آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

دیبا چه ی سالنامه 1396

 دیبا چه ی سالنامه 1396

کردها مردمانی هستند ایرانی تبار که در قلمرو اقوام ایرانی زندگی کرده اند. آداب وو سنن آنان همواره در پیوند با اقوام ایرانی بوده است . بر اساس متن کتیبه ی داریوش در تخت جمشید و بیستون، دولت ماد در سال ۵۵۰ پیش از میلاد مسیح در قلمرو دولت هخامنشیان قرار داشته است. استان کردستان بخشی ازسرزمینی است که تحت حکومت مادها اداره می شد. مادها یکی از شعبه های معروف و مشهورنژاد آریایی به شمار می روند که حدود۲ هزار سال پیش از میلاد مسیح از شرق به ایران وارد شده و به شمال غربی و مشرق دریاچه ی ارومیه مهاجرت نموده اند. محققان و پژوهشگران در آریایی بودن آن ها شک و تردیدی ندارند. مساحت استان کردستان ۲۹۱۳۷ کیلومتر مربع و دارای ۱۸۰ کیلومتر مرز مشترک در قسمت غربی با عراق است. این استان از شمال به استان های آذربایجان غربی و زنجان، از جنوب به استان کرمانشاه و از شرق به استان همدان محدود می باشد. بر پایه ی نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت استان کردستان ۱۴۹۳۶۴۵ نفر بوده که ۷/۹۹% جمعیت استان، مسلمان هستند و اکثریت آنان تابع و پیرو مذهب شافعی و بقیه پیرو مذهب تشیع می باشند. مرکز استان کردستان شهر سنندج است. این استان دارای ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش و ۸۶ دهستان و بالاخره ۱۶۹۷ آبادی دارای سکنه و ۱۸۷ آبادی خالی از سکنه می باشد. شهرستان های استان عبارتند از: سنندج، سقز، مریوان، بانه، بیجار، سروآباد، قروه، کامیاران، دیواندره و دهگلان. استان کردستان یکی از استان های کردنشین در غرب ایران است. اکثریت ساکنان این استان کرد زبان بوده و به لهجه های گوناگون تکلم می کنند. اما مهم ترین و پر تکلم ترین لهجه ی رسمی و ادبی رایج دراستان، دو شاخه ی کرمانجی و سورانی است، شاخه ی سورانی در استان کردستان لهجه ی رایج در ادبیات مکتوب است.

استان کردستان به علت پیشینه ی تاریخی در اعماق ایران زمین ریشه دوانده و به علت گستره ی زیبای جغرافیایی همانند نگینی در پهنای این سرزمین می درخشد .این استان دارای جاذبه های تاریخی و فرهنگی بسیار ارزشمند ی می باشد. آثار به جا مانده از ادوار کهن، بیانگر قدمت و عظمت استان کردستان می باشد که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می شود: استان کردستان با مساحت ۲۹ هزار کیلومتر مربع به لحاظ وسعت رتبه ی هجدهم در بین استان های کشور را دارا بوده و در غرب ایران است . همه ی شهرستان ها ی این استان ، دارای آثار فرهنگی و باستانی می باشند دریاچه ی زریوار، تپه ی باستانی زیویه ،غار کرفتو ، کتیبه ی تنگیور. آثار متعلق به دوران قبل از اسلام بوده و قدمت چند هزار ساله دارند.

مسجد دارالاحسان، مسجد دارالامان در عمارت آصف الدیوان،بقعه ی باباگرگر و ده ها اثر فرهنگی و تاریخی دیگر نیز به دوران پس از اسلام تعلق دارند.

در استان کردستان دو فرقه ی عمده ی تصوف وجود دارد به نام های: طریقه ی قادریه و طریقه ی نقشبندیه.

طریقه ی قادریه مریدان شیخ عبدالقادر گیلانی معروف به (غوث گیلانی) می باشند. پیروان این طریقت درک حقیقت و وصول به حق را در قیل و قال و سماع می دانندد و با حالت دف نوازی به عالم جذبه می روند و هر بیننده ای را شیدای خود می کنند. در استان کردستان نزدیک به ۶۰ خانقاه وجود دارد که هر هفته برنامه ی ذکر و سماع در آن ها برپاست.

طریقه ی نقشبندیه: موسس این طریقه خواجه ی بزرگ، مولانا بهاءالدین محمد نقشبند بخارایی است. مروج این طریقت در کردستان مولانا خالد نقشبندی است.. پیروان این طریقت عرفان و وصول به حق و درک حقیقت را در تفکر و سکوت می دانند و بر خلاف طریقت قادریه از قیل و قال و سماع پرهیز می کنند.

در استان کردستان عرفان و تصوف را می توان با همه ی ابعادش ملاحظه کرد. به هر تقدیر استان کردستان با دارا بودن علما، شعرا و فرهیختگان فراوان در ادوارر مختلف، همواره در عرصه های گوناگون فرهنگی فعال بوده است. آثار به جا مانده از گذشتگان در عرصه های مختلف علمی، ادبی، هنری، فرهنگی و توانمندی حال و بالقوه ی مردم استان موجب گردید تا رهبر معظم انقلاب این استان را در سفر سال ۱۳۸۸ خویش به « استان فرهنگی» قلمداد کند.

مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در سال ۱۳۵۹ هـ ش به درخواست علمای منطقه و موافقت بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) تأسیس گردید. مرکز یاد شدهه در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی به طور رسمی زیر نظر نماینده ی معظم له، حجت الاسلام و المسلمین سید موسی موسوی در منطقه ی کردستان کار خویش را آغاز کرد. هم اکنون نیز این مرکز با عنایت مقام معظم رهبری حضرت آیت ا… خامنه ای، تحت اشرافیت حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسینی شاهرودی، نماینده ی مقام معظم رهبری در استان کردستان و مسؤول مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، فعالیت خویش را تداوم بخشیده است.

یکی ازفعالیت های مرکز مزبور درحوزه ی مطبوعات وفضای مجازی است تداوم انتشار نشریه ی تبیان هم درهمین راستاست.این نشریه هر ماه منتشر شده و در کنارر آن ویژه نامه های متعددی نیز در بسیاری از مناسبت های ملی و اسلامی انتشار یافته است. نشریه ی تبیان دارای وب سایت نیز می باشد. گفتنی است این نشریه بیست و چهار سال است که در سنندج انتشار می یابد. لازم به یادآوری است که « پایگاه اطلاع رسانی آوای امین» هم متعلق به مرکز بزرگ اسلامی غرب کشوربوده و در دفترنشریه ی تبیان اداره می شود. سایت شافعی نیوز به پنج زبان نیزدرهمین دفتراداره می شود.

تدوین و تنظیم سالنامه، یکی از تجربه ها ی مهم مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور محسوب می شود که از سال ۱۳۹۱ به وقوع پیوست. مجموعه ی بررسی ها، نظرر سنجی ها و ارتباطات متنوعی که با ابزارهای گوناگون تحقق یافت، نشان می دهد این تجربه نتایج مثبت و قابل ملاحظه ای داشته است. انتشار سالنامه در میان خوانندگان و مخاطبان آنچنان تأثیرمثبت گذاشته است که اهل نظر، صاحبان اندیشه و هنر جهت تداوم این تجربه و متنوع ساختن آن اصرار می ورزند بسیاری معتقدند تداوم انتشار سالنامه در ارتقاء فرهنگ، بیان معارف اسلامی و تبیین نکات عبرت آموز تاریخی بسیار مؤثر است. بر اساس این تأثیر گذاری ، نتایج مثبت و نیز اعلام تقاضا و درخواست در جهت نشر و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی در جامعه، سالنامه ی ۱۳۹۶ با خلاقیت، ابتکار و نوآوری تهیه، تدوین و انتشار یافته است.

مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در سال ۱۳۹۱ هـ ش نخستین سالنامه ی خود را تدوین نمود. محور اصلی رویکرد جدید تلاش و کوشش در عرصه های علمی وو فرهنگی بوده است. سالنامه ی ۱۳۹۶ که پیش روی شماست محصول این رویکرد جدید است. این سالنامه با تلاش بی وقفه ی همکاران ما در نشریه ی تبیان تهیه و تنظیم گردیده است. این حرکت فرهنگی از آن جهت مهم است که مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور از بدو تأسیس تاکنون برای پنجمین بار است که بدان مبادرت ورزیده است. در سالنامه ی ۱۳۹۶ در هر صفحه، موضوعی گنجانده شده و به تناسب آن آیه ای از قرآن مجید و حدیثی انتخاب گردیده است. در سالنامه ی ۱۳۹۶ موضوعات به صورت حروف الفبا تنظیم شده است.

در میان صفحات رنگی علاوه بر فعالیت های مرکز به روایت تصویر در بخش مناسبت های تاریخی هم مطالب تاریخی بر اساس تاریخ هجری شمسی، هجری قمری وو میلادی به طور مختصر پیش بینی شده است. در این سالنامه، اوقات شرعی بر اساس فقه جعفری و فقه شافعی تدوین شده است.اوقات شرعی فقه شافعی هم از ژِئوفیزیک دانشگاه تهران گرفته شده است. از ویژگی های سالنامه ی ۱۳۹۶ آن است که در انتخاب و گزینش احادیث از ده ها منبع و مأخذ معتبر برادران اهل سنت و تشیع استفاده شده است. این اقدام می تواند خوانندگان را در شناخت این کتب ارزشمند یاری دهد. از این امور گذشته، ۳۶۶ جمله ی کوتاه در زمینه های گوناگون از اندیشمندان و تاریخ سازان جهان که خود کتابی است در چند سطر، در ذیل وقایع تاریخی در هر صفحه آورده شده است. سالنامه های ۱۳۹۱، ۱۳۹۲،۱۳۹۴،۱۳۹۵و۱۳۹۶ محصول اندیشه وتجربه ی سید محمد حسین دریاباری،تلاش همکاران وامکانات مرکزبزرک اسلامی غرب کشور بوده است که در اختیار شما قرار گرفته است. موضوعات سالنامه بر اساس مناسبت های روز تعیین نگردید. به همین دلیل ممکن است در یک روز عید که همه در انتظار شادی و نشاط هستند موضوع غم و اندوه مطرح شده باشد یا بالعکس، اگر چه تلاش شده که چنین نباشد. متن سالنامه ی مورد اشاره در دو رنگ درهر فصلی طراحی شده است .

نویسندگان ، فرهیختگان و عموم خوانندگان در استان کردستان و سایر نقاط ایران که درسالیان متمادی بانشریه ی تبیان ، ویژه نامه های مناسبتی نشریه ی تبیانن ،وب سایت نشریه ،وب سایت آوای امین ووب سایت شافعی نیوزبه پنج زبان در استان کردستان، شهرستان سنندج ارتباط وهمکاری صمیمانه داشته اید. ویژه نامه ی تبیان به مناسبت دهه ی فجر انقلاب اسلامی شماره ی ۱۰۵ بهمن ۱۳۹۵وسالنامه ی ۱۳۹۶ آخرین منشوراتی است که همکاران و تیم همراه اینجانب سید محمد حسین دریاباری ،آن را منتشر کرده اند. من از این طریق از همه ی دوستان که ما را تا این مدت یاری نموده و تحمل کرده اند سپاسگزارم و از خداوند سبحان برای همه ی شما موفقیت ،سربلندی وخدمت خالصانه به ایران اسلامی آرزو می نمایم. امید است کاستی، نقصان و ضعف های احتمالی که غالباً به دلیل فقدان امکانات می باشد، مورد عفو و گذشت شما قرار گیرد.

سید محمد حسین دریاباری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد