آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

آیت الله مهدوی مازندرانی درگفتگو با گویه:مجلس قانون گذار است نه مجری

آیت الله مهدوی مازندرانی درگفتگو با گویه:

فرهنگ مجلس تجدید نظر شود

مجلس قانون گذار است نه مجری

در فرهنگ مجلس باید تجدید نظر شود. مجلس برای قانون گذاری است نه اجرا. مجلس باید بر اجرای قانون نظارت داشته باشد نه این که به دنبال کارهای اجرائی مردم برود و از وظایف اصلی خود غافل شود.

اشاره: روزنامه گویه مصمم است در عرصه های گوناگون با شخصیت های مختلف که دارای اطلاعات، تجربه و نفوذ درحوزه ی کاری خویش هستند گفتگو نماید. عرصه ها و زمینه های مورد نظر متنوع و گسترده خواهد بود تا موجب رشد و ارتقاء فکر و اندیشه ی خوانندگان گردد. از این رو روزنامه گویه با آیت  الله شیخ مهدی مهدوی مازندرانی در باره ی پاره ای از مسائل گفتگو کرده است.

متن گفتگو به شرح ذیل می باشد:

گویه: در صورت امکان از فعالیت های خویش و خصوصاً فعالیت های گذشته ونحوه ی تحصیل  و تدریس حوزه ی علمیه به طور مختصر توضیحاتی برای  خوانندگان روزنامه گویه  بفرمایید.؟

مهدی مهدوی مازندرانی فرزند آیت االله شیخ حیدر مهدوی هستم . مرحوم پدرم در نجف تحصیل کرد و از شاگردان مرحوم  آیات عظام:آقا ضیا و آقای نائینی و ایروانی بود. ایشان از همه ی این بزرگان اجازه ی اجتهاد دریافت کرد.. بنده در سال 1321 در یکی از بخش های شهر بابل به دنیا آمدم و شرایط آن زمان مانند امروز نبود و کلاس و مدرسه خیلی کم بود. بنابراین من به سنت قدیم در مکتب درس خواندم و پس از آموختن سواد خواندن و نوشتن، مرحوم پدر مرا به سمت وسوی طلبگی هدایت کرد و در سال 1329 درس حوزه را نزد ایشان آغاز کردم. در سال 1334 زمانی که سیزده ساله بودم، پدرم از دنیا رفت. یک سال بعد به قم آمدم و به ادامه ی تحصیل در حوزه مشغول شدم و تا سال 1340 سطح را تمام کردم و از سال 1341 وارد درس های خارج شدم. در آن زمان حوزه سه مرحله امتحان داشت. لمعه، رسائل و مکاسب، کفایه و خارج. رسائل و مکاسب را که امتحان دادم در آن سال آیت الله بروجردی فوت کردند، لذا در درس خارج آقای بروجردی موفق به شرکت نشدم و تا زمان انقلاب نزد اساتیدی چون آیت الله گلپایگانی، آملی، حائری و شریعت مداری درس خارج را گذراندم. من از همان ابتدا تدریس را نیز شروع کردم. از سال 1356 عملا وارد جریان انقلاب شدم، اعلامیه پخش می کردم و در تظاهرات شرکت می کردم.

گویه: شخصیت هایی که در جریان انقلاب کنار امام بودند چه کسانی بودند؟

شخصیت های آن روز کسانی مثل آیت الله ربانی شیرازی، آیت الله مشکینی، آیت الله هاشمی، رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای، آیت الله منتظری، آیت الله آیت الله کروبی  خلخالی و خیلی از شخصیت های دیگر وشخصیت هایی که شهید شدند،مانند شهید مفتح وشهید بهشتی وشهید باهنر اکثراساتیدی که جز فعالین انقلاب بودند، با امام همراه بودند.

گویه: فعالیت های سیاسی و اجتماعی خود و سمت های مهم تان بعد از پیروزی انقلاب را بیان کنید؟

بعد از پیروزی انقلاب در اولین مرحله مسئول کمیته ی انقلاب  شهرستان فریدون کنار مازندران شدم و در برنامه ریزی های استان شرکت داشتم. چند سال در شورای بازسازی آموزش و پرورش مشغول بودم تا به من پیشنهاد امام جمعه شدن دادند. شرایط آن زمان طوری بود که در گزینش افراد برای امام جمعه شدن دقت می شد که وزنه ی علمی بالا و سابقه ی انقلابی داشته باشند. بنا شد که من امام جمعه ی چالوس شوم، این اولین سمت رسمی من بعد از انقلاب بود و حکم آن را به من دادند، اما طی سفری که به قم داشتم اعلام شد بروجرد امام جمعه ندارد و قرار شد به طور موقت برای سه هفته امام جمعه ی بروجرد باشم و سپس به چالوس بروم. ولی به دلیل استقبال مردم و درخواست شخصیت های علمی بزرگ بروجرد همچون آیت الله نجفی وآیات دیگر  آنجا ماندم و در نتیجه حکم امام جمعه ی بروجرد را به من دادند و سه سال امام جمعه بروجرد بودم. در دوره ی دوم نمایندگی مجلس شورای اسلامی، نماینده ی مردم بابلسر و بندپی شدم. و بعد از پایان چهار سال نمایندگی، زمانی که آقای یوسفیان امام جمعه آمل استعفا دادند، از بنده درخواست شد و قبول کردم در خدمت مردم باشم و مدت پنج سال امام جمعه ی آمل بودم. و بعد از آن به قم آمده و مشغول تدریس شدم.

گویه: ز آن جا که شما یک دوره نماینده مجلس بودید، با توجه به آشنایی شما از مجلس شورای اسلامی والان نیزکشورما در آستانه ی انتخابات است چه پیشنهادی برای کاندیداهای نمایندگی این دوره و دوره های آتی دارید و به مردم  چه توصیه هایی  می کنید  که به چه کسانی رای دهند؟

این بحث خیلی مفصل و دامنه دار است. شرایط انتخابات در دوره اول و دوم نسبت به امروز خیلی متفاوت بود. در گذشته بحث مخارج مطرح نبود و افراد صالح به اصرار مردم نماینده می شدند. امروز شرایط تغییر کرد. آن زمان تشخیص صلاحیت افراد به این شکل نبود. امروزه تایید صلاحیت و تایید انتخابات به عهده شورای نگهبان است. همانطور که می بینید هم متقاضی زیاد است و هم برای انتخابات کلان و میلیاردی خرج می کنند و بحث تایید صلاحیت فقط به تشخیص چند نفر اعضای شورای نگهبان بستگی دارد. من بعد از آمدن به قم در امور سیاسی دخالت نمی کنم اما در پاسخ به سوال شما باید بگویم که به نظر بنده این محدودیت ها مشکل ایجاد می کند. باید انتخاب را در اختیار مردم قرار دهیم. این میزان فشار برای تایید صلاحیت افراد و محدود کردن انتخاب مردم صحیح نیست. اگر کسی ضد انقلاب است وظاهرا علاقمند به کشورومردم نیست و ولایت فقیه را قبول ندارد باید رد شود، اما برخی بدون هیچ توجیه موردقبول رد صلاحیت می شوند. باید مجلس قانونی تصویب کند که این شیوه تغییر کند. لازم است نکته ای را عرض کنم که اصولا مجلس باید قانون گذاری کند، باید برای یک ملت قانون بنویسد. قانون اساسی ریشه است ولی قانونی که  اجرا می شود قانون مجلس است. مجلس باید طوری باشد که فکر نماینده این باشد که من چه طور قانونی تصویب کنم که به درد مملکت بخورد و آن را عوض نکنند. ولی امروزه این طور نیست و نماینده به دنبال جلب رضایت مردم از لحاظ کاری و خدمت اجرایی است و این رویکرد اشتباه است. خدمت اجرایی مربوط به دولت است. در گذشته کیفیت مجلس طور دیگری بود. هم در تایید صلاحیت و هم در فرهنگ مجلس باید تجدید نظر شود که مجلس برای قانون گذاری است نه اجرا و باید بر اجرای قانون نظارت داشته باشد نه  این که به دنبال کارهای اجرائی مردم که به نماینده ارتباطی ندارد باشد.

گویه: با توجه به این که در گذشته امام جمعه بودید، و امروزه رشد جمعیت و امکانات اطلاعاتی و شبکه های اجتماعی تفاوت هایی را ایجاد کرده، هم اکنون فعالیت امامان جمعه را چگونه می بینید وچه راه ها وشیوه هایی را به کاربگیرند تا بهتر و موثرتر باشد؟

یکی از ارکان مهمی که بعد از انقلاب به وجود آمد نماز جمعه بود. مسئله ی نماز جمعه بسیار مهم و لازم است، چون حضور مردم در انقلاب و تشکیلات را نشان می دهد. حتی در جریانات سیاسی اوایل انقلاب کارشناسان خارجی بر این عقیده بودند که اگر جمعیت مردم در نماز جمعه رو به افزایش باشد انقلاب ازبین نمی رود و پابرجا خواهد ماند. البته بنده نظرها ودیدگاههایی دارم که وارد بحث نمی شوم. چون شاید شرایط فرق کرده و ممکن است بگویند از دور حرف می زنیم. همانطور که مقام معظم رهبری در نماز جمعه گفتند ما هم بر این باوریم که باید افرادی انتخاب شوند که جوان و روشن و دارای معلومات بالا باشند. اما با این میزان گستردگی در کشورو بخش ها، متاسفانه در انتخاب اشتباهاتی پیش می آید. امام جمعه باید بی طرف و همچون پدر باشد. در گذشته امام جمعه قدرت فوق العاده ای داشت. انتخاب امام جمعه شرایط خاص خود را دارد و شورای سیاست گذاری باید سعی کنند که نواقص این امر را برطرف کنند. هم از نظر انتخاب افراد و هم از نظر دخالت ها.

گویه: در حوزه ی علمیه قم دو تشکل علمی، فرهنگی و اجتماعی فعالیت می کند. جامعه مدرسین حوزه  ی علمیه قم و مجمع محققین و مدرسین حوزه، شما با این دو مجمع علمی ارتباط دارید؟

شرایط حوزه هم مثل خیلی جاهای دیگر نسبت به قبل عوض شد. شرایط ورودی و خروجی و تشکیلات حوزه با هدفی که حوزه دارد و حضرت امام و رهبر تاکید داشتند؛ می تواند بهتر باشد. اما در مورد مجمع محققین و مدرسین یا جامعه مدرسین باید گفت جامعه ی مدرسین سابقه ی طولانی تری دارد. مجمع محققین و مدرسین در سال های اخیر به وجود آمد و اشکالی هم ندارد. به هرحال فکرهای متفاوت هم باید در جایی جمع شوند. مثل جامعه ی روحانیت مبارز تهران که وجود داشت و بعد از آن مجمع روحانیون مبارز هم تشکیل شد که بنده هم در اصل تشکیل جلسات حضور داشتم. آن زمان دوستان ما مردد بودند که این کار مورد تایید امام هست یا نه؟ و با ترس و تردید این برنامه را در پیش گرفتند تا این که با حاج احمد آقا خمینی صحبت کردند و گفتند که با وجود جامعه ی روحانیت می خواهند جمعی تشکیل دهند و نام آن را مجمع روحانیون بگذارند. احمد آقا از امام استمزاج کرد و امام فرمودند مشکلی نیست و خوب است ولی باهم اصطکاک پیدا نکنند و بر علیه هم کاری نکنند.واتفاقا کمک مالی نموده اند این موضوع در همین مورد هم صدق می کند. به هرحال یک عده ای جدیدترند و تفکر خاصی دارند، ولی همه انقلابی هستند. بنده از نظر عضویت، عضو مجمع محققین و مدرسین هستم ولی هر دو تشکل مشغول کار خود هستند و انتخاب با مردم است که کدام را بهتر می پسندند. مشکل حوزه در اصل این دو تشکل نیست و در جایی دیگر است که باید به صورت اساسی و ریشه ای روی آن بحث شود. این تشکل ها معمولا با هم ارتباط دارند و هر کدام نظر خود را می دهند.

گویه: امروزه با وضع موجود آیا شما از نحوه ی فعالیت مجمع محققین و مدرسین راضی هستید؟ چون تبلیغات و اطلاع رسانی آن ها برخلاف جامعه مدرسین که سابقه ی طولانی تری دارد، کمرنگ تر است.

هر تشکیلاتی برای خود برنامه خاص دارد، در تشکیلات ما دبیر آیت الله سید حسین موسوی تبریزی است، در اصل ایشان باید به این سوال پاسخگو باشند، اما من به طور مختصر اشاره می کنم که با توجه به مصلحت مملکت و حوزه و محدودیت ها در حد توان خود کار می کنند. اما در مورد محدوده فعالیت آن ها و میزان کارشان من نمی توانم دخالت کنم و درواقع این سوال را باید رئیس و سخنگوی مجمع پاسخگو باشند.

گویه: مهم ترین تالیفات شما چیست؟

من تالیف خاصی نداشتم. البته نوشته هایی دارم که در درس می گویم اما آن ها را چاپ نکردم زیرا بزرگان و اساتید و شخصیت های علمی بزرگتر همه ی این ها را نوشتند و در اختیار مردم قرار دارد و لزومی ندیدم. معمولاً در اول درس روایت های اخلاقی می خوانم که این ها را گردآوری کردم و کتابی به نام «آموزه های اخلاقی» جلد اول چاپ شده و در تنظیم جلد دوم آن هستیم. کتاب دیگری نیز به نام «اسوه علم و تقوا» در مورد زندگی پدرم نوشتم.

گویه: حاج آقا شما روزنامه گویه را مطالعه می فرمایید نظر شما درباره این روزنامه چیست نظری، انتقادی و پیشنهادی اگر دارید بفرمایید ؟

بله من روزنامه را که به دفتر ارسال می شود می بینم و اخبار، گزارش ها و مصاحبه هایی که با علما و بزرگان انجام می شود و منتشر می‌گردد نگاه می کنم و تحلیل های آن راهم کم وبیش نگاه می کنم نمی توانیم بگوییم این روزنامه مانند روزنامه‌های سراسری است ولی برای استان قم مفید و موثر است بدیهی است که امکانات شما در شرایط فعلی مثل بسیاری از جاهای دیگر محدود است در نتیجه این کمی و کاستی بر کار شما تاثیر می گذارد ما برای شما وهمکارانتان کارهای بهتر و بیشتر و قویتر را در آینده آرزو می کنیم.

گفت وگو از: سید محمد حسین دریاباری چاپ شده درروزنامه گویه شماره  1387lمورخ 25/9 1398

https://gooyeh-qom.com/?p=42&n=952&s=4038&id=25549

https://gooyeh-qom.com/files/nashrieh_pdf/1387_01.pdf

https://gooyeh-qom.com/files/nashrieh_pdf/1387_06.pdf

https://www.facebook.com/sayedmohamadhosain.daryabari/posts/1471391569676113

https://www.facebook.com/%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D9%86-14822134538854 https://avayevoshtan.blogsky.com/1398/09/25/post-176/0/

https://avayevoshtan.blogsky.com/1398/09/25/post-176/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد