آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

ظهور جریان سوم سیاسی در کشوربرمبنای منش سردارسلیمانی

مهندس پناه درگفتگو با « گویه» خواستار شد:

ظهور جریان سوم سیاسی در کشوربرمبنای منش سردارسلیمانی

با مراودات و گفتگوهایی که در چند سال اخیر با عزیزان و بزرگان معتدل هر دو جناج داشته ام به این نتیجه رسیده ام و ظرف یک هفته اخیر که این طرح را  در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتم عزیزان بسیاری از هر دو جناح با تماس ها و پیام‌های تقدیر آمیز حمایت خود را از این طرح  اعلام نمودند و حتی حاضر به همکاری می‌باشند.

اشاره

اخیراً جناب آقای مهندس عباس پناه طرحی را در  شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد ه است. مفاد این طرح آن است که در میان نیروهای اصولگرا و اصلاح طلب چهره های مومن ، منصف و متعهد بسیاری وجود دارند .این طرح می خواهد همه ی این نیروها باوصف سه میم گرد هم آیند وتشکل سومی را برای بهتر اداره کردن کشور شکل دهند .وی طرح مزبوررابا سه میم رمزگذاری کرده است . این طرح  پرسش هایی را برای اجرایی شدن احتمالی آن در میان متفکران و کارشناسان و صاحب نظران به وجودآورده است. پس از آن که این طرح را مورد مطالعه و بررسی قرار داده ایم پرسش های بسیاری برای روزنامه گویه مطرح گردیده است .به همین منظوربر آن شدیم پرسش ها ی خویش را جهت گفت وگو در اختیارایشان  قرار دهیم تا این که ابهامات طرح واضح و روشن گشته و پیچیدگی های احتمالی آن مطرح کردد .

ضمن تقدیر و تشکرازمهندس پناه جهت پذیرش گفت وگو، متن کامل مصاحبه ی روزنامه گویه باایشان درخصوص زوایا وابعاد گوتاگون طرح پیشنهادی به شرح زیرازنظرمی گذرد.

گویه : قبل از آن که وارد بحث و بررسی طرح شما که  در شبکه های اجتماعی انتشاریافت شویم، درصورت امکان ابتدا شمه ای از بیوگرافی و فعالیت های خویش را درحوزه های اجتماعی ، فرهنگی وسیاسی برای خوانندگان گویه توضیح بفرمایید؟

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین

ج - بنده بیش از ۲۰ سال است که فعالیت های اجتماعی،فرهنگی و سیاسی انجام می دهم و در این راستا و برای رسیدن به اهداف تعریف شده یا خود راسا موسس تشکل های صنفی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بوده ام و یا در هیأت موسس و مدیریت تشکل های موصوف اعم از استانی و کشوری نقش موثری داشته ام.

گویه : آیا به نظر حضرتعالی طرح شما برای احزاب موجود اعم از اصلاح طلبان و اصولگرایان که آمیخته از تندروها و میانه رو ها هستند امکان پذیر می باشد؟

ج - این طرح را میانه روها، معتدلین و کسانی که حفظ و صیانت از منافع ملی برایشان مهم است کاملا می‌پذیرند و مورد حمایت آن ها است، از این جهت این مطلب را خدمتتان عرض می کنم که با مراودات و گفتگوهایی که در چند سال اخیر با عزیزان و بزرگان معتدل هر دو جناج داشته ام به این نتیجه رسیده ام و ظرف یک هفته اخیر که این طرح را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتم عزیزان بسیاری از هر دو جناح با تماس ها و پیام‌های تقدیر آمیز حمایت خود را از این طرح  اعلام نمودند و حتی حاضر به همکاری می‌باشند.

گویه : در صورتی که این طرح بر پایه فرمایشات شما قابل اجرا بوده و کاربردی است نام چنین تشکلی را باید چه گذاشت و اصولاً امکان پذیر است که شماری از جناح اصلاح طلب که مومن منصف و متعهد هستند با چهره های اصولگرا که همین ویژگی را دارند در یک حزب فعالیت کنند که ملاک و معیار شان منافع ملی باشد؟

ج - نام های متعدد و فراوانی می شود برای این طرح و گفتمان گذاشت کما این که ما احزاب سیاسی بسیاری در حال حاضر داریم که تحت معانی و مترادف با واژه های معتدل، مستقل، شایسته سالاری و... از وزارت کشور پروانه ی فعالیت گرفته و فعال هستند و من بعد هم می شود افراد منصف، مومن و متعهدی از هر دو جناح ،حزب و تشکل سیاسی با همین اهداف تاسیس کنند.

جا دارد در این مجال خدمتتان عرض کنم که چنان چه  اساسنامه و مرامنامه هر دو جناح سیاسی را ملاحظه فرمائید از معتدلین تا تند روها در متن اساسنامه آن ها حفاظت و صیانت از منافع و منابع ملی آمده است منتها بعضا به این مهم نه فقط هیچ توجه و عنایتی نمی شود بلکه تصمیمات، تصویبات، گفتار و رفتار آن ها دقیقا ضد منافع ملی و کشور می باشد.

گویه :  بدون شک تفاوت ها و تفکر گوناگون و مختلف و نگاه های متفاوت و نیز برداشت‌های مختلف از قوانین و اندوخته های سیاسی ، اجتماعی فرهنگی اقتصادی و علمی ، جناح های سیاسی را از هم جدا کرده و این گروه ها با توجه به داشتن وصف ایمان و انصاف و تعهد از هم جدا شده اند حال چگونه در شرایط فعلی شما می توانید این جناح های سیاسی را با این سه اوصاف کنار هم قرار دهید آیا واقعا امکان پذیر است ؟

ج - در این شرایط خاص و بحرانی که در حال حاضر کشور با آن مواجه می باشد و با تحریم های ناجوانمردانه روبرو هستیم عقل و منطق حکم می کند که کلیه جناح ها خصوصا در مقابل دشمنان قسم خورده خارجی ید واحده ای بشوند تا بتوانیم همچون گذشته در مقابل فشارهای غیر انسانی مقاومت کرده و تاب و توان خودمان را افزایش دهیم و به نظرم اگر حتی تندرو ترین افراد از هر دو جناح سیاسی چپ و راست قدری تفکر و تامل داشته باشند و تلنگری به خود بزنند و رفتار قبل خود را مرور کرده و افق آینده را با چشم انداز بیشتری ببینند می شود امیدوار بود که اوضاع سیاسی داخلی کشور و کش مکش ها فرو کش خواهد کرد و التهابات نا صواب التیام می یابد.

بنده بسیار امیدوارم که این اتفاق مبارک رخ خواهد داد.

گویه : شما در مقدمه ی طرحتان ۲ شعار مطرح کردید که یکی از آن ها، " من یک اصول بنای اصلاح گر هستم " چطور به این شعار رسیدید و چرا از ۲ واژه اصول و اصلاح که قسمتی از نام جناح های راست و چپ یعنی اصول گرا و اصلاح طلب استفاده کرده اید، لطفا پیرامون این شعار توضیح دهید؟

ج - با انتخاب این جمله و دو واژه "اصول بنا" و "اصلاح گر" خواستم به کش و قوس های ناصواب تندروهای این دو جناح پایان دهم.

ضمن احترام به "منصفین، مؤمنین و متعهدین" هر دو جناح اعم از مدیران، اعضا و هواداران آن ها، دلیلم برای انتخاب واژه " اصول بنا " این بود که معتقدم کسی که بنایش بر رعایت اصول مترقی اسلام باشد و بنایش بر به ثمر رساندن اصول و اهداف انقلاب باشد بسیار مصمم تر از کسی هست که فقط گرایشش به اسلام و انقلاب باشد، در گرایش به موضوعی امکان انحراف قطعی است اما در بنا و بیس انحراف راه ندارد.

و دلیل انتخاب واژه " اصلاح گر" این است که اعتقاد دارم کسی که "اصلاح گر" باشد می بایستی اصلاح گری را از خود شروع کند و در صنف شغلی خود و هر اجتماعی که اشکالات و تضاد های شرعی و قانونی مشاهده می کند به عنوان اصلاح گر ورود پیدا کند منتها از طریق مبادی و مجاری قانونی وارد عمل اصلاح گری شود و هر فردی که چنین رفتاری داشته باشد عملا امر به معروف و نهی از منکر را انجام می دهد.

واژه اصلاح گر بسیار با مسمی تر و قوی تر از  واژه ی " اصلاح طلب " است، اولین ذهنیتی که پس از شنیدن واژه ی اصلاح طلب به ذهن خطور می کند این تصور است که شخص طلب کارانه و بدون اقدامی از طرف خود تقاضای اصلاحات به وسیله ی دیگران دارد.

در کل واژه ی "اصلاح گر"  منقلب بودن و واژه ی " اصلاح طلب " منفعل بودن را به ذهن متبادر می کند.

در اساسنامه هیچ حزبی تند روی تعریف نشده، این اعضا و بعضا مدیران احزاب سیاسی هستند که فرا اساسنامه و فرا مرامنامه عمل می‌کنند و ساختار شکنی می‌کنند در صورتی که شورای مرکزی احزاب عنایتی به تخلفات داشته باشند و کمیته ی انظباطی حزب به وظایف قانونی و رسمی خود عمل کنند افراد ساختار شکن در حزب خود را می بایستی حذف و اخراج کنند.

گویه: طرح حضرتعالی  تا حدودی در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت و بنا به گفته جنابعالی در اختیار بسیاری از بزرگان قرار داده اید و مورد پشتیبانی قرار گرفته و از آن استقبال به عمل آمده است این ها چه کسانی هستند ؟

ج - اجازه دهید در پاسخ به این سوال شما  نام اشخاص محترم و بزرگوار را ذکر نکنم و به صورت کلی از بزرگان علمی و دینی تا شخصیت های بزرگ کشوری و لشگری از این طرح استقبال کرده و حمایت خواهند نمود.

گویه : تاکنون چهره های شاخص از احزاب سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا و خارج از این چهار چوب از مسئولان و حتی شخصیت های حقیقی و حقوقی که از آن طرح استقبال کرده‌اند نام ببرید؟

ج - با توجه به این که هنوز این طرح از طریق جراید و خبرگزاری‌ها منتشر نشده است و فقط از طریق فضای مجازی مطرح شده است ، حضرات شاخص احزاب سیاسی اصول گرا و اصلاح طلب عکس العمل و واکنشی نسبت به این طرح نداشته و یا حداقل مستقیم با بنده تماس نداشته اند و امیدوارم که با تفکر، تامل و در صورت نیاز تلنگر شما اصحاب رسانه به ایشان به خود آیند و با نگاه ملی به کش مکش های موجود خاتمه دهند

گویه : حتی اگر طرح شما مورد استقبال قرار گیرد آیا با اصل بیست و ششم قانون اساسی و همچنین با قانون احزاب مغایرت و منافات ندارد چراکه این احزاب باید شماری از افرادی که به نظر شما تندرو و کسانی که مضر منافع ملی هستند را باید کنار بگذارند؟

ج - طرحی که مطرح نمودم هیچ تضاد و مغایرتی با اصل بیست و ششم و دیگر اصول قانون اساسی ندارد و همچنین با مفاد و مواد اساسنامه و مرامنامه هیچیک از احزاب سیاسی رسمی و قانونی کشور مغایرتی ندارد و اهداف و واژه هایی که ذکر شده با معانی مترادف به تائید و امضای موسسین و مدیران کلیه ی احزاب کشور رسیده است اما در عمل به مفاد اساسنامه و مرامنامه درست عمل نمی شود. در اساسنامه هیچ حزبی تند روی تعریف نشده، این اعضا و بعضا مدیران احزاب سیاسی هستند که فرا اساسنامه و فرا مرامنامه عمل می‌کنند و ساختار شکنی می‌کنند در صورتی که شورای مرکزی احزاب عنایتی به تخلفات داشته باشند و کمیته ی انظباطی حزب به وظایف قانونی و رسمی خود عمل کنند افراد ساختار شکن در حزب خود را می بایستی حذف و اخراج کنند.

لازم است به این نکته اشاره کنم که در کشور ما حزب سیاسی به معنای واقعی نداریم ما در حال ممارست و تمرین کار حزبی هستیم متاسفانه بعضی از احزاب خود محور و فرد محور هستند و حتی به نظرات اعضای شورای مرکزی خود در استان‌ها که قانونا و رسما انتخاب شده اند هیچ توجهی نمی کنند.!

در کشور ما حزب سیاسی به معنای واقعی نداریم ما در حال ممارست و تمرین کار حزبی هستیم متاسفانه بعضی از احزاب خود محور و فرد محور هستند و حتی به نظرات اعضای شورای مرکزی خود در استان‌ها که قانونا و رسما انتخاب شده اند هیچ توجهی نمی کنند.!

گویه : در صورت پذیرفته شدن این طرح نیاز به یک نام سلیس و روان برروی این حزب جدید وپدیده ی نو باید گذارد شما نام چنین تشکلی را چه خواهید گذاشت ؟

ج - برای اجرای این طرح، ایده و پدیده ی نو نام "پیروان منش سلیمانی" را انتخاب می کنم چرا که این سردار شهید عزیز در عمل دقیقا به شعارهای مطرح شده در این طرح عمل نمودند و مرتب در سخنرانی های خود نکات مطرح شده را متذکر می‌شدند اما متاسفانه تندروهای هر دو جناح که مدیریت های حساس استانی و کشوری را در اختیار دارند کمتر توجهی به روش و منش این شهید بزرگوار و والامقام ندارند.

 با عنایت به این که مقام معظم رهبری در خصوص ابعاد شخصیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمودند :

روش و منش شهید سلیمانی بک یک مکتب، الگو و مدل تبدیل شده است، بنده نام این تشکل سیاسی را " پیروان منش سلیمانی " انتخاب می نمایم که ان شاءالله به برکت خون این شهید والامقام مشکلات و مسائل کشور در کلیه ی زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حل و فصل گردد.

ضمن عرض تسلیت ایام عزای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و تسلیت سالگرد شهادت سردار سلیمانی و به برکت خون  ایشان که الگوی ماندگار و سرداری منصف، مومن و متعهد بود و به حرمت خون دیگر شهدای اسلام بتوانیم  پیرو راستین منش سلیمانی باشیم تا سرانجام رستگار شویم.

گویه : شما در طرح تان به (سه میم) اشاره کردید " منصفانه، مومنانه متعهدانه" ، این عبارات بسیار زیبا و دوست داشتنی را چطور از میان انبوه شخصیت ها که در طول این سال ها در امور سیاسی کار کرده‌اند می توان جدا کرد؟

ج - هم اکنون شخصیت های مسئول بسیاری در کشور نسبتا این شاخصه ها را دارند و شخصیت های گمنام" بی کس و کار سیاسی " بیشماری داریم که بر اساس ملاک ها و معیارهای ناصواب، تاکنون از وجودشان استفاده نشده است که امیدوارم با اجرا شدن دقیق این طرح به صحنه خدمت به ملت دعوت شوند.

در پاسخ به نحوه ی جدا سازی افراد منصف، مومن و متعهد خدمتتان عرض می کنم که برای جدا کردن شخصیت های منصف، مومن و متعهد می توان به کارنامه ی مدیران حاضر مراجعه نمود و این امر کار دشواری نیست، رفتار،. گفتار و کردار مدیران فعلی حداقل برای اصحاب رسانه اظهر من الشمس است .برای پالایش مدیران فعلی فقط کافی است از مدیران جراید، خبرگزاری ها و تشکل های صنفی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تشکل های مردم نهاد مرتبط با فعالیت شخص مورد نظر استعلام گرفت و در صورت عدم کسب امتیاز، سلب مسئولیت شوند و یا مسئولیت دیگری به ایشان واگذار نشود.

یک اصل مهم در انتخاب مدیران این که هر مدیری در هر رده و پست و مقامی که هست چنان چه کوچک ترین شائبه ی خیانت و نا راستی دارد بایستی از انتخاب و ارتقای شغلی و سمت آن جلوگیری شود مگر این که خلاف خیانت آن ثابت شود.

به اعضای محترم شورای نگهبان پیشنهاد می نمایم یکی از ملاک ها و معیارهای تائید کاندیداهای شورای شهر، مجلس و حتی ریاست جمهوری، ملحوظ نمودن نظرات اصحاب رسانه، نخبگان، فرهیختگان و تشکل های مرتبط باشد و پاسخ استعلام از آن ها در رد یا تائید آن ها موثر باشد.

به اعضای محترم شورای نگهبان پیشنهاد می نمایم یکی از ملاک ها و معیارهای تائید کاندیداهای شورای شهر، مجلس و حتی ریاست جمهوری، ملحوظ نمودن نظرات اصحاب رسانه، نخبگان، فرهیختگان و تشکل های مرتبط باشد و پاسخ استعلام از آن ها در رد یا تائید آن ها موثر باشد.

گویه : اصولا تشکیل فلسفه ی حزب برای آن است تا نیروهای کارآمد را پرورش داد و در صورت لزوم از آنان استفاده کرد اگر الان چنین طرحی به  اجرا در آید بسیاری از نیروها را باید از گردونه حذف کرد به دلیل تندرو بودن ، عدم درک منافع ملی وبالاخره ناکارآمدی های دیگر، درنتیجه این احزاب باید اظهار عدم موفقیت کنند طرح شما برای چنین مشکلی چه برنامه ای ارائه می دهد؟

ج – همان طور که در پاسخ به سوالات قبلی متذکر شدم در کشور ما خیل عظیمی از تحصیل کردگان مجرب و مسلط و نخبگانی داریم که "بی کس و کار سیاسی" هستند و تاکنون به علت عدم رعایت شایسته سالاری، و وجود قوانین محدود کننده ی استخدام در دستگاه‌های اجرایی و دولتی (که می بایستی قوانین و دستورالعمل های محدود کننده اصلاح شود ) از آن ها استفاده نشده است می توانند به وسیله فراخوان اینترنتی " افراد، منصف، مومن و متعهد " را شناسایی، گزینش و بکار بگیرند.

ضمنا حزبی که چنین رفتار کند باز سازی و نوسازی درونی انجام داده و به مفاد اساسنامه و مرامنامه خود عمل کرده است و نیرو های تازه نفس را جایگزین می نماید و محبوب جامعه خواهد شد.

گویه : در طرح شما موضوع تخصص از اولویت برخوردار است اکنون بسیاری از آقایان بر این باورند که از تخصص کافی با وجود تجربه فراوان برخوردارند این موضوع در طرح شما چگونه می تواند فقدان تجربه این احراب را اثبات کند؟

ج – کافی است فقط ۳ ماه عملکرد مدیر موصوف را بررسی کرده و باز از نظرات اصحاب رسانه و تشکل های مردم نهاد مرتبط با مدیر استفاده کرد لازم به ذکر است در جای جای کشور مشاهده می شود که تحصیلات مدیر منصوب هیچ سنخیتی با فعالیت مجموعه تحت مدیریت وی ندارد و این یعنی "عدم تعهد"  و فاجعه...!!!.

گویه : آیا برای اجرای این طرح با کارشناسان در حوزه احزاب و مسائل اجتماعی وارد گفتگو خواهید شد آیا امیدی وجود دارد که همین احزاب فعلی ‌بتوانند طرح مورد نظر شما را در یک گفت و گوی جمعی به انجام رسانده و نتیجه مورد نظر شما را به دست آورند؟

ج - بله و حتما در صورت هماهنگی مذاکره خواهم نمود و همان طور که در پاسخ به سوالات صدر به آن اشاره شد کلیه ی احزاب فعلی کشور بدون نیاز به هیچ تغییری در اساسنامه و مرامنامه خود می توانند طرح بنده را عملیاتی کنند و افرادی که " منصفانه" قضاوت می‌کنند، " مومنانه" عمل می‌کنند و " متعهدانه" رفتار می کنند را به خدمت ملت مقاوم و صبور ایران برگزینند.

با عنایت به این که مقام معظم رهبری در خصوص ابعاد شخصیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمودند :

روش و منش شهید سلیمانی بک یک مکتب، الگو و مدل تبدیل شده است، بنده نام این تشکل سیاسی را " پیروان منش سلیمانی " انتخاب می نمایم که ان شاءالله به برکت خون این شهید والامقام مشکلات و مسائل کشور در کلیه ی زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حل و فصل گردد.

 گویه : و سوال آخر این که شعار دیگر شما سه میم راه نجات کشور

بود، چرا راه نجات کشور را در انجام سه میم مورد نظر می دانید؟

ج - سه میم مورد نظر و طرح ( منصفانه، مومنانه و متعهدانه ) می باشد به این دلیل  رعایت این سه میم باعث نجات کشور می شود:

کسی که " منصفانه" قضاوت کند علاوه بر این که در پیشگاه خداوند متعال ماجور است، حفظ آبروی دیگران را نموده، منافع ملی و منابع کشور را برای منافع شخصی و حزبی خود ذبح نمی کند و... و در نتیجه با جناح های دیگر کش مکش ندارد و در نهایت متانت و وزانت و آبروی خود را هم حفظ نموده و عاقبت به خیر می شود.

کسی که "مومنانه" عمل کند ، تقوا و حرمت ها را رعایت می کند از دروغ، تهمت، غیبت دوری کند و به هیچ وجه من الوجوه خیانت و غارت اموال عمومی به ذهنش خطور نمی کند.

کسی که "متعهدانه" رفتار کند مسئولیتی که به او واگذار شده را به نحو احسن انجام می‌دهد، در همه حال حافظ منافع ملت و کشور است و چنان چه در کاری که تخصص ندارد حتی با دعوت و اصرار دیگران از قبول مسئولیت امتناع می ورزد.

از جناب آقای سید محمد حسین دریاباری مدیر مسئول محترم روزنامه گویه که به محض مشاهده ی طرح در کانال بنده تماس برقرار فرموده و این مصاحبه را ترتیب دادند و از کلیه ی مدیران، خبرنگاران و پرسنل "گویه" کمال تشکر و قدردانی را دارم و امیدوارم مسائل مهم کشور از جمله از بین رفتن کامل ویروس منحوس کرونا، تحریم ها و مشکلات اقتصادی حل گردد و ملت ایران که در تاریخ سراسر پر افتخار خود همیشه حامی و طرفدار حق و عدالت بوده اند به آرامش، آسایش و ثبات اقتصادی مناسب و در خور فرهنگ غنی اسلامی برسند.

گفت وگو : سید محمد حسین دریاباری

چاپ شده درروزنامه گویه شماره 1633مورخ 17/10/1399

نظرات 1 + ارسال نظر
حسن پنج‌شنبه 18 دی‌ماه سال 1399 ساعت 12:28 ب.ظ

طرح بچگانه ای است که به گفته خودتان شخص مطرحی از آن حمایت نکرده و فقط در حد چند اسم من درآوردی است. منش سردار سلیمانی نظامی و جهادی بود که با سیاست و پدر سوخته بازی رایج در آن جور در نمی آید و سازگار نیست.
مهندس خوب است به همان کار ساخت و ساز خودشان بپردازند و حد اکثر برای ریاست نظام مهندسی تلاش کنند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد