آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

متن کامل مصاحبه ی سردبیر نشریه تبیان با تاج الدین حامد الهلالی

متن کامل  مصاحبه  ی سردبیر نشریه تبیان با تاج الدین حامد الهلالی

س: لطفا خودتان را برای خوانندگان مجله ی تبیان معرفی نمایید؟

ج: من خدمت گذار دعوت اسلامی تاج الدین حامد الهلالی از مصر هستم، تابعیت استرالیا هم دارم. فارغ التحصیل دانشگاه الازهر مصر هستم و به سخنرانی و ارشاد مردم و صدور فتوا می پردازم. به برخی از کشورهای عربی اسلامی مسافرت نمودم تا این که سرانجام به استرالیا رفتم و در آنجا از سال 1989، حدود 17 سال ریاست مفتیان را بر عهده داشتم. در این مدت عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و عضو مجلس بیداری جهان اسلام بودم. همچنین تمام تلاش خودم را برای مبارزه با خطر اندیشه ی تکفیری به کار گرفته و اصول و قواعد مبارزه با این خطر را که امت اسلامی با آن روبروست تهیه و تدوین نمودم.

س: به نظر شما چه خطری جهان اسلام را تهدید می کند؟

ج: شدیدترین و بزرگترین خطری که جهان اسلام را تهدید می کند سلاح کشتار جمعی است که در قالب تفکر تکفیری خود را نشان می دهد. این تفکر بمب های بشری ساعتی با مواد منفجره را تهیه و بر اساس برنامه آن را در هر زمان و مکانی منفجر می کنند. علت تفکر تکفیری نادیده گرفتن قانون شناختن یکدیگر است و مردم دشمن چیزی هستند که نمی شناسند و لذا مسلمانان نیازمندند که یکدیگر را بشناسند و برای این شناختن تلاش و کوشش کنند. شناختن یکدیگر یک حالت انسانی است . خداوند تبارک و تعالی می فرماید:«ای مردم ما شما را از یک زن و مردم آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید.» چون شناختن در میان مسلمانان و مردم مطلوب است این است که خداوند می فرماید:« ای مسلمانان با یکدیگر جنگ و نزاع نکنید که ضعیف و ناتوان می شوید و قدرت و قوت شما از میان می رود. » جنگ و درگیری علت ضعف و ناتوانی و اساس ضرر و زیان است. من معتقد هستم روند ولایت عهدی موجود در میان حکومت های دیکتاتوری حاکم با وحدت اسلامی و قرآن کریم و سنت رسول الله (ص) سر جنگ و ناسازگاری دارد. زیرا آن ها از به قدرت رسیدن وحدت اسلامی می ترسد.

س: متاسفانه اختلاف زیادی میان مسلمانان وجود دارد آیا ممکن است این اختلاف را کم کرد؟

ج: بله می شود. اول این که اسلام یک برنامه انسانی و یک برنامه اسلامی دارد. برنامه انسانی اسلام حاکمیت انسان و حاکمیت صلح و آرامش را در میان همه بشریت بنا می نهد. وقتی که اسلام می تواند تفاهم ، همزیستی، سازگاری و مهربانی با سایر مردمان را محقق سازد، عملی شدن این رویکرد در میان مسلمانان امکان پذیر است. جهل و آگاه نبودن از اصول دین و کلیات آن علت اساسی اختلاف میان مسلمانان است. دوم این که اسلام عقیده و شریعت است و عقیده همیشه ثابت و تغییر و تحول نمی پذیرد و از میان نمی رود و مسلمانان در این خصوص با یکدیگر اختلاف ندارند و همگی معتقدند: خداوند یگانه است. آیا می شود گفت خدای سنی و خدای شیعی؟! خیر؛ پیامبر ما نیز یکی است. آیا می شود گفت پیامبر سنی و پیامبر شیعی؟! خیر. اصل و اساس اسلام بر این دو رکن بنا نهاده شده است. البته مسلمانان می توانند در شریعت با یکدیگر اختلاف داشته باشند. زیرا شریعت مجموعه ای از احکام عملی است که بخشی از آن رابطه میان پروردگار و انسان مومن را تنظیم می کند و این بخش از شریعت فقه عبادت نامیده می شود و بخش دیگر آن رابطه میان برادران مسلمان را با یکدیگر سروسامان می دهد که فقه معاملات نامیده می شود. در شریعت ما می توانیم با یکدیگر اختلاف داشته باشیم ، ولی نمی توانیم این اختلاف را که در فروع دین است اصل قرار دهیم و بر مبنای آن یکدیگر را تکفیر کنیم. ما شدیدا نیازمند آن هستیم که اصول دین خود را بفهمیم و بدانیم آنچه که مسلمان را مسلمان می کند عبارت است از خداپرستی، نبوت و معاد . البته برخی از فقهای دین تنها به دو اصل اکتفا کرده اند . ما نباید از فروع دین اصولی بسازیم و با آن برخی از ما برخی دیگر را تکفیر نماید.

س: برخی از متفکران معتقدند که احکام شریعت دو گونه است: برخی ثابت و برخی متغیر نظر شما در این خصوص چیست؟

ج: اصول دین همیشه ثابت است و تا قیامت دستخوش تغییر و تحول نمی شود. این اصول بر اساس آموزه های قرآن کریم و احادیث نبوی شریف تدوین شده است. برخی از فقها گفته اند آنچه باعث می شود مسلمان مسلمان باشد عبارت است از : توحید و یگانگی خداوند، اقرار به نبوت رسول الله(ص) و ایمان به معاد و متعلقات آن از قبیل ایمان به زنده شدن، حساب و کتاب و بهشت و جهنم. برخی دیگر دو اصل را ذکر کرده اند، یعنی توحید و معاد. این اصول، چه سه اصل باشد یا دو اصل ، هیچ گاه تغییر نمی کنند. اما آنچه که خارج از این اصول است در دایره و حیطه امور متغیر قرار می گیرد. همه ی شریعت و همه ی احکام آن مصلحت بندگان را تامین می کند. این سخن همان چیزی است که مذهب شریف شیعه دوازده امامی بدان معترف و معتقد است که باب اجتهاد تا قیامت باز است، در حالی که دیگران این باب را بسته اند و کلیه آن را در اقیانوس اصلس و اقیانوس هند انداخته اند.

س: لطفا درباره ی اوضاع مصر و آنچه در آن اتفاق افتاده است برایمان توضیح دهید؟

ج: متاسفانه در مصر برای اسلام گراها فرصتی پیش آمد که شاید تکرار نشود. حکومت در دست آنها بود ولی آنها در عملی کردن تجربه های خود شکست خوردند. متاسفانه اسلام گراها در مصر می خواستند رضایت آمریکا و سکوت اسرائیل را در قبال جریانات داخل مصر به دست آورند و می خواستند به قطب بندی بسان تکفیری ها و تعیین خوب و بد آن بپردازند. آن ها در این کار ضرر کردند و در عمل تلاش ننمودند تا راهی بیابند که رضایت و خوشنودی خداوند تبارک و تعالی در آن باشد. نتیجه این سیاست اشتباه آن شد که ارتش علیه آن ها توطئه نمود و اندک اندک آن ها را ضعیف و در دام انداختند و از حکومت بیرون راندند و زندانی نمودند. این آن مصیبتی است که امروز در مصر شاهد آن هستیم. امام علی(ع) در سخنی می فرماید: هر کس بخواهد چیزی را پیش از فرا رسیدن زمانش با شتاب و عجله به دست آورد دچار ناکامی می شود. اسلام گراها می خواستند قدرت و دولت را پیش از فرا رسیدن زمان و شرایط آن به دست آورند که در نتیجه آن را از دست دادند و مجازات شدند.

س: آیا قطر و اخوان المسلمین با هم رابطه دارند؟

ج: اسلام گراها در مصر به طور کلی، با کشورهای اسلامی ارتباط دارند، بعضی از آن ها با قطر و برخی دیگر با عربستان سعودی ارتباط دارند. قطر با هر سازی بازی می کند و با هر یک از دستگاه های موسیقی هماهنگ می شود و برخی از اخوانی ها با قطر رابطه دارند.

س: آیا بین کشورهای اسلامی و غرب دشمن وجود دارد؟ اگر وجود دارد علت آن چیست؟

ج: آنچه من از تعالیم دینی می فهمم این است که تمدن ها بارور می شوند و رو به کمال می روند و هماهنگ و هم آوا هر یک به مسیر خود ادامه می دهند. چنین نیست که تمدنی تمدن دیگر را کامل نماید. این که گفته اند تمدن ها باید با هم بجنگند همان گونه که حیوانات با هم می جنگند و یا این که گفته اند تمدن ها باید در رینگ بوکس با هم به مبارزه بپردازند تا یکی دیگری را از گود خارج سازد- آن طور که هانتینگتون گفته است صحیح نیست. ما پنهان نمی کنیم که از غرب و مردمان آن بیزار هستیم . زیرا غرب ما را تجزیه کرد و ضعیف نمود و ثروت ما مسلمانان را غارت کرد. این غرب است که مسلمانان را تقسیم و تجزیه کرده و شورای امنیت و سازمان ملل متحد را به دو مزرعه مطیع خواسته غرب و خواسته آمریکا تبدیل کرد و به این طریق علیه ما ، مسلمانان را در تنگنا و فشار قرار می دهد. ما مسلمان هستیم و به مهربانی و صلح و صفا و دوستی دعوت می کنیم و خوبی همه ملت های غرب را می خواهیم و غرب را معادل غرب نمی دانیم ، بلکه غرب را معادل سلطه، دیکتاتوری و کینه توزی به اسلام و مسلمین می دانیم.

س: آیا قرضاوی با اخوان المسلمین ارتباط دارد؟ اگر رابطه ای هست چگونه است؟

ج: قرضاوی فرزند اخوان است و در دامن اخوان رشد کرده و پرورش یافته است و در زمان جمال عبد الناصر هم مدتی زندان رفته است. پس از رهایی از زندان به قطر رفت و در آنجا تابعیت قطری گرفت. قرضاوی در آغاز در متن اخوان رشد کرد ولی بعد از آن که او با اخوان اختلاف نظر پیدا کرد آن ها او را از خود راندند. او در فتواهای اخیرش خطا کرده است. بخش غلط فتواهای او آن است که به کشت و کشتار و خشونت و ترور تشویق کرده است. قرضاوی را دوست داریم و او را بزرگ می شماریم ، با این وجود حق را بیشتر دوست داریم، زیرا قرضاوی در فتواهایش به خطا رفته و به شهرت خود و شهرت مسلمانان آسیب و زیان رسانده است.

س: از نظر سیاسی و عمل کرد و منش سیاسی مردم ایران را چگونه می بینید؟

ج: این سوال مهمی است و پاسخ به آن نیز مهم است.من پاسخ خودم را خطاب به همه جوانان در جمهوری اسلامی ایران چنین می دهم؛ من نژاد پرستی، قوم گرایی، تفاخر به حَسَب و نَسَب و تابعیت جایی داشتن را تایید نمی کنم. با این وجود به جوانان ایرانی می گویم: ای جوان ایرانی تو حق داری با سربلندی بگویی من مسلمان و ایرانی ام . چرا؟ زیرا انقلاب جمهوری اسلامی ایران انقلاب هایی را که در دل امت اسلامی فراموش شده و مرده بودند زنده کرد و ایمان اسلامی - قرآنی مهدوی را به گوش جهانیان رساند . این مهم زمانی رخ داد که امام خمینی(ره) فرمود: امروز تهران فردا فلسطین.

مردم ایران باید به خود و جوانانش افتخار کند و بگوید: من مسلمان و ایرانی ام . چرا؟ زیرا ایران طرح و نقشه وحدت اسلامی را بنا نهاد و آن را آشکار و به ظهور رساند. این طرح یک فریضه قرآنی و قطعی و حیاتی برای همه مسلمانان است. جوان ایرانی به ایران افتخار می کنند زیرا ایران فرهنگ عزت و شرافت و اندیشه مقاومت، بزرگی و سربلندی را ارائه داد و موضوع فلسطین را که خائنان آن را به بازی و بازیچه گرفته بودند و قبله اول مسلمانان را به فراموشی سپرده بودند. جوان ایرانی می گوید: من افتخار می کنم که یک مسلمان ایرانی هستم. اولین سخن را از اعماق وجودش می گوید. زیرا سرزمین و کشور و ایران تکیه گاه مهمی را در بنای این جهان پی ریزی کرده است. وصف حال ایران و جوانانش چنان است که قرآن کریم می فرماید: «و تا می توانید در برابر آن ها نیرو و اسب های آماده بسیج کنید تا با آن ، دشمن خدا و دشمن خودتان و دیگر دشمنان را که آن ها را نمی شناسید و خدا می شناسد بترسانید.»

منظور از بسیج کردن در این آیه ی شریفه قدرت فکری، قدرت ایمانی، قدرت اعتقادی و قدرت هسته ای و قدرت اقتصادی است؛ قدرت ناشناخته ای که همه از آن بهره می برند. با این طرح و برنامه ای که ایران عملی نموده است باید هر مسلمانی به خود افتخار کند و به خود ببالد و مردم ایران و انقلاب اسلامی مبارک آن را دوست بدارد.

س: رابطه میان ایران و مصر و مردم این دو کشور را با یکدیگر چگونه می بینید؟

ج: شکی نیست که مردم مصر تمدنی به قدمت هفت هزار سال پیش از میلاد دارد. مردم مصر مردمی هستندکه از هفت هزار سال پیش به رشد و بلوغ خود رسیده اند . نظیر تمدن مصر تمدن ایران زمین است. این دو تمدن از قدیمی ترین تمدن های روی زمین هستند. وقتی که دو تمدن مصر و ایران دست به دست هم دهند، هماهنگی و اتحاد میان دو تمدن قدیمی، قوی و نیرومند در روی زمین به وجود خواهد آمد، سایر ملت ها از جمله ملت های اروپا همگی ملت های جدیدی هستند. تمدن یا تمدن هایی ندارند که با دو تمدن ایران و مصر رقابت نمایند. از جهت تمدن مصر و ایران چنین هستند.اما از جهت دیگر مصر دانشگاه الازهر را دارد. الازهر به نوبه خود نقش حلقه واسطه و میانی را در ارتباط میان مصر و ایران بازی می کند. لذا مردم مصر در هویت و عواطف و علاقه شیعه هستند.

مردم مصر می گویند: مایه افتخار ما کانال سوئز ، رود نیل و اهرام فراعنه نیستند بلکه مایه عزت و افتخار ما این است که مصر پیکر چهل نفر از اهل بیت(ع) را در خود جای داده است که آرامگاه و زیارتگاه آن ها در آن وجود دارد. مصر به اهل بیت افتخار می کند و آن ها را دوست دارد. از این جاست که استکبار و عمال منافق آن ها دوست ندارند و نمی خواهند که مصر و ایران به هم نزدیک شوند. لذا به وسیله تفکر تکفیری و نقشه های آمریکایی سعی می کنند وحدت این دولت را تعدیل و تضعیف نمایند. ولی من کاملا اطمینان دارم که نقشه تکفیر و تقسیم ملت های مسلمان به پایان می رسد. نقشه های آمریکایی در منطقه ناکام می ماند و طرح و برنامه اسلامی که خیرخواه هم است پیروز خواهد شد و به یاری خدا به زودی شاهد نزدیکی ، پیوستگی و تفاهم میان مردم مصر و ایران خواهیم بود.

س: درباره ی تقریب میان مذاهب اسلامی و ریشه های این تقریب برایمان سخن بگویید؟

ج: شکی نیست که اندیشه تقریب میان مذاهب اسلامی در مصر از زمان حضرت آیت الله بروجردی و شیخ محمود شلتوت شکل گرفت و دارالتقریب در آغاز در مصر به وجود آمد تا این که بلاهای سیاسی در مصر موجب گردید تشکیلات این جماعت از مصر به ایران بیاید و در پایتخت ایران، تهران مستقر شود. به فضل خداوند بزرگ در ایران تلاش های مبارکی انجام شده و می شود، با این وجود می گویم متاسفانه روند تقریب موفقیت مطلوبی نداشته و ناکام مانده است. بدین جهت نیازمند آن هستند که روند و برنامه اندیشه تقریب را بازسازی کنیم. صحیح نیست که اندیشه تقریب را بازسازی کنیم. صحیح نیست که اندیشه در میان علمای مسلمان در داخل یک اتاق یا یک سالن معتمر و رسمی باشد و وقتی که سالن را ترک کردند اندیشه تقریب داخل آن مدفون شود. باید ساز و کار فعال سازی تقریب و آشنایی جوانان با آن فراهم شود. زیرا در سال های اخیر سرو صدای کشت و کشتار و تکفیر علیه ندای خرد و خردورزی و اندیشه و تقریب میان مسلمانان اوج گرفته است.

س: اندیشه تکفیر از کجا در میان مسلمانان به وجود آمده است؟

ج: اردوگاه طرد کنندگان که از پیروان حنابله هستند خواستگاه و منشا تفکر تکفیری است. ابن تیمیه این اندیشه را پایه گذاری کرد و محمد بن الوهاب این اندیشه را در عصر جدید دوباره زنده کرد . تکفیری ها سخنان و گفته های اهل سنت را به سرقت بردند و گفتند اهل سنت و جماعت ما هستیم، پیشگامان اهل نجات ما هستیم، مردم برگزیده خداوند ما هستیم و تنها ما مسلمان و موحد هستیم. در نظر آن ها همه سرزمین ها دیگر سرزمین شرک است. مصر، پاکستان، تونس، ایران و همه سرزمین هایی که در آن ها قبور و زیارتگاه صالحان و اهل بیت وجود دارد سرزمین شرک هستند. اندیشه تکفیری بعد ها اشاعرها ، شافعی ها ، مالکی ها، ماتریدی ها، حنفی ها و شیعه را هم تکفیر کرد و خارج از اسلام دانست.

پیامبر (ص) می فرماید امت من بر اساس خطا و گمراهی دور هم جمع نمی شوند و با هم متحد نمی گردند، بر شما باد که با هم باشید و وحدت را رعایت نمایید. اگر مسلمان برادر مسلمانش را تکفیر نماید مال و خون و آبروی او را برای خود حلال می شمارد. آن ها نه تنها شیعه بلکه ما و همه اهل سنت را تکفیر می کنند. می گویند عقیده مالکی ها، شافعی ها و حنفی ها بی اساس است. به هر حال تکفیری ها بمب های ساعتی با مواد منفجره و کنترل از راه دور را تهیه و به عراق، سوریه، مصر و ایران روانه می کنند. لازم است که مردم ایران مواظب تفکر تکفیری باشند زیرا ابن تفکر از طریق مرزهای پاکستان و افغانستان به سرزمین آن ها گسیل می شود.

س: لطفا نمونه هایی از آیات و روایات که افکار و عقاید تکفیری ها را رد می کند و مردود می شمارد برایمان ذکر کنید؟

ج: به این سخن خداوند تبارک و تعالی استناد می کنیم و بسنده می نماییم که می فرماید:« هر که مومنی را عمداً بکشد، جایگاهش برای همیشه جهنم است و خداوند بر او خشم گیرد و لعنتش کند و برای او عذابی بزرگ مهیا کرده است.» در این آیه ی شریفه خداوند تبارک و تعالی نفس بشری را معادل همه انسانیت می داند. همان گونه که در سوره ی مائده می فرماید«به همین جهت بر بنی اسرائیل مقرر داشتیم که هر کس دیگری را جز به انتقام قتل یا فساد در روی زمین بکشد، چنان است که همه مردم را کشته است و هر که شخصی را از مرگ نجات دهد گویی همه مردم را زنده کرده است.» در احادیث نبوی نیز آمده است که آن حضرت (ص) فرمود: مسلمان همواره در دینش در آسایش و فراخی زندگی می کند تا مادامی که خونی نریزد . خون، مال و آبروی مسلمان بر مسلمانان دیگر حرام است.

به همه جوانان اهل سنت که اهل ایمانند و با آنان که موافق با تفکر تکفیری هستند می گویم: اگر تو مسلمان سنی و پیرو سنت پیامبر(ص) هستی تو را به حدیث صحیحی از مسلم و بخاری ارجاع می دهم که؛ شخصی از رسول الله (ص) پرسید با رسول الله(ص) اگر من با مشرکی جنگیدم و او نیز با من و او دست مرا برید و گریخت و به درختی پناه برد و من او را گرفتم و گفت ایمان آوردم ، آیا او را به قتل برسانم ؟ نظر شما در این باره چیست؟ حضرت فرمود: او را مکش. پس گفت: ای رسول خدا(ص) او مشرک و با من جنگیده است و دست مرا بریده . فرمود: او را مکش . آن شخص پرسید یا رسول الله(ص) چرا او را به قتل نرسانم؟ حضرت فرمود: پس از این که او ایمان آورد و کلمه لا اله الا الله را بر زبان آورد اگر او را به قتل برسانی ، تو به جای او و او به جای تو خواهد بود. اگر او را به قتل برسانی تو به منزله قبل از شهادت او خواهی بود و او به منزله تو و وقتی که کلمه شهادت یعنی لا اله الا الله را بر زبان آورده است. پس فرمود: کلمه لا اله الا الله دژ استوار من است و کسی که وارد این دژ شود از عذاب در امان است.

به این جوانان می گویم: آیات قرآن کریم قتل نفس را حرام دانسته است. منافق را ولو نفاق ورزد یا دروغ بگوید یا حیله نماید به قتل نرسانید. زیرا شما قدرت آن را ندارید که مردم را بر اساس دل ها و قلوبشان محاسبه نمایید و بسنجید. به همه کسانی که فتوای باطل می دهند و می گویند وقتی به کشتن مسلمان ها اقدام می کنید و خودشان را در میان امتی که می گویند: لا اله الا الله و محمد رسول الله منفجر می کنید به دیدار حورالعین می روند می گویم به خدا قسم این جهاد نیست، به خدا سوگند این شهادت نیست، این نوعی ضرر و زیان آشکار است./

والسلام

تهیه وتنظیم سیدمحمد حسین دریاباری

مترجم محسن پیشوایی

استخراج متن وتایپ

ثریارحیمی وهایده ابادیان

هذا النص مقابلة اجراها رییس تحریر مجلة تبیان مع تاج الدین حامد الهلالی.

س: عرّف نفسک لقراء مجلة تبیان و موقعها الانترنتیه ؟

ج: أنا خادم الدعوة الاسلامیة ، تاج الدین حامد الهلالی ، مصریّ استرالیّ الجنسیّة ، من أصل مصریّ و أحمل جنسیّة استرالیّة . خریج جامعة الأزهر الشریف و عملتُ بالوعظ و الارشاد و الامامة و الخطابة و القضاء الشرعی و عملت ببعض البلاد العربیة الاسلامیة إلی أن سافرت إلی استرالیا فتولّیت منصب الافتاء العام لاسترالیا من عام 89 حتی قرابة 17عاما بمنصب الافتاء و عضو المجمع العالمی للتقریب بین المذاهب الاسلامیة و عضو مجلس الاسلامی العالمی للصحوة الاسلامیة کما أننی أصبحت متفرّغا لمواجهة خطر التکفیر بوضع قواعد للتفکیر لمواجهة هذا الخطر علی أمتنا الاسلامیة .

س: ما هو الخطر الذی یتهدد البلاد الاسلامیة ؟

ج: الخطر الذی یتهدد البلاد الاسلامیة ، أخطره و أشدّه هو سلاح الدمار الشامل و سلاح الدمار الشامل یتمثل فی الفکر التکفیری ، هذا الفکر التکفیری الذی یعدّ القنابل البشریة الموقوتة الملغومة المفخّخة التی تبرمج من أجل أن تفجّر فی أی زمان و مکان .

الفکر التکفیری مردّه إلی إهمال قانون التعارف ، فالناس أعداء لما جهلوا . المسلمون بحاجة إلی التعارف و التعرف و الاعتراف . قال الله التبارک و التعالی : «یا أیها الناس إنا خلقناکم من ذکر و أنثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا» و الله التبارک و التعالی یقول : «و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم» ،فالتنازع هو سبب الفشل ، هو أساس الفشل ، أساس الخسران و أساس الضیاع و أنا أأکّد أن مشروع ولایة العهد ، مشروع الأنظمة الدکتاتوریة المتسلطة التی تحارب الوحدة الاسلامیة ، تحارب القرآن و تحارب نهج النبی محمد صلی الله علیه و سلّم ، لأنهم یخافون علی عروش من الوحدة الاسلامیة .

س: مع الأسف ، توجد خلافات کثیرة بین المسلمین ، هل یمکن أن نخّف من هذه الخلافات ؟

ج: أولا الإسلام له مشروع انسانی و مشروع اسلامی ؛ فالمشروع الانسانی یُعنی ببناء دولة الإنسان ، ببناء دولة السلام و الأمن بین البشریة کلها ، فالخلافات بین المسلمین مردّها إلی الجهل بالاصول و بالکلیات . أولا الاسلام عقیدة و شریعة ، و العقیدة ثابتة لا تحول و لا تزول و لا اختلاف بین المسلمین فیها ؛ الله واحد ، أ هناک إله سنیّ و إله شیعیّ ؟نبیّنا واحد ، أ هناک نبیّ سنیّ و نبیّ شیعیّ ؟ هذان أصلان : الله و محمد ، فأصل الاسلام قائم علی هذین الأصلین .

ثم بعد ذلک الشریعة ، الشریعة لنا الحق أن نختلف فیها ؛ هی مجموعة الاحکام العملیة التی تنظّم العلاقة ما بینی و بین ربّی و تسمّی بفقه العبادات ، ما بینی و بین أخی و تسمّی فقه المعاملات ، فهذا یجوز أن نختلف فیها ، لکن لا یجوز لنا أن نجعل من الخلاف فی الفروع نجعله اصولا یکفر بعضنا بعضا . فما أحوجنا إلی أن نفهم أصول دیننا و أن نعلم أنما یکون المسلم به مسلما هو الألوهیة ، النبوة و المعاد ، و بعض الفقهاء قصر علی اثنین فقط ، فلا یجوز لنا أن نجعل من هذه الفروع اصولا لیکفّر الناس بعضهم بعضا .

س: بعض المفکرین یقولون أن احکام الشریعة بعضها ثابتة و بعضها متغیرة ، کیف تری و تبیّن هذا القول ؟

ج: اصول الدین ثابتة لا تحول و لا تزول و لا یعتریها التغیّر إلی یوم القیامة و هذه الاصول معقّدة بالقرآن و بحدیث النبیّ صلی الله علیه و سلّم . و قالوا ما یکون المسلم به مسلما توحیده لله و اعترافه بنبوة رسول الله و ثالثا ما یتعلق منه بالمعاد و بالموت و البعث و النشر و الحساب و الجنة و النار ، و منهم من قال الاثنین ، هذا هو الذی لا یحول و لا یزول ، و أما ما عدا ذلک فکلّه فی دائرة المتغیّرات ، کل الشریعة ، کل أحکام الشریعة ما یحقّق مصلحة العباد و هذا الذی ما ذهب إلیه مذهب السادة الامامیة الجعفریة الاثنا عشریة بأن باب الاجتهاد مفتوح إلی یوم القیامة ، بینما غیرهم أغلقه و أوسده و ألقی المفتاح فی المحیط الأطلسی أو المحیط الهندی .

س: یمکن أن تبیّن لنا ما وقع فی مصر ؟

ج: مع الاسف الاسلامیون فی مصر جاءتهم فرصة لا تعوّد و کان الحکم بین أیدیهم و لکنّهم أخفقوا و فشلوا فی تقدیم تجربتهم . الاسلامیون فی مصر مع الاسف أرادوا الحصول علی رضی أمریکا و علی سکوت اسرائیل و علی استقطاب التکفیریین ، فخسروا و لم یبحثوا عن الطریق الذی یرضی الله التبارک و التعالی ، فکانت النتیجة أن تَآمر علیهم العسکر و استدرجوهم ، ثم فی الفخ أوقعوهم و من الحکم أخرجوهم و بالسجون أدخلوهم و المصیبة التی نراها  . و فی کلمة عن أمیر المؤمنین علیه اسلام یقول : من استعجل الشیء قبل أوانه ، عوقب بحرمانه ، فهم استعجلوا الشیء قبل أوانه فعوقبوا بفقده و حرمانه .

س: هل توجد علاقة سیاسیة بین قطر و الإخوانیین ؟

ج: کل العلاقات بین الاسلامیین مع بعض البلاد الاسلامیة بعضهم مع قطر من جهة و مع السعودیة من جهة ، هذا لا تنکر ، فقطر تأکل علی جمیع المواعد و تلعب علی جمیع الأوتار السیک و البیات و النهاوند ، فقطر تلعب علی کل أوتار النغم و الاخوان بعض منهم یبنون علاقات مع قطر .

س: هل توجد عداوة بین البلاد الإسلامیة و بین الغرب ؟ إن توجد ، ما هی أسبابها و دوافعها ؟

ج: الذی اعرفه من التعالیم الدینیة ، أن الحضارات تتلاقح و تتکامل و تتواءم و تتناغم و لیست الحضارات یکمل بعضها بعضا ، فالقول بأن الحضارات یجب أن تتصارع کما تتصارع الحیوانات أو علی حلبة الملاکمة ، تصرع إحداه الأخری کما قال سموئیل هینکتون ، هذا کلام غیر صحیح نحن لا نعتبر أننا نکره الغرب و الشعوب الغربیة ، الغرب هو الذی قسّمنا و هو الذی ضمّرنا و استمتع خیراتنا و هو الذی یقسّم بین أمتنا و هو الذی حوّل مجلس الأمن و الأمم المتحدة إلی مزرعتین تابعتین لإرادة الغرب و إرادة أمریکا و یمارس الضغوط السیاسیة ضدنا .

فنحن المسلمون و نحن دعاة الرحمة و الخیر و السلام و نتمنی الخیر لکل الشعوب العربیة و لا نعادل الغرب کالغرب و انما نعادل الغرب علی تسلطه و علی دکتاتوریته و علی کرهه للإسلام و المسلمین .

س: هل توجد علاقة سیاسیة بین الشیخ قرضاوی و إخوان المسلمین ؟ إن توجد ، ما هی کیفیة هذه العلاقة ؟

ج: الشیخ قرضاوی هو ابن الإخوان و نشأ فی أحضان الإخوان و تربّی فی أحضان الإخوان و سجن أیام عبدالناصر ، ثم بعد ذلک هاجر إلی قطر و أخذ الجنسیة القطریة . هو من صلب الإخوان فی البدایة و لکنّهم فصلوه بعد أن اختلف معهم فی الرأی ، هو فی الفتاوی الأخیرة لم یکن مصیبا جانبه الصواب فی کثیر من الفتاوی التی حرّض فیها علی القتل ، و حرّض فیها علی العنف و حرّض فیها علی الأعمال الإرهابیة . نحن نحبّه و نجلّه و نقدّره و لکنّنا نحب الحق أکثر لأنه فی هذه الفتاوی أخطأ و أضرّ بسمعته و بسمعة أمته .

س: کیف تری الشعب الإیرانی فی مجال السیاسة و فی مواجهة المسائل السیاسیة ؟

ج: هذا سؤال هام و إجابته هامة جدا . أتوجّه بهذا الجواب إلی جمیع شباب الجمهوریة الإسلامیة الإیرانیة ، أنا لا أأیّد العنصریة و لا العرقیة و لا التفاخر بالأحساب و الأنساب و الجنسیات و لکنّنی أقول للشباب الإیرانی : لک الحق أن ترفع رأسک و تقول أنا مسلم إیرانیّ ، لماذا ؟ لأن الجمهوریة الإسلامیة الإیرانیة بثورتها قد أحیت موات الثورات التی أخمدت فی قلوب الأمة الإسلامیة و أعلنت الإسلام القرآنی المهدوی الإیمانی الکامل ، عندما أعلنها الیوم الإمام القائد (طیب الله ثراه) : الیوم طهران و غدا فلسطین .

الشعب الإیرانی علیه أن یفخر بنفسه و شبابه یقول : أنا مسلم إیرانی ، لماذا ؟ لأن إیران تبنّت مشروع الوحدة الإسلامیة المغیّب المهیئ و هی فریضة قرآنیة و حتمیّة حیاتیة لکل المسلمین ، الشباب الإیرانی یفخر أیضا بإیران لأن إیران تبنّت ثقافة العزّة و فقه المقاومة و فکر الإستعلاء و أحیت القضیة الفلسطینیة التی کعبعها الخونة و یتخلّوا عن قبلتهم الأولی .

و الشاب الإیرانی یقول : أنا فخور ، أنا مسلم إیرانی ، یقولها من أعماق قلبه لأن بلده و وطنه إیران یتبنّی رکیزة هامة فی مقومات العالم هذا ، و أعدّوا لهم فالعداد القوة و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم من قوة فکریة ، من قوة إیمانیة ، من قوة‌عقائدیة ، من قوة نوویة ، من قوة اقتصادیة ، قوة نکرة تفید العموم ، فإیران بهذا المشروع یجب علی کل مسلم أن یفخر ، أن یعتزّ و أن یحبّ الشعب الإیرانی و ثورتها الإسلامیة المبارکة .

س: کیف تری العلاقات ما بین دولتین إیران و مصر و شعبهما فی المستقبل ؟

ج: مما لا شک فیه أن الشعب المصری یملک حضارة لها سبعة آلاف سنة قبل المیلاد ، فالشعب المصری شعب بلغ رشده منذ أکثر من سبعة آلاف عام و نظیره فی الحضارة ، الحضارة الفرعونیة فی مصر و الحضارة الفارسیة فی بلاد الفارس ، فهما أقدم الحضارتین علی وجه الأرض ، فعندما تعانق الشعب المصری و الشعب الإیرانی فإنه التعانق و التلاعم بین الأقدم و الأقوی و أعزّ الحضارتین علی وجه الأرض ، و أما بقیّة الأمم بما فیها أروبا ، فهذه دول ناشئة جدیدة لا تملک من الحضارة و من الحضارات ما ینافس هاتین الحضارتین . هذا من جهة الحضارة ، من الجهة الثانیة : مصر تملک الأزهر و الأزهر بنفسه یمثل الوسطیة و الاعتدال و بالتالی فإن الشعب المصری هو شیعیّ فی هویته و فی عواطفه و فی محبته .

الشعب المصری یقول : فخرنا لیس فی قناة سوئیس و لیس فی نهر نیل و لیس فی أهرام فراعنة ، انّما فخرنا و عزّنا أن مصر احتوت أربعین من أهل البیت علیهم السلام ، یعیشون علی أرض مصر و لهم مزاراتهم و مشاهدهم .و المصر تعتزّ بأهل البیت و تحبّهم ، و من هنا فإن الإستکبار و أعوانهم المنافقین لا یریدون و لا یقبلون أن یکون التقارب ما بین المصر و بین إیران و یحاولون عن طریق الفکر التکفیری و المشروع الأمریکی تعدیل هذه الوحدة ، و لکنّنی واثق کلّ الثقة أن مشروع التکفیر سینتهی ، مشروع التقسیم سینتهی ، المشروع الأمریکی فی المنطقة سینتهی و سینتصر مشروع الوعظ الإسلامی و سنری إن شاء الله التبارک و التعالی مزیدا من التقارب و التلاحم و التفاهم ما بین الشعبین المصری و الإیرانی .

س: تحدثلنا عن فکرة التقریب بین المذاهب الإسلامیة و جذور هذا التقریب ؟

ج: مما لا شک فیه أن فکرة التقریب بین المذاهب الإسلامیة نشأت فی مصر أیام آیة الله البروجردی و شیخ شلتوت و أسست جماعة التقریب فی مصر إلی أن جاءت سیاسة و بلاء السیاسة ، سافر هذا المشروع و انتقلت من مصر و من القاهرة إلی طهران عاصمة الجمهوریة الإسلامیة الإیرانیة ، و بفضل الله عزّوجلّ هناک جهود محمودة بذلت و تبذل ، ولکن مع الأسف نقول إن المشروع التقریبی لم ینجح علی نحو المطلوب و أخفق و لذلک نحن بحاجة إلی اعادة برمجة الفکر التقریبی و لا یجوز أن یکون الفکر التقریبی داخل غرفة فی قاعة معتبر بین العلماء یقبّرون بعدهم ، لابدّ أن یکون هناک عمل آلیات لتفعیل التقریب و وصوله إلی الشباب ، لأن فی هذه السنوات الأخیرة ارتفع صوت القتل و التکفیر علی صوت الحکمة و التفکیر و التقریب .

س: من أین نشأ الفکر التکفیری بین المسلمین ؟

ج: الفکر التکفیری منشأه و بیئته فی معسکر الإقصاء و الإلغاء و معسکر الإقصاء و الإلغاء من ولاة الحنابلة حیث تبنی هذا المنهج ابن تیمیة ثم محمد بن عبدالوهاب و أخذوا و سرقوا کلم أهل السنة و قالوا نحن أهل السنة و الجماعة و نحن سبقة ناجیة و نحن شعب الله المختار و نحن المسلون الموحّدون ، و کل البلاد عندهم دار الشرک ، مصر دار الشرک ، باکستان أیضا دار الشرک ، لیبیا و تونس دار الشرک ، إیران دار الشرک و کل بلاد فیها مزارات و قبور للصالحین و أهل البیت الطاهرین ، یعتبرونه دار الشرک و بالتالی فهم کفروا الأشاعرة و کفروا الشافعیة و المالکیة و کفروا ما تریدیة یعنی کفروا الحنفیة و کفروا الجعفریة .

النبیّ صلی الله علیه و سلّم یقول : لا تجتمع أمتی علی الضلالة . علیکم بالجماعة و العامة و المزج . هذه البیئة التی تحتضن التکفیر قائمة علی ثقافة التکفیر ، إذا کفّر مسلم أخاه استحل ماله و دمه و عرضه ، فهم أولا یکفرونناو لیس تکفیرهم للشیعة بل تکفیرهم لجمهور أهل السنة الکبار ، فهم یقولون أن الشافعیة و المالکیة عقیدتهم فاشلة و الحنفیة عقیدتهم فاشلة .علی أیتها الحال ، التکفیریین یعدّون القنابل الموقوتة المفخخة ثم یبرمجونها برنامج الکنترل و یبعثونها إلی عراق ،إلی سوریا ، إلی مصر و إلی إیران و علی شعب إیران أن یحذر الفکر التکفیری لأنه قادم لهم و هو یتسلل عن طریق حدود باکستان و أفغانستان .

س: یمکن أن تذکر لنا نموذجا من الآیات و الروایات فی ردّ الفکرة التکفیریة و آراء التکفیریین و أفکارهم ؟

ج: حسبنا قول الله التبارک و التعالی : «و من یقتل مؤمنا متعمدا فجزاءه جهنم خالدا فیها و غضب الله علیه و لعنه و أعد له عذابا عظیما»

و الله التبارک و التعالی یجعل النفس البشریة مقابل الإنسانیة کلها ، کما یأتی فی سورة المائدة : «من أجل ذلک کتبنا علی بنی اسرائیل انه من قتل نفسا بغیر نفس او فساد فی الارض فکأنما قتل الناس جمیعا و من أحیاها فکأنما أحیا الناس جمیعا»

أما فی الحدیث النبوی ، النبی صلی الله علیه و سلّم یقول : لا یزال المسلم فی فسحة من دینه ما لم یصب دما . کلّ المسلم علی المسلم حرام دمه و ماله و عرضه .

أسوق الشباب ، کل شباب السنة الذین یؤمنون أو یعتقدون أو یتاقفون مع الفکر التکفیری ، أقول لکم : إذا کنت مسلما سنیّا تابعا لسنة النبیّ صلی الله علیه و سلّم ، فإننی أحیلک إلی شیخ البخاری و مسلم :حدیث الصحیح: لما سأل النبی صل الله علیه و آله و سلّم قَالَ: یا رسول الله أرأیت إن قاتلنی مشرک فقاتلت ، فقطع یدی ثم هرب و لاذ بشجرة و قال أسلمت لله ، ثم ما إن أدرکته أأقتله ؟ قال : لا تقتل ، قال : یا رسول الله إنه قاتلنی و هو مشرک و قطع یدی ، قال : لا تقتل ، قال : لماذا یا رسول الله؟ قال :إن قتلته فهو بمنزلتک فأنت بمنزلته بعد أن قال کلمة لا إله إلا الله ، إن قتلته فأنت بمنزلته قبل أن یقول کلمته و هو بمنزلتک بعد أن قال الکلمة التی قال ، بمعنی قال لا إله إلا الله ، لا إله إلا الله حصنی، قال دخل حصنی و من دخل حصنی أمن عذابی .

نقول لهم آیات القرآن تحرم قتل النفس ، لا تملک أن تدرک المنافق حتی لو قال نفاقا أو کذبا أو خداعا ، أنت لا تملک أن تحاسب الناس علی قلوبهم . نقول هؤلاء الذین یفتون الناس بأن لهم حور العین و بالفتایا الباطلة أنهم سیدخلون الجنة عندما تقربون بقتل المسلمین و بتفجیر أنفسهم فی أمة یقولون لا إله إلا الله ، محمد رسول الله . والله ما هذا بجهاد ، والله ما هذا بالشهادة ، بل هو الخسران المبین .

نشکر لکم لقبول هذه المقابلة مع مجلة تبیان و موقعها الانترنتیة.ه

محورهای مهم گفت وگوی تبیان باتاج الدین حامد الهلالی

محورهای مهم گفت وگوی تبیان باتاج الدین حامد الهلالی

گفت و گوی سید محمد حسین دریاباری ازنشریه تبیان با آقای تاج الدین حامد الهلا لی که دیشب مورخ 14/12/1392 در مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور صورت پذیرفت . آقای الهلا لی در پاسخ به این پرسش که خود و کارهای خویش را برای خوانندگان تبیان معرفی کنید؟، خود را مصری الاصل و تابع استرالیا معرفی کرد . او به دیگر پرسش های مطرح شده ازسوی تبیان هم پاسخ داده است که عبارتند از تشریح نحوه اتفاقات بوجود آمده در مصر و آینده ی آن، علل حمایت قطر از اخوان المسلمین ، چرا ایی حمایت شیخ قرضاوی از اخوان المسلمین، نحوه شکل گیری، پیدایش و علل گسترش فکر تفکیری، در منطقه، روابط ملت ایران و مصر در آینده ، رد اندیشه ها تکفیری با آیات و روایات . حامد الهلا لی به همه پرسش فوق پاسخ داده است به محض مهیا شدن متن کامل مصاحبه، ترجمه فارسی ، متن عربی و فایل صوتی و تصویری آن در اختیار همگان قرار خواهد گرفت .شایان ذکراست که این مصاحبه درسنندج مرکزاستان کردستان انجام گرفت

گفت گوی تبیان با علیرضا شهباری استاندار کردستان درباره مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان

گفت گوی تبیان با علیرضا شهباری استاندار کردستان درباره مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان

قسمت اول:

1-     مهمترین فعالیت های انجام شده ی محسوس و ملموس در بخش اقتصادی چیست ؟ عرض ادب و احترام دارم خدمت شما و تشکر می کنم از اینکه زحمت کشیدید و تشریف آوردید . همان طور که مستحضر هستید یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری در زمانی که در سال 88 به استان کردستان تشریف آوردند و بعد هم همواره تاْکیددارند همین مباحث اقتصادی و اشتغال است. مستحضر هستید که در همان سفر به ما توصیه کردند که در بخش اشتغال ومسائل اقتصادی در استان تلاش کنیم. دشمنان ما سعی می کنند که این استان را یک استان امنیتی قلمداد کنند ، شما سعی کنید این اتفاق ها پیش نیاید ، در واقع در راستای رفع مشکلات و محرومیت های منطقه تلاش کنید. به همین منظور از زمانی که آمدیم ، در راستای دغدغه های مقام معظم رهبری و توصیه های خود ریاست محترم جمهوری سعی کردیم که این دو مشکل را در استان برطرف کنیم ،جلب و جذب مشارکت سرمایه گذاران و در نهایت ایجاد اشتغال ! با در نظر گرفتن وضعیت معیشتی مردم ، بحمدالله در این جهت اقدامات خوبی صورت گرفته است. در واقع سازمان ها ، نهادها و ارگان هایی که تصمیم داشتنددر استان سرمایه گذاری کنند آن هارا بسیج کردیم. و حمایت و کمکشان کردیم از جمله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ، بنیاد مستضعفان و مجموعه های دیگر مثمرثمر هستند ودر سطح استان در حال حاضر اقدامات خوبی را شروع کرده اند. بخش خصوصی ، با مشارکت عزیزان طرح های خوبی را دردست اجرا و اقدام دارد، در واقع مقدمات کار در سطح استان فراهم شده ، امیدواریم که با راه اندازی طرح های مهم اقتصادی ، هم زمان با کارها و پروژه های کوچک- که در استان در حال اجرااست- در امر اشتغال زایی موفق باشیم و به مسؤولین نظام جواب مثبت بدهیم و با این حرکت تا حدودی بیکاری را برطرف کنیم. از جمله طرح هایی را که ما دنبال می کنیم و امیدواریم ان شاءِالله بزودی نتیجه بدهد راه اندازی و استفاده از معدن طلای قروه است که با مشارکت ستاد اجرایی و یکی از شرکت های قزاقستان کارش بزودی انجام می گیرد. امیدواریم که این روزها شاهد کلنگ زنی و افتتاح این پروژه های عظیم باشیم . پروژه ای مثل پتروشیمی رجال که از ابتدا بخش خصوصی تمایل داشته در استان راه اندازی کند با استفاده از گاز طبیعی که این کار در حال پیگیری است و کارهای مقدماتی اش انجام شده است. تکمیل و راه اندازی پتروشیمی کردستان از دیگر طرح ها است که یک مقداری سرعت کارش کند بود، موانع بانکی اش همه برطرف شده است. طرح های مهمی دیگر مانند سایپا را داریم پیگیری می کنیم، اختلافی بین نمایندگان استان وجود داردامیدواریم که تصمیمی به نفع استان اتخاذ نمایند و این پروژه ی عظیم اجرایی شود. طرح بتن آماده و یا گازی بنیاد مسکن است که در منطقه ی بیجار کارهای مقدماتی و بانکیش انجام شده اکنون در حال گشایشLCاز طریق یکی از بانکهای خارجی هستند، با توجه به تحریمی که استکبار برعلیه واقع شروع کرده و روز به روزدارد تشدید می کند، ما دنبال این هستیم که یک راه پیدا کنیم و گشایش LCشروع شود. کارخانه ی روکش mdf را در دست اقدام داریم که ماشین آلات آن وارد بنادر کشور شده این کارخانه در منطقه ی دهگلان راه اندازی خواهد شد. کار پیگیری کارخانه ی سیمان مریوان و سیمان سقز در دست اقدام است که کارهای مقدماتیش انجام شده و به دنبال جذب مشارکت بانک ها هستیم. امیدواریم که با راه اندازی این واحدهای تولیدی و اقتصادی در سطح استان بتوانیم وضعیت اشتغال را سامان دهیم. درزمینه های اقتصادی، بازرگانی، تجاری و تجارت خارجی ،بخصوص استفاده از امکاناتی که در استان وجود دارد، کارهای خوبی صورت گرفته است. در خصوص بازارچه های مرزی رسمی و غیر رسمی استان باید بگویم که بحمدالله بازارچه ی سیران بند بانه هم جزو بازارچه های رسمی خواهد شد و در سفری که به شمال عراق داشتیم طرف عراقی نیز موافقت کرد که این مرز به صورت رسمی فعال شود. در بازارچه ی باشماق اقداماتی را انجام داده ایم تا در زمینه های صادرات، واردات وترانزیت موجب رونق اقتصادی و توسعه ی همه جانبه و در کل ایجاد اشتغال درسطح استان شود .

2-       یکی از کارهای بزرگی که قبلا حداقل جرقه زد و در مردم امید ایجاد کرد، ذوب آهن کردستان بود که چندین بار افتتاح شد این پروژه اکنون در چه وضعیتی قرار دارد ؟ پروژه ی ذوب آهن کردستان راه افتاد امّا پروژه ها و مجموعه های بعدی که تکمیل کننده ی آن است انجام نشده است که در حال پیگیری آن هستیم تا با تعداد اشتغال بیشتری که ایجاد می کند افزایش پیدا کند. امیدواریم با پیگیری و کمک دوستان و مدیران کشور که کمک می کنند انشاءالله بتوانیم آن را تکمیل کنیم و در کنار آن مجوز دو کارخانه ی فولاد دیگر را گرفته ایم که یکی در سریش آباد قروه و دیگری در شهرستان کامیاران احداث می شود. که ان شاءِالله آن هم به چرخه ی اقتصادی استان کمک کرده ، به مرحله پایانی برسد. پیش بینی ما این است که این واحد ها بتوانند محصولات و تولیدات خود را به استان های دیگر و بخصوص شمال عراق صادر کنند و در مناطق دیگر کشور هم از تولیدات این واحدها استفاده شود. در حال حاضر به دنبال مجوز یک واحد صنعتی دیگر از مرحله ی تولید و استخراج سنگ آهن تا مرحله ی تولید آهن هستیم که انشاءِالله آن هم با پیگیری به بهره برداری می رسد .

3-     آمار اشتغال در استان چگونه بوده و میزان بیکاری چقدر است ؟

من به این معتقدم که این آمارها زیاد محکم نیست، آماری که واقعی باشد و بشود به آن استناد کرد چیزدیگری است. این یک واقعیت است که ما در استان کردستان بیکار زیاد داریم و شاهد هستیم که آمار بیکاری بیشتر از آن چیزی است که انتظارش می رود و هست. امیدواریم که این آمار را در سطح استان کاهش دهیم به طور دقیق آمار خاصی در دسترس نیست، بنابراین آن چیزی که نشان می دهد و داریم لمس می کنیم وضعیت بیکاری در استان متاْسفانه آمار بالایی را به خودش اختصاص داده است.

4-      با توجه به تعریفی که از اشتغال می کنندو می گویند: که هر کسی دو روز در هفته کار کند شاغل محسوب می شود شما این را قبول دارید؟

من احساس می کنم و معتقد هستم که آمار بیکاری بالاست ،ما اعتقاد داریم اگر بخواهیم بحث اشتغال را حل کنیم، باید روی مشاغلی تاکید کنیم که دائم وثابت باشد این شغل می تواند در راستای طرح های عظیم و بزرگ تولیدی وضعیتی در زمینه ی کشاورزی، صنعتی و معدن باشد که در واقع بتواند ایجاد شغل کند و یا مشاغلی که در قالب مشاغل خانگی یا صنایع دستی وجودداردو مردم می توانند به آن مشغول باشند و بتوانند هزینه ی زندگیشان را تاْمین کنند. کارگری که در ماه 4 یا 5 روز کار می کند نمی توان اورا به عنوان شاغل محسوب کرد . ان شاءٍِِِلله بتوانیم در راستای شغل های ثابت و پایدار قدم برداریم و اشتغال را در سطح استان افزایش دهیم .

5-     بعضی از منتقدان، انتقادی که از بحث اقتصادی دارند این است که اقتصاد استان به سمت تولید نمی رود بلکه بیشتر راکد هستند این پروژه هایی که هست چقدر زمینه های تولیدرافراهم می کند یعنی اقتصاد را به سمت سوی تولید پیش می برد ؟ منظورمان از اشتغال، شغل هایی است که در زمینه های تولید و افزایش بهبود وضعیت معیشتی مردم است و این شغل هایی که مردم به آن اشاره می کنند شغل هایی است که باز به عینه   می توانیم ببینیم. می توانیم واحد تولیدی خرم دشت را مثال بزنیم که از واحدهای تولیدی صنایع تبدیلی است که محصولات کشاورزی را تبدیل به رب گوجه و یا پودر و پوره ی میوه جات می کند و در زمینه ی کشاورزی حداقل برای بیش از 600 الی 700 نفر شغل ایجاد می کند. احداث سدهایی که اکنون در سطح استان در حال انجام شدن و به بهره برداری رسیدن است، امکانات خوبی است که آینده ی استان را متحول می کند، مثل سد آزاد وسد ژاوه رود که با انتقال آب این دو سد به دشت دهگلان و قروه- که بیشترین کشت دیمی استان را در خود جای داده است- می توانیم موجب تحول کشاورزی استان و در نهایت ایجاد اشتغال پایدار در استان شویم.

6-     شرکت های خارجی و داخلی در استان تا چه حدی در زمینه های اقتصادی سرمایه گذاری کرده اند؟شرکت های خارجی قزاقستان را داریم که طلای قروه را با مشارکت بخش خصوصی در داخل اجرا و پیاده می کنند که نشان دهنده ی مشارکت آنهاست و سایر واحدهایی را هم که در استان داریم سرمایه گذاری می کنند، تعداد و عدد و رقم آنها هم قابل توجه است. امیدواریم در طی ماه ها و سال های آینده ،خودشان را نشان داده ، باعث رفع بیکاری در استان شوند .

7-     با توجه به اینکه مقام معظم رهبری کردستان را یک استان فرهنگی نام نهاده اند، شما به عنوان نماینده ی ارشددولت در این استان چه گام موثری در این زمینه برداشته اید؟ ما در این جهت یک سری مشکلات و ناهماهنگی هایی را داشتیم، ولی از زمانی که حاج آقا حسینی شاهرودی نماینده ی محترم ولی فقیه تشریف آورده اند تلاش کرده ایم که مجموعه ی کارهای فرهنگی را سامان دهیم با توجه به وجود مدیران فرهنگی در استان حرکت های خوبی انجام شده و به سمت وسویی می رود که در آینده امیدهای زیادی داریم که بتوانیم خواسته و نظرمقام معظم رهبری را محقق کنیم . در مساْل فرهنگی، ورزشی، اجتماعی همه می توانند در راستای همان برنامه های فرهنگی فعالیت کنند. جلسات مستمری داریم در ارتباط با سیاست گذاری، برنامه ریزی و هدایت مسائل فرهنگی در سطح استان، مخصوصا از زمانی که به عنوان استاندار کردستان انتخاب شدم،جلسات شورای فرهنگ عمومی را به صورت مرتب برگزار می کنیم. و همه ی ارگان ها و سازمان ها در راستای سیاست های فرهنگی آن در سطح استان فعالیت می کنند.

8-     با توجه به متصدیان فرهنگی در سطح استان و کشور متعدد و گوناگون هستند، یکی از ویژگی های استان کردستان هجمه ی گسترده ی رسانه های خارجی به آن است در این زمینه شما چه کار کرده اید ؟صداو سیما و مطبوعات محلی تا چه اندازه ای تقویت شده اند ؟همانطور که شما هم اشاره کردید در برابر هجمه ی عظیم شبکه های خارج ازکشور و بخصوص آنهایی که دارند در مرز ما در راستای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی فعالیت می کنند دوستان ما توانستند کارهایی انجام بدهند ولی کامل نیست. ما باید بیشتر تلاش کنیم تا در برابر هجمه ی عظیم شبکه های خبری که معمولاً به صورت 24 ساعته برنامه دارند بتوانیم مقابله کنیم. اعتقاد من این است که کارهای فرهنگی زمانی می توانند نتیجه دهند که مدیران و مسوولان درجه ی اول کشور و بخصوص مسوولان استان به آن عمل کنند. ما باید سعی کنیم، طوری رفتار نماییم که یک حرکت فرهنگی در جامعه به وجود بیاید و اعتماد و اطمینان مردم را بدست بیاوریم. با همدلی، همگامی و هماهنگی که در استان کردستان وجود دارد امیدواریم بتوانیم در سایه ی این وحدت و حرکت های خوبی را در بحث مسائل فرهنگی داشته باشیم .

9-     به عنوان نماینده ی ارشد دولت نهم ،در ارتباط با موضوع نشر کتاب و ایجاد نمایشگاه استانی و کشوری و حمایت از ناشران چه اقداماتی را انجام داده اید ؟ ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با آقای تعدادی از ناشرین استان دارم، وقتی بحث برگزاری نمایشگاه کتاب را در استان البرز منعکس کرد تلاش کردیم این مشکلش را حل کنیم، این نشان دهنده ی آن است که مامصمم هستیم و سعی داریم که این کارها انجام بگیرد. تعدادی کتاب در کردستان توسط نویسندگان طی 4 الی 8 سال تالیف شده و منتظر دریافت مجوز هستند ولی داده نشده و این مساله نشان دهنده ی ضعف در این زمینه است که تلاش می کنیم تا این مشکل برطرف شود. با توجه به اینکه از طریق شمال عراق تشویق می شوند که کتاب هایشان از طریق آنها انتشار پیدا کنداین کار که ضربه ی بزرگی است و نقطه ی ضعف و منفی برای ما ست. ما سعی می کنیم که در راستای تسهیل و کمک کردن به نویسندگان و ناشرین این ضعف را جبران کنیم که از طریق شمال عراق کتاب خود را منتشر نکنند. امیدواریم که از این طریق بتوانیم اعتماد و اطمینان آنها را جلب کنیم .

قسمت آخر:

11-شبکه ی استانی صدا و سیما به لحاظ کمی ، برنامه اش افزایش پیدا کرده ولی بسیاری از کارشناسان و مردم و منتقدان برنامه ها را به لحاظ کیفی موفق نمی دانند، شما در زمینه ارتقای کیفیت برنامه هاچه پیشنهادوبرنامه ای برای صداو سیما دارید ؟  

از نظر کمی قابل تقدیر است خیلی زحمت کشیده اند، بنده نیز به عنوان نماینده ی دولت  و هم خدمت گذار مردم خوب کردستان این را قابل تقدیر و تشکر می دانم ، ولی از نظر کیفی، چه در گذشته و چه اکنون که برنامه های استان افزایش پیدا کرده انتقاد مردم بجاست.خود ما هم انتقاد داریم، خود دوستان و مدیران صداو سیما نیز همین طورفکر می کنند. خودشان نیز تاکید می کنند که از نظر کیفی مشکلاتی وجود دارد. امیدواریم با استفاده از راهنمایی ها ،پیشنهادها و تجربه های همه ی صاحب نظران و مردم کردستان بتوانیم و در راستای کیفی کردن برنامه ها تلاش کنیم. برنامه های که پخش می شود ، مختص استان کردستان باشد مثل برنامه های کودک با زبان کردی ، و مونتاژ کردی و انیمیشن های کردی استفاده شود. کودکانی که در روستاهای کردستان ساکن هستند به زبان فارسی تسلط ندارند، باید کیفیت کار رابالا ببریم و یک کار متفاوت از صدا وسیما انتظار می رود، زیرا کودکان چنانچه بخواهند برنامه های کودک را به زبان فارسی ببینند برنامه ی شبکه های سراسری رامشاهده می کنند ، بنابراین ما باید فراتر از شبکه های دیگر کار کرده و برنامه های را محلی و استانی کنیم .

12-انگیزه ی تاسیس شبکه استانی چه بوده است ؟ آیا غیر از این است که فرهنگ استان کردستان را زنده و پویا نگه دارد ؟

بدون شک همین است و امیدواریم که در این جهت حرکت کنیم. در سفر مقام معظم رهبری همان طور که مستحضر هستید قرار شد تمامی مصوبات ظرف 3 سال اجرایی شود، بحمدالله پروژه ی مربوط به سفر چه اقتصادی ،اجتماعی، فرهنگی و محرومیت زدایی در استان خوبی پیش می رود. امیدواریم ما تا پایان مالی 90 همه ی این پروژه ها اجرایی و عملیاتی شود . به اعتقاد من و براساس اسناد و مدارک و کارهایی که انجام شده                            مصوبات سفر مقام معظم رهبری نسبتاٌ خوب پیش می رود، امیدواریم که ان شاءِالله تا پایان سال مالی 90 این ها همه به بهره برداری و به تنیجه برسد .

13-ما آسیب های اجتماعی فراونی داریم ، یکی از آسیب های جدی در کشور ما طلاق است، متاسفانه این آسیب در استان کردستان بطور جدی خود نمایی می کند، دولت نهم درحوزه های فرهنگی چه برنامه ها و راهکارهایی را برای کاهش آمار طلاق در استان دارد ؟  

این مشکل در سراسر کشور وجود دارد .امروز در یکی از گزارشات می خواندم که طلاق امسال نسبت به سال گذشته در سطح کشورحدود 2/9 درصد افزایش داشته است. این خود زنگ خطر است، در استان کردستان هم کم و بیش این مشکل را داریم، این مشکل در باید در استان حل شود. بنده اعتقاد دارم، همان طور که خود شما مطرح کردید و صاحب نظر هستید و مطالعات و تحقیقات و پژوهش های زیادی هم صورت گرفته، برای طلاق یک عامل نقش ندارد، بلکه عوامل زیادی نقش دارند، مسائل اخلاقی ،مسأل تهاجم فرهنگی- بخصوص در استانهای مثل استان کردستان که مرزی هستند- استفاده از ماهواره  نقش وتاثیر بسزایی دارند. به اعتقاد بنده دخالت هایی که دیگران در مسائل یک زوج جوان به عمل می آورند بی تاثیر نیست بویژه بنده معتقدم که مسائل اقتصادی نقش اساسی دارد. خیلی از گرفتاری ها و مشکلات ما وقتی بررسی می شود بحث اقتصادی و بحث اشتغال است. در زمینه های اشتغال امید داریم با حرکت هایی که در استان انجام می شود بتوانیم این مشکل را سامان دهی کنیم و آمار طلاق را کاهش دهیم.

14- طلاق تبعات زیادی به دنبال دارد ،دانشگاه های استان ،مرکز بزرگ و دیگر نهاد های فرهنگی می توانند با برگزاری همایش هایی در کاهش این معضل تأثیر گذار باشند ،شما در این زمینه چقدر آمادگی برای همکاری دارید ؟  نمی خواهیم دوباره وقت خود را صرف این گونه تحقیقات کنیم که چرا طلاق صورت گرفته است؟ همه ی این ها مشخص است. باید راهکارهای عملی و اجرایی پیدا کرد که بنده پیشنهاد شما را می پسندم که یک همایش اجرایی و عملی بگذاریم برای پیشگیری نه علت یابی ، علت مشخص است .

15-استان کردستان تا یک دهه ی پیش استان پاک تلقی می شد و در رسانه ها نیز مطرح بود متاسفانه در دهه ی اخیر این قضیه بالعکس شد به هر حال مصرف مواد مخدرافزایش یافت و اکنون شاید آمار معتادان آن سایر استان ها برابر باشد ، شما به عنوان نماینده ی ارشد دولت برنامه هایی را برای کاهش و از بین برن این معضل دارید و چه کارهایی فرهنگی در این زمینه انجام داده اید  ؟  

در حال حاضر هم کردستان هم چنان جزو استان های پاک است. یکی از استانهایی هستیم که کمترین مواد مخدر و را داریم . فرهنگ حاکم مردم کردستان معمولا ً مواد مخدر را خیلی زشت دانسته و مایه فساد می داند و همین مسأله باعث شده جزو استان های سالم و پاک کشور محسوب شویم. این امر نشان دهنده ی این است که ما باید حرکت های اساسی انجام دهیم، بحمدالله در این جهت هم اقداماتی صورت گرفته است. دشمنان سعی می کنند جوان ها را منحرف کنند و انرژی و نشاط را از آنها بگیرند این یک برنامه ی استکباری برای ما است. کشور ما در همسایگی افغانستان است که تولید کننده ی بخش عظیمی از مواد مخدر است و به اعتقاد بنده یک مبارزه است که استکبار انجام می دهد و یک جنگی است که برعلیه جوانان ما و فرهنگ ما شروع کرده اند و اگر با انسجام و هماهنگی و همدلی جلو برویم می توانیم موفق شویم و برای مبارزه با این مشکل ما برنامه داریم ان شاءِالله بتوانیم در راستای برنامه های شورای مبارزه با مواد مخدر در سطح استان اقدامات لازم را انجام دهیم. اعتقاد بنده این است که در راستای مسائل اقتصادی ،تولیدی و ایجاد اشتغال بتوانیم قدم برداریم تا در کاهش مصرف مواد مخدر اثر گذار باشیم. تحقیقات و مطالعاتی هم که در سطح استان وهم در خارج از استان  در سال های قبل صورت گرقته بیانگر این است که متاسفانه افزایش اعتیاد با بیکاری و اشتغال ارتباط تنگاتنگ دارد. و ان شاءِالله امیدواریم در این جهت به وظیفه ی خودمان عمل کنیم و این معضل کاهش یابد با پیشنهاد و کمک شما دوستان و صاحب نظرانی که در سطح استان حضور دارند.

16- نظر شما در مورد فعالیت مطبوعاتی چیست ؟  تعداد نشریات موجود فعال دراستان با یک استان فرهنگی همچون کردستان هم خوانی دارد ؟

یک سری کمبود ،نارسایی داریم، هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی که باز در این جهت هم، ما سعی کردیم بیشترین حمایت را از مطبوعات و خبرنگاران داشته باشیم. ما در جلسات به مسوولین و مدیران تذکر دادیم و در جلسات از آنها خواستیم که نسبت به خبرنگاران حساسیت نشان ندهند، چون متاسفانه در این استان به خاطر محدودیت ها و تنگ نظری هایی که وجود داشته، اگر چند دستگاه این ها را تحریم کنند،نمی توانند روی پای خودشان بایستند. ما در این جهت نسبتا موفق بودیم و توانستیم کارهایی انجام دهیم. بنابراین با این بینش و با این اعتقاد در ارتباط با مطبوعات و خبرنگاران در استان برخورد کردند. امید دارم با حرکت و برنامه هایی که داریم بتوانیم مطبوعات را در استان سامان بدهیم. ما اعتقاد مان براین است که ارتباط عاطفی با مجموعه ی مطبوعات و خبرنگاران در استان داشته باشیم و امیدواریم که این روز به روز تقویت شود و مستحکم شود و از مدیران نیز خواستیم که ایرادها ی بی خود نگیرند. حتی اگر اطلاع پیدا کنم که یک مدیر که مورد انتقاد قرار گرفته، بخواهد برخورد کند، خودم با آن مدیر برخورد می کنم، زیرا این ها باعث می شود که مطبوعات ما رشد کند. منتهی از طرف دیگر ما توقع و انتظار داریم که مطبوعات تا آنجایی که مقام معظم رهبری می فرماید انتقاد سازنده باشد انتقاد باید واقعی باشد، همان طور که اشکالات را بیان می کنند، حسن ها را هم مطرح کنند.

17- همه ی دولت ها همواره تاکیدداشته اند به بکارگیری کارشناسان و نیروهای بومی، شما در این راستا چه اقداماتی انجام داده اید؟

من زمانی که آمدم هیچ فردی را با خودم نیاوردم و شاید تنها استانداری در کشور باشم که چه در گذشته و چه در حال تنها آمده ام و هیچ کس را با خودم نیاورده ام ، حتی اتاقم را نیز تغییر نداده ام ،از مردم و دوستان و کارکنان اینجا استفاده کرده ام. اهل سنت محدود به استان کردستان هستند و نمی توانند در شهرها و استان های دیگر راحت باشند و کار کنند، ولی استان های دیگر چنین نیست، بنابراین باید شرایط و زمینه را برای اهالی کردستان فراهم کنیم تا در استان و شهر خود کار کنند و به آنها ظلم نشود، و باید از نیروهای توانمند استان استفاده شود. مقام معظم رهبری می فرمایند هر کسی که در راستای سیاست ها و نظرات نظام حرکت نکند، کسی که وحدت را برقرار نکند نه شیعه است ونه سنی و از ما نیست. ما باید به همه ی اینها عمل بکنیم ما باید  همه ی این مسائل با درایت و با حوصله و بدون اینکه جو ایجاد کنیم انجام دهیم تا رضایت نسبی به وجود بیاید. هدف ما خدمتگذاری و در خدمت مردم بودن است و مردم همین را از ما می خواهند.

18- استان کردستان شاهراهی شده برای ارتباط باچند کشور، استان برای توسعه ی این ارتباطات نیاز به فرودگاه و و غیره دارد در این راستا چه اقداماتی انجام داده اید؟

 در این زمینه هم حرکت های خوبی انجام شده است، هر کسی وارد استان شود می فهمد که استان یک کارگاه بزرگ است، همه جا دارد توسعه پیدا می کند، در عمران شهری راه و ترابری و فرودگاه کار می شود .کارهایی که صورت گرفته همه از نعمت وجود حکومت اسلامی است نه فرد. پرواز تهران، سنندج، سلیمانیه الحمدالله مصوب شده و راه آهن به جد در حال عملیاتی شدن است. ان شاءِالله راه آهن را سریع به کردستان بیاوریم و در مصوبه ی سوم سفر ریاست جمهوری هم داشتیم که به شمال عراق وصل کنیم ، و در مسأله ی بزرگراه جنوب به شمال اقداماتی انجام شده و اعتبارات لازم را مهیا کرده اند  ما هم داریم تلاش می کنیم که این کار ها انجام شود.

10-چرا برای گرفتن مجوز مطبوعات ارتباطات را نهادینه نمی کنید ؟ 

این اشکال از طرف ماست و اعتقاد من این است که ما باید اشکالات خودمان را در مجموعه های مردم و دولت بپذیریم . جایی که یک نویسنده ی کرد می نویسد امام شافعی، فردی که درتهران است انتقاد می کند که امام شافعی ننویسید و این تنگ نظری ما را می رساند، امام شافعی فردی بوده که مورد قبول اهل سنت بوده و هست و کسی است که به آن عشق ورزیده ، علاقه واعتقاد دارند، چه اشکالی دارد. آن شخصی که ایراد می گیرد و منتقد می شود که به جای امام شافعی، آقای شافعی به کار برده شود، فکرش را نمی کند که اگر واژه ی آقای شافعی در کتابی چاپ شود ممکن است ذهن مردم متوجه به آقای شافعی وزیرسابق صنایع و یا دیگران شود !ولی وقتی امام شافعی به کار می بریم می فهمیم که مردم از امام شافعی تبعیت می کنند و به آن عشق و علاقه دارند، افتخار هم است و باید تشویق کنیم، بنابراین سلیقه ای عمل کردن و بد عمل کردن ما باعث می شود که مردم هم اعتماد و اعتقاد نداشته باشند و هم ما نتوانیم خواسته ی آنها را برآورده کنیم. بنابراین وظیفه ی ذاتی ماست که پیگیری کنیم،و بنده معتقدم که اینجا ما باید قاطع عمل کنیم نه اینکه کسی را متقاعد کنیم، مجوز صادر کند، باید بدانیم که این مجوز حق اوست و ایراد و گیر دادن های ما بی خود است. وظیفه ی ذاتی مدیران استان است که از کسانی اینجا هستند و از حقوق آنان دفاع کنند و ما هم وظیفه داریم دفاع کرده ،به وظایف خود عمل کنیم.

 تهیه وتنطیم ازسیدمحمدحسین دریاباری

نشریه تبیان شماره های77و78