آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

ازاولویت سرمایه گذاری در صنایع پاک ، کم مصرف و زودبازده درقم تا نفی سرمایه گذاری خارجی

ازاولویت سرمایه گذاری در صنایع پاک ، کم مصرف و زودبازده درقم تا نفی سرمایه گذاری خارجی

سید محمد حسین دریاباری

روح الله ابراهیمی پس از آن که به عنوان مدیرعامل شرکت های صنعتی استان قم منصوب شد در روز معارفه سخنانی کوتاه در جمع حاضران ایراد کرد او اظهار داشت: تربیت نیروی کارآمد از جمله دغدغه های بخش صنعت است. این امر مهم از طریق مرکز علمی کاربردی تحقق پیدا می‌کند. روز پنجشنبه جمعی از خبرنگاران به دعوت مدیر عامل شرکت صنعتی استان قم جهت تهیه خبر و گزارش در محل دفتر مدیرعامل این شرکت حضور یافتند. سقف زمانی جلسه ۲ ساعت بوده که اندکی با تأخیر آغاز گردید. غالباً خبرنگاران در این گونه جلسات تاخیر دارند. وی نیزطبق  معمول و به رسم و سنت مسئولان، اعیادو مناسبت راها تبریک گفته وبا بیان مقدماتی کوتاه وارد بحث کلیدی شرکت های صنعتی استان گردید. وی با اشاره به اهمیت تولید و رفع وابستگی به دیگران و ایجاد اشتغال به تعیین شعار یک دهه اخیر مقام معظم رهبری پرداخت و افزود: از آن جایی که اقتصاد و رونق آن جامعه را از سلطه پذیری باز می دارد ورونق اقتصادی می تواند مانع ایجاد شکاف و بروز فاصله طبقاتی شود، باید دراین عرصه فوق العده کوشید . رهبر انقلاب پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یکی از اسناد مهم عباراتی در خصوص اقتصاد بیان داشته اند و آن را مساله‌ای مهم در نفوذناپذیری کشور در مقابل دشمن دانسته اند.

وی تصریح کرد:در این میان یکی از اضلاع مهم اقتصادی، صنعت است و صنایع کوچک نقش مهمی در رشد و شکوفایی اقتصادی دارند و باید به طور جدی در زمینه کارآفرینی و اشتغال زایی مورد حمایت قرار بگیرند.  در این نشست پرسش های متعددی مطرح گردید و به بسیاری از آن پاسخ داده شد. یکی از چیزهایی که شاید پرسش همه خبرنگاران حاضر و غایب بوده این بوده که چرا مسئولان و مقامات از نشست خبری و روبرو شدن با اصحاب رسانه مشکل دارند. آقای ابراهیمی در این باره پاسخی ظاهراً قابل قبول ارائه کرده است و آن این بود چون ازانتخاب و انتصابم به این سمت مدت زمان زیادی نگذشته بود اقدام به چنین حرکتی ننمودم. مفهومش این است که در ابتدا چیزی برای گفتن نداشتم حال حرفی برای ارائه دارم. از آن جایی که قم استانی است خشک و با آب و هوای خاص چه صنایعی باید در آن ایجاد کرد؟ همه ی کارشناسان بر این باورند که صنایع مورد نیازقم باید چند ویژگی را داشته باشد. نخست این که آلاینده نباشد زیرا آب و هوای قم به خودی‌خود مطبوع و مطلوب نیست. این دسته از صنایع بر وضعیت نامطلوب و ناپایدار آن خواهند افزود. و دیگر این که قم از کلانشهرها است و به مقدار و میزان کافی آلاینده تولید می کند، در نتیجه نیاز به صنایع آلاینده نیست. علاوه بر این مقامات ارشد استان باید بکوشند صنایع آلاینده موجود را نیز از اطراف استان بر چینند. بالاخره شرط دیگر صنایعی که در استان قم استقرار می یابد آن است که نیاز کمی به آب داشته باشد زیرا تامین آب برای این گونه صنایع در قم امکان پذیر نیست. اگر مصرف کم انرژی را هم به آن بیفزاییم کار درستی انجام داده ایم. با این بیان می توان نتیجه گرفت که مقامات استان باید در آمایش صنعت استان بازنگری جدی کنند. یکی از موضوعات مطرح شده در کنفرانس خبری ایمنی شهرک های صنعتی بوده است که مورد توجه روزنامه نگاران قرار گرفت موضوعی که اخیراً به کرات خبرساز گردید. حوادث ماه ها و هفته های اخیر توجه بسیاری از مسئولان را نیز جلب کرده زیرا تلفات و خسارات جانی و مالی قابل‌ملاحظه‌ای در پی داشته است. مدیر شهرک های صنعتی در این‌باره گفته در حال تقویت آتش نشانی شهرک ها هستند و اعتبار لازم در حال تامین می باشد.

مضافا بر این کارشناس ایمنی ضمن تایید تقویت ایستگاه آتش نشانی به این نکته اشاره کرده حوادث و اتفاقات پیش آمده غالباً در همان شرکت ها مهار می شود چند باری که شدید بوده از آتش نشانی قم درخواست کمک شده است. در حال حاضر قم دارای ۷ شهرک صنعتی شکوهیه ، الغدیر، شهاب ، سلفچگان ، محمود آباد ، ثامن الائمه {ع} قنوات ، فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. و چهار ناحیه صنعتی خورآباد سیرو دستجرد و طغرود است. در این 7 شهرک و 4 نواحی صنعتی شامل 2800 واحد فعال است . در میان پرسش ها سخنی از صادرات به میان آمده است بسیاری از مقامات همواره درباره صادرات خوش بینانه سخن می‌گویند آقای ابراهیمی درباره صادرات که پرسش ما یوده توضیحی نداده است و این موضوع را از اختیارات خویش ندانسته است. صرفا به این موضوع پرداخته که قم در کشور داری مقام نخست در تولید کفش و دمپایی است و 70 درصد تولیدات در این استان انجام می شود و در طول سال نیز120 میلیون جفت کفش و دمپایی صادرات در کشور داریم همچنین در صنایع شیمیایی و نساجی و فلزی و صنایع فرهنگی نیز حرفی برای گفتن وجود دارد.  اما در این باره که شرکت شهرک های صنعتی چه میزان افراد را به کار مشعول کرده‌اند گفت بالغ بر ۳۵ هزار نفر در شهرکهای صنعتی اشتغال دارند یکی از موضوعات مهمی که در این کنفرانس سوال شد موضوع سرمایه گذاری بوده است. هم سرمایه گذاری خارجی و هم سرمایه گذاری داخلی تردیدی وجود ندارد که قم استانی است که نیازمند به سرمایه گذاری ، اشتغال و رفع بیکاری است. شرایط سرمایه گذاری در قم هم تا حدودی معلوم است. توضیحات در این باره گذشت مدیرعامل شهرک های صنعتی مهندس ابراهیمی گفت: اولویت سرمایه گذاری در قم با صنایع پاک و کم مصرف و زودبازده است.  وی سرمایه گذاری خارجی را مورد نیاز ندانست و در مورد سرمایه گذاری داخلی گفت : سرمایه گذتران داخلی در نوبت هستند حال ما باید انتخاب کنیم. این عبارت نشان می‌دهد که قم سرمایه‌گذاران فراوان دارد و در صف ایستاده اند تا مقامات ارشد استان با قید قرعه انتخاب نمایند.

چاپ شده درروزنامه گویه شماره 1988 مورخ8/5/1401

https://www.gooyeh-qom.com/2022/07/30/2370/%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%AA  

 

https://www.facebook.com/148221345388540/photos/a.149724138571594/1913992155478108 

 

https://www.facebook.com/photo/?fbid=2307459032736025&set=a.110258309122786

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد