آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

نقش رسانه در انتخاب نماینده ی شایسته

سرمقاله:

نقش رسانه در انتخاب نماینده ی شایسته

/سیدمحمدحسین دریاباری

 اکنون کشور ما در آستانه ی انتخابات مجلس شورای اسلامی است. این انتخابات دراسفند ماه سال جادی برگزارمی شود.

 بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی نمایندگان مجلس به عنوان قوه ی مقننه یکی از قوای سه گانه محسوب می شود. بنا بر فرمایشات امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی: «مجلس در رأس همه امور است». مجلس شورای اسلامی در ساختار نظام جمهوری اسلامی جایگاه و نقش بسیارممتازو اساسی دارد تا جایی که بیش از یک سوم از اصول قانون اساسی، یعنی حدود شصت اصل به ﻣﺴﺎﯾﻞ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮﻧﮕﺬاری، ﻗﻮه ﻣﻘﻨﻨﻪ و وﻇﺎﯾﻒ اﯾﻦ ﻗﻮه اختصاص یافته است.

این موضوع نشان دهنده ی اهمیت این نهاد در جمهوری اسلامی است. از نگاه قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی در جمهوری اسلامی ایران محور بسیاری از تصمیم گیری ها، قانونگذاری ها، برنامه ریزی ها است و چراغ هدایت و راهنمایی دولت و ملت را به دست دارد. مجلس پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه ی حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم گیری ها و تجلی اراده ی ملی است. بنابراین مردم باید در انتخاب شایستگان و دارای صلاحیت فوق العاده بالا تلاش کنند. زیرا نمایندگان بر اساس قانون اساسی چند وظیفه ی مهم دارند.

یکی از آن وظایف مهم وضع قوانین می باشد که اگر جامعه ی ما قوانین متناسب و مبتنی بر نیاز امروز و این عصر داشته باشد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و اینان یعنی منتخبان ملت مسئول حل این گوشه از معضلات هستند.

وظیفه ی دوم نمایندگان نظارت بر اجرای درست قوانین است یعنی هر دولتی که بر پایه آراء مردم مستقر شد موظف است به قوانین مجلس عمل کند اگر تخلفی در حوزه ی اجرا به وجود آمده و قانون به طور ناقص اجرا شد نمایندگان موظفند بر حسن اجرای آن نظارت کرده و جریان را در چهارچوب قوانین، مقررات و آیین نامه های داخلی مجلس مورد پرسش و استیضاح قرار دهند. این موضوع  یعنی نظارت دقیق هم می‌تواند بخش مهمی از مشکلات جامعه را حل کند تا دیگر مجریان قبل از هر گونه خطا یا اشتباه قانون را مطابق با روح آن درجامعه اجرا نمایند.

در این بین مطبوعات و رسانه ها اعم از شنیداری، دیداری و مکتوب موظفند به افزایش آگاهی مردم در انتخاب شایستگان مبادرت ورزند. با توجه به اهمیت انتخابات، مطبوعات و رسانه ها نباید صرفا نگاه قومی، قبیله ای، مذهبی و جناحی داشت باشند بلکه باید بکوشند تا با انتخاب اصلح و شایسته از هر طیفی زمینه ی توسعه و پیشرفت استان وکشور بیش از گذشته فراهم گردد.

هدف رسانه تنها فرستادن یک شخص به مجلس خلاصه نمی شود بلکه باید تلاش کند بهترین و کارآمدترین نامزد به مجلس راه یابد.

رسانه ها ومطبوعات می توانند با آگاهی بخشی  نقش بسیار موثری در انتخاب فرد شایسته داشته باشند بر این اساس ضروری است با رعایت اخلاق مطبوعاتی و انتخاباتی زمینه ی تحقق این هدف را فراهم کنند.

ازسوی دیگر مطبوعات و رسانه ها باید با در اختیار قرار دادن فرصت برابر برای نامزدهای انتخاباتی زمینه را برای تبیین برنامه های آنان فراهم کنند تا مردم با بینش و شناخت بیشتر چهره های مردمی را انتخاب کنند. بسیاری از مسائل نیاز به تبیین و شکافتن بیشتر دارد رسانه ها ووسایل ارتباط جمعی می توانند بهترین و بیشترین کمک را به افکار عمومی نمایند.

تردیدی نیست که یکی از وظایف اصلی رسانه  فراهم کردن شرایط حضور آگاهانه ی مردم برای ایفای نقش درسرنوشت خویش و اقتدار نظام است. کارشناسان حوزه ی رسانه براین باوراند که وسایل ارتباط جمعی نقش مهمی در تعصب زدایی برعهده دارند و باید تمام تلاش آن ها به سمت کمرنگ کردن تعصبات بی جا و انتخاب اصلح بر اساس شایستگی و توانمندی باشد و بالاخره ایجاد زمینه برای مشارکت حداکثری و افزایش مشارکت سیاسی مردم یکی دیگراز وظایف مهم رسانه ها در حوزه ی انتخابات است.

اصحاب قلم و اندیشه به عنوان نمایندگان افکار عمومی وظیفه دارند  بعد از راهیابی افراد به مجلس شورای اسلامی با برگزاری نشست های پیوسته و تخصصی با منتخبان ملت میزان عملکرد آنان را در رفع مشکلات منطقه، کشورو قانوگذاری مورد بررسی قرار دهند.

پرواضح است که رسانه ومطبوعات در دنیای امروز یک ابزار قدرتمند محسوب می شود براین اساس ضروری است از این ابزار برای رفع مشکلات بزرگ و کوچک استفاده شود. مطبوعات و رسانه‌ها باید آینده نگری و تدبیر در انتخاب افراد را به همه گوشزد نمایند. زیرا اگرچه مردم معمولاً می‌توانند عمل کرد مسئولان را ملاک و معیار آراء خویش قرار دهند اما به نظر می رسد گوشزدکردن بسیاری از ملاگ ها و معیار ها در هر زمان و در هر حال مناسب باشد بسیاری ازصاحب نظران معتقدند دیگر زمان جناح های سیاسی با رنگ و بوی سابق پایان یافته اکنون باید به فکر احزاب و تشکل‌های نیرومندی که دارای نیروهای تکنوکرات، عمل گرا و کارآمد هستند رفت رسانه ها من بعد نباید نقش جناح های سیاسی را بازی کنند زیرا باید خود را بیشتر مسئول انتخاب نمایندگان شایسته برای خدمت به میهن و مردم بدانند حال که مطبوعات را ورق می زنیم می بینیم که هنوز به  شیوه‌ی گذشته عمل می کنند هنوز تصور نمی کنند که گذشته برای همیشه گذشت.

مردم نو شدند. اندیشه ها نو شد. رسانه ها مدرن شده و نیازها مدرن تر از هر زمان دیگراست. بنابراین الان زمانی است که کشور و مردم نیاز به نمایندگان فعال، مدیر، مدبر، جسور و کارآمد دارند. آگاهی بخشی برای انتخاب چنین نمایندگانی از وظایف مطبوعات و رسانه است.

چاپ شده درروزنامه گویه شماره 1381 مورخ16/9/1398

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد