آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

گفت وگوی اختصاصی تبیان وسایت شافعی نیوز با نماینده ی ولی فقیه دراستان کردستان

 

گفت وگوی اختصاصی تبیان وسایت شافعی نیوز با نماینده ی ولی فقیه دراستان کردستان

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینی شاهرودی در مصاحبه ای تفضیلی به تشریح فعالیت های دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان کردستان طی شش سال حضور خویش در کردستان پرداخته است که در ادامه خواهد آمد.

سؤال:حکمی که مقام معظم رهبری برای حضرتعالی صادر کردند 12 دی بود وشمادوم بهمن 89به این استان آمدید.لذا بیشترسولات ماازحضرتعالی نیز در همین راستا خواهد بود. اگر امکان دارد بفرمایید کارهایی که در استان کردستان انجام داده اید آیا بخشی از آن توقعاتی  که انتظار می رفت ومردم داشتند را محقق کرده است؟

 ابتدا تشکر می کنم از همکاران دفتر که در این مدت یاری گر بنده بوده اند،در رابطه با این سوال ،باید بگویم که سوال سختی است که باید از کارهایی بگوییم که اصل آن به مقام معظم رهبری و نظام بر می گردد چون کار برای خدا بوده یک سری مسایل را می توان گفت که خدمتی به اسلام و مسلمین و مردم بوده است.

از آنجا که حدودا هفت سال است که از مطرح شدن ما برای نمایندگی از سوی اقا در کردستان می گذرد .در چند جهت باید کارها را مد نظر قرار دهیم 1گر یکی از این جهات،آمدن و مطرح شدن ما در اینجاست که براساس اعتقاداتی آمدیم که خدمت کردن در استان کردستان ویژه است و به فرموده ی امام خمینی (ره)و شهید دستغیب که می فرمایند" زیر این آسمان خدمتی جز خدمت در استان کردستان والاتر نیست و هم بهترین خدمت ها را به این مردم محروم می دانند ."

این افتخار بود که به نمایندگی مقام معظم رهبری به استان کردستان بیایم و در خدمت مردم کردستان باشیم تنها چیزی که کار ما را راحت کرد این بود که راه ما روشن بود  و مقام معظم رهبری در سال 88  در سفرپرخیر و برکتشان به کردستان مسیر را برای ما تبیین کردند.

سخنان آقا در این سفرکار ما را راحت کرد چون در سخنان ایشان درکردستان مشخص می شود که مقام معظم رهبری چه نگاهی به بعد فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی و چه نگاهی به قوم کرد و مردم کرد دارند .

ما اگر همان دیدگاه مقام معظم رهبری را پیاده کنیم مسایل حل می شوند اگر کمبودی است ،یعنی به آن مسایل توجه جدی نشده است و نتوانستیم پیدا کنیم.

 بنده قبل از این که بیایم تمامی فرمایشات آقا را مطالعه کردم و بعد از مطرح شدن بنده که بیایم به مقام معظم رهبری  گفتم بنده دیدگاه های شما را در مورد کردستان خواندم اگر موضوع خاص دیگری هم هست بفرمایید که فرمودند نه.

آقا در حکم نیز به برخی موضوعات در خصوص  کردستان و مردم این استان اشاره کرده اند و هم نیاز های این منطقه را بیان کرده اند.

ایشان همچنین وحدت و هم ابعاد موضوع رابیان کردند که کار را برای ما راحت  کردند.

بر اساس نگاه آقا ما به اشتغال توجه کردیم و بیشترین کارهایی که کردیم در حوزه ی اشتغال بود ولی کامل اجرایی نشد اما اگر خودم در کار اجرا بودم کارها بیشتر از این پیش می رفت .

دومین مبحثی که آقا بر آن تأکید داشتند سرمایه گذاری بود که وظیفه ی سازمانی ما نیست که برویم دنبال سرمایه گذارامابارها سرمایه گذارانی را به استان دعوت کردیم.

در این استان امنیت بر قرار است من واقعا تلاش داشتم که امنیت روانی هم حاصل شود که احساس امنیت بالا رود و آرامش بر جامعه حاصل شود و اختلافاتی که بین مسوولینی وجود می آمد زیاد بروز پیدا نکند لذا در بین مسئوولان واسطه می شدیم و اختلافات را حل می کردیم که بین مردم کشیده نشود و جو جامعه بهم نریزد .

همواره از برخی استان ها به کردستان می آمدند و می گفتند خوب وحدتی بین مجموعه ها و مسولین در استان کردستان برقرار است و ما هم  این ها را به طور جدی پیگیری می کردیم.

این ذهنیت هایی که تعریفی از استان کردستان دارند صفا و وفا و صمیمیت واقعا واقعیت دارد که این را حس می کنم و اصلا در این استان احساس غربت نمی کنم و احساس می کنم موطنم است.

فاصله ی زیادی بین مردم ایران و مردم کردستان از نظر نگاهی وجود دارد ،نگاه سنگینی که کردستانی ها فکر می کنند که غیر از آن ها هستند و سایر استان ها هم خود را غیر از کردستان می دانند لذا تلاش کردیم این نگاه را تغییر دهیم و از طریق صدا وسیما و مطبوعات ویژگی های کردستان به دیگر هموطنان منعکس شود.

بحث راهیان نور در کردستان بعد از آمدن ما به اینجا شروع شد و هرسال عید نوروز مسافر بیشتری به کردستان می آمدند البته نمی خواهم بگویم که همه ی کار را بنده انجام دادم اما همه کمک کردند که این مهم هدف گذاری شده و این ارتباطات برقرار شود و ذهنیت ها از بین برود.

در بحث وحدت نیز تلاش کردیم که فاصله‌ها کم شود و پایه‌های وحدت بین شیعه و سنی در منطقه تقویت شود.

کمتر اتفاق افتاده بود که یک روحانی شیعه و سنی کنار هم بنشینند و باهم بحث و گفت و گو داشته باشند، ما سعی کردیم این نشست ها و گفت و گوها عادی شود و هم دیگر را قبول داشته باشند که دو طرف احساس کنند مثل هم هستند و بدانند که تفکر شیعه چیست ؟ و تفکر شافعی  چیست ؟ و از چه نظر با هم مشترک هستند.

وقتی ما آمدیم ماموستا شیخ الاسلام و ماموستاعالی شهید شده بودند اما یک نکته ای از شهید عالی خواندم که هر کدام برای من جرقه ای بود که روی آن کار کنیم.

باید به این مهم توجه کنیم که تفکر این شهیدان به ما خیلی کمک می کند تا بتوانیم بحث وحدت و بهم نزدیک شدن را تقویت کنیم.

شهید عالی در مصاحبه ای می گویند که با مطالعه می گویم که مذهب شافعی و شیعه به هم نزدیکتر است تا مذهب شافعی و دیگر مذاهب اهل سنت .

این مسأله جالبی بود که هم علمای سنی و هم علمای شیعه  باید مطرح کنند تا انس والفت بیشتری ایجاد کند و وحدت بیشتری ایجاد شده و می شود .

من چه در سخنرانی و چه در درس می گفتم که شیعه این گونه است که با سنت خودتان مقایسه کنید که هیچ کدام خلاف دیگری نیست.

دیدگاه امام شافعی را که اهل سنت می گویند ماهم می گوییم که قبول داریم اشتراکات را به شکلی مطرح کردم وباید به جای این که اختلافات را بگوییم از اشترکات سخن بگوییم این نگاه هایی است که از مقام معظم رهبری گرفتیم، چه درخصوص امنیت وچه در خصوص وحدت که فرهنگ ما از یک جا ناشی می شود که آن ،فرهنگ اسلامی است.

متأسفانه دشمنان ذهن ما را جایی بردند که از فرهنگ اصلی خودمان دور شدیم، لذا باید تلاش کنیم به فرهنگ ناب اسلامی برگردیم واین فرهنگ اسلامی همان است که مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره)به آن اشاره کرده اند.

یک مورد دیگر که به آن توجه کردم این بود که دشمنان با توطئه افکنی سعی کرده اند که شیعه و سنی را دشمنان همدیگر معرفی کرده و آنان را از دشمن واقعی اسلام دور کنند.

به شیعه می گویند سنی دشمن شما ها است و به اهل سنت می گویند شیعه دشمنتان است ، لذا ما باید روشن باشیم و آگاهی جامعه را بالا ببریم که ما دشمن مشترک داریم که خود را پشت چیزهای دیگر پنهان کرده است و این نظام را هدف قرار داده است . باید بدانیم ان.ها دشمنان ما هستند ما که باهم دشمنی نداریم هر چه قدر بتوانیم دشمن را بشناسیم ، راحت تر زندگی می کنیم .

شاید با هم اختلاف نظر داشته باشیم ، اما دشمن نیستیم. این هم مسأله ای بود که در فرمایشات امام خمینی  (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) وجود دارد. کسانی که خود را به جای دوست جای می دهند و همه ی خیانت هایی که کردند در طول تاریخ و نگذاشتند کردستان آباد شود و رشدی در اینجا اتفاق بیافتد این خود یک مسأله ای است که موجب می شود دوست و دشمن را درست تر بشناسیم و باید با هم برادر باشیم، همکار باشیم که همه ی این ها در فرمایشات حضرت آقا بوده است.

یکی دیگر از تلاش های ما  این بود که تلاش کردیم تااین نکته به باور همه ی مردم تبدیل شود و آن این بود که کردستان ظرفیت های بالایی دارد و با شناخت این ظرفیت ها می تواند رشد کند.

اگر خود را همیشه بازنده بدانیم و بگوییم که ما عقب مانده ایم، ما مشکل داریم و کسی نیست دست ما را بگیرد و کسی نیست ما را کمک کند ،رشد نخواهیم کرد.

سوال : بسیاری از روحانیون و نخبگان معتقدند شرایطی برای پیشرفت نیست و بسیاری از روحانیون کوچ می کنند  و از استان می روند  با توجه به این که شغلی برای این ها نیست و سرمایه گذاری ای نمی شود و تعداد زیادی هستند که به کار گرفته نمی شوند چه راهکاری برای این مبحث اندیشیده اید؟

وقتی آدم خود را بشناسد و همواره تلاش کند اما اگر باور نداشته باشد همیشه عقب می ماند – چاه باید از خود بجوشد.

اگر بگوییم نظام به اینجا توجه کمتری داشته به یقین چنین نیست .دربعضی ازبخش ها، در بعضی از استان ها ،دولت سرمایه گذاری کرد ،اما در اینجا زمینه اش نبود . این گونه مسایل وجود دارد . آقا چه زیبا فرمود که شما یک استان اهل هنر و اهل فرهنگ هستید . مواهب بسیار عالی دارید هوا و طبیعت زیبایی دارید ،

مقام معظم رهبری توجه زیادی به طبیعت و آب و هوای کردستان دارد .

همین امسال از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری  91 میلیارد تومان به کردستان اعتبار اختصاص داده شده است، برای جاده ی مریوان 50 میلیاردتومان ،دارالقرآن بین المللی 6 میلیاردتومان و هر آنچه در دوره ی قبل مصوب بوده اجرا می شود.

 نگاه دولت به کردستان خوب بوده است در استان هر آنچه در مورد آب، گاز و برق بود اجرا شده ولی بیشتر می شود توسعه پیدا کند اما تا از خودمان نجوشد و مشکلات را حل نکنیم و موانع را برنداریم این مشکلات حل نمی شود لذا باید ذهنیت ها درست شود و به فرصت ها توجه شود .

اوایل سال 90 می خواهستند که کارخانه ی ماشین سازی راه اندازی کنند  اصل قضیه این بود که این کارخانه در بیجار احداث شود. بعدا همان دوره ی اقای احمدی نژاد گفتیم که این کار مایه ی اختلاف نشود شما اگر می خواهید احداث کنید یک کارخانه در انجا و یکی در اینجا احداث کنید که قبول کردند اما بعد به نمایندگان کردستان گفتم که این را من مزیت کردستان نمی بینم و بعید می دانم راه بیافتد و اگر هم راه اندازی شود در اخر می گویند از نظر اقتصادی مقرون بصرفه نیست. اما  اگر شما بیایید صنعت  قطعه سازی راه اندازی کنید خیلی بهتر است. چرا که صنعت قطعه سازی تاثیر بیشتری دارد. اشتغال زایی بیشتری ایجاد می کند و هم ورشکستگی ندارد و قطعه همیشه نیاز است. اگر این ماشین نشد ماشین دیگر ،اگر ماشین نشد موتور  و اگر موتور نشد تراکتور ،همگی نیاز به قطعه دارند و بعد گفتم اگر واقعا میخواهید توسعه دهید تراکتور سازی را توسعه دهید که در سال 90 تراکتور سازی می خواست تعطیل شود که من خودم وارد کار شدم و می خواستم بماند اگر همین تراکتور سازی توسعه پیدا می کرد و به هر خانواده ی روستایی یک تراکتور می دادیم کشاورزی رونق پیدا می کرد که حتی روستاییان می توانستند کالسکه به تراکتور ببندند و به سر زمین بروند.

در این حد حتی کشاورزی استان را دنبال می کردم زیرا ظرفیت کشاورزی این استان  بسیار بالاست و بسیار می تواند اشتغال زا باشد و در آمد زا باشد این که چه قدر موفق شدیم و نشدیم موضوع دیگری است .بالاخره این که باید به ظرفیت های داخلی توجه شود مقام معظم رهبری  می فرمایید در اقتصاد مقاومتی باید نگاه به داخل داشته باشید و چشم به دست خارجی ها نداشته باشید که برای شما بسازند.

این استان هم همین مسأله را دارد تا وقتی نگاه به  داخل نکند و ظرفیت های خود را پیدا نکند مشکلات حل نخواهد شد.

خیلی از مواقع موانعی از داخل استان وجود دارد اگر موانعی یا فرصتی وجود دارد در داخل استان است که اگر توجه کنیم مشکل توسعه و اقتصاد بهتر حل می شود و پی گیری هم کردم.

وقتی اقای روحانی می خواستند بیایند وظیفه ی من نیست ونبود که بروم در کارگروه اقتصادی بنشینم وبگویم که این رو بیاورید و یا این کار را انجام دهید یا این کارخانه را احداث کنید .اما بنده رفتم برای این که دلم برای این استان می سوزد و مواردی را مطرح کردم که بعضی از ان ها را قبول کردند و در وزارت کشور برای توسعه ی کردستان در چندین جلسه حضور پیدا کردیم و پی گیری هم کردم اما تا وقتی مسایل در داخل استان حل نشود که خودمان ارزش خودمان را بدانیم که باید چه کار بکنیم، این اتفاق نمی افتد. این هم یکی از مواردی بود که دنبال آن بودیم.

باید بدانیم وقتی یک مشکلی ایجاد می شود یک روزه حل نمی شود.

سوال :باتوجه به گفته ی شما که می گویید استعدادها باید بجوشد موانع را مسوولین می توانند با شناسایی نیروهای کارشناس در گماردن مسوولیت ها حل بکنند ولی به نظر می رسد چنین اتفاقی نمی افتد خیلی ها همین باور را دارند. ما چگونه این باورها را برطرف کنیم، یا بگوییم نیست یا بگوییم هست. اگر بگوییم هست که مردم می گویند چرا دولت انجام نمی دهد اگر بگوییم نیست که ماهم می بینیم که هست ؟

یک سری باید ها هست و یک سری باورها راداریم که ما دنبال آن هستیم  و باید در آن موارد پیشرفت کنیم .

 چندی پیش به نمایندگان هم گفتم که شایسته سالاری، اصلی باشد تا مدیر شایسته باشد. نه این که مدیر از جانب ما باشد نه این که بگوییم مدیر بومی اینجا باشد، هر چی باشد اشکالی ندارد. نه این که ما بگوییم شیعه باشد و از آن سو بگویند سنی باشد  که مشکل ،بزرگ اینجاست . نمی گوییم چه کسی می تواند بهتر مدیریت کند.؟

چندی قبل که به مریوان رفته بودیم، ان ها می گفتند که چرا مدیر کل از ما نیست از سقزی ها هست .به جای این بگوییم ارزش چیست؟ یعنی فردی باشد معتقد، فردی باشد کاردان،لذا باید یکی باشد که کارها را پیش ببرد. هرکسی باشد، اهل هرجایی باشد، فرقی نمی کند؛ مسلمان باشد ایرانی باشد.

 درست است اگر در استان کسی داریم که اولویت دارد که ما شکی نداریم حتی اگر مدیر قوی بیاریم مدیران میانی استان رشد می کنند باید همین قضیه هم باشد که من دنبال کرده و می کنم و حتی می گفتم که مدیران استان های مختلف باید به استان های دیگر بروند و برگردند . وقتی برمی گردند به این استان بهتر کار کنند.

 این غلط است که بگویند دور خود دیوار بکشیم که هیچ کس نیاید و هیچ کس نرود. بحث مدیران هم همین است واقعیت پشت پرده این است هر چه قدر تلاش می کنیم  می گویند این هم حزبی من نیست .ما چه قدر ادم های توانمند کاری داریم که با هیچ حزبی نیستند .

اسلام می گوید شایسته ترین بیاید هرکسی باشد خواه  سنی باشد یا شیعه .

ما اگر بخواهیم استان توسعه پیدا کند نباید مثلا یه سرمایه گزاری که امده در استان اشتغال زایی  کند بگوییم چرا از بیرون نیرو می آوری چرا که این ،حرف درستی نیست .

تمامی مجموعه هایی که ما داشتیم و ساختیم را ببینید، یک نفر نیرو از جای دیگر آورده ایم .؟

دستور دادیم چه پیمانکار، چه نیرو و حتی اجناس را از خود استان تهیه کنید حتی اگر قیمتش هم کمی زیاد باشد کسی حق ندارد جای دیگر بخرد .

اگر همه ،این نگاه را داشته باشیم استان درست می شود من واقعادر این موارد تلاش زیادی کردم وهم به مسوولین وهم به نمایندگان ،این توصیه را کردم .

سوال :درحوزه ی فرهنگی - از طرفی نماینده ی ولی فقیه دراستان و از طرفی مردم به شما اعتماد کردند و  عضو خبرگان رهبری هستید،استان کردستان استان فرهنگی نامیده شد به دلیل همان که شما به ان اشاره کردید یکی ازابزار های مهمی که در  حاکمیت نقش اساسی دارد صدا و سیما است  به هر حال بگو و مگو های زیادی در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی در مورد صدا سیما بوده چگونه باید با صداسیما رفتار کرد که بخشی از رضایتمندی حاصل شود که حداقل جمعیت راهپیمایی هر سال بیشتر از سال قبل باشد و همچنین در امور دیگر ؟

یکی از اولین مواردی که دست گذاشتم صدا و سیما بوده ، شاید کمتر از یکماه بود که آمده بودم  صدا و سیما را دیدم به خصوص سیما را که زبان آن فارسی است . بیشتر برنامه ها از شبکه 5 گرفته شده است، برنامه های تولیدی آنچنانی نداشت. لذا همان موقع به اقای علی نژاد مدیرکل وقت صدا و سیمای استان تذکر دادم و از آن ها دو چیز خواستم.

 چون برنامه ها 8 ساعته بود گفتم 24 ساعته شود و دوم این که زبان آن کردی شود، زبان محلی شود و محدودیت زبان برداشته شود.

 در قانون همه ی استان ها این هست که 40درصد می تواند زبان محلی باشد، 60درصد باید فارسی باشد. اما چون همه ی شبکه ها فارسی است، این کار را انجام دهید. گفتم باید برنامه ی تولیدی داشته باشید که گفتند: نمی شود .من گفتم می شود. فقط باید نگاه شما تغییر کند.

گفتم که کردستان را نباید به عنوان یک استان نگاه کنید اقا وقتی آمدند می گویند قوم کرد منظورشان همه ی کردها هستند، چه در ایران و چه در خارج از ایران . ماباید ارتباط با همه ی کردهابرقرار کنیم. در همین راستا نیز گفتیم شبکه ی استان را دیجیتالی کنید .بعدازاین گفتیم شبکه را باید روی ماهواره بیاورید که خوشبختانه در تیرماه90  شبکه ی استان 24 ساعته شد و اولین شبکه ی استانی که 24ساعته شد کردستان بود و گفتیم محدودیت را نادیده بگیرید هرجور که می توانید کردی بخش شود.اولین استانی که هم دیجیتال شد هم روی ماهواره قرار گرفت شبکه ی استانی کردستان بود.

اگر وضعیت مالی خوب بود و یک شبکه ی کردی دیگر راه اندازی می شد بسیار خوب می شد. ما برای این هم تلاش کردیم و در سال 94 شبکه ی کردستان جزء پر بییننده ترین شبکه ها بوده است.

بعضی از مواقع به منزل بعضی از مردم رفتم مثل منازل جانبازان استان ودیگرجاها، خودم به این موضوع توجه کردم که چه شبکه ای را نگاه می کنند که خوشبختانه دیدم شبکه ی کردستان را نگاه می کنند.

آن سال که من به استان آمدم هیچ برنامه ای برای افطاری و سحر نبود که خودم گفتم برنامه ی سحر و افطاری را بگذارید و از آن سال برنامه ها شروع شد . همین نیزتنوعی است درمسایل فرهنگی، مذهبی و اجتماعی . لذا وضعیت شبکه ی کردستان با گذشته قابل مقایسه نیست.

البته نقص هایی وجود دارد که من هم می گویم نقص دارد ،من هم ایراد دارم از صداو سیما که اگر هم بیایند به ان ها می گویم که این مسائل را رعایت نمی کنید.

 کاری که از دست ما بر می آمد انجام دادیم . صداوسیمایی که آن طور بود و بسته عمل می کرد ،

حالاماموستاها را آوردیم و از آن ها استفاده کردیم و اذان عشا و عصر به افق شافعی زیر نویسمی شود.

باید به این توجه کرد که ماناظر قانونی نیستیم بعضی ها لطف دارند سخنان مارا رعایت می کنند .

بحث هایی هست که همه باید کمک کنیم بعضی اوقات این مشکلات پول می خواهد و بعضی اوقات دولت باید تلاش می کرده  است.

سوال : در ماه محرم که درهمه ی شبکه های ایران و شبکه ی کردستان فضای سوگواری حاکم می شوددر دوسال اخیر شبکه های عربی به ویژه امارات، کویت و حتی عربستان اقدام به پخش برنامه های تندورآنه ویژه ی اهل سنت می کنند و با توجه به این که بیش از 90 درصد مردم کردستان را اهل سنت تشکیل داده و آن ها به سوگواری اعتقاد ندارند چه راه کاری را برای صدا و سیما پیشنهاد می کنید؟

شما می بنید که صدا و سیما ی استان کردستان با سایر استان ها فرق می کند وباید به این مهم توجه کرد که به صدا وسیما هم از دو طرف فشار می آید .یک دسته می گویند هم شبکه ای مذهبی و هم شبکه ای سیاسی است و هم شبکه ایی است که برنامه ی مطلوبی را ترویج نمی کند. انواع و اقسام انتقادات را نسبت به این شبکه داریم حال ما باید چه کاری انجام دهیم.؟

من برای راه اندازی دکل های رادیوو تلویزیونی و گسترش پوشش شبکه ی استان  پیش آقای مخبری از مدیران ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)رفتم و ایشان در حضور بنده با آقای عسگری تماس گرفتند که بودجه را جور کنند و همه جا را پوشش دهیم.

  این کارها را هیچ نماینده ی ولی فقیه دنبال نمی کند  . تمام برنامه های صدا وسیمارا می دانم ولی خیلی هم نمی توانیم دخالت کنیم چون هر سازمانی تشکیلات خودش را دارداستعلامات خود رادارد .

آقای علی نژاد  مدیر کل سابق صدا و سیمای استان گفتند: که شما روزی چند سخنرانی دارید ،ما اگربخواهیم در شبکه قرار دهیم تمام ساعات پر می شود. گفتم که شما هر طور می خواهید انجام بدهید. الان گاهی اوقات سخنان ما را اخر پخش می کنند، گاهی اول می گویند که این ها اصلا برای من مهم نیست واصلا یک سری برنامه های ما را نمی گویند . گفتم خودتان می دانید که چگونه قرار دهید .اما یک سری از برنامه ها را که برای جامعه مفید است و دیگران صحبت کرده اند گفته ام  بروید ضبط کنید و برای مردم پخش نمایید.

ما باید مقایسه کنیم که الان در اخر سال 95 که چشم انداز شبکه ی استانی ، بر اساس برنامه های خودشان ، باید 12 ساعته می شد و 60درصد زبان فارسی و 40درصد زبان محلی داشت، تا چند برابر فراتر رفته ایم و این یک موفقیت است.

سوال : در خصوص تاریخچه ی مرکزبزرگ اسلامی غرب کشور اطلاع دقیق دارید که به این عنوان تاسیس شد تا مرکزی باشد که  روحانیون اهل سنت اینجا آموزش ببینند و خودشان هم تدریس کنند و اینجا استادانی پرورش دهند بعد ها اینجا مرکز و دانشگاهی بشود برای کشورهایی که در حوزه ی ما هستند. الان وضعیت روحانیون ما چه طور است و آیا این اهداف محقق شده است؟

در رابطه با روحانیون منطقه باید بگویم ، آنچه که بزرگان زحماتی کشید ند زمان حضرت امام خمینی (ره)و مقام معظم رهبری هم ادامه دادند تا وقتی که ما آمدیم دلایل چه هست و چگونه است، کاری نداریم .اما هم از نظر کمیت و هم کیفیت افتی کرده بودیم . گرچه نسبت به قبل از انقلاب نگاه می کنیم می بینیم که رشد داشته ولی وقتی نسبت به نیاز جامعه نگاه می کنیم یک سری افرادی بودند که خودشان کار کرده بودند. بزرگانی که به جایی رسیده بودند یا شهید شدند یا از دنیا رفتند . این که می گوییم جنگ روی همه چیز اثر می گذارد، روی این بخش هم توجه کمتری شده بود و سطح سواد پایین بود.

الان خیلی از روستاهای استان فاقد ماموستاهستند.

وقتی بررسی کردم که ببینم مشکلات چیست ؟که آن ها را حل کنیم به یک سری مشکلات پی بردیم و برای رفع آن ها اقدام کردیم.

خدماتی که به حوزه های شیعه داده می شود عینا به اهل سنت داده شد.

بحث نظام وظیفه در حوزه های شیعه حل شده بود و ان ها می توانستند به جای سربازی خدمات فرهنگی  انجام دهند . این مورد در اهل سنت نبود که بحمد الله حل شد و الان امام جمعه داریم که طلبه ی وظیفه است ، هم می توانند کارهای فرهنگی انجام دهند و یا روحانی روستا هستند و سربازی هم می گذراند. یا درمورد مدرک که انگیزه ای است که ان ها رشد کنند و بستری می شود که وارد آموزش و پرورش و یا وارد سیستم دولت  شوند اقداماتی انجام شد.

 زمانی مرکز بزرگ گواهی هایی را صادر کرده که مشکلاتی درپیش داشته که گواهی را وقتی به مراکزعلمی و دانشگاهی می بردند با مشکلاتی مواجه می شدند، اما الان این مشکل هم رفع شده است.

مسأله ی دیگری که طلبه ها و روحانیون با آن مواجه بودند مبحث شهریه ها و کمک هزینه ها بود که خوشبختانه الان هر ماه به صورت منظم دریافت می کنند.

به شکل های مختلف، به معشیت ان ها توجه می کنیم و همچنین روی تعاونی مسکن روحانیون وقت گذاشتیم و کار کردیم و الان به مرکز خدمات رفته که ادامه ی کارها در آن جا پیگیری شود.

درکل بحث مسکن که مشکل داشت حل شد و الان می خواهیم فروشگاهی احداث کنیم که جنس ارزان تر به ان ها بدهد و اگر قصد خرید داشتند با همین کارت شهریه خرید کنند.

می خواهیم هزینه های رستوران را یکسان سازی کنیم و مکانی برای ورزش طلاب و روحانیون احداث کنیم وانچه که بتوانیم از خدمات برای آن ها کار بکنیم انجام می دهیم.

یکی دیگر از بحث ها ،زیر ساخت هایی است که باید انجام می شد و ما یک سری مکان ها باید داشته باشیم که سفر مقام معظم رهبری زمینه ای بود که این زیر ساخت ها را آماده کنیم.

این  زیر ساخت ها در برخی شهرهابه بهره برداری رسیدند ودر بعضی هنوز هم کار می کنند.

دیواندره مدرسه ی علوم دینی نداشت اما الان خوشبختانه هم حوزه ی خواهران و هم برادران احداث شده است.

 سقز مدرسه داشت که الان نوسازی می شود،بانه و مریوان ودهگلان حوزه داشتند و الان هم مشغول ساختن هستند و در سنندج هم واحد خواهران و هم برای برادران مرکز تخصصی امام شافعی (رض)ساخته شد.

 زیر ساخت هایی برای پژوهش عملیاتی شد و کتابخانه احداث شد و بر بخش آموزش تاکید داشتیم.

  سعی کردیم از ظرفیت هایی که می توانند انجام دهند استفاده کنیم لذاچند سال پیش صحبت شد که دروه ی آزمون جداگانه برای روحانیون برگذار شود و دوره ای بانام فقه شافعی ومستقل از روحانیون گرفته شود.

کسانی که مدرک می گیرند باید دوره هایی رابگذرانند که همه ی این دوره ها هزینه دارند ما تمام هزینه ی ان ها را می پذیریم و دوره های پودمانی که جامعه نیاز دارد که اموزش ببینند را با حضور اساتید برگزار کرده و می کنیم.

همین چند وقت پیش یک روانشناس طب سنتی امده بود که من گفتم یک کلاس طب سنتی برای روحانیون و طلاب بگذارند.

طی چند سال اخیر جلسات متعددی برگزار شده است که همه ی این ها کمک کرده است در جامعه ی روحانیت حرکت ایجاد شود.

خوشبختانه دوره ی کارشناسی ارشد فقه شافعی را شروع کردیم و دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی را اورده ایم  که زمینه هایی را بگذاریم که ارزش و جایگاه کردستان برگردد و از اینجا روحانی صادر شود.

 برای من سخت است که طلاب از کردستان به سیستان و بلوچستان و بندر عباس برای ادامه ی تحصیل بروند و یک سری به دانشگاه مدینه مراجعه کنند.

 این مرکزی که احداث شده مرکز تخصصی دوره های ارشد به بالا  است و مبحث بورسیه راهم با دانشگاه ادیان شروع کردیم و رشته های مختلفی می آوریم که سطح علمی ان ها بالا برود.

باید در رشته ی کلام ،ادیان،فقه دوره هایی داشته باشیم و رشته هایی می اوردیم که سطح علمی ان ها بالا برود ،لذا از دانشگاه های مختلف کمک گرفتیم.

 جامعه المصطفی از قبل بوده اما الان به صورت جدی تری رشته ی قرانی را پیگیری کردیم  و با دانشگاه ادیان تفاهم نامه بستیم.

در بخش تسهیلات و در بخش تحقیقات نیز کتاب هایی را حمایت کرده ایم و از پایان نامه های علمی و پژوهشی نیز حمایت کرده ایم.

کتابخانه ای که راه اندازی کرده ایم را به سیستم نرم افزاری مجهز کرده ایم که از طریق وب ازسراسر جهان می توان از منابع آن استفاده کرد.

سایت شافعی نیوز با 5 زبان راه اندازی شده است و در این مدت نیز تعدادی از روحانیون برحسته ی استان را به خارج از کشور اعزام کرده ایم که با روحانیون و علمای دینی جهان اسلام ارتباط برقرار کنند.

روحانیون کردستانی رابه مصر و اندونزی و دمشق و  لبنان و اذریبایجان فرستادیم.

 

سوال :یکی از چیزهایی که موجب شده است روحانیون از مرکز دور شوند برنامه های مبهم شورای برنامه ریزی است بنابرین با همه ی تلاشی که شما انجام دادید به هر حال می بینند پرسش های مبهم باعث شده که برخی ازروحانیون از مرکز فاصله بگیرند این چگونه حل می شود؟

این هم بخشی از آن بزرگ کردن قضیه است. یک بخشی هم عدم آگاهی است که شورای برنامه ریزی اصلا چیست؟.

 شورای برنامه ریزی که تصمیم می گیرند 9 نفر از علمای اهل سنت هستند و 6 نفر ما هستیم از مجموعه هایی که ارتباط داریم. در بحث تصمیم گیری برای مدارس و محتوایی آن، خود علمای اهل سنت تصمیم می گیرند  ما بیشتر بحث های اداری را پشتیبانی می کنیم. به طور مثال احداث مرکز تخصصی که کفته شد ،این را هم همان شورای برنامه ریزی تصمیم می گیرد که 9 نفر از علمای اهل سنت درآن هستند. ما دخالتی در محتوا نداریم ،آن ها نظر می دهند و حتی دربعضی چیزها آن ها سخت تر می گیرند و درست هم هست.

 یک بار آزمونی از روحانیون گرفته شده بود که هیچ کس قبول نشده بود . من گفتم سطح نمره را بیاورید پایین که اعضا مخالف بودند، گفتند اگر این طور باشد  طلاب و روحانیون بی سواد بار می آیند. باید دوباره مطالعه کنند و دوباره امتحان دهند . الان در جایی هم حضور داشته باشند پول به حسابشان ریخته می شود. دیگر مثل قبل پول دستی داده نمی شود که لیست واسم می نوشتند بعد پول واریز می شد .

اگر یکی از آن ها مشکلی داشت باید از هر جایی که بود می آمد سنندج و کارهایش را انجام می داد .اما با راه اندازی سیستم یکپارچه چه در سنندج باشند و چه در بانه کارهایشان انجام می شود و خدمات به همه ی ان ها داده می شود .وقتی برنامه می گذاریم سالن پر می شود و همه حضور دارند .اگر کسی اعتراض خاصی دارد بگوید .

سوال: آیا تغییر  مدیریتی  یا نگاه مدیریت مرکز، سطح روابط روحانیون و طلاب را پایین آورده است؟

آقای فراشی مدیر سابق مرکزفردی عاطفی بود و به همین دلیل روحانیون و طلاب دوست داشتند بیشتر به مرکز مراجعه کنند و با ایشان ارتباط داشته باشند .اکثر مسوولین مراکز شهرستان ها اهل سنت هستند .از خود سنندج تا شهرستان های دیگر ،ما کسانی را گذاشتیم که همه راضی باشند .در هیچ جا معاونت اموزش ،اهل سنت نیست .ولی ما در استان کردستان از خود اهل سنت گذاشتیم و خودشان اداره می کنند این موضوعات را تا جایی که شده رعایت کردیم ،که تا هرکس بهتر می تواند کار کند بگذاریم و باید تلاش کنیم نقص ها برطرف شود.

سوال : اخیرا مجمع فقهی درست شده ماهیت و اهدافش روشن  نیست به هر حال شکافی بین روحانیت ایجاد کرده است. شما برای برطرف کردن این شکاف چه کاری انجام می.دهید ؟

 

اعضای شورای افتا 20 هزار نامه را جواب دادند. اعضای شورای افتاء آقایان ملامحمود قربانی، ملا حیدرمصطفوی وسید محمد سعید حسینی هستند این ها عضو شورای روحانیت هم هستند و همه آن ها را می شناسند و ما خیلی وقت است که دنبال بازسازی اعضای شورای روحانیت و پاسخگویی به موقع به مردم بودیم.

اگرطلبه های جوان بیایند و شخص بی تجربه ای را انتخاب کنند که نمی شود و فرد منتخب برای عضویت در شورای روحانیت باید شاخصه ها و شایستگی هایی داشته باشد.

 در نظامی که اولوالامر دارد، وجود تشکیلاتی موازی در نظام حکومتی ایجاد شود، دارای تبعات و مشکلات است و باید به این مهم توجه کرد که هیچ نظامی اجازه نمی دهد که این حرکت ها انجام شود.

ما تحت تأثیر این حرکت ها قرار نمی گیریم که دیگران چه کار می کنند،  حتی عربستان یا ترکیه همچین کاری را اجازه نمی دهند. در این خصوص نباید افرادی بیایند از این آزادی هایی که وجود دارد سوءاستفاده کنند.

محل برگزاری و اقامه ی نماز جمعه باید بر اساس موازین فقه شافعی باشد و تعد د نمازهای جمعه و فعالیت های شرعی را بر اساس فقه شافعی و نظر شورای افتای اهل سنت مدنظر داریم و نظرات این شورا را ابلاغ می کنیم.

اعضای شورای افتا و روحانیت متشکل از 15 نفر از روحانیون برجسته ی استان است و باید نظرات و دیدگاه های آنان که بر اساس فقه امام فقه شافعی است مدنظر قرار گیرد و مرجع تصمیم گیری های حوزه ی فقه شافعی در منطقه است.

باید به این مهم توجه کرد که ما یک وظایفی داریم و دستگاه های امنیتی و نظارتی هم وظایفی دا رند و هر کس باید کار خود را انجام دهد.

همین ماموستاها بودند که به ما رای دادند اگر کاری برای ان ها نشده بود که رای نمی دادند .همه چیز روشن است و ما تا جایی که می توانیم در جهات مختلف خدمت می کنیم.

اگر کسی که متوجه نیست یا نمی خواهد متوجه شود بحث دیگری است.

نگاه آقا و نگاه نظام همین است و نگاه ما هم همین است که در جهات مختلف خدمت کنیم.  وقتی حضور ما اینجا خوب است که بتوانیم خدمت بکنیم. البته موانع هم زیاد است ، یک سری چیزها دست ما نیست . نه پول دست ما است به آن معناکه بعضی ها می گویند« قدرت که دست شما است» بله ما توصیه می کنیم اما هرکس باید کار خود را انجام دهد من نمی گویم شما این کار را نکنید.

هرچند در چارچوب نظام نمی توانیم در امور مجموعه های مختلف دخالت کنیم اما می توانیم راهنمایی هایی را ارایه کنیم.

سوال: همان طوری که مستحضرید دراموزش و پرورش بچه ها رشد و تحصیل می کنند شما به عنوان نماینده مقام معظم رهبری ارتباط تنگا تنگ با روحانیون دارید چه اقدامی برای جنبه های تبلیغی و روان شناختی برای مدارس انجام می دهید؟

بنده ریس شورای همکاری حوزه و اموزش و پرورش هستم که این تفاهم نامه ی رسمی است که  بین حوزه های علمیه و اموزش پرورش بسته شده است، چون حوزه های علمیه هستند، مرکز بزرگ اسلامی هم هست. امام جماعتی که ما می گذاریم در مناطق شیعه نشین، امام جماعت شیعه است و در جایی که سنی نشین باشد امام جماعت اهل  سنت می گذاریم.

برای همه ی این ها برنامه وجلسه گذاشتیم دوره گذاشتیم که بتوانند ارتباط برقرار بکنند علاوه براین گفتمان دینی تصویب شده که اخیرا اساتید ان ها از اهل سنت بودند.

خوشبختانه از 250 گفتمان به 5هزار گفتمان رسیده است که در اموزش پرورش اجرا می شود و سازمان تبلیغات این گفتمان ها را اجرا می کند و این مصوبه ی خود این شورااست.

 مسابقات قرانی و کارها قرانی که انجام می شود باز مصوبات این شورااست.

 گاهی ما از دفتر برای مسابقات قرآنی کمک می کنیم و از اموزش و پرورش غافل نبودیم کاری که می کنیم در مقابل کاری که باید انجام شود خیلی فاصله دارد و باید بیشتر کار کنیم.

سوال:پیش کنگره هایی با نام امام شافعی در شهرهای مختلف برگزار شد با توجه به این که بیش از 10پیش کنگره در شهرهای مختلف از جمله شهرهای عراق برگزار شد ، کنگره ی بین المللی چه زمانی برگزار می شود ؟چطور این پیش کنگره ها بدون حضور دانشگاهیان تشکیل شده  واینان نقش چندانی نداشتند و نیامدند؟

چرا اساتید دانشگاه بودند و حضور داشتند چون بودجه ی کنگره ی اصلی را وزارت ارشاد پذیرفته است برگزاری آن به تعویق افتاده است.

اصل کنگره را آقای جعفری مدیرکل ارشاد قبول کردند که در حال حاضر وزیر عوض شده و باید ببینیم این وزیر جدید این را می پذیرد یا نمی پذیرد.

 یک بخش، این موضوع بود و یک بخش این بود که ما نمی خواستیم این پیش کنگره ها به زودی تمام شود چون در تمام پیش کنگره ها مهمان خارجی حضور داشند از مصر ولبنان و تونس و کشورهای افریقایی و از عراق.

شما می گویید از دانشگاه ها نبودند اما از اساتید دانشگاه ها بودند.

برگزاری این پیش کنگره ها وظایف ما نیست اما برگزار می کنیم چون اگر بین المللی برگزار می شد الان تمام می شد علاوه بر این که در استان انجام دادیم در عسلویه استان بوشهرو در سلیمانیه ی عراق هم برگزار شد و پیش کنگره ی بعد انشالله در اندونزی برگزار می شود که بزرگترین دانشگاه اندونزی میزبان آن خواهد بود و مقدمات آن راداریم فراهم می کنیم و این پیش کنگره ها را رها نکردیم  و بعد در کشورهای دیگر برگزار می شود.

با مجمع  جهانی تقریب بررسی کردیم که یک روز از هفته ی وحدت را اختصاص بدهیم به مهمان های خارجی کنفرانس وحدت  که به کردستان بیایند و یا برنامه ای توسط کردستان در تهران برگزار شود.

اخرین سوال :مرکزبزرگ اسلامی نشریه ی تبیان و سایت هایی به 5 زبان دارد که همه فعال هستند حداقل شافعی نیوز فارسی بیش از 810هزار نفر بازدید دارد برای اینده ی این سایت ها چه برنامه ای دارید و آیا می خواهید فعالیت های آن ها را گسترش دهید ؟

بله گسترش می دهیم، هم سایت های کتابخانه،هم سایت های دفتر خودمان را وهم در فضا های مجازی باید وارد شویم و تلاش می کنیم بتوانیم از ظرفیت های استان استفاده کنیم این سایت ها را به روز نگه داریم و رونق پیدا کنند و نگاه من نگاه گسترده است هم از نظر کمی و هم از نظر کیفیت.

 

گفت وگوازسید محمد حسین دریاباری وخبات ساعدی