آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

رنوشت فرودگاه قم را به مطامع اقتصادی گره نزنیم

سرنوشت فرودگاه قم را به مطامع اقتصادی گره نزنیم


با گذشت بیش از دو سال از آغاز احداث فرودگاه قم توسط سرمایه گذار خصوصی، این فرودگاه هر روز کمتر از دیروز به راه اندازی نزدیک میشود! سرمایه گذار بخش خصوصی این فرودگاه، احداث آن را به پروژهای رویایی تبدیل کرده است  و به جای تکمیل فرودگاه، به سراغ ساختن شهر تفریحی رفته است! آن هم شهری که زمین هایش مال خودش نیست! شهر مقدس قم، در نزد مردم ایران و جهان از اهمیت خاصی برخوردار است. از یکسو انقلاب اسلامی ایران که تاثیر شگرفی بر جهان گذاشته است، از حجرههای مدرسه فیضیه آن آغاز شده است. چسبیده به همین مدرسه، حرم کریمه اهل بیت فاطمه معصومه (س) قرار دارد که در واقع دلیل وجودی مدرسه فیضیه از آن اخذ شده است.

پایتخت مذهبی جهان تشیع و زادگاه انقلاب اسلامی ایران اما تنها دلایل اهمیت قم نیستند. هر ساله میلیونها نفراز اقصی نقاط جهان برای زیارت مسجد مقدس جمکران که به امر امام زمان(عج) ساخته شده است، به قم سفر میکنند.

اهمیت اقتصادی قم نیز به دلیل واقع شدن در چهار راه ارتباطی ایران و برقرار کردن راه ارتباطی۱۷ استان بر کسی پوشیده نیست. در واقع قم شهری است که دلایل مذهبی، اقتصادی و سیاسی به آن موقعیتی منحصر به فرد بخشیده است.

امالقرای جهان تشیع اما از دیرباز مشکلات متعددی داشته است که حمل و نقل درون شهری و برون شهری، یکی از مهمترین آنهاست. جمعیت کلانشهر قم به بیش از یک میلیون نفر رسیده است و ۲۰ میلیون نفر زائر هر سال به این شهر سفر میکنند. در چنین شرایطی بهرهگیری از تمام امکانات حمل و نقل درون شهری و برون شهری ضروری به نظر میرسد.

با چنین دیدگاهی مجموعه مدیریت شهری قم، در سال ۱۳۸۷ دو پروژه کلان مترو و مونوریل را با استفاده از اعتبارات ملی و استانی کلید زد که با توجه به سیر کنونی این دو پروژه، از پیشرفت بیش و کم مطلوبی برخوردار بودهاند. در حوزه حمل و نقل برون شهری هم پروژه قطار سریعالسیر برقی تهران ـ قم ـ اصفهان در حال پیگیری است تا سرعت دسترسی مردم را به قم، تهران و اصفهان کمتر کند.

حمل و نقل هوایی اما گزینه دیگری است که شهر قم به دلایل متعددی تاکنون از آن محروم بوده است. در سالهای گذشته، نزدیکی به تهران، عامل اصلی عدم وجود توجیه اقتصادی برای فرودگاه قم بوده است و وعده داده میشد که با راه اندازی فرودگاه امام خمینی، مردم قم نیز به حمل و نقل هوایی نزدیکتر خواهند شد اما با اختصاص این فرودگاه به پروازهای خارجی و ترافیک روز افزون تهران، عملا دسترسی مردم قم به فرودگاههای تهران بسته شده است.

از سوی دیگر وجود فرودگاه در شهرهایی کوچکتر از قم بوده و دلایل مهم ذکر شده برای اهمیت قم را نیز ندارند، باعث نارضایتی مردم قم شده بود. با ورود گردشگران مسلمان به قم به ویژه پس از سقوط صدام حسین، باز هم بحث لزوم ساخت فرودگاه در قم زنده شد.

در چنین شرایطی با صدور مجوز از مراجع نظامی و غیر نظامی ذیربط که حاصل تلاش نمایندگان قم و موافقت رییس محترم ستاد کل نیروهای مسلح انجام شد، باعث به جریان افتادن بحث فرودگاه قم شد. فرودگاهی که در صورت به راه افتادن هم مشکلات مردم را حل میکند و هم منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان را رونق میبخشد.

اما با گذشت بیش از دو سال از آغاز احداث فرودگاه قم توسط سرمایه گذار خصوصی، این فرودگاه هر روز کمتر از دیروز به راه اندازی نزدیک میشود! ظاهرا سرمایه گذار بخش خصوصی این فرودگاه، احداث آن را به پروژهای رویایی با عنوان ۵۰ هتل و مجموعههای بزرگ تفریحی گره زده است. پروژهای که اساسا از احداث باند و ساختمانهای فرودگاهی جداست و نیازمند مجوزهای لازم از ادارات مسئول است.

مسئولان استان قم و مجموعه مدیریت شهری قم که به اهمیت فرودگاه قم واقف هستند، هر روز تلاش میکنند تا مشکلات احداث فرودگاه را حل کنند اما مشکلات احداث مجموعه ۵۰هتل و تاسیسات تفریحی، آن طوری که توسط سرمایه دار بخش خصوصی عنوان میشود، فراتر از فرصت و اختیارات قانونی مسوولین است.

به نظر میرسد هم اکنون سرنوشت فرودگاه شهر قم با یک پروژه اقتصادی خصوصی گره خورده است و فرودگاهی که در ماه بهمن سال گذشته وعده بهره برداری باند آن داده شده بود، تاریخی برای راه اندازی ندارد. بهتر نیست این زیرساخت ضروری برای قم از یک پروژه خصوصی تفکیک شود و مطامع اقتصادی به نیازهای اساسی مردم قم گره نخورد؟کسی منکر اصل راه اندازی یک فرودگاه در قم نیست اما چرا این فرودگاه به یک باره به شهر فرودگاهی تبدیل شد و در کنار آن زمین هایی به مردم فروخته شده است که اصلا معلوم نیست از کجا خریداری شده اند؟به نظر می رسد باید طوری عمل شود که فرودگاه در اسرع وقت به نتیجه برسد ولی جلوی کسی که بدون رعایت ضوابط قانونی در حال فروش زمین های دولتی است، گرفته شود. زمین هایی که معلوم نیست از کجا خریداری شده اند و با کدام قیمت کارشناسی فروخته می شوند؟در این میان، نقش جناب آقای امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و استاندار محترم به همراه مدیر کل منابع طبیعی استان مهم تر است و باید دقت کنند که حق مردم پایمال نشود و کسی با تبلیغات خیابانی و تلویزیونی، منابع طبیعی را به اسم فرودگاه ساختن صاحب نشود!

سید علی پورطباطبایی

چاپ شده درهفته نامه گویه شماره 400

سرنوشت فرودگاه قم را به مطامع اقتصادی گره نزنیم‎

http://gooyeh-qom.com/?p=42&n=52&s=253&id=2679

http://gooyeh-qom.com/pdf/newspaper_pdf/6-400.pdf

متن کامل جوابیه مجری طرح فرودگاه بین المللی قم به مقاله «سرنوشت فرودگاه قم را به مطامع اقتصادی گره نزنیم»

موضوع: اجتماعی

در شماره 400 نشریه گویه مطلبی با عنوان «سرنوشت فرودگاه قم را به مطامع اقتصادی گره نزنیم» به چاپ رسید که به دنبال آن فرودگاه قم ضمن شکایت از نویسنده و مدیرمسئول هفتهنامه گویه، جوابیهای را تنظیم نموده و به دفتر هفتهنامه گویه ارسال کرده است. متن کامل جوابیه و توضیح هفتهنامه گویه به شرح ذیل میباشد:

بسمه تعالـی

مدیر مسئول محترم هفته نامه گویـه

سلام علیکم

احتراماً ؛ عطف به سرتیتر صفحه اول و متن مندرج در صفحه شش  400 امین شماره مورخ 16/03/92 دستور فرمائید برابر ماده 23قانون مطبوعات جوابیه ذیل در همان صفحه و ستون و با همان حروف منتشر گردد در غیر اینصورت از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد .

جوابیـه :

با تشکر از نویسنده مطلب مذکور که با علاقمندی خاص اهمیت و جایگاه مشکلات این پروژه عظیم ، زیربنایی و ملی را مورد کند وکاو قرار داده اند و بخش زیادی از دفاعیات ما را خواسته و ناخواسته پاسخ داده اند و در عین  حال مشکلات مجری و سرمایه گذار را در رابطه با بخشهای حاکمیتی و دولتی ، سازمانها ، نهادها و ارگانهای مسئول بطور ضمنی و سربسته بیان نموده اند . برای روشن شدن اذهان مردم عزیز قم پاسخ مطالب ایشان را به دو بخش تقسیم می کنیم :

الف) مطالب واقعی که حاکی از انجام وظیفه و رسالت اطلاع رسانی نشریه می باشد و جنبه مثبت نگارش تلقی می گردد .

ب) مطالب غیرواقعی که احتمالاً با اطلاعات غلط یا خدای ناکرده با هدف حاشیه سازی و ناآگاهانه نگاشته شده است و موجب تشویش اذهان عمومی می گردد .

الف: اهم آنها بشرح ذیل است :

1. بیان نقش و جایگاه شهر مقدس قم از نظر تاریخچه انقلاب اسلامی و عنوان بین المللی برنامه چشم انداز قم و رسیدن به مرکز جهان تشیع و اطلاعات و آمار خوب زوار سالیانه واقعیتی انکار ناپذیر است .

2. مقایسه پروژه های عمرانی شاخص استان مانند مترو و منوریل که از محل اعتبارات ملی و استانی با تحمیل هزینه های سنگین به دولت انجام میشود  با پروژه عظیم تری که بدون یک ریال بودجه دولتی توسط بخش خصوصی و سرمایه گذاری های مردمی انجام میشود نشانه مظلومیت این پروژه و سرمایه گذار میباشد .

3. مقایسه زمانی پروژه های مترو و منوریل که مطالعات آنها از سال 1377 و اجرای آنها از سال 1387 (10 سال مطالعه و طراحی 7 سال اجرا با پیشرفت فیزیکی کمتر از 40درصد) با بودجه دولتی شروع شده اند پاسخ مستندی است به شتاب خوب پروژه فرودگاه بین المللی قم و منطقه نمونه گردشگری طرلاب که نگارنده محترم ناخواسته به ما کمک کرده اند .

4. پروژه فرودگاه بین المللی قم یکی از اجزا و ارکان شهر فرودگاهی سلفچگان و منطقه نمونه گردشگری بین المللی طرلاب رکن دیگر شهر فرودگاهی که با تصویب هیئت محترم وزیران ، سازمان محترم هواپیمائی کشوری ، سازمان محترم میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور و استان تصویب شده است ، با مطالعات طرح جامع توسط مشاورین ذیصلاح موجب تحولات استان قم و مناطق همجوار با حوزه نفوذ    220 کیلومتری در کنار ابرشهر تهران خواهد شد که نگارنده محترم در پاراگراف سوم بخوبی پاسخ آن را داده اند .

5. از آنجا که اهداف دولت با اهداف بخش خصوصی بسیار متفاوت است قطعاً اولین فرودگاه بخش خصوصی باید در کنار خدمات هوانوردی زیان ده به ارائه خدمات غیرهوانوردی سود ده با مقیاس بزرگ و بین المللی بپردازد و به همین دلیل فرودگاه قم با درجه بین المللی با دو باند بطول 4600 متر و عرض 60 و 75متر و تاکسی ویها و اپرون بزرگ برای هواپیماهای پهن پیکر B747 طراحی و اجرا میشوند  وا لا اگر هدف فقط شهر قم بود می بایست طول باند 2000 متر برای هواپیمای فوکر 100 می بود !

بنایراین سرنوشت اقتصادی فرودگاه با سرنوشت صنایع بالادست و پائین دست صنعت هوانوردی و فعالیت های توریستی ، گردشگری ، تجاری و تفریحی گره خورده است تا سرنوشت فرودگاه قم به سرنوشت فرودگاههایی که در هفته 2 پرواز دارند دچار نشود .

ب: پاسخ موارد خلاف واقع نگارنده مقاله بشرح ذیل به آگاهی عموم می رساند :

1. اجرای پروژه فرودگاه بین المللی قم با توافق نامه رسمی با استانداری محترم قم ، برابر ضوابط و مقررات و صدها مجوز کوچک و بزرگ انجام میشود و تمام سازمانها و نهادها و ارگانهای دولتی ذیمدخل حمایتهای لازم را می نمایند ، ولی بزرگی پروژه و اهمیت و جایگاه فرودگاه و پیچیدگی صنعت هوانوردی و تعدد سازمانهای درگیر و عدم سابقه احداث فرودگاههای غیردولتی و همچنین عدم وجود مقررات شفاف و کافی ، فرآیند اجرای این کار بزرگ را با بوروکراسی شدید اداری و طولانی شدن فرآیند صدور مجوزهای دولتی و واگذاری قطعی زمین مواجه ساخته است . که الحمدا... در حال پیگیری و حل شدن است .

2. ابعاد و مقیاس پروژه برابر مطالعات طرح جامع توسط مشاورین و متخصصین برای یک افق زمانی 20 ساله با بینش علمی مطالعه ، امکان سنجی ، ارزیابی و پیش بینی شده و بزرگنمایی ورویاپردازی نیست .

3. سرمایه گذاری صورت گرفته برابر طرح توجیه فنی اقتصادی صورت میگیرد و مشارکتهای مردمی در این پروژه مهم با خلاقیت بخش خصوصی قطعاً در میان مدت و درازمدت سود خوبی خواهند برد در این مورد ضمانت های لازم در قراردادها وجود دارد ، لذا نه تنها حق کسی پایمال نخواهد شد بلکه منافع شان با سایر پروژه ها غیرقابل مقایسه خواهد بود .

4. فروش زمین به هیچ عنوان صحت ندارد بلکه منافع پروژه و اعیانی که توسط سرمایه گذار احداث شده برای مردمی کردن این پروژه و تأمین بخش کوچکی از هزینه های سنگین این پروژه ملی واگذار می شود و اگر دولت بموقع زمین و مجوزها را واگذار می کرد و به تعهدات خود در بخش تأمین مالی و تسهیلات بانکی عمل می نمود نیازی به فروش حق السهم پروژه و واگذاری زودهنگام منافع پروژه به مردم شریف قم نبود . لذا این امر از جانب ما بعنوان اقدامی مثبت تلقی می گردد نه منفی .

5. عدم تحقق برنامه بهره برداری و افتتاح فرودگاه بخشی به سرمایه گذار و بخش اعظم آن به دولت و اوضاع اقتصادی کشور مربوط می شود .

افزایش 3 تا 5 برابری قیمت مصالح ، خدمات و کالا در 18 ماه اخیر و طولانی شدن فرآیندهای صدور مجوزها و واگذاری زمین در بخشهای دولتی و عدم استفاده از تسهیلات دولتی و بانکی قطعاً خارج از اختیارات سرمایه گذار است .

با وجود موانع فراوان زیرساخت های اصلی مانند آب ، برق ، گاز ، مخابرات ، سوخت هواپیما و راههای دسترسی که در اختیار دولت است ، تأمین آن برابر برنامه و بودجه دولت باید تأمین شود و زمان بر است و هم اکنون از مشکلات اساسی این پروژه محسوب میشود .

بنابراین زمان بهره برداری این پروزه هم مانند تمام پروژه های عمرانی کشور به یکسری متغیرهای اساسی وابسته است که عدم تأمین آنها قطعاً زمان بهره برداری را تغییر میدهد ولی ما با تلاش شبانه روزی ، عملیات اجرایی را پیش می بریم  تا با دعای مردم و شاغلینی که مستقیماً در این پروژه درگیر هستند در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی در اسرع وقت بهره برداری نمائیم  تا خدمتی به مردم شریف قم خصوصاً ذینفعان پروژه ارائه کرده باشیم .

در پایان جوابیه با تشکر از مدیر مسئول محترم و سایر کارکنان آن نشریه دعوت می نمائیم با ایفای نقش موثر رسانه ای خود از این پروژه بازدید و از نزدیک با واقعیات امور اجرایی و مشکلات بخش خصوصی آشنا شده  تا با درج مطالب واقعی تر در ایجاد انگیزش مثبت برای فعالیتهای توسعه و عمرانی استان سهیم شوید . انشاا...   

با تشکر

رجب مهرجوئی

مجری طرح فرودگاه بین المللی قم

رونوشت :

- جناب آقای مهندس دهناد ،معاون محترم برنامه ریزی استان قم جهت استحضار

- جناب حاج آقا شفیعی

- جناب آقای نادعلی

توضیحات مدیرمسئول هفتهنامه گویه

در یادداشت شماره 400 هفتهنامه گویه، پرسشهایی نسبت به پروژه احداث فرودگاه بینالمللی قم مطرح گردید که در اذهان عمومی مردم و شماری از مسئولان بوده است.

متن جوابیه مدیر اجرایی پروژه فرودگاه بین المللی قم که از نظر خوانندگان گذشت، کوشید به آن پرسشها پاسخ دهد ولی افکار عمومی و هفتهنامه گویه انتظار داشتند مقامات ذیربط درباره یادداشت مزبور اظهار نظر کرده و به چراییهای موجود پاسخ مقتضی دهند؛ چرا که گزارش مزبور از مقامات مسئول خواسته است در خصوص تخلفات احتمالی و فراتر رفتن از قوانین و مقررات توسط دستاندرکاران احداث فرودگاه واکنش نشان دهند که تا این لحظه اتفاق نیفتاده است.

برخی رسالت مطبوعات را با سلیقه خویش تفسیر و توجیه میکنند و بر این باورند که مطبوعات و نشریات موظفند مانند تابلوی اعلانات با درج تصاویر مدیران و مسئولان اعم از دولتی و خصوصی به مداحی بپردازند.

اینها به پیامد این باور نمیاندیشند که با داوری تاریخ چه میتوان کرد! در مقابل بسیاری از اندیشمندان، نخبگان و مدیران کارآمد و روشن ضمیر هستند که مطبوعات را بسان آینه میپندارند که میتواند همه خوبیها و بدیها را بنمایاند و با طرح مشکلات و پرسشهای مردم، مسئولان را در اجرای برنامهها یاری دهند.

پس بر مجریان فرودگاه لازم است برای تنویر افکار عمومی و پاسخ به سئوالات مردم و جلوگیری از سوء استفادههای احتمالی، ضمن انتشار تفاهمنامههای فرودگاه بینالمللی قم با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، استانداری قم، منابع طبیعی و تشکیل کنفرانس مطبوعاتی با حضور مدیرکل منابع طبیعی، سازمان بازرسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار قم و خبرنگاران به پرسشها و شبهات موجود در این زمینه پاسخ مناسب ارائه دهند.

لازم به ذکر است جوابیه مجری فرودگاه بینالمللی قم توسط وکیل فرودگاه در روز خبرنگار، پنجشنبه مورخ 17/5/92 در اداره آگاهی استان قم تحویل مدیرمسئول نشریه گویه گردید و حال آنکه انتظار آنان این بود در اولین شماره بعد از انتشار یادداشت، این جوابیه منتشر میشد در حالی که از طرق قانونی و معتبر حقوقی، این جوابیه به دست ما نرسیده بود و علت تأخیر در انتشار عدم وصول به موقع آن بوده است.

http://gooyeh-qom.com/?p=42&n=13&s=65&id=434

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد