آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

گفت و گوی سردبیر نشریه ی تبیان با سردار رجبی فرمانده ی لشکر ۲۲ بیت المقدس استان کردستان به مناسبت هفته ی دفاع مقدس

۱۱/۰۷/۱۳۹۴

گفت و گوی سردبیر نشریه ی تبیان با سردار رجبی فرمانده ی لشکر ۲۲ بیت المقدس استان کردستان به مناسبت هفته ی دفاع مقدس



سردار رجبی1سیدمحمدحسین دریاباری
اشاره:
نشریه ی تبیان در آستانه ی انتشار ویژه نامه ای به مناسبت هفته ی دفاع مقدس بود که مقرر گردید تا با فرمانده هان ومدافعانی که نقش مؤثری در هشت سال دفاع مقدس داشته و اکنون نیز در راهبردهای دفاعی و امنیت منطقه و کشور نقش ایفا می کنند، مصاحبه و گفت و گو انجام پذیرد. از این رو پرسش های نشریه ی تبیان به حضور سردار محمدحسین رجبی فرمانده ی لشکر ۲۲ بیت المقدس استان کردستان ارسال گردید. متن ذیل پاسخ پرسش هایی است که از سوی سردبیر نشریه مذکور ارسال شده است. متن جوابیه از دفتر فرماندهی قرارگاه استانی شهید شهرامفر به دفتر نشریه ی تبیان ارسال گردید. در این مصاحبه درباره ی دفاع مقدس، امنیت، بازدارندگی و قدرت کشورمان نکات ارزنده ای به چشم می خورد. متن گفت و گو به شرح زیر از نظر می گذرد.
تبیان- ابتدا درباره ی دفاع مقدس و ایثار و فداکاری نیرو های مسلح و بسیج مردمی برای خوانندگان توضیح فرمایید ؟
ج – همانطور که مستحضرید ۳۱ شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران ، به عنوان آغاز هفته ی دفاع مقدس نامگذاری شده است.
دفاع مقدس ما در زمینه های مختلف سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و … توانست معادلات جهانی معمول را بر هم زند و تحلیل های مادی دنیا پرستان را نقش بر آب سازد این حادثه ی عظیم، بی شک در یاد ملت ایران خواهد ماند و غرور و سرافرازی و حماسه آفرینی را در نسل های بعد بر جای خواهد گذاشت.
دوران هشت ساله ی دفاع مقدس و مشروح امت سلحشور ایران در حفظ و اعتلای نظام مقدس اسلامی و حراست از مرزهای عزت و شرف این مرز و بوم، به مثابه ی یکی از حساس ترین و بارزترین برهه های حیات راستین این ملت، همچون نگینی تابناک تا همیشه زمان، بر تارک تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزدگان جهان می درخشد. این حماسه ی عظیم مملو از فداکاری ها برخاسته از روح وحدت و ایمان بود که در سایه ی هدایت های رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت و باعث احیای یک مکتب سازنده و نهضت های آرمانگرا و ایدئولوژی جهانگیر شد.
در واقع باید گفت که اگر حضور همه جانبه ی نیروهای بسیج مردمی در جنگ نبود، هرگز ما شاهد پیروزی های بزرگی مثل فتح خرمشهرو باز پس گیری سرزمین های اشغالی از دشمن نمی شدیم . این ادعا با ده ها دلیل قابل اثبات است .
حضور بسیج در کنار سایر نیرو های مسلح ، به عنوان ذخیره ی تمام نشدنی نیروهای مردمی، آنچنان در این جنگ نابرابر که تمام دنیا در مقابل جمهوری اسلامی قرار گرفته بود، موثر واقع شد که تمام معادلات نظامی و سیاسی دشمنان اسلام را به شدت برهم زد، و این در حالی بود که نیروهای مسلح جمهوری ایران با اتکا به قدرت الهی و پشتیبانی خالصانه ی مردم، با کمترین امکانات توانستند با پیروزی در این جنگ، برگ زرین دیگری را بر صفحات زرین تاریخ انقلاب اسلامی بیافزایند.
تبیان – چرا استکبار جهانی و ایادی آنان در منطقه، اندیشه ی جنگ با ایران را در سر پروراندند؟
ج – ملت ایران پس از سال ها مبارزه با پیروزی انقلاب اسلامی توانست استقلال خود را بدست آورد. با این وضعیت معلوم است که استکبار جهانی برای نابودی کشوری که از حلقه واسارت او خارج می شود، بسیج می شود، کما این که در جنگ تحمیلی، آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر در کنار عراق برای نابودی ایران ایستادند .
در این میان صدام نیز براساس فرصت طلبی و خصلت دست نشاندگی خود بر آن شد که به مطامع و خواسته های جاه طلبانه ی خود از طریق تحمیل جنگی ظالمانه بر ایران و مردم آن دست یابد .
تبیان – مهمترین دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس چه بوده است ؟ تشریح فرمایید؟
ج – ما در دفاع مقدسمان دستاوردهای بیشماری داشتیم که می توان آن ها را در دو سطح داخلی و منطقه ای و بین المللی دسته بندی کرد که بطور خلاصه و اجمال مهم ترین دستاورد های داخلی دفاع مقدس عبارتند از :
۱- تقویت اعتماد به نفس و خود باوری
ما در دوران دفاع مقدس به این نتیجه رسیدیم که باید خود را باور کنیم و با تکیه بر توانمندی های خود ، به ویژه جوانان خداجو، کشور را اداره نماییم. تاثیر این خود باوری، بعد از جنگ در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فناوری های نوین دفاعی نمود فزاینده ای داشت.
۲- شکوفایی استعداد و خلاقیت
از جمله چیزهایی که در جنگ طولانی هشت ساله رخ داد. بروز خلاقیت ها، نوآوری ها و اعمال بدیعی بود که درابعاد مختلف صورت گرفت. از ابتکار عمل های داعیانه ی رهبر فقید انقلاب اسلامی در مسایل و تصمیمات استراژیکی جنگ گرفته، تا ابتکارات و نو آوری های نیروهای بی ادعا و خالص بسیجی خلاقیت های بی شمار در زمینه ی تدارک تجهیزات جنگی و لجستیکی، مانند ایجاد پل های خیبر و اروند رود، نقش ویژه ای در پیروزی عملیات ها ایفا نمود.
۳- رشد باور های دینی
رشد باور های دینی در دوران دفاع مقدس بسیار چمشگیر بود. همه چیز ما در جبهه و پشت جبهه، رنگ و صبغه ی الهی به خود گرفته بود. میادین نبرد و سنگر های رزمندگان، آکنده از حضور خدا و اهل بیت (علیهم السلام) فضای کشور را به عطر ایمان و معنویت معطر کرده بود و روح عبودیت در مردم موج می زد؛ حتی بی تفاوت های جامعه در این فضای معنوی به خود آمده، تحول عمیق درونی در آن ها ایجاد شد.
۴- تولد تفکر بسیجی
تفکر بسیجی که ایدئولوژی کار آمد دفاع مقدس بود، در مدرسه ی عشق امام راحل (رحمت الله علیه ) عینیت یافت و تربیت یافتگان این مدرسه ،زیبا ترین حماسه ها را در تاریخ رقم زدند و امروز قداست و طهارت بسیج مرهون ایثار و شهادت طلبی های بسیجیان دوران دفاع مقدس است، که هرگز نباید مورد مصرف سیاسی و صنفی قرار گیرد.
و اما مهمترین دستاوردهای بین المللی و منطقه ای دفاع مقدس عبارتند از :
۱- تثبیت اقتدار جمهوری اسلامی ایران
جمهوری اسلامی ایران ناخود آگاه به جنگی تمام عیار خوانده شده که بر اساس پیش بینی کارشناسان نظامی و سیاسی، توان مقابله ی ایران سه روزه بود. اما پس از گذشت هشت سال دفاع دلیرانه ی رزمندگان، نه تنها دشمن نتوانست یک وجب از خاک کشورمان را اشغال کند، بلکه در اوج درماندگی و عجز قرار گرفت، و همگان به عظمت ، پایداری و اقتدار جمهوری اسلامی ایران اعتراف نمودند. امام راحل (ره) در این باره فرمودند: ما در جنگ ریشه های انقلاب پر بار اسلامی مان را محکم کردیم.
۲- تضمین استقلال کشور
کشوری که مقتدر است، استقلال دارد. دشمن بعثی طی هشت سال، استقلال و آزادی ما را به چالش کشاند، اما با اثبات اقتدار نظام توسط رزمندگان ، استقلال کشور نیز تضمین شد .
۳- تولد استراتژی نوین دفاعی امروزه استراتژی های دفاعی و تهاجمی بر اساس مبانی کلاسیک و علوم نظامی تعریف می شوند؛ اما در دفاع مقدس، دنیا با شکلی از دفاع مواجه شد که نیروی انسانی واراده ی درونی او نقش اول را در دفاع داشت. عنصر ایمان و عشق به خدای متعال، امروزه مقوله ای است که در محافل علمی و نظامی جهان به عنوان یک استراتژی نوین مورد مطالعه است .
۴- ایجاد الگوی مبارزه با قدرت های بزرگ
از برکات هشت سال دفاع مقدس، اریه ی الگویی از مبارزه برای کشورهای اسلامی و مستضعفان جهان است. امام راحل(ره ) یکی از برکات جنگ را الگو گیری کشو.رهایی چون فلسطین، افغانستان و … در مبارزه علیه ستمگران و سلطه گران دانسته اند .
۵- اثبات مظلومیت ایران در جهان
جمهوری اسلامی ایران که مورد هجوم ناجوانمردانه ی دشمن قرار گرفته بود، فریاد مظلومیت خود را به گوش جهانیان و مجامع بین المللی رسانده بود، ولی توجه جدی به خواسته های ایران نمی شد؛ گویی همه می خواستن صدام پیروز میدان شود، اما صدور قطعنامه ی ۵۹۸ و اعلامیه ی دبیر کل وقت سازمان ملل و نیز تجاوز عراق به کویت که اعتراف رسا نه ها و کشور های مختلف مبنی بر متجاوز بودن عراق را در پی داشت، سند مظلومیت جمهوری اسلامی ایران را امضا نمود و همگان به حقانیت ایران اعتراف کردند.
تبیان – قدرت چیست و عوامل قدرت ساز چه چیزمی تواند باشد ؟
به طور بسیار خلاصه می توان گفت که قدرت، توان تاثیر گذاری است. که به بخش هایی از جمله قدرت سخت که ریشه در اقتصاد – ابزار نظامی – جمعیت – ثروت و منابع طبیعی و … دارد و قدرت نرم که منابع آن دین – ارزش ها – باورها ایدئولوژی و دانش هستند تقسیم می شود. امروزه در عرصه ی رقابتها ی کنونی در سطح جهانی، تعریف جدید ی از قدرت که از آن به نام قدرت هوشمند به معنای ترکیب دو قدرت نرم و سخت یاد می کنند، موضوعیت جدی پیدا کرده است. قدرت های استکباری با بازخوانی مبانی قدرت نرم خویش، در پی باز سازی این بخش غیر قابل اغماض از قدرت هستند. اکنون نظریه پردازان بر تقدم قدرت نرم بروجوه دیگر قدرت کمترین تردیدی ندارند و هر روز در پی معنا بخشی به آن هستند. محاسن قدرت نرم از جمله: کم هزینه و پراثر بودن، اجتماعی بودن، اقناعی بودن و توان ایجاد خود انگیختگی در جامعه ی هدف برای تعقیب صاحبان قدرت، نظر سیاستمداران را به خود جلب کرده است.
انقلاب اسلامی ایران که با تکیه بر ایمان به خدا و روحیه ی شهادت طلبی بر قدرتمند ترین رژیم منطقه و آمریکا پیروز شد، عالی ترین شکل قدرت نرم را رقم زد.
تبیان – ایران در منطقه یک کشور قدرتمند شناخته می شود. چرا و چگونه؟
ج – بدلیل این که
۱- متکی به خداوند متعال و مردم کشور خود می باشد.
۲- متکی به هیچ قدرت به اصطلاح جهانی نیست.
۳- انقلاب اسلامی برای مردم دنیا پیام دارد، پیامی همراه با منطق
این روند را مردم دنیا به ویژه مردم آزاده ی دنیا و ستمدیدگان جهان بخوبی می فهمند به همین خاطر است که روز به روز به مردمی که علاقمند به انقلاب اسلامی است افزوده می شود.
تبیان – درباره ی مقوله ی امنیت و بازدارندگی توضیح بفرمایید؟
ج – مسأله ی امنیت یکی از موضوعاتی است که ذهن بشر را در تمامی اقشار به خود مشغول داشته و عدم وجود آن موجبات نگرانی وی را فراهم آورده است. اما ارتباط چندین جنبه ی این مفهوم با مسائل اقتصاد، سیاست، اجتماع عملا درک این واژه را دشوار ساخته است. بنابراین ایجاد امنیت در جامعه و فراهم نمودن بسترهای مورد نیاز جهت برقراری امنیت در محیط زندگی عمومی افراد در جامعه وابسته به عواملی از قبیل حفظ وحدت و انسجام ملی و قانون گرایی و … می باشد.
نظام مقدس جمهوری اسلامی به لحاظ استکبار ستیزی بیش از ۳۰ سال است که از جانب استکبار جهانی و در راس آن آمریکا در زمینه های متعدد که بارزترین آن، زمینه های نظامی است مورد تهدید واقع می شود.
امروزه معنای امنیت علاوه بر مسائل جانی و مالی به حوزه های متفاوت آزادی، مشارکت سیاسی، تامین اشتغال و رفاه و حتی بهره گیری از اوقات فراغت و بر آوردن استعدادها هم کشیده شده است. مقوله ی امنیت قدمتی به وسعت تاریخ بشری دارد در تاریخ ما جامعه ای سراغ نداریم که دیر زمانی فارغ از دغدغه و معضلات امنیتی، روزگار را سپری کرده باشد. باز دارندگی یعنی اتخاذ تدابیر گوناگون و اقدام معمول از سوی یک دولت برای مایوس کردن دولت یا دولت های دیگر از پیگیری سیاست های تهدید آمیز با اقدام تجاوز کارانه و یا استراتژی جنگ محدود در صورت وقوع و یا تدابیری که از بروز جنگ یا تهدید ممانعت می کند. بازدارندگی به عنوان عنصری از دیپلماسی یا راهبرد ملی مفهوم نوظهوری نیست بلکه روش های قدیمی و عادی است که از آغاز تمدن بشری تاکنون افراد گروه ها و دولت ها آنرا اجرا کرده اند.
تبیان – این که رسانه های غربی می گویند ایران از امنیت برخوردار است، برچه اساس است و عوامل امنیت ساز چییست؟
ج – این که ایران دارای امنیت است در آن شکی نیست، اما این موضوعی که آن ها می گویند تنها اعتراف به یک واقعیت نیست بلکه آن ها هدف دیگری را در پس بیان این واقعیت دنبال می کنند و آن این است که می گویند ایران امنیت دارد و در جهان به عنوان یک کشور قدرتمند محسوب می شود دیگر چه لزومی دارد که از نهضت های آزادی بخش حمایت کند؟
عوامل امنیت ساز: ۱- مردم علاقمند به نظام و رهبری ۲- نیرو های مسلح با ایمان و فداکار
تبیان – قدرت بازدارندگی را تشریح و عوامل این قدرت را بیان فرمایید ؟
ج – باز دارندگی یعنی اتخاذ تدابیری گوناگون و اقدام معمول از سوی یک دولت برای مایوس کردن دولت یا دولت های دیگر از پیگیری سیاست های تهدید آمیز یا اقدام تجاوزکارانه و یا استراتژی جنگ محدود در صورت وقوع و یا تدابیری که از بروز جنگ یا تهدید ممانعت کند. که عوامل متعدد و مختلفی دارد که ازجمله ی آن آمادگی و توان نظامی است .
راهبرد بازدارندگی در معنای نظامی آن از طریق نیروهای مسلح تامین خواهد شد
ایران در راهبرد بازدارندگی خویش کوشیده تا متناسب با تهدیدات، راهکارهای جدیدی در پیش گیرد. دفاع مسطح یا موزائیکی که در اصطلاح نظامی با نام اجبار دشمن به جنگ زمینی شناخته می شود، جنگ نامتقارن، و غیره از جمله ی این راهکارها هستند. یکی دیگر از جنبه های بازدارندگی نظام ایران تهدید کشورهای همسایه به تلافی همکاری با امریکا در حمله به ایران می باشد.
هدف از این سیاست در درجه ی اول فرستادن این پیام برای کشور های همسایه است که ایران به دنبال تجاوز به خاک هیچ کشوری نمی باشد، اما نمیتواند بپذیرد که خاک کشور همسایه اش به مأمنی برای دشمنانش در حمله به ایران تبدیل شده است. بنابراین، در صورتی که این کشورها با ایالات متحده همکاری نمایند. باید انتظار پاسخی قاطع و سریع از جانب ایران را داشته باشند.
تبیان – توان داعش در چه حدی می باشد که ارتش چند کشور نمی توانند باآن مقابله کنند؟
ج – توان داعش توان بالایی است و در آن شکی نیست و اما این که ارتش چند کشور نمی توانند با آن مقابله کنند واقعیت چیز دیگری است از جمله ۱- اعتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا یک اعتلاف دروغین است چاقو دسته ی خود را نمی برد ۲- داعش در هر جا که استقرار پیدا می کند از مردم آنجا بعنوان سپر انسانی استفاده می کند و این شیوه حوزه ی عمل را برای برخورد با او محدود می کند.
تبیان – سیاست غرب در منطقه و ایجاد گروه هایی چون طالبان و داعش را تشریح و انگیزه های آنان را بیان فرمایید؟
ج – انگیزه ی اصلی آنان در بوجود آوردن این گروه ها مقابله با روس ها و نیز خدشه دار کردن چهره ی اسلام و حفظ امنیت رژیم صهیونیستی بوده است و در کنار این انگیزه ی اصلی انگیزه های دیگری مطرح است.
شما توجه کنید می بینید که ریشه ی این گروه ها ی تروریستی به عربستان سعودی بر می گردد که در دهه های گذشته وقتی آمریکا در افغانستان با روس ها در افتاده بود از ظرفیت عربستان استفاده کرد ، هم برای مبارزه با نظام طرفدار روسیه و هم مقابله با سرباز های روسی …
مسلما آمریکایی ها از فرهنگ طالبان خوششان نمی آمد و نمی خواستند آن ها در کشورشان رشد کنند اما برای تامین منافعشان در منطقه مفید بودند.
اما در خصوص داعش باید گفت که براساس منابع اطلاعاتی اسنودن، حامیان رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیدند که بهترین راه حمایت از رژیم صهیونیستی ساختن دشمنی در نزدیک این رژیم است که سلاح این دشمن به جای جهت گیری به سمت رژیم صهیونیستی، به سمت کشور های اسلامی نشانه برود. در نتیجه سازمان جاسوسی سیا با همکاری سازمان اطلاعاتی انگلیس ۱۶m و موساد مقدمات تاسیس داعش را فراهم کردند تا عملیات «لانه زنبور» را در منطقه را ه بیندازند. این عملیات برای حفظ امنیت اسرائیل انجام شد و عوامل خود در گروه های تندرو اسلامی که برخورد حذفی با سایر مذاهب اسلامی دارند انتخاب کردند تا هدف آن ها بجای مقابله با اسراییل، تسویه میان مذاهب اسلامی باشد.
بر اساس اطلاعات موجود البغدادی توسط عناصر موساد به مدت یک سال آموزش نظامی دیده و در این مدت، علوم دینی و فن سخنوری آموخته است.
با این اقدامات آن ها هم سعی در ایجاد تفرقه و چند دستگی در بین فرق و ملل مختلف اسلامی را داشته و هم در صددند که کانون توجهات را از رژیم صیونیستی به مسائل دیگر منحرف کرده و این رژیم در حاشیه امنیت قرار گیرد.
تبیان – به نظر شما دستاوردهای دفاع مقدس باید با چه ابزار و امکاناتی به نسل آینده منتقل شود؟
دوران هشت ساله ی دفاع مقدس به فرموده ی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اوج افتخارات ملت ایران است. لذا برای حفظ و انتقال ارزش های دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت به نسل آینده باید با جدیت در برنامه ریزی های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور مد نظر قرار گیرد.
برای نیل به این مهم لازم است در همه ی زمینه ها از جمله در بعد فرهنگی و هنری اقداماتی صورت پذیرد که اهم این اقدامات در زمینه ی فرهنگی را می توان چنین برشمرد.
۱- سفر های راهیان نور: اصلی ترین حرکت فرهنگ ساز و همت آفرین در باز تولید فرهنگی و ترو.یج ارزش ها و بالا بردن روحیه ی معنوی و تداوم حرکت انبیاء (ص)، ائمه (ع) و ولایت فقیه اردوهای راهیان نور است. این مسأله مورد اعتراف قاطبه آشنایان با این فرهنگ می باشد که راهیان نور را درک کرده اند. سفر به سرزمین هایی که از حضور بهترین مردمان زمان شرف یافته و با قیمت خون آنان کربلایی در طول کربلای سال ۶۱ هجری آفریده، بیشترین اثر و زمینه سازی را برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس دارد.
۲- تولید آثار سینمایی: آثار سینمایی و تلویزیئنی چه در حد حوزه ی مستند و چه در سایر حوزه ها و سوق دادن گونه ها ی سینمایی چون سینمایی دینی، سینمای داستانی و … به حوزه ی دفاع مقدس و بهره گیری از آثار مکتوبی که در حوزه ی دفاع مقدس تهیه شده برای تولید فیلم نامه مناسب جهت این منظور. البته به دور از شعارزدگی و سطحی نگری .
۳- تولید آثار سمعی و بصری: تولیداتی همچون نماهنگ ها، سرود ها، نوآهنگ ها، نمایشگاه های عکس و پوستر، و ایجاد پایگاه های مرجع اینترنتی با کیفیت خدمات دهی مناسب برای نشر این آثار.
۴- تولید آثار مکتوب: با توجه به آن که تاریخ سازی در هر تمدن متوجه بخشی از آن است که به رشته ی تحریر در آمده و بخشی که تاریخ شفاهی نام دارد، عموماً دچار تحریف شده و قابل اعتنا نیست و ماندگاری یک مسأله منوط به مکتوب شدن و مستند شدن آن است، باید هم و غم زیادی را در مکتوب کردن لحظه لحظه های دفاع مقدس داشت. چرا که هر لحظه که از آن تاریخ می گذارد امکان فراموشی یا فقدان صاحب خاطرات بیشتر شده و بخشی از واقعیت های تاریخ ایران و اسلام به آیندگان منتقل نمی شود که خود خطری عظیم است . تولید این آثار باید در قالب های مختلف اعم از کتب مرجع و کتب داستانی و … باشد.
۵- یادواره ها و محفل های خاطره: برگزاری یادواره ی شهدا و به ویژه توزیع بسته های فرهنگی – محصولاتی که در بند های دیگر اشاره به آن رفته – از بهترین نوع فعالیت های عمومی و فرهنگ ساز در زمینه ی ترویج فرهنگ دفاع مقدس و بالا بردن روحیه معنوی جامعه است که البته در این مقوله هم باید از ابزارها و فناوری های جدید بهره برد. ۶- تولیدات هنری: از آنجا که هنر روح یک تمدن که فرهنک است را شاداب نگه می دارد و به ماندگاری آن کمک می کند و به فرموده حضرت روح الله (ره) روح تعهد را در انسان می دمد، تولید آثار هنری با گرایش دفاع مقدس لازم و ضروری است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد