آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

سفر رییس جمهوری به استان کردستان بیانگر اهمیت استان برای دولت است----

سفر رییس جمهوری به استان کردستان بیانگر اهمیت استان برای دولت است

آقای دکتر روحانی فردا به استان کردستان سفر می کند. در این سفر انتظارات وخواسته  های مردم یک بار دیگر به گوش رسیده ودرمقابل چشمان اوگذر خواهدکرد  .مردم ونخبگان استان هم ازتوقع  وهم ازاستراتژی  وی برای آینده آگاه خواهند شد.مشاوران روحانی باید به او بگویند :استان کردستان یکی از ااستان هایی است که می تواند پل ارتباطی بوده و باعراق  ارتباط برقرار کند وایران را درسازندگی آن کشورمشارکت دهد وبازار آن دیار را ازدیگران بگیرد ، البته ان هنگام خود نمی تواند درچنین وضعیتی باشد .نرخ بیکاری دربالاترین سطح ، نخبگان استان هم بدلیل عدم امکانات ایجاداشتغال سرخورده  ومایوس ، نمایندگان وکار گزاران دولت ضعیف وناتوان درپاسخگویی به خواسته های مردم، نمایندگان  مردم  هم به جای روابط مناسب باوزیران ومعاونان جهت حل مشکلات استان با  پر خاش ومقایسه با اینجا  وآنجا سرگرم، شماری ازنهادهای دینی هم بجای کارهای عمیق فرهنگی سرگرم امورغیرضرورو احداث ساختمان وهدر دادن بودجه واعتبارات .امید است دکترروحانی رییس جمهور در این سفر به حل بخشی از  مشکلات عدیده ی استان توفیق یابد.

سید محمد حسین دریاباری

کوله باری از محبت ، صداقت ،صفا ومهربانی کردستانی‌ها را با خود به ارمغان می‌برم

 

کوله باری از محبت ، صداقت ،صفا ومهربانی کردستانی‌ها را با خود به ارمغان می‌برم

روزنامه‌نگار از دیار کوه‌های سربه فلک کشیده البرز؛

کوله باری از محبت ، صداقت ،صفا ومهربانی کردستانی‌ها را با خود به ارمغان می‌برم

سیدمحمد حسین دریاباری مسئول پایگاه‌های اطلاع‌رسانی تبیان، آوای امین و شافعی‌نیوز مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور و سردبیر نشریه تبیان پس از 23 سال فعالیت مطبوعاتی در کردستان به درجه بازنشستگی نائل آمده و به همین مناسبت نشریه کورده‌واری مصاحبه‌ای را با ایشان صورت داده‌است که در ادامه خواهد آمد.

 

کورده‌واری: بیش از دو دهه حضور و فعالیت رسانه ای حضرتعالی در کردستان چگونه گذشت؟

لازم می دانم توضیحی درباره ی نحوه ی آمدنم به استان کردستان بدهم.من چند بار از آذربایجان غربی به کردستان و سنندج آمده وازاینجا به همدان رفتم .از آنجایی که من از سال1364فعالیت خویش را درمطبوعات شروع کردم اطلاعات خوبی درباره ی مناطق گوناگون کشور داشتم.فعالیت مطبوعاتی من در بهمن 1364 باارسال مقاله وچاپ آن درروزنامه ی اطلاعات آغاز گردید .

درآن هنگام روزنامه ها معدود واندک بودند،نوشتن و چاپ مقاله در روزنامه ها نیاز به زحمات زیادی ذاشت .هیچ یک از دوستانم نمی توانستند باور کنند که مقالاتم در روزنامه ی اطلاعات چاپ شود .پس از نگارش سه مقاله وچاپ آن درروزنامه ی اطلاعات وضعیت من تغییر کرد. پس از آن توانستم با مراکز تهیه وتدوین بولتن خبری، همکاری با بنیاد نهج البلاغه درواحد سیاسی آن وبالاخره نگارش مقاله برای روزنامه ی رسالت،فعالیت درحوزه ی مطبوعات را ادامه دهم. سال هفتادویک عزمم را جزم نمودم تا پروانه ی انتشار نشریه ای را درخواست کنم برغم همه ی مشکلات به این امر مبادرت ورزیده وپروانه ی انتشار نشریه گویه را دریافت کردم.درهمین هنگام با فصلنامه ی یاد به مدیر مسوولی معادیخواه همکاری داشتم . مقدمات فوق نشان دهنده ی آگاهی من از مطبوعات بود .به همین دلیل آقای موسوی برای اداره ی نشریه ی تبیان مرا به سنندج دعوت کرد.

مرکز بزرگ اسلامی درگذشته نشریه ای موسوم به بیان داشت. وقتی که در تهران ماهنامه ای به نام بیان  مجوز انتشار گرفت، بیان سنندج که فاقد مجوز بود ناگزیر گردید نامش را به تبیان تغییر دهد وبا دریافت مجوز رسمی فعالیت نماید. تبیان به دوروش علمی وفرهنگی انتشار می یافت .پس از مدتی  باارسال نامه ای به تهران مجوز اجتماعی را دریافت کردیم تا بتوانیم از این رهگذر فعالیت محسوس تری انجام دهیم.شاید بتوان گفت مشکل عمده ی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور همواره این بود که نهادی بروز نبود،مهم تر از همه این که بروز رسانی آن هم کاری دشوار بود ومتأسفانه برغم پیشرفت علم ودانش الان هم همان است که بود.این تفکرواین نتیجه تنها برای من حاصل نشده بلکه بسیاری ازفرهیختگان استان هم به این هوده رسیده اند.فعالیت درحوزه ی مطبوعات درگذشته جدا دشوار بود اما امروزباامکانات پیشرفته درعرصه ی اطلاعات وارتباطات، تلاش دراین حوزه را سهل وآسان کرده است.اندکی از فعالیت محسوس وملموس خویش رابرای خوانندگان به تصویر می کشم تاعلاقمندان به فعالیت درعرصه ی مطبوعات نهراسند بلکه بااشتیاق وجدیت بیشترجذب این حوزه شوند.امروز با پدیدار شدن امکانات مدرن اطلاع رسانی، روز نامه نگاران،خبر نگاران، نویسندگان وهنرمندان همه وهمه سربازان واقعی حدود وثقور یک کشور بشمار می روند،اصحاب رسانه وپدید آورندگان درحوزه ی فرهنگ می توانند زبان،فرهنگ،آداب،رسوم،اخلاق وهمه ی داشته های مادی ومعنوی یک ملت را از دستبرد بیگانگان محفوظ دارند.من در بیست واندی سال درسنندج توانستم نشریه ی تبیان را اگر چه کم فروغ ولی پا برجا نگاه دارم آخرین شماره ی مسلسل آن 105 می باشد.درکنار شماره ی مسلسل بیش از چهل ویژه نامه بود که درمناسبت های ملی ودینی انتشار یافت.

علاوه براین ، یک حرکت ابتکاری درسال های اخیر به وجود آمد که بسیارموثر وجذاب بود وآن انتشار سالنامه دراستان کردستان است که می تواند با موسسات بزرگ فرهنگی کشور هم قد وهمگام باشد.این سالنامه حدود پنج سال است که مرتب  انتشار می یابد یکی از کارهای مهم که توانستم انجام دهم وباور دارم که توانست روح همدلی ،الفت،مهربانی،وحدت وانسجام را به دنبال داشته باشد تاسیس سایت شافعی نیوز بود. این سایت چنان فعال است که مطالب آن به پنج زبان ترجمه شده ودر اختیار مخاطب قرار می گیرد ومورد استقبال وتوجه  بسیاری قرار گرفت. تلاش در این زمینه موجب شد تا از کشور های اسلامی هم برای آن مطالب ارسال کردند .این سایت اکنون به زبان های فارسی ،عربی،کردی،انگلیسی واندونزیایی فعال وپابرجاست. بسیاری از دوستان دهه ی 80 می دانند که اینجانب علاوه بر فعالیت درحوزه ی خبر،گزارش ومطبوعات مدیر کتابخانه ی عمومی در سنندج بوده ام که 8 هزار نفرعضو داشت همین امر موجب شد که با بسیاری از آداب ،رسوم وسنن این استان نسبت به هرکسی دیگر آشناتر شوم اکنون که می روم کوله باری از محبت ، صداقت ،صفا ومهربانی این مردم خون گرم را با خود می برم وهرگز این خاطرات بیست وسه ساله را فراموش نخواهم کرد.

کورده‌واری: فضای رسانه ای، فرهنگی و اجتماعی کردستان برای فعالیت روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای را چگونه ارزیابی می کنید و حال که پس از سه دهه خدمت به افتخار بازنشستگی نائل آمدید چه پیشنهادی برای هرچه بهتر شدن امور در استان دارید؟

در پاسخ به این سوال یافته های خویش را می نویسم . در این مدت با بسیاری از فرهیخگان،نویسندگان، شعرا وپژوهشگران نشست وبر خاست داشتم واز استعدادهای سرشار بالقوه وبالفعل مطلع هستم. برای این که این استعداد ها در مسیر مناسب هدایت شود لازم است زمینه هاوبستر های قابل قبول فراهم گردد.این امر خود  یک دغدغه است که مسوولان باید برای آن چاره اندیشی کنند. مطبوعات ورسانه ها مهم ترین ابزار اطلاع رسانی هستند ودر دنیای امروز نقش مهمی را ایفا می کنند . بدون شک رسانه ها ومطبوعات برای ایفای نقش  نارسایی وکمبود هایی دارند  که باید مورد توجه قرارگیرد ونسبت به رفع آن ها توجه لازم به عمل  آید.این استان نسبت به شماری از استان ها کمبودها وکاستی های بیشتری دارد که مسوولان باید برای رفع آن اقدام کنند تا اصحاب قلم ومطبوعات بتوانند بدرستی به  وظیفه ی خطیر اطلاع رسانی خود عمل نمایند. استان کردستان بلحاظ آماری موفق بنظر می رسد زیرا دارای 59مجوز رسانه ،10پایگاه خبری ویک خبر گزاری است.اما جان کلام این است که مطبوعات استان به دلیل کمبود اعتبارونبود نیروی انسانی ماهر دراین امررنج می برد . من فکر می کنم مسوولا ن استانی درسخن وشعار فعال وپر حرارتند ولی در عمل  کم کار و بی توجه به این رویداد هستند.وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی بجای حل ریشه ای مشکلات پیوسته مجوز صادر می کند. امروز مشکل مطبوعات صدور مجوز پی درپی نیست بلکه باید بستری را فراهم کرد که مطبوعات دارای مجوز از نفس نیافتاده واز گردونه حذف نشوند. هنگامی  که درآمد مطبوعات صرفا آگهی دستگاه های دولتی شد ومجوز پی درپی هم صادر شدورقابت هم برای پیشرفت نبود روز نامه نگاری هم به سمت وسوی حرفه ای شدن نخواهد رفت. مسوولان استانی باید نگاه خود را نسبت به مطبوعات تغییر دهند وآن را به عنوان یکی از مولفه های توسعه تلقی کنند واز انتقاد نهراسند واز پیشنهادات استقبال کنند. اگر این نگاه برای مقامات استانی پیدا شد بدون شک از موجودیت مطبوعات حمایت خواهند کرد .یکی از دغدغه های اصحاب مطبوعات این است که چرا استان کردستان فاقد روزنامه است. بسیاری از استان ها دارای روزنامه هستند ولی استان کردستان از آن محروم است. مسوولان استان باید در راستای توسعه ی مطبوعات استان گام های مثبتی بردارند، بدون تردید وجود روزنامه درتوسعه ی استان نقش موثری دارد.اگر روزنامه ای دراستان وجود داشته باشدعلاوه بر توسعه دو حرکت مهم  را در پی دارد وآن اطلاع رسانی وقایع، حوادث ومخابره صفا وصمیمیت این استان  به سایر نقاط کشور ودیگر این که بسیاری از شیوه های توطئه آمیز دشمنان را دراین گوشه از ایران اسلامی خنثی می کند. انتشار روز نامه دراستان نیازمند به امکانات وپشتوانه ی مالی است که مسوولان باید آن را تدارک ببینند یا سرمایه گذار قوی پیدا شود وبه سرمایه گذاری مبادرت ورزد

کورده‌واری: مردم کردستان و ویژگی های این استان از لحاظ حضرتعالی دارای چه شاخصه هایی است؟

در پاسخ به این پرسش باید بگویم من در کردستان به کارهایی مشغول بودم که ارتباط تنگاتنگ با اقشار مختلف مردم داشتم و لازمه ی پیشرفت و گسترش کار، هم این ارتباط را می طلبید ،23 سال کار در تبیان و ارتباط با نویسندگان و فرهنگیان اعم از روحانیان و غیر روحانی را می طلبید .از سوی دیگر همزمان با تبیان مدیر کتابخانه ای بودم که بازهم ارتباط مستقیم با مردم بوده است .نکته ی مهم این است که ما با مردم ودرمیان زندگی کرده و می کنیم. در این که مردم استان کردستان خصوصا و مردم ایران عموما خوب و وفادار به ایران اسلامی و مسوولان کشور هستند تردیدی وجود ندارد.همه می دانیم مردم کشورمان بدلایل گوناگون در فشار مضاعف قرار دارند که بسیار محسوس و ملموس است.پرسش اساسی این است که مسوولان این واقعیت را به عنوان یک دغدغه کاری پذیرفته اند .بسیاری از مشکلات امروز مردم به آینده ی فرزندان آنان بر می گردد که موجب اضطراب ، دلهره،فشار روحی و نگرانی فزاینده شده است.در این استان تحصیلات جوانان روبه افزایش رفته و دارای مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند. ولی ار کار خبری نیست .اعتیاد متاسفانه بر جامعه چیره شده ،مبارزه ی کنونی هم جوابگو نیست.سن ازدواج اوج گرفته و روز به روز به پرواز در آمده ،زندگی گرم بسیاری از خانواده ها به دلیل تهاجم فرهنگی در آستانه ی فرو پاشی است.انتظار مردم از مسوولان اجرا و پیگیری این خواسته ها است .مردم ما در اقصی نقاط ایران شجاعانه در برابر سختی ها و فشار زورمندان و تحریم مستکبران ایستادگی کردند. اکنون نوبت مسوولان است که شجاعانه و بی وفقه کار کنند تا پاسخ خوبی های مردم را بدهند .امید است مسوولان استانی بتوانند به دو پدیده ی اقتصادی روی آورند شاید بتوانند گشایشی در کار مردم ایجاد کنند .اول توسعه ی گردشگری که این استان از غنای بسیار بالا یی برخوردار است .دوم دعوت از سرمایه گذاران داخلی و کشورهای خارجی همجوارجهت توسعه ی زیرساخت های استان. بدون شک این دو موضوع می تواند گشایشی در امور مردم بلحاظ اشتغال به وجود آورد .گفته می شود رهبر معظم انقلاب اخبار استان کردستان را همواره دنبال می کند .مسوولان باید بگونه ای عمل کنند که از مشکلات،رنج ها و الام مردم بکاهند.

کورده‌واری: با توجه به اینکه حضرتعالی یکی از روزنامه نگاران باسابقه کشور محسوب می شوید و در استان قم نیز مدیر مسئولی روزنامه ای را برعهده دارید آیا تمایل دارید که ارتباطات و تعاملات خویش را پس از هجرت از کردستان با فعالان رسانه ای مطبوعاتی این استان ادامه دهید؟

درپاسخ به این سؤال باید بگویم تقریبا نزدیک به ربع قرن است که در استان کردستان زندگی کردم و با آداب و رسوم و سنن آنان آشنا و دوستان فراوانی هم دارم که نمی توانم آنان را فراموش کنم پس بدون شک ارتباطات با دوستان فرهیخته ،اندیشمند ،نویسنده ،روزنامه نگار مدام برقرار خواهد بود .اگر چه حوزه های علمی ،فرهنگی، سیاسی ،اقتصادی،هنری و اجتماعی گسترش یافته و یک فرد نمی تواند همه ی آن را دنبال کند ولی می توانیم اخبار مهم ایزان از جمله استان فرهنگی کردستان را دنبال کنیم ،تردیدی نداشته باشید اگر مطبوعات استان اجازه دهند هر ازچند گاهی ستونی از آن را اشغال و به آرایه ی مطلب خواهم پرداخت.نکته ی مهم تز این که اخبار استان را ما در رسانه های مرکزی بیشتر از پیش بازتاب خواهیم دادتا با این تبادل افکار و انظار فاصله ی احتمالی موجود که بین شماری ازاقوام ایران زمین به وجودآمد بکلی از بین برود.

گفت وگوازخبات ساعدی