولید کنندگان هموارتر کند تا به سهولت شرایط برای تحقق این شعار فراهم شود. مهم تر از آن این که نمایندگان با ارایه ی طرح ولوایح درخواستی ازدولت قوانین مبارزه با فساد را تصویب ودراختیار قوه قضائیه گذارند..

قوای قضاییه و مجریه را در امر اجرای این شعار کمک کنند. نمایندگان مجلس می توانند با نظارت براجرای دقیق قوانین ازخلاء وکا ستی های آن مطلع وبه جبران نواقص احتمالی مبادرت ورزند. به عبارتی دیگر هر یک از قوا می توانند با بازسازی خود و وضع قوانین،هم با فساد احتمالی که دردرون و بیرون وجود دارد مبارزه کنند. تا ریشه‌های فساد محتمل خشکانده شود. دراین بین نقش قوه ی قضاییه بسیار تعیین کننده است. قوه ی قضاییه می تواند راه ها وروزنه های دسترسی به فساد را شناسایی کند و با آن مبارزه نماید و با رانت خواری و بانک ها یی که نمی خواهند بر پایه قوانین تسهیلات دهند با آن برخورد کرده و زمینه را برای ایجاد تولید فراهم سازد. اگر قوای سه گانه مجلس شورای اسلامی، قوه ی قضاییه و مجریه در مبارزه با فساد ابتدا ازمجموعه ی تحت امر خود شروع کرده و مبارزه نمایند وسپس با کسانی که در بیرون هستند و به صورت گوناگون نمایان شده ومی شوند مبارزه نمایند دیگر جایی برای وجود فساد نیست و منافذی که از طریق قوانین برای عده‌ای گشوده شد بسته شود راهی دیگر برای فساد مفسدان چه در درون و چه در بیرون باقی نمی ماند. قوانین ضد فساد و قوه ی قضاییه مصمم و مجازات متناسب ترس و واهمه وبا زدارند گی ایجاد می کند کما این که چند صباحی است که چهره ی بازدارندگیش را به نمایش گذاشت. اگر همه اعم از قوه قضاییه، مقننه و مجریه خویش را حامی، طرفدار و علاقه‌مند به اجرای فرامین رهبری بدانند که می دانند و به همان اندازه تلاش کنند مطمئنا وضعیت به گونه ای خواهد شد که همه انتظار آن را داشته ودارند. برای تحقق این شعار از کارهای سیاسی باید دوری جست وواقعاً به مردم و به کشورباید اندیشید در این صورت است که  وظایف محوله درست و مناسب انجام می گیرد. در صورتی اقتصاد شکل  و شمایل پیشرفت را پیدا می‌کند که همه از سیاسی کاری پرهیز کرده و منافع ملی را برمنافع گروهی و حزبی ترجیح دهند. اگر درک درستی از منافع ملی وجود داشت باید در چند سال اخیر که شعار های متعددی در خصوص حوزه ی اقتصاد تعیین شده الان باید به سرانجام می رسید همه پذیرفتیم فشارهای بیرون فراوان است اما تلاش‌های درون هم  بسیاربود ولی برای دست یابی به نتیجه ی مطلوب کافی نبوده است.

سیدمحمدحسین دریاباری؛ مدیر مسئول روزنامه گویه

چاپ درروزنامه گویه شماره 1686 موخ 22/1 1400

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد