آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

ضرورت ها واولویت های چهارمین جشنواره مهدویت

ضرورت ها واولویت های چهارمین جشنواره مهدویت   

سید محمد حسین دریاباری

 روز پنجشنبه ۸ دی بود که نشست هم اندیشی مدیران رسانه استان قم درباره جشنواره مهدویت درسالن اجتماعات مسجد جمکران برگزار شد. در این نشست همه دست اندرکاران جشنواره مهدویت به تدریج حضورپیدا کردند و هر کدام هم دیدگاه خود درباره فعالیت های انجام شده در جشنواره را برای اطلاع اصحاب رسانه بیان کردند.

دراین نشست مهدی حسین آبادی معاون فرهنگی مسجد جمکران ، محمد حیدری رئیس جهاد دانشگاهی قم و رئیس چهارمین دوره جشنواره مهدویت ،علی حسینی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و دبیر جشنواره مهدویت ، فخرالدین یوسف پور مدیر خانه مطبوعات و دبیر بخش  رسانه های جشنواره مهدویت ، ابراهیم سلیمانی دبیر بخش عکس ، مهدی توکلیان مدیرکل کتابخانه های عمومی قم و دبیر بخش کتابخوانی ، علی اسماعیلیان معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و بالاخره محمد غفاری دبیر بخش ادبی جشنواره و نیزمدیران رسانه های استان قم حضور داشتند. البته چون اختلال وناهماهنگی در حضور وورود وجود داشت دقیقاً نمی توان گفت که سلسله مراتب در سخن گفتن مراعات شد. برای این که جلسه از اسجام و انضباط مناسب برخوردار نبود علت آن هم جلسات مختلفی بود که درجاهای گوناگون برگزار گردید و حضاردرآن جلسات دعوت بودند. همین امر دلیل بر بی نظمی وعدم حضور افراد در راس ساعت مقرر بود. این خود یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که جلسات قم را تهدید می کند. جلساتی که برگزار می‌شود یا مسئولان مربوطه که باید پاسخگو باشند راس ساعت مقرر حضور پیدا نمی کنند یا خبرنگاران و مدیران رسانه ها.دراین جا لازم است درخصوص مقوله کارهای جمعی وگروهی نظیرجشنواره وکنگره ومفاهیمی ازاین دست بپردازیم وآن این که،

در کشور های مختلف و همچنین در کشور ما به لحاظ ضرورت همایش ،ها کنفرانس ها ، کنگره ها ، جشنواره ها ، سمینارها و بسیاری از نام هایی از این دست برگزار شده و می شود.

 پرسش اساسی این جا است که برای چنین اموری گاه هزینه های سنگینی هم وجود دارد. به دنبال این هزینه ها باید ارزیابی کنیم نتیجه و دستاوردی که به دست می آوریم به مقدار آن هزینه ها می باشد؟ بدون شک نتیجه و ثمرات این امور کم نیست یقیناً دربدترین شرایط هم اندکی فواید رابه همراه خواهد داشت. اگر مطالب و موضوعات مطرح شده علمی در هر عرصه  ای که بیان می شود در جایی ثبت شود و به صورت کتاب و مقالات انتشاریافته یا در روزنامه هابازتاب یابد می تواند بخشی از نتایج و تأثیرگذاری آن باشد. اگر مخاطبان را تحت تاثیر فراوان قرار دهد به یقین نتیجه ای مثبت خواهد بود. آیا برگزاری این امور وظیفه است؟ یعنی هر نهادی موظف است این امور را با هزینه های سنگین و دشوار انجام دهد؟ یا از ابتدا برنامه هایی را تعریف می‌کند یا مخاطبانی را مشخص می‌کند و بر پایه برنامه های تعریف شده آن را انجام می دهد. اگر کار بدین صورت انجام شود بدون شک دست اندرکاران نتیجه مثبت خواهند گرفت. اگر بر اساس تکلیف باشد بدیهی است مقامات بالاتر و مدیران ارشد از مدیران رده های پایین می خواهند این امور را انجام دهند. دراین مورد کسی ازکمیت وکیفیت دست آورد سؤال نمی کند. هر یک از ان مفاهیمی که بیان کردیم تفاوت هایی با هم دارند زیرا همایش ، کنگره جشنواره، سمینار و کنفرانس تعریف های خاصی دارند که باید مد نظر قرار داد. تاکنون شاهد اموری از این دست در افصا نقاط کشوربودیم که به حداقل‌ها راضی اند . گویا وظیفه یا تکلیف دارند. البته این امر قابل استثنا است بدین معنا که بسیاری از همایش های علمی و سیاسی که بامدیریت موسسه ها ،مراکز علمی ،وزارت امور خارجه ،بهداشت یا پزشکان در عرصه‌های علمی برگزار می‌شود بسیار دقیق و موشکافانه است که تا نتیجه مورد نظر را بگیرند. در عرصه های دینی هم بسیار ضرورت و اهمیت دارد دنبال نتایج و مخاطب باشند ابتدا مخاطب خود را تعیین کنند که برای چه کسانی برنامه می ریزند و کاری کنند که دستاورد های آنان همواره در دستان نسل های مختلف به چرخد و مورد رویت قرار گیرد.با این رویکرد نشست هم اندیشی مدیران رسانه استان قم درباره جشنواره مهدویت رادنبال می کنیم.

 دبیر چهارمین جشنواره گفت: برگزاری جشنواره ملی مهدویت از سال ۹۴ به این نهاد سپرده شد در چهارمین دوره جشنواره گفتمان سازی مهدویت با تکیه بر مفهوم انتظار است در این دوره ازجشنواره ، آموزش محور است. در حوزه آموزش و عکس و رسانه حدود ۶۰۰ دانشجو آموزش دیدند.

رئیس چهارمین جشنواره مهدویت می‌گوید: در چهارمین دوره جشنواره مهدویت اتفاقات خوبی با تلاش همکاران جهاددانشگاهی رقم خورد و شاهد همکاری نهادهای مختلف به صورت جامع هستیم.

 سلیمانی دبیر بخش عکس جشنواره می گوید: انجمن عکاسان قم وابسته به اداره ارشاد است و در حوزه عکاسی به صورت تخصصی فعالیت دارد. بخش عکس و عکاسی این جشنواره با دوربین های حرفه ای و گوشی موبایل است .مخاطبین به جهت ماهیت جشنواره و جنبه علمی فرهنگی و معنوی از مشارکت دریغ نکنند و ارزش اخروی به مراتب بیشتر خواهد بود.

دبیر بخش رسانه چهارمین جشنواره ملی مهدویت گفت: مشارکت خانه مطبوعات با جشنواره مهدویت سال اول است که اتفاق می افتد. خانه مطبوعات در دو بخش آموزش و ارائه خدمات فعالیت دارد. همکاری در برگزاری جشنواره ها برای خانه مطبوعات نکته مهمی است و شاهد ارتقاء سطح کیفی و کمی هستیم و در این دوره تلاش در برگزاری مطلوب جشنواره ها داریم. مصاحبه ، گزارش ، یادداشت ، تیتر و عکس محورهای بخش رسانه است. آثار ارسالی باید از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ تا بهمن ۱۴۰۱ در خبرگزاری های رسمی و روزنامه ها و پایگاه های خبری منتشر شده باشد.

مدیر کتابخانه های عمومی استان قم بیان کرد: کتاب های انتخابی مسابقه کتابخوانی این دوره از جشنواره کتاب قیام و انقلاب حضرت مهدی عجل الله نوشته شهید مطهری است که در تمام کتابخانه‌های عمومی کشور وجود دارد مردم باید بدانند با وجود ۳۷۰۰ کتابخانه می توانند در مسابقه کتابخوانی این دوره از جشنواره مهدویت شرکت کنند .

دبیر بخش شعر و متن ادبی بیان کرد. با این ساختار جشنواره شاهد اتفاقات مطلوبی خواهیم بود در حوزه متن ادبی به محتوای بیشتری نیاز داریم تا حوزه داستان کوتاه. در قالب و موضوعات مختلف شعر مهدوی محدودیتی قائل نشدیم و دبیرخانه تا ۵ اثررا پذیراست.

دبیر بخش نوآوری و ایده پردازی جشنواره ملی مهدویت می‌گوید: در بخش ایده پردازی به دنبال ایجاد جریان مهدوی و تولید مبانی نوآوری و فناوری هستیم تا به ترویج جشنواره مهدویت کمک کنیم.

معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این جشنواره می گوید: اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قم به عنوان بدنه و بازو در کنار جهاد دانشگاهی در این جشنواره حضور دارد ما آمادگی داریم در برنامه هایی که در حوزه مطبوعات رخ می دهد حمایت کنیم.

 رفته رفته وقتی که زمان نشست به پایان خود نزدیک می شد به اصحاب رسانه اجازه دادند تا در مورد گفته های آقایان و نیز مجموعه جشنواره اظهار نظر کنند و اگر پرسشی دارند یا موضوع قابل طرحی دارند بیان کنند. یکا یک دوستان شروع به ابراز نظر کردند بدون این که از کسی نام ببریم مجموعه اظهارات اصحاب رسانه عبارت بوده است از این که اطلاعات ما در خصوص این جشنواره در گذشته و حال محدود است و تبلیغات لازم به عمل نیامده است. موضوع مهدویت موضوع ساده ای نیست این موضوع که از قم هدایت می‌شود و یا تدوین و تهیه می‌شود باید از غنای لازم برخوردار باشد و مهمتر از همه مخاطب هم باید مشخص باشد آیا مخاطب شما دانشجویان هستند؟ آیا مخاطب شما افراد کم سن وسال یا بزرگسالان هستند؟ آیا مخاطب شما کودکان اند؟. این موضوع سبب شد که نوعی انفعال در این هیئت پدید آید تا بیان کنند که مخاطب آن ها کیست؟ و در چه زمینه ای می خواهند صحبت کنند .از همین جا می توانیم به اظهارات مهدی حسین آبادی معاون فرهنگی مسجد جمکران پی ببریم  که گفت: رشد و توسعه جشنواره مهدویت توسط جهاد دانشگاهی نوید بخش است. بسیار خرسندیم که با دغدغه و جدیت پیگیر هستند. اثربخشی جشنواره نکته مهمی است و باید تدبیری اندیشیده شود که چه اثری مورد انتظار است. آیا تولید آثار فاخر یا ایجاد جریان اجتماعی مد نظر است یا به دنبال ایجاد بستری برای افرادی که آگاهی جزئی و یا علاقه مندی در حوزه مهدویت دارند هستیم؟ به عنوان مثال گفت اگر به دنبال فراهم کردن بستری برای دریافت آثار از افراد علاقه مند به تولید آثار مهدوی هستیم انتشار و فراگیری معنا پیدا می‌کند، اگر به دنبال تولیدات فاخر هستیم باید گروه های مرجع و نویسنده های شاخص را فعال کنیم.

روزنامه #گویه / شماره 2085 /  شنبه  10/ دی  1401 شمسی / سال #هجدهم

  

https://www.gooyeh-qom.com/2022/12/31/6237/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%88%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%AA-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%87%D8%AF%D9%88%DB%8C%D8%AA/

 

 

https://www.facebook.com/photo/?fbid=607770161351256&set=a.522589609869312

https://www.facebook.com/photo/?fbid=2445478872267373&set=a.110258309122786

 

https://avayevoshtan.blogsky.com/1401/10/11/post-196/

 

 

https://www.gooyeh-qom.com/wp-content/uploads/2023/01/gooyeh_2085.pdf

 

https://www.gooyeh-qom.com/2022/12/31/6123/%D9%86%D8%B3%D8%AE%D9%87-pdf-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-2085-%D9%86%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%87-%DA%AF%D9%88%DB%8C%D9%87/