آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

گفت و گوی تبیان با حجت الاسلام فراشی مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب


    گفت و گوی تبیان با حجت الاسلام فراشی مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور و مدیر مسؤول نشریه ی تبیان درباره ی عملکرد مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور

مصاحبه از:سید محمد حسین دریاباری

          تبیان :جناب آقای فراشی، مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور قریب یک سال است که دستخوش تغییراتی شده است، در این تغییر و دگرگونی ودرساختار جدیدمهمترین کارهایی که انجام شده چیست؟

        ج: بسم الله الرحمن الرحیم در ایام دهه ی آخر صفر المظفر،ایام حزن و اندوه اهل بیت عصمت و طهارت و در آستانه ی رحلت جانگداز پیامبر اعظم (ص) و سبط اکبرش حضرت امام مجتبی و در آخر صفر و در آستانه ی شهادت ولی نعمت همه ما ایرانیان حضرت امام رضا (ع) قرار داریم این ایام را تسلیت و تعزیت،عرض می کنم. بنده هم خدا قوت و خسته نباشید به شما عرض می کنم، تشکر می کنم از این زحمتی که متحمل می شوید. همان طور که اشاره فرمودید، چیزی حدود یک سال است که در پی انتصاب نماینده ی محترم ولی فقیه در استان کردستان و مسؤول مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، سرور ارجمندم جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا حسینی شاهرودی، یک دگرگونی در روند برنامه ها ایجاد شده و ایشان با رویکرد جدیدی که عمیقاً برخاسته از شرایط دو استان کردستان و آذربایجان غربی است،این مجموعه را هدایت و مدیریت می کند و الحمد لله نگاه حاج آقای شاهرودی نگاه فرهنگی است و رویکردشان رویکرد توجه به علم و هنر و اندیشه و رشد و تعالی است. در این زمینه توجه به نخبگان و نخبه پروری و ارتقاء علم و دانش از مهمترین دستاورد این فصل جدید است و جزو دستور کار مرکز بزرگ بوده و در حال اجراست. از مهمترین برنامه های قابل تغییر در سال جاری و بنده حدوداً هفت ماه است در حوزه مدیریت مرکز بزرگ انجام وظیفه می کنم که الان قابل احصاء و قابل بیان است همین برنامه های ابلاغی از دبیرخانه ی شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور است. ساختار جدید در قالب،مدیریت آموزش و پژوهش، مدیریت فرهنگی و امور روحانیون امور شعب، و مدیریت اداری مالی و برنامه ریزی پشتیبانی مرکز بزرگ در هر دو استان ابلاغ و در حال فعالیت و انجام آنها هستیم.

     تبیان: باتوجه به برنامه های اشاره شده که نشان دهنده ی تغییرات عمیق است، کارهای انجام شده در این زمینه چه بوده است؟

     ج: از کارهای عمده ای که به طور جد داریم دنبال می کنیم بحث سامان دهی به مدارس علوم دینی اهل سنت است، رسیدگی به وضعیت متون آموزش و اساتیدی که مشغول تدریس اند و رسیدگی به وضعیت مدیریت مدارس طبق ساختار و سازمان ابلاغی جدید که برای مدارس تعریف شده متشکل از مدیر ، هیأت امنا، ناظر و طلاب در حال تحصیل است مراحلی از سطوح ابتدایی تا عالی برای طلاب تعریف شده است. از دیگر اقداماتی که به طور جد داریم دنبال می کنیم توجه به افرادی است که هویت طلبگی ندارند، در گذشته به جهاتی مسؤولین قبلی به این نتیجه رسیده بودند کسانی که به نحوی همکاری با ارگان های دولتی، نهادهای انقلابی یا مرکز بزرگ دارند، از خدمات طلاب و روحانیون بهره مند شوند و در آمارها جزو این قشر آورده شده بودند. ما داریم توجه می کنیم، این ها را در جایگاه خودشان تعریف کنیم، مثلا خادم مسجد ، قاری قرآن ، مؤذن ، نیروها و عنصرهای فرهنگی ، رابطین نماز جمعه هر کدام جایگاهی دارند . عرض کردم، به جهاتی این ها را جز آمار قرار داده بودند، ولی ما این ها را جدا می کنیم.داریم به وضعیت حجره های سنتی رسیدگی می کنیم و حجره های تحت پوشش را هم سازماندهی می کنیم که هم به وضعیتشان رسیدگی شود هم در مدار یک برنامه ی منظم قرار گیرند و براساس برنامه ی سال حرکت کنند

    تبیان: یکی از مهمترین مشکلات ماموستاها و روحانیون که از دیرباز بوده ،موضوع مدرک تحصیلی آن هاست، در این زمینه و برای حل این مشکل چه اقداماتی شده است ؟ 

   ج:خوشبختانه در این خصوص طی فرآیندی، دبیرخانه ی شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، در دو مرحله اقدام به صدور مدرک تحصیلی و مدرک استخدامی کردند دبیر خانه طی ابلاغیه ای درسال 88 اعلام کرده بود که کلیه مدارکی که از طرف مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور صادر شده از درجه ی اعتبار ساقط است، هدف سامان دادن به وضعیت مدارک و تبدیل آنها به مدارک رسمی کشوری بود که مرحله ی اول آن با موفقیت انجام شد و مرحله دوم هم اکنون در حال ثبت نام اینترنتی است. هم آزمون جامع علمی است، هم آزمون استخدامی که هرکس به نوعی اینجا امتحان داده، مدرکی دارد، با یک برنامه ریزی مشخص این مدرک تبدیل می شود به مدرک رسمی کشوری که معادلی هم ندارد، یعنی همین مدارکی که الان متداول است در کشور و برای سطوح فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس، و دکترا، برنامه ریزی شده است. الحمدالله این نگرانی که طلاب و روحانیون عزیز داشتند برای مدرک حل شده است. ثبت نام مرحله ی دوم تا پایان دی ماه ادامه دارد و ان شاءالله در اوایل سال 91 آزمونی برگزار می شود با استقبال خوبی هم که طلاب و روحانیون عزیز ما داشتند پیش بینی ما این است که در خود کردستان یک حوزه ی برگزاری آزمون سراسری داشته باشیم، چون گفتند اگر تعداد به حد نصاب رسید آزمون در استان برگزار می شود.

      تبیان: این حد نصاب که اعلام شده چه تعدادی است؟

    ج: حد نصاب ابلاغی صد و چند نفر به بالا بوده، خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی که ماموستاها داشته اند ما تاکنون بالغ بر چهار صد نفر ثبت نام داشته ایم.

     تبیان: یکی از موضوعات دیگری که قبلاً مطرح بود ظاهرا نشانه هایی در دست است که این موضوع حداقل در این مناطق در حال حل است، سربازی روحانیون و ماموستاهاست، در این زمینه هم توضیح بفرمایید؟

   ج: همان طور که شما خودتان مطلع هستید، طلبه ای که وارد مدرسه ی علوم دینی تعریف شده ی مناطق استان کردستان و آذربایجان غربی می شود، در حال تحصیل معافیت تحصیلی برخوردار است، سال به سال که این ها تحصیل می کنند کارت معافیتشان تمدید می شود، یک سهمیه ای را هم دبیرخانه ی شورای برنامه ریزی با هماهنگی مسؤولین حوزه ی نظام وظیفه ی کشور و مسؤولین حوزه های علمیه سراسر کشور تخصیص داده اند، اگر اشتباه نکنم، سالانه چهل نفر از این ها می توانند از این سهمیه سربازی استفاده کنند، به این معنا که این ها بیایند در طول مدت خدمتی که انجام می دهند، هم جزو خدمتشان حساب شود هم یک حقوقی به آن ها پرداخت شود و به این ها پایان خدمت داده می شود و در واقع دیگر نگرانی این که سربازیشان را انجام نداده اند، وجود ندارد یا آن ده سالی که باید منتظر باشند تا معافیت تحصیلی تکمیل شود ندارند، و افرادی که در بسیج زحمت کشیدند دوره های آموزشی دیده اند، دوره های تکمیلی دیده اند و اکنون می خواهند که خدمت سربازیشان را حل بکنند، با پایان خدمت وارد حوزه شوند، این امکان را هم دبیرخانه فراهم کرده است .

     تبیان: کم و بیش گفته می شود در فراخوان برای جذب طلبه استقبال آقایان کاهش یافته و خانم ها بیشتر به این امر علاقه نشان می دهند علت یا علل آن چیست ؟

      ج: بعضی از علت ها می تواند نداشتن برنامه ی مدون، عدم وجود مدارس تعریف شده ی تحت پوشش ، نداشتن مدرک تحصیلی مناسب، روشن نشدن وضعیت خدمت سربازی باشد به نظر من این ها دست به دست هم داده بود و رغبت و انگیزه را در طلاب برادر پایین آورده بود. البته این را بگویم، در کل کشور این وضعیت وجود دارد، آمار نشان می دهد، جامعه ی زنان و دختران علاقه و حضورشان در مجامع علمی و مباحث دانش افزایی بیشتر از برادران و آقایان است. اما اختصاصاً در این موضوع این نگرانی وجود داشت که حالا مثلاً ما آمدیم و 5 سال 10 سال وارد شدیم و دورنما و سرانجام کار معلوم نبود این نگرش موجب کم استقبالی آقایان شده بود. ولی در استقبال از ثبت نام جدید، الحمد لله این نگرانی رفع شد، به همان شکلی که خواهران ثبت نام کردند، برادران هم ثبت نام کردند و احساس می کنم اگر این موضوع امسال خودش را نشان ندهد قطعاً سال آتی این تفاوت را خواهیم دید و این که آن مشکلات و نگرانی ها که قبلا بوده الان یکی پس از دیگری دارد حل می شود، این خودش موجب ایجاد انگیزه و رغبت بیشتری می شود. حالا اگر گوییم رشد برادران از خواهران بیشتر خواهد بود حداقل شاهد تساوی بین آن ها خواهیم بود .

   تبیان: در حوزه ی معاونت فرهنگی چه کارهایی انجام شده است و در آینده در این حوزه چه برنامه هایی دارید ؟

   ج: در بحث فرهنگی، همان طور که اشاره فرمودید، آن چیزی که ما به دنبالش بودیم و برای همه ی ما ارزشمند است و باید جز اصلی ترین کارهای همه ما قرار بگیرد توجه به مباحث قرآنی است که خوشبختانه ما غیر از این که یک فرصتی پیش آمد، در ماه مبارک رمضان، حلقه های قرآنی را تشکیل دادیم در هر دو استان استان کردستان و آذربایجان غربی حلقه ای معرفتی را از دیدگاه قرآن هم تشکیل دادیم. یک برنامه ریزی هم کردیم که طلاب و روحانیون عزیز بیشتر با علوم قرآنی آشنا شوند، در حال تدوین تفاهم نامه ای هستیم با سازمان تبلیغات اسلامی استان کردستان، برای دخالت دادن طلاب و روحانیونی که بتوانند در بحث تجوید قرآن، تفسیر قرآن و به عنوان مربی و استاد آزموده قرآنی ایفای نقش بکنند. از کارهایی که در حال اجرا ست کارهای فرهنگی است که درشهرستان ها برای خانواده ی بزرگ مرکز بزرگ اسلامی انجام می شود.مسابقات متنوعی را مانند بحث حجاب و عفاف و مناسبت ها و ایام الله را بنا گذاشته ایم که ادامه بدیم خیلی هم خوب جواب داده و دومین مرحله اش را می خواهیم بین شهرهای بانه دیواندره و سقز به مرکزیت سقز انجام دهیم. همایش های فصلی ما است که الحمدلله اولین دوره اش در سنندج انجام شد، همایش دوممان که توأم است با دهه ی فجر و هفته ی وحدت در سقز انجام می شود البته این ما را قانع نمی کند، ما به این مقدار نباید دلمان خوش باشد ما برنامه های بهتری را داریم. یکی از کارهای ما پرداختن به نخبه های فرهنگی است، در هر دو استان داریم شناسایی می کنیم، این ها را دعوت می کنیم و از آن ها به تناسب هنرهایی که دارند استفاده می کنیم و یکی از کارهای فرهنگی که توسط مدیریت آموزش در حال اجرا ست تجلیل از ممتازین است در زمینه های فرهنگی، هنری، علمی و آموزشی .

    تبیان: مرکز بزرگ اسلامی برنامه اش صرفا برای ماموستاها خواهد بود یا برای خانواده های آن ها یا سایر اقشار جامعه؟ اگر قرار است برای کل جامعه برنامه داشته باشد به چه شکلی است ؟

   ج: همان طور که از اسم این مرکز پیداست در مرحله ی اول عمده کار ما، تحت پوشش قرار دادن طلاب و روحانیون استان آذربایجان غربی و استان کردستان است، در مرحله ی بعدی می توانیم برای خانواده های این ها برنامه داشته باشیم، اما آن چیزی که از ما خواسته اند، تحت پوشش قرار دادن آنهاست، یعنی طلاب ما طبق آن برنامه ریزی مشخص باید رشد بکنند، روحانیون ما که خیلی گسترده تر از مدارس علوم دینی در حال انجام فعالیت هستند، ائمه ی جمعه، ائمه ی جماعات، شورای روحانیت، جامعه ی اساتید را داریم، برای این ها کارهای خوبی را در نظر گرفته ایم. اما چیزی که می خواهم تاکید کنم این که جامعه ی هدف ما طلاب و روحانیون محترم هستند.

    تبیان: تقریباً در جامعه ی ما یک بخشی از کارهای فرهنگی به مسابقه اختصاص داده شده، ما در نشریه ی تبیان و شما در اداره ی فرهنگی این کار را انجام می دهیم آیا فکر نمی کنید این موضوع کارایی خودش را از دست داده است ؟ جایگزینی برای این امر پیش بینی کرده اید یا نه ؟ 

    ج: فکر می کنم بیشتر دلیل عدم موفقیت ها پرداختن به جنبه های مادی است، مسابقه ای که طرح می شود، بیشتر به بعد مادی جوایز آن اهمیت داده می شود، اگر واقعا بیشتر به جنبه ی معنوی، علمی و آموزشی توجه شود بهره ی بیشتری از آن خواهیم برد. بنده هم اعتقادم همین است که می فرمایید، بالاخره ما باید این وضعیت را تغییر دهیم، درست است کسی که شخص زحمت می کشد باید مورد لطف و تفقد قرار گیرد، اما نباید همه اش این باشد. متاسفانه فعلاً این وضعیت در جامعه ی ما حاکم است. تا بحث مسابقات می شود، حرف این است که نتیجه اش چه می شود، از بابت این که هدیه اش نقدی است، سفر زیارتی است، اما این که یکی بیاید، بگوید من انصافا به خاطر این شرکت کردم که خودم را ارزیابی کنم، ببینم چه مقدار می توانم سؤوالات عمومی و فقهی و مذهبی و اعتقادات و احکام را جواب دهم این ارزشمند است. امیدوارم به این سمت برویم، شما هم باید در نشریه ی تبیان این معنا را دنبال کنید که ان شاءالله جامعه ی ما بیشتر به مسایل علمی بپردازند تا به نتایج مادی آن.

    تبیان: یکی از فعالیت های عمده ی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در امور مساجد و حوزه های مربوط به آن است، برنامه های مساجد هم مانند گوشت قربانی بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل اوقاف و سازمان تبلیغات تقسیم شده است آیا مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور نیز از آن سهمی دارد ؟ سهم مرکز کجا و چه مقدار است ؟

      ج: اخیراً شورای برنامه ریزی، طی هماهنگی با سازمان اوقاف و امور خیریه، ابلاغ کرده اند که کار نرم افزاری مساجد با مرکز بزرگ اسلامی است،چون مبنای آن فرهنگی است. کار سخت افزاری آن با اداره ی کل اوقاف استان است، پس در نتیجه در اداره مساجد ما هستیم و اداره ی اوقاف، نصب امام جماعت یا جابجایی امام جماعت، احیانا عزل آن ها توسط مرکز بزرگ انجام می شود، تعیین هیأت امنا یا به قولی بگویم انتصاب هیأت امنا با معرفی مرکز بزرگ توسط اداره ی اوقاف انجام می شود، خادمین مساجد و دیگر برنامه های مساجد را خود اوقاف انجام می دهد حفظ و نگهداری و مرمت و بازسازی مساجد با اداره ی اوقاف است، کارهای اقامه ی جماعت و امور فرهنگی و کارهای ایام الله و اعیاد توسط مرکز بزرگ انجام می شود،این گونه تقسیم کار شده است.

    تبیان: به نظر شما آیا این نحوه ی تقسیم بندی مباحث مربوط به امور مساجد که شاید در استان های متعدد هم همین طور باشد، پاسخ مناسب و منطقی می دهد ؟

 ج: امروز یک فضایی در استان حاکم است، جو همدلی، هم فکری، یک وحدت رویه ای را ما شاهدش هستیم با حضور نماینده ی محترم ولی فقیه در استان و مسؤولین مرتبط فرهنگی و استاندار محترم. و مدیران کل ادارات هیچ مشکلی نیست، اگر خدای نکرده این جو شکسته شود و به سمت دیگری حرکت کنیم، موفقیت کم است، اما در حال حاضر جناب آقای رستمی مدیرکل محترم اوقاف می گویند هر مقداری که می خواهید ما تفویض اختیار کنیم خودتان انجام دهید، ولی من احساس می کنم، ما اگر بتوانیم به اداره ی مساجد در راستای سرو سامان دادن به ائمه ی جماعات و نمازهای جمعه که نوعاً در مساجد برگزار می شود، بپردازیم این خود دنیایی کار است و دیگر بعید می دانم وقتی باشد به آن مسائل سخت افزاری بپردازیم .

     تبیان: یکی از کارهایی که مرکز بزرگ انجام داده است، تاسیس وب سایت و پایگاه اطلاع رسانی است، مرکز بزرگ به عنوان یک کار فرهنگی برای امور اهل سنت یا اطلاع رسانی چند سالی است اقدام به تاسیس این سامانه کرده است، با توجه به این که این سامانه متعلق به مرکز و مرکز هم پایگاهی برای ارائه ی دیدگاه های روحانیون ، ماموستاها و پایگاهی برای اهل سنت است آیا شما از عملکرد این پایگاه راضی هستید ؟

     ج: همان طور که عرض کردم کار دارد انجام می شود، زحمت هم می کشند، اما برابر انتظاری که در ذهن شما و بنده است راضی نیستیم، به همین خاطر مسؤول اداره ی فرهنگی مان، یک طرحی را اجرا کردند، مدت ها دنبال می کردند، دو سه روزی است در حال انجام است و آن هم گسترش دادن سایت آوای امین است که تقریبا یک تغییرات محتوایی در آن دادند و گزینه هایی را که باید مطالب بگذاریم در این سایت اضافه شده، شکل و سیاقش تغییر پیدا کرده، می شود گفت سایت به سمتی می رود که چیزی شبیه پورتال شود. اتفاقا همین انتظار را ما داشتیم که باید بیشتر از این ها به سایت مراجعه شود و ما بهره برداری کنیم. امیدوارم با این تغییراتی که در این چند روز اخیر انجام شده در این زمینه به حد قابل قبولی برسیم. در شرایط فعلی پیگیری تمام امور ما دارد از طریق همین شبکه های اینترنتی و سایت ها انجام می شود، مثلاً الاًن ثبت نام آزمون ما اینترنتی است، ثبت نام طلاب جدید الورود هم ثبت نام اینترنتی است، لذا ما سایت هایی را که معرفی می کنیم، خودشان مراجعه می کنند. انتظارات ما بیشتر از این هاست و امیدواریم این مسأله ارتقاء پیدا کند. البته مشکلاتی در این زمینه وجود دارد مانند نداشتن جایگاه، ساختار و سازمان و نیروی تعریف شده،اکنون همین مشکل را کتابخانه ی ما هم دارد، کتابخانه ای با آن عظمت و آن حجم مراجعه، اما متأسفانه در ساختار تعریف نشده است. این ها اموریست که در حال برنامه ریزی برای آن هستیم و ان شاءالله در آینده شاهد حل مشکلات آن ها خواهیم بود .

    تبیان: اگر بخواهید اطلاع رسانی کند،باید به روز باشد و این مستلزم یک تیم قوی است،آیا در نظر دارید نیرو و بودجه برای آن پیش بینی کنید یا خیر؟

      ج: من یک بشارتی بدهم، تیم قوی را درخواست کردیم، تقریبا در حال آخرین رایزنی ها هستیم که مستقر شوند. ما به این نتیجه رسیدیم، که علی رغم تلاش دوستان ما در اداره ی فرهنگی و امور روحانیون به دلیل گستردگی حوزه ی مأموریت و حجم بالای کار لذا می طلبد یک تیم قوی، مجرب و کار آزموده ی تمام وقت اداره ی سایت و مباحث اطلاع رسانی را عهده دار شوند، مقدمات کار مهیا شده است و امیدواریم در هفته ی وحدت که با دهه ی فجر هم تقارن پیدا کرده است، این تیم کار خود را آغاز کنند.

       تبیان: در هر حال ما این جا در مرکز بزرگ به عنوان یک محیط ستادی عمل می کنیم حال این که چقدر قوی هستیم یا نه بحث دیگری است، ولی به نظر می آید شعب ما متناسب با خواست و انتظار نظر حاج آقا شاهرودی فعال نیستند، در این زمینه چه برنامه ای دارید؟

       ج: در بحث مدیریت شعب ما باید بپذیریم بالاخره یک مدیر توانش در یک دوره ی مسؤولیت در دو دوره ی مسؤولیت و نهایت در سه دوره ی مسؤولیت می تواند بروز کند برابر تعاریف ارائه شده دوران مسئوولیت حداکثر سه سال تا چهار سال است، سه سالش معمول است، سه تا سه سال هم حساب کنیم می شود نه سال. ما مدیرانی را داریم که بیش از نه سال است مدیرند، به نظر می رسد، اولین خدماتی که می شود به مرکز کرد، جابجایی مدیران و فعال کردن مدیران است. مدیرانی که 10 سال 15 سال در یک شهری بوده هر طوری که می توانسته طرح و برنامه و انگیزه و کارایی اش را ارائه داده، دیگر یک حالت یکنواختی در آن ایجاد شده، برای برون رفت از این معضل، ایجاد تنوع لازم است از اولویت های سال 91 برنامه ی جابجایی مدیران است، خصوصاً مدیرانی که دوره های مسؤولیتشان بیش از دو سه مرحله طی شده است .

      تبیان:مرکز بزرگ یکی از اهدافش نشر معارف اسلامی است، نشر معارف راه های متعددی دارد، از جمله ی وب سایت ، مطبوعات ، سخنرانی ، یکی از آن ها هم داشتن مؤسسه ی انتشاراتی یا امثال آن است، مرکز بزرگ در خصوص این موضوع و ایجاد یک مؤسسه ی انتشاراتی و کمک به روحانیون برای چاپ کتاب اقدامی کرده است ؟

    ج: خوشبختانه هم در پروژه های سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری حمایت از مؤلفین و ناشرین و کسانی که اهل قلم اند واقعا ذوق نوشتن دارند دیده شده، هم یک بخشی را ما در مدیریت آموزش و پژوهش داریم تحت عنوان پژوهش که به هر پژوهشی که در راستای کار باشد هم برای چاپش اقدام می کنیم هم حمایت بکنیم مورد تشویقشان قرار می دهیم، اما در بحث مؤسسه ی انتشاراتی که اشاره فرمودید خوشبختانه نماینده ی محترم ولی فقیه در استان در این زمینه ها سوابق بسیار درخشانی دارد و این را به عنوان یک ضرورت در استان می بیند و بحث هایی در این زمینه داشته ایم و ان شاءالله در برنامه های سال آتی پیش بینی خواهیم کرد.

      تبیان: یکی از کارهایی که کم و بیش در طول این 20 سال اخیر به طور مداوم انجام پذیرفت انتشارنشریه ی تبیان بود در این مسیر با فراز و نشیب های مختلف هم مواجه بود ولی با توجه به حضور حاج آقای شاهرودی و علاقه ی ایشان به چاپ و نشر و گسترش معارف و فرهنگ اسلامی اولا تبیان ماهنامه شد، بعد ویژه نامه های متعدد منتشر کرد، حالا شما در خصوص انتشار دائم این نشریه به طور مرتب و ویژه نامه ها و هزینه ها و امکانات مربوط به آن چه اقدامی را قرار است به عمل آورید ؟

      ج: من عرض کردم که رویکرد یک رویکرد اساسی است نسبت به علم و هنر و فرهنگ و ارتقاء دانش، یکی از راه هایش همین است که ما در این ماهنامه ی تبیان، در این مجله که تقریبا می شود گفت یک نشریه ی تخصصی برای طلاب و روحانیون اهل سنت در منطقه است باید هزینه کنیم، این یک کار ماندگار است از بهترین برنامه های ما به روز کردن این مجله است و هفته نامه ی پیام محراب که نوعاً جنبه ی اطلاع رسانی دارد و ویژه نامه هایی مرتبی که نماینده ی محترم ولی فقیه در استان تاکید و اصرار دارند که حتما همراه هر مجله ای ویژه نامه تدوین و توزیع شود و آن فصلنامه ای که خودتان در جریان هستید برای سال 91 در حال طراحی است، این ها همه اش گویای این است که واقعا در انتشار مجدد دو ماهنامه ی تبیان که تبدیل شد به ماهنامه باید به متن و محتوا بیشتر پرداخته شود، چون ما به دنبال شکل ظاهری نیستیم، ما یک ویژه نامه ای را به مناسبت شهادت امام صادق (ع) منتشر کردیم مسؤولین صدا و سیمای کشور به نماینده ی محترم ولی فقیه نامه ای نوشته بودند - که نامه اش موجود است- تشکر کرده بودند از این ویژه نامه با این به روز بودن و خواستشان این بود که امیدواریم این ویژه نامه تبدیل شود به روزنامه یعنی تبیان روزانه نشریه داشته باشد. در این زمینه خلاء وجود دارد. وقتی مقام معظم رهبری می فرماید که کردستان استان فرهنگی است این ریشه در خیلی مسایل دارد، این تعارف و تمجید ظاهری نیست، حضرت آقا رسیده است به این، شما الان نگاه کنید در کارهای علمی، فرهنگی و اجتماعی، ما در کردستان هر کجا که وارد می شویم می بینیم که اهل ذوق و هنر و سلیقه زیاد است و لذا ، هم بنده و هم مسؤول محترم مرکز بزرگ، حاج آقا حسینی شاهرودی، تاکید فراوان داریم که روز به روز مطالب کاربردی تر ، به روز تر و بومی سازی تر شود. این خیلی مهم است، یعنی ما باید بدانیم که مردم خوب ما، طلاب و روحانیون ما نیازمند چه چیزی هستند همان را تولید کنیم . یکی از نیازمندی های که ما احساس می کنیم گرفتن مقاله از خود طلاب و روحانیون است و پرداختن به آن و چاپ و نشر آن مقالات و نوشته های خودشان در همین ماهنامه و ویژه نامه ها چاپ شود. من با شناختی که از شخصیت حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا حسینی شاهرودی دارم مطمئن هستم که چاپ این نشریه از اولویت های کاری ایشان است،حتی اگر بعضی از کارها را هم تعطیل کند باز در تقویت تبیان خواهد کوشید.البته ممکن است تبیان نقص ها و نارسایی های هم داشته باشد بله، تا زمانی که ننویسی املای نانوشته غلط ندارد، احتمال هم دارد که بالاخره در یک جایی اشتباهی، خطایی غلط تایپی هم باشد، اما این که این چیزی که ما داریم به آن توجه می کنیم و از تمام سلایق و علایق و افرادی که با مرکز در ارتباط هستند مقاله می گیریم و چاپ می کنیم این کار بزرگ و سنگینی است من فکر می کنم بهترین کار مجله همین است که توجه دارد به این معنا. نماینده ی محترم ولی فقیه با این که مشغله ی زیادی دارند.

       تبیان: ظاهراً کارهایی برای روحانیون هم انجام شده رضایت آن ها نشانه هایش پیدا است، عمده ترین کار رفاهی که برای روحانیون انجام شده یا در دست انجام است را بیان فرمایید؟

     ج: از بهترین کارهایی که در حال انجام است کارت یکسان سازی خدمات و شهریه طلاب و روحانیون است، یعنی یک ماموستا الان براحتی می تواند بداند، ماهانه مرکز بزرگ چه مقداری به او شهریه می دهد، تمام مبالغ به حساب آن ها واریز شود و همه ی خدمات هم از طریق این کارت انجام می گیرد، لذا به تعبیری حساب و کتاب طلاب و روحانیون ما برای خودشان از این به بعد کاملاً مشخص است. الان خدماتی که دارد به طلاب عزیز اهل سنت در منطقه ارائه می شود، می توانم بگویم که به طلاب سراسر حوزه های علمیه اهل تشیع ارائه نمی شود. به ما اجازه داده اند یک ماموستا حداکثر می تواند سه تا دریافتی داشته باشد، هم می تواند امام جماعت باشد، هم می تواند مدرس باشد، هم می تواند امام جمعه باشد. از جمله خدمات دیگر خدمات بیمه ای است، تقریبا تا چند روز قبل، بیمه مان بیمه ی معمولی بود، معمولی نسبت به اقشار جامعه، تقریبا چیزی حدود 80% کمتر یا بیشتر بیمه را مرکز خدمات می داد، ولی امروز بیمه ی تکمیلی را هم ابلاغ کردند، شاید در این یکی دو ماه آخر سال به آن نرسند، ولی از اول سال 91 به طور قطع و یقین اجرایی می شود، یعنی یک ماموستایی اگر خدای نکرده مشکلی داشته باشد، برای بیماری خود، خانواده، فرزند 100% هزینه های بیمارستانش را مرکز خدمات پرداخت می کند، این بهترین توجه و خدمت به طلاب و روحانیون ما است که کسی که دارد درس می خواند کسی که دارد امامت جمعه می کند، کسی که جزو شورای روحانیت یا امام جماعت است دیگر نباید دغدغه ای داشته باشد. به فرمایش مقام معظم رهبری اگر کسی مریض می شود ناراحتی جسمی دارد فقط نگران جسمش باشد نه نگران هزینه های رفع بیماری. این بزرگترین خدمت است، از دیگر خدمات که دارد انجام می شود توجه به کتب و منابع درسی طلاب و روحانیون است، حتی ما در دستور کارمان داریم کتاب هایی که این ها نمی توانند تهیه کنند تهیه می کنیم و کتاب های کمک آموزشی، کتاب های مطالعاتی فقهی، کلامی، تفسیری را هم اگر درخواست بکنند برایشان تهیه می کنیم تا در مدارس داشته باشند. سفری که خدمت حاج آقا شاهرودی به مناطق می رفتیم، اعم از کردستان و آذربایجان غربی، نوعا طلاب و روحانیون ابراز می کردند که ما فاقد مسکنیم طی هماهنگی که با نماینده ی محترم ولی فقیه به عمل آمد، ایشان از وزیر محترم مسکن و شهرسازی برای دو استان درخواست مسکن مهر کردند، برای طلاب و روحانیون 1700 واحد برای استان آذربایجان غربی و 1500 واحد برای کردستان، وزیر محترم هم در سفری که تشریف آورده بودند به کردستان دستور دادند به مدیران دو استان در مسکن و شهرسازی که اقدام کنند که اکنون داریم، شهر به شهر این ها را معرفی می کنیم، تشکیل پرونده می دهند، و این خدمات تماماً با تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) انجام می پذیرد. امیدواریم شاهد حضور توانمند مجله ای علمی،فرهنگی و آموزشی باشیم، مجله ای برای طلاب و روحانیون و پلی برای ارتباطبا جامعه ی هدف و تشکر از دست اندرکاران ماهنامه ی تبیان.   

چاپ شد ه درتبیان شماره ۸۰