آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

مصاحبه ی اختصاصی تبیان باابو سرور مسئول اطلاع رسانی و تبلیغات دفتر جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران

مصاحبه ی اختصاصی تبیان باابو سرور مسئول اطلاع رسانی و تبلیغات دفتر جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران

اشاره

این گفت وگو قراربود با جناب آقای دکتر ابوسامه نماینده ی حماس در تهران انجام پذیرد به همین دلیل  نامه ی ذیل خطاب به ابواسامه است .ازآنجایی که وی درآن هنگام با مشغله ی زیاد مواجه بوده است ابوسروربه پرسش های تبیان  پاسخ داده است. شایان ذکراست ابوسروربه سؤال دوازدهم تبیان پاسخ نداده است.گفتنی است ابو سروردرآن هنگام مسئول اطلاع رسانی و تبلیغات دفتر جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران بوده است.این مصاحبه ازسوی سیدمحمدحسین در یاباری تهیه وتنظیم و درتبیان شماره 68مورخ 20/11/1387چاپ شده است .درادامه متن نامه بانضمام پرسش هاومتن کامل گفت وگوازنظرمی گذرد.

 جناب آقای دکتر ابوسامه نماینده ی حماس در تهران

با سلام

بدینوسیله باستحضار می رساند نشریه ی تبیان زیر نظر نماینده ولی فقیه در غرب کشور انتشار می یابد این نشریه در نظر دارد در خصوص بحران اخیر در غزه با جنابعالی گفت وگو یی داشته باشد ، خواهشمند است با درخواست مطروحه موافقت فرمایید در خاتمه ضمن آرزوی پیروزی برای مقاومت اسلامی عین سؤالات بحضور ارسال می گردد :

1-برخی از تحلیل گران سیاسی براین باورند که اسرائیل پس از عملیات علیه حزب الله در زمان مشخصی به حماس حمله می کند آیا حماس چنین تصور و باوری را قبول دارد و می پذیرد ؟

2-علامات و نشانه های حمله احتمالی اسرائیل به حماس با بستن گذرگاه ها و در تنگنا قرار دادن مردم و جنبش حماس آشکار بود چرا حماس آتش بس را پس از پایان تمدید نکرد ؟

3-دولت حماس برخاسته از آراء مردم است به همین دلیل می تواند از حقوق مشروع خود و ملت خویش با ابزار متعارف دفاع کند چرا مخالفان حماس از تجهیز شدن به اسلحه ی آن دولت مخالفت کرده و واهمه دارند ؟

4-منابع اطلاعاتی اسرائیل می گویند استعداد و توان حماس بلحاظ نیروی انسانی 20 هزار نفر اند شما در این زمینه تحلیل و نظری دارید ؟

5-رژیم صهیونستی اسرائیل مدعی است که حمله به نوار غزه برای جلوگیری از پرتاب موشک بوده بنابرگزارش روزنامه گتاردین در طول آتش بس موقت سال گذشته حتی یک موشک از سوی حماس به مناطق صهیونیست نشین پرتاب نشد بنابراین انگیزه و هدف آن رژیم از جمله به غزه و حماس چه بوده است ؟

6- سفرهای دیپلماتیک یک سال اخیر نشان داد که بخشی از جهان عرب از یک سو و آمریکا و متحدانش از سوی دیگر در حال اجرای طرح و ترسیم نقشه و توطئه ای علیه حماس هستند بدون شک این روند تداوم خواهد یافت راههای مقابله حماس با این ترفند ها چیست ؟

7-امکان گفت وگوی مستقیم حماس با محمود عباس وجود دارد ؟ میزان موفقیت و دست یابی به تفاهم همه جانبه چه مقدار است ؟

8-شماری از تحلیل گران سیاسی معتقدند جنگ اخیر علیه حماس توسط اسرائیل با چراغ سبز امریکا و حمایت این کشور بوده است نظر شما در این زمینه چیست ؟

9-به نظر شما دولت اسماعیل هنیه می تواند بدون برسمیت شناختن موجودیت اسرائیل با سازمان الفتح محمود عباس به تفاهم رسیده و با سایر کشورهای عربی و غیره روابط عادی داشته باشد ؟

10-در صورت امکان در خصوص میزان خرابی ها ، تلفات انسانی و سایر جنایات ارتش اسرائیل که تاکنون کمتر گفته شده برای خوانند گان ما توضیح دهید ؟

11-رهبران کشورهای ونزوئلا و بولوی روابط خود با اسرائیل را به حالت تعلیق درآوردند به نظر شما این چه پیامی برای دولت های عربی و اسلامی بدنبال خواهد داشت ؟

12-در صورت امکان بفرمایید گروه هایی که با حماس متحد هستند کدامند ؟ درخصوص افکار ، اندیشه و ایدئولوژی آنان اندکی توضیح برای خوانندگان تبیان بفرمائید ؟

13-آیا شورای امنیت بعنوان عالیترین نهاد بین المللی به خواسته ها و انتظارات مردم فلسطین ایفای نقش کرده است ؟

14- پس از حمله ی اشغالگران قدس انتظار می رفت حاکمان کشورهای عربی در قالب اتحادیه عرب اقدامات مقتضی را بعمل آورند آیا این اتحادیه انتظارات دولت منتخب فلسطین و مردم این سرزمین را برآورده ساخته است ؟

سید محمد حسین دریاباری 

مصاحبه ی اختصاصی تبیان باابو سرور مسئول اطلاع رسانی و تبلیغات دفتر جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران

1-برخی از تحلیل گران سیاسی براین باورند که اسرائیل پس از عملیات علیه حزب الله در زمان مشخصی به حماس حمله می کند آیا حماس چنین تصور و باوری را قبول دارد و می پذیرد ؟

جنبش مقاومت اسلامی حماس با توجه به ادامه ی اشغال سرزمین فلسطین و مقدسات اسلامی و تداوم تجاوزات و حملات رژیم اشغالگر قدس همواره در حال جنگ با این رژیم به سر می برد ،بنابراین استراتژی این  جنبش مقاومت علیه اشغالگری با هدف پایان دادن به اشغال فلسطین است. از این رو، همواره خود را در حال و وضعیت مقاومت می بیند و همیشه خود را برای مقابله با دشمن صهیونیستی آماده می کند. دشمن صهیونیستی وقتی در تابستان 2006 میلادی به جنوب لبنان حمله کرد و آن شکست مفتضحانه ای را متحمل شد، انتظار می رفت که برای به دست آوردن ابهت ارتش پوشالی خود دست به ماجراجویی دیگری بزند، لذا همچنانکه گفته شد نیروهای مقاومت غیر از این که همیشه در حال آماده باش هستند، با درک شرایط موجود و وضعیت رژیم صهیونیستی که زخم خورده ی جنگ اخیر لبنان بود، بیش از گذشته آماده ی مقابله با ماجراجویی های این رژیم بودند. در حقیقت ماهیت رژیم صهیونیستی مبتنی بر کشتار و تجاوزات و قتل عام و اشغال سرزمین دیگران و آواره کردن دیگران است، به همین خاطر این مساله ایجاب می کند که مقاومت دائما در حال آماده باش باشد. ضمنا شرایط و وضعیت تنها می توانند در تاکتیکهای مقاومت موثر باشند و نمی تواند استراتژی آن را مبنی بر تداوم مبارزات تغییر دهد.

2-علامات و نشانه های حمله احتمالی اسرائیل به حماس با بستن گذرگاه ها و در تنگنا قرار دادن مردم و جنبش حماس آشکار بود چرا حماس آتش بس را پس از پایان ، تمدید نکرد ؟

جنبش مقاومت اسلامی حماس وقتی بصورت غیرمستقیم با آتش بس موافقت کرد با همکاری کلیه گروههای مقاومت در موضع قدرت و اقتدار بود. این جنبش و گروههای مقاومت شروطی را برای آتش بس تعیین کردند که عبارت بودند از: رفع کامل محاصره نوار غزه و بازگشایی گذرگاهها و انتقال این آتش بس به کرانه باختری و توقف حملات رژیم صهیونیستی. اما وقتی آتش بس برقرار شد، از همان روزهای اول رژیم صهیونیستی آن را نقض کرد و تا پایان آتش بس به مدت شش ماه هیچ کدام از شروط مقاومت محقق نشد و این دشمن کینه توز به وعده های خود که به مصری ها داده بودند مبنی بر تحقق این شروط عمل نکرد، بنابراین حماس و گروههای مقاومت هیچ لزومی به تمدید آتش بس ندیدند و با تمام قوا با تمدید آن مخالفت کردند و حماس اعلام کرد تنها با تحقق شروط فوق الذکر مقاومت با تفاهم آرام سازی اوضاع موافقت می کند و حاضر نیست آتش بسی مجانی تقدیم دشمن کند. بنابراین این جنبش همچنانکه از موضع قدرت با تمدید آتش بس مخالفت کرد و در حقیقت پذیرش آتش بس بدون تحقق شروط مقاومت یک نوع خفت و خواری بود که حماس قاطعانه آن را رد کرد و نپذیرفت.

3-دولت حماس برخاسته از آراء مردم است به همین دلیل می تواند از حقوق مشروع خود و ملت خویش با ابزار متعارف دفاع کند، چرا مخالفان حماس از تجهیز شدن به اسلحه ی آن دولت مخالفت کرده و واهمه دارند ؟

ببینید در این دنیای کنونی که برخی کشورها داعی دار دمکراسی و حقوق بشر هستند، خود اولین ناقضان دمکراسی و حقوق بشر هستند. وقتی جنبشی مردمی با راهکارهای نوین و از طریق انتخاباتی شفاف و آزاد (به اعتراف خود آنها که حتی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا که ناظر این انتخابات بود، اعلام کرد تاکنون انتخاباتی به این شفافیت در منطقه برگزار نشده است) به قدرت می رسد اولین انتظار این است که منادیان دمکراسی به این انتخاب آزاد مردم فلسطین احترام بگذارند و حکومت حماس را به رسمیت بشناسند، اما این گونه نشد و اولین گام آنها تحریم سیاسی و اقتصادی این دولت برخاسته از آرای مردم بود.تا اینجا برای همگان واضح شد که دمکراسی مورد نظر آمریکا و غرب همان است که در راستای منافع آنها باشد و اگر این دمکراسی در راستای منافع ملتها باشد، خوشایند آنها نیست. از همین رو، از سر مخالفت با این حکومت برخاستند. لذا از هر اقدامی برای ساقط کردن این حکومت دریغ نکردند. وقتی آنها چنین موضعی در قبال این حکومت مردمی اتخاذ می کنند، انتظار نمی رود که با مسلح شدن این حکومت کنار بیایند و با آن مخالفتی نکنند. بلکه آنها از همان ابتدای به قدرت رسیدن حماس شروطی از جمله این که این جنبش مقاومت مسلحانه را کنار بگذارد، مطرح می کردند و می خواستند حماس همان تسلیحاتی را هم که در اختیار دارد، کنار بگذارد چه رسد به مخالفت آنها با تجهیز شدن حکومت حماس به اسلحه. آنها در اصل از آن بیم داشتند که حماس مقاومت را در عرصه سیاسی نیز پیگیری کند و با تشکیل حکومتی مقاوم و مبارز به روند مبارزات خود تشدید بخشد و همین گونه هم شد و حماس همچنان که به ملت فلسطین وعده داده بود، مقاومت را در عرصه حکومت و سیاست نیز پیش برد و میان کار سیاسی و مقاومت تلفیق ایجاد کرد. وقتی دشمنان شاهد این موفقیتهای متوالی حماس بودند دست به هر کاری زدند تا جلو رشد حماس را بگیرند و نمونه های از این اقدامات به شرح ذیل است:

ـ تحریم سیاسی و اقتصادی دولت منتخب

ـ بازداشت نمایندگان وابسته به حماس در پارلمان و وزرای حکومت منتخب ( حدود 50 نماینده و وزیر)

ـ به راه انداختن آشوب فتنه داخلی با تحریک جریان مزدور و شورشی در داخل جنبش فتح که محمد دحلان سرکرده ی این جریان است.

ـ تشدید محاصره ی همه جانبه ملت فلسطین در نوار غزه که از 18 ماه پیش به شدت شروع شده است.

ـ و بالاخره جنگ اخیر علیه مردم غزه با هدف نابودی حکومت منتخب و جنبش حماس و مقاومت.

4-منابع اطلاعاتی اسرائیل می گویند استعداد و توان حماس بلحاظ نیروی انسانی 20 هزار نفر می باشد، شما در این زمینه تحلیل و نظری دارید ؟

جنبش مقاومت اسلامی حماس از لحاظ نیروی انسانی و تسلیحاتی از هیچ تلاشی برای افزایش توان خود دریغ نمی کند و با توجه به این که مقاومت تنها راهکار و استراتژی این جنبش برای باز ستاندن حقوق غصب شده ی مردم فلسطین است، بنابراین حق دارد که توان نظامی خود را بالا ببرد و ناتوانی دشمن صهیونیستی در ورود به غزه و اشغال مجدد آن بهترین دلیل بر این مدعاست که حماس در عرصه مقاومت به خوبی پیش رفته و توانست دومین شکست تاریخی را بر دشمن صهیونیستی (پس از شکست آن در جنوب لبنان) تحمیل کند.

5-رژیم صهیونستی اسرائیل مدعی است که حمله به نوار غزه برای جلوگیری از پرتاب موشک بوده، در حالی که گزارش روزنامه گاردین می گوید: در طول آتش بس موقت سال گذشته حتی یک موشک از سوی حماس به مناطق صهیونیست نشین پرتاب نشد، بنابراین انگیزه و هدف آن رژیم از جمله به غزه و حماس چه بوده است ؟

اهداف اصلی دشمن صهیونیستی از حمله به نوار غزه عبارت بودند از:

ـ نابودی حکومت منتخب فلسطین

ـ سرکوب جنبش مقاومت اسلامی حماس و نیروهای مقاومت

ـ بازگرداندن جریان مزدور به نوار غزه

ـ تقویت جریان سازشکار فلسطین و غیره

دشمن در طول جنگ این اهداف را عملا دنبال می کرد، اما از ترس این که تجربه تلخ شکست در جنگ سی و سه روزه لبنان دوباره برای این رژیم تکرار شود، آشکارا از طرح این اهداف عمده برای حمله خود در طول جنگ خودداری می کرد، گرچه قبل از جنگ بارها اعلام کرده بود که هدف استراتژی آن نابودی حماس و حکومت آن است. لیونی وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی قبل از جنگ مطلب فوق را بر زبان رانده بود و یکی دو روز مانده به جنگ نیز اعلام کرده بود که ظرف سه روز حماس را از بین می برند. اما وقتی حمله هوایی در آن سطح گسترده  صورت گرفت، دشمن و مزدوران آن انتظار داشتند که حماس دست تسلیم را بالا می برد. غافل از این که حماس در دل مردم فلسطین جا دارد و از بین رفتنی نیست، وقتی آنها متوجه شدند که حمله هوایی گسترده کارساز نبوده است و حتی پس از این حمله آقای هنیه در سخنرانی غرای خود نوید پیروزی را داد، دشمن مأیوس شد و از طرح آشکار اهداف عمده ی خود اندک اندک خودداری کرد تا مبادا تجربه تلخ جنگ لبنان برایش تکرار شود. همچنانکه مستحضر هستید، اکنون پیروزی در جنگها در تحقق یا عدم تحقق اهدافی است که برای آن جنگ تعریف می شود که اگر اهداف محقق شود، گفته می شود که طرف آغازگر پیروز شده است و در غیر این صورت شکست خورده است، وقتی دشمن پس از نومیدی از تحقق اهداف عمده اش اهدافی جزیی را برای جنگ تعریف کرد که عبارت بودند از متوقف ساختن حملات موشکی حماس و استقرار نیروهای بین المللی در غزه. دشمن حتی در تحقق این اهداف جزئی نیز ناتوان ماند و شکست خورد و دیدیم که در طول جنگ حملات موشکی حماس تشدید شد و روز به روز بر برد موشکهایش افزوده می شد و حتی وقتی دشمن صهیونیستی پس از شکست خفت بارش آتش بس یکجانبه رااعلام کرد، این نیروهای حماس و مقاومت بودند که به سمت مناطق صهیونیست نشین موشک شلیک کردند، این بدان معناست که دشمن در توقف حملات موشکی مقاومت شکست خورد و از سوی دیگر، حماس و سایر گروه های مقاومت به شدت با استقرار نیروهای خارجی مخالفت کرده و خواهند کرد و اعلام کردند که با این نیروها به عنوان اشغالگر برخورد خواهند کرد. بنابراین دشمن در تحقق حتی اهداف جزئی اش هم شکست خورد و پس از 22 روز حمله ی گسترده ی هوایی، دریایی و زمینی نتوانست حتی یک وجب وارد شهرهای نوار غزه شود و در این مدت در اطراف نوار غزه با نیروهای مقاومت رو به رو بود و نتوانست حتی یک وجب به سمت داخل نوار غزه پیشروی کند.

6- سفرهای دیپلماتیک یک سال اخیر نشان داد که بخشی از جهان عرب از یک سو و آمریکا و متحدانش از سوی دیگر در حال اجرای طرح و ترسیم نقشه و توطئه ای علیه حماس هستند، بدون شک این روند تداوم خواهد یافت راههای مقابله ی حماس با این ترفند ها چیست ؟

راههای مقابله حماس با این ترفندها تاکید بر ادامه ی مقاومت و تاکید بر اصول و مبانی قضیه فلسطین است و  حماس با پشتوانه ی مردمی از این حقوق و اصول دفاع می کند و این توطئه ها را خنثی می کند. همچنان که در طول 22 روز با مقاومت سرسختانه توطئه ی بزرگ برای نابودی مقاومت و حکومت برخاسته از آن را خنثی کرد.

7-امکان گفت وگوی مستقیم حماس با محمود عباس وجود دارد ؟ میزان موفقیت و دست یابی به تفاهم همه جانبه چه مقدار است ؟

جنبش مقاومت اسلامی حماس بارها اعلام کرده است که همواره حامی و پشتیبان گفتمان داخلی بوده و هست، اما این گفت و گو برای آن که موفقیت آمیز باشد، باید مبتنی بر اصول و مبانی روشنی باشد. مقاومت باید اساس این گفت و گو ها باشد و اگر آقای محمود عباس خواهان گفت و گو است، باید به همکاری امنیتی خود با رژیم صهیونیستی در کرانه باختری پایان دهد. ادامه بازداشت رهبران و اعضای جنبش مقاومت اسلامی حماس و جهاد اسلامی و نیروهای مقاومت در کرانه باختری توسط نیروهای تشکیلات خودگردان بیانگر آن است که ابومازن رغبتی به گفت و گوی داخلی ندارد. چرا که اگر مایل به گفت و گوی داخلی است باید با آزادی قریب به 700 عضو حماس و 50 عضو جهاد اسلامی و بقیه نیروهای مقاومت در کرانه باختری زمینه این گفت و گوها را فراهم کند. تا زمانی که وتوی آمریکایی صهیونیستی در مقابل گفت و گوی داخلی وجود دارد، میزان موفقیت این گفت و گوها بسیار پایین است و وقتی تشکیلات خودگردان خود را از فشارهای آمریکا و صهیونیستها خارج سازد و با این وتوی آنها مخالفت کند، و شرایط لازم برای گفت و گوها را که به آنها اشاره شد، فراهم کند، آن وقت می توان انتظار موفقیت این گفت و گوها را داشت.

8-شماری از تحلیل گران سیاسی معتقدند جنگ اخیر علیه حماس توسط اسرائیل با چراغ سبز امریکا و حمایت این کشور بوده است نظر شما در این زمینه چیست ؟

آمریکا همیشه از رژیم صهیونیستی حمایت می کند و تمامی تجاوزات و حملات آن علیه مردم بی دفاع فلسطین را توجیه می کند و آنها را دفاع از خود می نامد، و این گونه چراغ سبزی دائمی برای این حملات فراهم کرده است و این رژیم را جری تر کرده است. آمریکا قربانی را جلاد و جلاد را قربانی معرفی می کند و تا زمانی که این گونه برخورد می کند و حقوق ثابت ملت فلسطین را نادیده می گیرد، نمی توان از آن انتظار داشت، در کنار مردم فلسطین قرار بگیرد.

9-به نظر شما دولت اسماعیل هنیه می تواند بدون برسمیت شناختن موجودیت اسرائیل با سازمان الفتح(محمود عباس) به تفاهم رسیده و با سایر کشورهای عربی و غیره روابط عادی داشته باشد ؟

دولت منتخب آقای هنیه بارها از همان اوایل شکل گیریش اعلام کرده است که هرگز حاضر نیست رژیم اشغالگر و سفاح صهیونیستی را به رسمیت بشناسد، کلیه رهبران حماس نیز در مناسبتهای مختلف بر این نکته تاکید کرده اند، بنابراین عدم به رسمیت شناختن اسرائیل سیاست ثابت حماس و دولت منتخب آن شمرده می شود و شناسایی آن هم به معنای تضییع حقوق حقه مردم فلسطین است.

به رسمیت نشناختن یک طرف نمی تواند مانع تفاهم طرف دیگر با کشورها و سازمانهای دیگری باشد، مگر این که این کشورها یا سازمانها رسیدن به هر نوع تفاهم را منوط به به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی کرده باشند که تا کنون چنین مساله ای مطرح نشده است. بنابراین سیاست حماس مبنی بر به رسمیت نشناختن "اسرائیل" نمی تواند مانعی در ارتباطات آن با دیگران باشد.

به عنوان مثال کشورهایی هستند که "اسرائیل" را به رسمیت نمی شناسند و با دیگر کشورها هم روابط خوبی دارند.

حماس همواره حقوق حقه و اصول و مبانی قضیه فلسطین را ملاک سیاستهای خود قرار داده است. بنابراین چون موجودیت "اسرائیل" با این حقوق و اصول همخوانی ندارد، با به رسمیت شناختن آن مخالفت می ورزد.

10-در صورت امکان در خصوص میزان خرابی ها ، تلفات انسانی و سایر جنایات ارتش اسرائیل که تاکنون کمتر گفته شده برای خوانند گان ما توضیح دهید ؟

مرکز حقوق بشر فلسطین اخیرا گزارشی درباره تلفات و خسارت های وارده به نوار غزه در نتیجه ی جنگ 22 روزه ی نظامیان تا بن دندان مسلح به این منطقه منتشر کرده است. در این گزارش آمده است که نیمی از قربانیان این تجاوزات زنان و کودکان فلسطینی هستند.

آمار و ارقام نتایج این حملات و تجاوزات به شرح ذیل  است:

ـ شهادت بیش از 1330 فلسطینی از جمله 437 کودک، 110 زن، 123 فرد مسن، 14 عضو تیم پزشکی و 4 خبرنگار و چهار ورزشکار . گفتنی است که با توجه به ادامه عملیات آوار برداری آمار شهدا رو به افزایش است.

ـ زخمی شدن بیش از 5500 فلسطینی از جمله 1890 کودک که حال 200 تن به شدت وخیم است.

ـ تخریب کامل 121 مرکز صنعتی و تجاری

ـ آسیب دیدن 200 مرکز صنعتی و تجاری دیگر

ـ تخریب کامل 4 کارخانه بتن سازی و یک کارخانه دیگر

ـ ویرانی 60 مقر پلیس، پنج سازمان اطلاع‌سانی، دو سازمان بهداشتی و 29 سازمان آموزشی

ـ تخریب کامل حدود4 هزار باب منزل و آسیب دیدن 20 هزار  باب منزل دیگر

ـ تخریب کامل 28 سازمان مدنی، وزارتخانه، مقر شهرداری‌ها، بنادر و شورای قانونگذاری فلسطین

ـ تخریب کامل 30 مسجد و وارد  آمدن خسارات به 15 مسجد دیگر .

ـ محروم شدن 800 هزار فلسطینی از آب آشامیدنی

ـ محروم شدن بیش از 60 درصد از ساکنان نوار غزه از نعمت برق

ـ قطعی کامل  گاز

ـ ویرانی 34 مرکز بهداشتی و 8 بیمارستان و 26 کلینیک بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی

11-رهبران کشورهای ونزوئلا و بولیوی روابط خود با اسرائیل را به حالت تعلیق درآوردند به نظر شما این چه پیامی برای دولت های عربی و اسلامی بدنبال خواهد داشت ؟

این پیام را دارد که وقتی کشورهای غیر عربی در آن سوی دنیا به اصول و مبانی انسانی احترام می گذارند و حاضرند در این راستا روابط خود را با رژیم غیر انسانی صهیونیستی قطع کنند، چگونه ممکن است که برخی کشورهای عربی به روابط خود ادامه می دهند؟ در حقیقت این سیاست منطقی نیست و ما هم از کشورهای عربی انتظار داریم که چنین اقدامی را پی بگیرند و روابط خود با  با دشمن صهیونیستی را قطع کنند.

12-در صورت امکان بفرمایید گروه هایی که با حماس متحد هستند کدامند ؟ درخصوص افکار ، اندیشه و  ایدئولوژی آنان اندکی توضیح برای خوانندگان تبیان بفرمائید ؟

13-آیا شورای امنیت بعنوان عالیترین نهاد بین المللی به خواسته ها و انتظارات مردم فلسطین ایفای نقش کرده است ؟

در حقیقت شورای امنیت بسیار ضعیف عمل کرد و با سکوت خود به جنایت های رژیم صهیونیستی کمک نمود و با این سکوت خود در حقیقت نشان داد که نماینده واقعی ملت های جهان نیست و بلکه تحت فشار و تاثیر قدرتهای بزرگ است و هر جا این قدرتها لازم بدانند، بنا به صلاحدید خود باعث می شوند که شورای امنیت قطعنامه صادر کند و هر جا لازم نبینند، از صدور قطعنامه الزام آور جلوگیری می کنند. حتی اگر این سکوت و بی اعتنایی موجب جری تر شدن جلادان و اشغالگران برای سرکوب ملتها شود. اکنون این سؤال از شورای امنیت مطرح است که چگونه علیه حقوق حقه برخی کشورها از جمله حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران  قطعنامه صادر می کند؟ ولی حاصر نیست با صدور قطعنامه ای جدی و الزام آور از ملت مظلوم فلسطین دفاع کند؟ اکنون شورای امنیت اگر می خواهد اعتبار و حیثیت جهانی خود را باز یابد، باید به خواسته ملت ها احترام بگذارد و در راستای آنها عمل کند و از قربانی حمایت و جلاد را محکوم کند و به سیاست برخورد دوگانه خود در قبال مسائل بین المللی پایان دهد و خود را از زیر فشار قدرتهای بین المللی خارج سازد.

14- پس از حمله ی اشغالگران قدس انتظار می رفت حاکمان کشورهای عربی در قالب اتحادیه ی عرب، اقدامات مقتضی را بعمل آورند آیا این اتحادیه انتظارات دولت منتخب فلسطین و مردم این سرزمین را برآورده ساخته است ؟

متاسفانه اتحادیه عرب انتظارات بحق ملت فلسطین را برآورده نکرد و از اتخاذ سیاستی جدی در دفاع از مردم غزه کوتاهی کرد و آن گونه که باید و شاید از آنها حمایت نکرد. در حقیقت اتحادیه عرب نتوانست در عرصه عملی خواسته ها و مطالبات ملت های عربی را تحقق بخشد و اما برخی کشورهای عربی در این جنگ کاملا از مردم فلسطین در غزه حمایت کردند و با شرکت در اجلاس سران در دوحه نشان دادند که حامی مقاومت و مبارزات فلسطینیان هستند. اما انچه مایه تاسف است و برای ملت فلسطین و امت اسلامی غیرمنتظره بود، اینکه وزیر امور خارجه رژیم اشغالگر قدس در یک پایتخت عربی خبر حمله به غزه را اعلام کرد. برخی از حکام کشورهای عربی نه تنها در قبال جنگ علیه غزه سکوت اختیار کردند بلکه با مقصر معرفی کردن حماس در این جنگ با دشمن صهیونیستی تبانی و نوعی همکاری داشتند.

 15ارزیابی شما از مواضع جمهوری اسلامی  ایران نسبت به اوضاع نوار غزه چیست؟

جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب  همیشه  حامی و پشتیبان ملت فلسطین بوده و  هست و هیچ کوتاهی در این مورد چه در سطح رسمی و ملی نداشته است.

مسوولان و مردم ایران در سخت ترین شرایط در کنار ملت فلسطین و مقاومت هستند و  این مسئله نشان از این است که ایران به اصول اساس جمهوری اسلامی و افکار و اندیشه های امام خمینی (ره) پایبند است و همچنان که امام راحل فرمودند: فلسطین ، قضیه اساسی ایران و همه مسلمین جهان است.

 در حقیقت پیامهایی را که مقام معظم رهبری (امام خامنه ای) صادر کردند خیلی مهم و تاریخی بودند، ایشان حجت را بر همه حکام عربی و اسلامی و ملت  های مسلمان تمام کردند، این پیامها تاثیر زیادی در تقویت روحیه مبارزاتی ملت مظلوم فلسطین در نوار غزه داشتند و موجب خشم وعصبانیت دشمنان اسلام و دشمنان ملت فلسطین و رژیم غاصب صهیونیستی و مزدوران آنها  در منطقه شدند.

ما همچنین از آن دسته از رهبران کشورهای عربی که سکوت اختیار کرده اند و حتی درتوطئه ی حمله به غزه تبانی و مشارکت داشتند ،می خواهیم که به آغوش ملت های خود بازگردند و اگر نمی توانند مانند رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران پیامی تاریخی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و حکومت منتخب آن بدهند، لااقل سکوت اختیار کنند و در توطئه علیه ملت غزه مشارکت و تبانی نکنند.

زمانی که مقام معظم رهبری اعلام کردند، ملت شریف ایران و جمهوری ایران از راه های مختلفی به فلسطین و حماس کمک خواهد کرد، بعضی از حکام کشورهای عربی در تنگنا قرار گرفتند  و تحت فشار قرار گرفتند و با این سؤال ملتهای خود مواجه شدند که چطور جمهوری اسلامی ایران که کشوری غیر عربی است در این سطح گسترده حاضر به حمایت از ملت فلسطین است؟ در حالی که برخی حکام عربی هیچگونه اقدامی را در حمایت از این ملت انجام نمی دهند و حتی علیه ملت فلسطین تبانی می کنند. مردم فلسطین همیشه قدردان جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله) بوده و هست و ایران اسلامی را شریک این پیروزی بزرگ خود می داند.

16-این جنگ چه دستاوردهایی برای مردم فلسطین خواهد داشت؟

حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه نه تنها پیروزی قاطع مقاومت را به همراه داشت و نه تنها دستاورد بزرگی برای مردم فلسطین داشت،بلکه دستاوردهایی نیز برای امت اسلام داشت همچنانی که رهبران مقاومت تاکید کردند ،دشمنان اسلام و مقاومت احمق هستند.

این جنگ برای امت اسلام 3 دستاورد عمده در بر دارد،

اولین دستاورد ،دشمن صهیونیستی و امریکا و مزدوران آنها طی سالیان گذشته و به خصوص ماه های اخیر تلاش های گسترده ای از جمله سرمایه گذاری ها و هزینه های زیادی را متحمل شدند تا ایران را به عنوان دشمن اول کشور های عربی مطرح بکنند اما این جنگ بر عکس نشان داد، رژیم صهیونیستی دشمن اول جهان عرب و جهان اسلام است و ایران اسلامی حامی اصلی ملت های عربی و اسلامی است.

این حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه، تلاش های آنها را در این زمینه برباد داد و هزینه های سنگین آنها بی نتیجه ماند.

آنها و برخی از مزدوران اسراییل و امریکا اقدام به نوشتن مقالات و اظهار نظر در این زمینه کرده بودند و قصد داشتند با این کار میان جمهوری اسلامی ایران و ملت عربی شکافی ایجاد کنند ولی به لطف خداوند این تلاش ها ناکام ماند و حتی اگر در آینده نیز تکرار شود با شکست مواجه خواهد شد زیرا کشورهای عربی و اسلامی آگاه هستند که دشمن واقعی آنها چه کسی است و می دانند ایران همیشه حامی و پشتیبان اصلی فلسطین بوده و خواهد بود.

دومین دستاورد این جنگ برای امت اسلام این بود که توطئه دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه و فتنه میان شیعه و سنی خنثی شد، دشمنان مدام در تلاش هستند که با هدف استحاله توانایی ها و انرژی جهان اسلام میان برادران مسلمان شیعه و سنی اختلاف و تفرقه ایجاد کنند که به یاری خدا باز هم تلاش هایشان به شکست انجامید و ناکام ماندند.

تمامی مسلمانان اعم از شیعه و سنی در اقصی نقاط جهان به خیابان ها آمدند و از مردم فلسطین حمایت کردند و همه هم صدا فریاد مرگ بر رژیم صهیونیستی را برعلیه دشمنان اسلام سردادند.

همچنین این نکته مهم نیز باید ذکر شود که فلسطین یک قضیه وحدت آفرین است و همیشه از زمان پیدایش این مساله تاکنون ما شاهد بودیم که آرمان فلسطین موجب اتحاد ملت های اسلامی است و هرکس خارج از این چارچوب حرکت کند ،موجب تفرقه و اختلاف است.

سومین دستاورد این جنگ، خنثی شدن توطئه رژیم صهیونیستی و بربادرفتن تلاش برخی از کشورها برای جا انداختن این رژیم و عادی سازی روابط این رژیم با کشورهای عربی و اسلامی است، رژیم صهیونیستی و امریکا و مزدوران آنها ، کارهای زیادی برای  ایجاد ارتباط میان ملت های عربی و اسلامی با رژیم غاصب صهیونیستی انجام دادند.

هدف آنها از این کار این بود که پایه های این رژیم را در منطقه تثبیت کنند، اما این جنگ باعث شد که این تلاش ها بی ثمر بماند و رژیم صهیونیستی همچنان به عنوان موجودی غیر قانونی و پلید در اذهان مردم بماند.

به لطف خداوند دشمن صهیونیستی می خواست با این حملات مقاومت و فلسطین و حماس را نابود کند ولی او با این حملات خود را به نابودی و زوال پیش از پیش نزدیک کرد.

اما همچنان که خالد مشعل رهبر جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کردند دشمن می خواست با این حمله مقاومت را در غزه از بین ببرد اما مقاومت جهانی است و به ضرس قاطع می توان گفت که نه تنها تمامی اهداف دشمن محقق نشد و این دشمن شکست مفتضحانه ای متحمل شد، بلکه مقاومت فلسطین جهانی شد و دشمن صهیونیستی جنگ را در عرصه های سیاسی و اخلاقی و نظامی باخت و این مقاومت نیست که این مطلب را بیان می کند که بلکه خود رهبران صهیونیستی و وزارت دفاع آمریکا و روزنامه ها و رسانه های صهیونیستی و غربی اعلام کرده اند که رژیم صهیونیستی از حمله به غزه چیزی عایدش نشد و بلکه این حمله نتایج معکوسی هم برایش به دنبال داشت.

تهیه وتنظیم ازسیدمحمدحسین دریاباری  چاپ شده درتبیان شماره 68مورخ 20/11/1387

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد