آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

مصاحبه اختصاصی با حجت الاسلام و المسلمین حسینی شاهرودی نماینده و

مصاحبه اختصاصی با حجت الاسلام و المسلمین حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان کردستان

تهیه و تنظیم: سید محمد حسین دریاباری

قسمت آخر:

تبیان : رسانه های خارجی درصدد تضعیف بنیان خانواده ها هستند که یکی از آنها طلاق است که باعث از هم گسیختگی خانواده ها می شود، مسوولان فرهنگی  به طور اعم در این  خصوص چه برنامه هایی دارند ؟

ج : غربی ها و همه ی کسانی که اصل را بر مادیات و لذت گرایی و ترویج فساد قرار داده اند، موجب از هم پاشیدگی  بنیان خانواده در غرب شده اند، کاری که نتیجه اش در یک معنی انقراض نسل است، آنها امروز خود به وحشت افتاده اند و به فکر راه کار هستند. لذا لازم است، خانواده ها مواظب باشند. چون استفاده از برنامه های ماهواره می تواند ما را هم به همان سرنوشتی دچار کند که غرب به آن دچار شد. متاسفانه در بعضی از شبکه ها رسما می گویند که خانواده فاقد ارزش است، به خاطر چیست آزاد باشید، چرا خودتان را مقید می کنید به یک زن، باید دنبال زن های متعدد باشید، این ها با هدف از هم گسیختن خانواده ها این کارها را می کنند بیشتر شبکه ها اهدافشان را صریح بیان کرده اند که ما نمی خواهیم انسان ها محدود به خانواده باشند، باید آزاد باشند، منظورشان از آزادی دقیقا زندگی حیوانی است که در آن ارزش خانواده و احترام به هم معنا ندارد، در آن احترام زن وشوهری و پدر و فرزندی مطرح نباشد بدون ریشه و بدون اصل باشند. در بعضی از کشورها بالای 50 درصد از بچه ها پدر و مادرشان مشخص نیست آن ها را نمی شناسند این کار یمبلی از زندگی حیوان است آن ها از زندگی انسانی خارج شده اند ما باید با این مسایل برخورد کنیم، البته آگاهی دادن به خانواده ها هم باید مد نظر باشد. انسان وقتی ماهواره ای را به خانه می آورد باید توجه داشته باشد که این ماهواره یکی از اهدافش از هم پاشیدن خانواده است، توقعات را در خانواده زیاد می کند، یک سری مدها را می آورد و رواج می دهد، حلال و حرام را از بین می برد، حجاب و عفاف را نابود می کند. همچنین باید خانواده ها در استفاده از اینترنت خودشان حواسشان را جمع کنند، آگاه باشند و مواظب رفتار فرزندانشان باشند، آلودگی به مواد مخدر، مشروبات الکلی و فساد های مختلفی را دشمن ترویج می کند. روحانیت برای مبارزه و آگاه سازی خانواده ها در این زمینه ها نقش مهمی دارند و مردم خیلی از روحانیت حرف شنوی دارند و هدف روحانیت نصیحت و خیرخواهی است اصل اول در این مسیر کار فرهنگی و آگاه سازی است، دوم برخورد با کسانی که عامل دشمن برای ترویج فساد هستند. همه ی ارگان ها در این راه موظف هستند هم آنهایی که باید کار فرهنگی بکنند و هم کسانی که باید کار انتظامی بکنند و امنیت اخلاقی را به معنای واقعی در جامعه تامین کنند. تلاش برای انجام مبارزه ی بهتر با مظاهر فساد وظیفه همه است.

تبیان:  بسیاری معتقد هستند که دستگاه های فرهنگی که در جامعه متعدد هستند چون متعدد هستند کارهای موازی انجام می دهند، تلاش می کنند، بودجه هزینه می کنند، ولی نتیجه اش محدود است، نظر شما در این زمینه چیست ؟

ج : آنهایی که مسوولیت دارند وظیفه شان ایجاد هماهنگی است. تنوع در کارهای فرهنگی چیز خوبی است اما باید تقسیم کار شود، باید تقسیم مخاطب شود. فرض کنید یک کار قرآنی باشد، یک سری می توانند روی کار قرآنی کار کنند، یک سری روی مخاطبین جوان، یک سری روی مخاطبان میان سال، یک سری در روستاها کار کنند، یک سری در مرکز کار کنند و یک سری هم در جاهای دیگر. این هماهنگ سازی، توزیع کردن و تنوع بخشیدن است. یکی می تواند کار آموزشی بکند و یکی کار هنری. انتقاد در کثرت دستگاه ها، زمانی قابل پذیرش است که هماهنگی وجود نداشته باشد، توزیع درست کار صورت نگیرد، موازی کاری وجود داشته باشد، وقتی امکان هماهنگی وجود داشته باشد، تعداد دستگاه های فرهنگی حُسن است. ما اکنون در استان داریم پیگیری می کنیم که این موارد انجام شود، تقسیم کار بین ارگان های فرهنگی صورت پذیرد، تا در حیطه ی کار خودشان با شیوه و ابزار مناسب با مخاطب ها و موضوعات مختلف کار بکنند، در استان هم چنین اتفاقی دارد می افتد و اگر اتفاق بیفتد اثر بخشی کار فرهنگی بسیار بالا می رود، باید بودجه های فرهنگی در جاهای خود استفاده شود و در مسیر خود قرار بگیرد. فعالیت های قرآنی خوبی در استان هست در این راستا ارگان ها کار می کنند و هم مردم و این چیز خوبی است.

تبیان : در لابه لای فرمایشاتتان به فعالیت های قرآنی اشاره فرمودید، فعالیت های قرآنی در استان هست، گروه ها و شاید همه ی مردم فعالیت می کنند، یک بخش ارگان ها فعالیت می کنند و یک بخش عموم مردم آیا شما درصدد جذب عموم مردم و نهاد های مردمی نیستید؟

ج : ما باید همه را در نظر بگیریم، بخشی کار خود مردم است، هر جا که مردم وارد شوند و هدایت شوند و جهت فعالیتشان درست شود و کمک شوند . بحث اصل 44 در خصوصی سازی است ، یعنی نقش دادن به مردم فقط در اقتصاد این نیست، در فرهنگ هم باید به مردم نقش داد چون مردم اگر خودشان وارد صحنه شوند بسیار اثر بخش تر خواهد بود، این کار باید با جهت دهی، هدایت و پشتیبانی از آنان انجام گیرد. این ها با امکانات محدود، کارهای بزرگی کرده اند، انگیزه های خوبی دارند، لذا باید در راستای اهداف و نیازهای فرهنگی به کار آن ها جهت داد و هدایت کرد.

تبیان : استان کردستان قبلا به لحاظ مصرف مواد مخدر به استان پاک شهرت داشت، ولی اکنون چنین نیست در این موضوع حیاتی هم شما برنامه ای دارید؟

ج : متاسفانه باید عرض کنم که این موضوع عوامل مختلفی که باید کاملا ریشه یابی شود درصد تاثیر هر عاملی باید مشخص شود. این موضوع به یک کار دقیقی نیاز دارد که دارد انجام می شود، ولی آن چیزی که از همه مهمتر است، اینکه ما باید در این زمینه توجه بکنیم، بعضی از چیزها قابل توجیه نیست و نیازی به گفتن آن نیست، مثلا حالا چون بی کار هستند روی به مواد مخد می آورند، اصلا معنا ندارد، بیکار که خرج و هزینه نمی کند، مشکل جدیدی ایجاد کند، پس بنابر این باید آگاهی داد و عاقبت رفتن به سمت مواد مخدر را تشریح کرد که نروند. اما کسی که می رود واقعا مجرم است و باید با او برخورد شود جدی گرفتن و برخورد کردن می تواند موثر باشد. در بخش مواد مخدر نیز کار فرهنگی و آگاه سازی موثر است. ولی از طرف دیگر هم باید به فکر درمان افراد مبتلا باشیم و برخوردها را هم با عوامل ترویج مواد مخدر تشدید کنیم. یک سری کارها صورت گرفته، ان شاءالله امیدواریم مسئولین جدی تر پای کار بیایند، خیلی باید جدی تر کار کنند. همان طور که اشاره کردیددر گذشته این موضوع به عنوان یک معضل برای استان نبوده ولی اکنون باید تلاش کرد به یک معضل تبدیل نشود. اگر زودتر جلوش گرفته نشود، بیشتر گسترش پیدا می کند، باید برخورد جدی صورت گیرد. اصل موضوع مطرح شده و درصدد مقابله هستند، ان شا ءالله بتوانیم با شدت بخشیدن و جدی گرفتن کار را سامان دهیم. کسی که به سمت و سوی مواد مخدر می رود از خاصیت می افتد، خانواده اش را بدبخت می کند، مشکلات و مفسده های اخلاقی مختلف به وجود می آورد، لذا باید برای مبارزه، با عزم جدی وارد شد.

تبیان : آیا رسانه ها ی استان کردستان اعم ازمطبوعات و صدا و سیما در آگاهی بخشیدن به مردم و کاهش طلاق و اعتیاد گام موثری بر داشته اند ؟

ج :  انتظاری که از این ها می رود این است بیشتر کار کنند. متاسفانه مطبوعات به این دو موضوع به آن شکلی که باید توجه بکنند و آگاه سازی کنند نکرده اند. در صدا و سیما بعضی از مسائل خانواده شروع شده، اما این دو موضوع، بسیار مهم است و نمی توان آن ها را در کنار موضوعات دیگر قرار داد، چون از هم پاشیدن و از خاصیت افتادن خانواده ها به وسیله ی مواد مخدر چیزی نیست که به آسانی بتوان از آن گذشت. و بنده از مطبوعات و نهادهایی که کارهای فرهنگی انجام می دهند انتظار دارم به شکل های مختلف خطرات را گوشزد بکنند، بیشتر توجه کنند، مطبوعات، صدا و سیما، خبر گزاری ها و سایت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند وظیفه خطیری دارند.

تبیان :  مرکز بزرگ اسلامی یک نهاد فرهنگی است، ما در مرکز ابزاری را برای کار داریم، روحانیت را که مهم ترین سرمایه هستند در اختیار داریم، مطبوعات نیز در دسترس است و از سایت نیز بر خورداریم و فعالیت مرکز بزرگ اسلامی صرفا در حیطه ی روحانیت است یا برای عموم مردم فعالیت خواهد داشت ؟

ج : در گذشته این فعالیت ها صرفا برای روحانیت بود و هنوز هم تقریبا به شکل قبل است آموزش برای روحانیت است نشریه برای روحانیت است و امور فرهنگی باز برای مدارس علوم دینی و روحانیت است و محتوای سایت نیز تقریبا همین بیانات ائمه ی جمعه و نماز جمعه و غیره است، اما به صورت غیر مستقیم کار هایی را که انجام می دهیم در خود مردم نیز تاثیر گذار است. اگر برای روحانیت خوب کار کنیم، آن ها را از جهات مختلف حمایت کنیم، بازخورد کار آنها برای مردم خواهد بود. واقعا روحانیت یک سرمایه ی بزرگی هستند. اگر همکاری روحانیت با صدا و سیما، ستاد زکات، ستاد نماز، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی تقویت شود، نتیجه را باید مستقیما در جامعه جستجو کرد البته ما باید کارهایی انجام دهیم که در سطح عموم هم استفاده شود، از سایت بتوانند استفاده کنند، باید تنوع ببخشیم تا برای اقشار مردم قابل استفاده باشد. مردم باید از برنامه های دینی و فرهنگی ما و از نشریات ما بتوانند به بهترین وجه استفاده کنند. یکی از فرصت های بسیار خوبی که ما در اختیار داریم مساجد فراوانی است که در استان وجود دارند، باید از مساجد در جمیع جهات استفاده شود، نباید طوری باشد که فقط وقت نماز مورد استفاده قرار گیرد. مساجد پایگاه فرهنگی ما مسلمان ها هستند و باید جایگاه واقعی خود را پیدا کنند.

تبیان : مر کز بزرگ اسلامی غرب کشور دارای وب سایت و نشریه ی تبیان است ما به نمایندگی از نشریه تبیان سوال می کنیم فعالیت های این مرکز برای بیرون از مرزها چگونه خواهد بود ؟

ج : وقتی کسی سایت دارد، خودش برون مرزی است، سایت دیگر درون و برون ندارد ولی ما داریم به این سمت می رویم که حداقل سایت 4 زبانه باشد یعنی مطالب آن با 4 زبان فارسی، کردی، عربی و انگلیسی باشد، همین کار بین المللی کردن است. بحث دیگر اعزام مبلغ است که ان شاءالله روحانیون بتوانند به بعضی زبان ها مسلط شوند، آماده شوند، آموزش ببینند. خیلی جاها که می خواهند بروند عرب زبان هستند باید یاد بگیرند تا بتوانند حرف بزنند و ارتباط داشته باشند. جاهایی می روند که زبانشان انگلیسی است. حداقل لازم است علاوه بر زبان فارسی و کردی که تسلط دارند، به یکی از زبان های دیگر نیز تسلط داشته باشند که بتوانند ان شالله بروند و تبلیغ کنند .

تبیان : منتقدان فرهنگی نسبت به ما بر این باورند که فعالیت های ما جنبه ی خروجی دارد و یا عبارت دیگر مخاطبان ما توجهی به محتویات ما ندارند، ممکن است به زبان نیز مسلط باشیم 4 زبان در سایت داشته باشیم و یا به چند زبان نشریه منتشر کنیم، محتویات مورد مناقشه و ایراد است در این زمینه چه می فرمایید؟

ج : همه چیز باید به روز باشد، اسلام دینی است که بر اساس فطرت انسانی است در قرآن و در سخنان پیامبر(ص) زیبایی های فراوانی وجود دارد، هنر ما این است که این زیبایی ها را به زبان روز و مطابق نیازهای جوامع مختلف عرضه کنیم. لذا آن ارزشی که اسلام می فرماید و آن دستورات و احکامی که دارد تغییر نمی کند، این ها همه، چیز هایی است که با فطرت انسانی تناسب دارد، فطرت انسانی نیز تغییر نمی کند، به خاطر همین است که با فطرت انسان ها هماهنگی دارد. آنچه که قابل تغییر است شرایط است، شیوه ها تغییر می کند، شما اگر با ادبیات 500 سال پیش فارسی صحبت کنید، دیگران مسخره می کنند. شما باید نیاز زمان را بیان کنید. اشکال ما این است، گاهی حرفهایی را می زنیم که در کتاب های 500 سال پیش است، فکر می کنیم همان ها را باید بگوییم. این نیاز جامعه ی امروزی نیست، این حرف را از چه گرفته مبنایش چه چیز دیگری است، اسلام اصول کلی و اساسی را بیان کرده و فرعش در زمان های مختلف چه می تواند باشد؟ هنر ما است که بتوانیم فروعات را طوری عرضه کنیم که مطابق نیاز امروز مخاطبین باشد. می توانیم در همین مساله تلاش بکنیم، موفق و به روز هم باشیم. به روز بودن این نیست که حتما در یک ساعت خبر بگذاریم، این خبری را هم که می گذاریم باید به روز باشد. خبری را که 5 روز پیش می گفتیم حرف خوبی بود و خواهان داشت ولی اگر امروز استفاده کنیم این خبر دیگر خواهان ندارد اگر بگذارید همه مسخره می کنند و می گویند دیر متوجه شده اند. خبرهای کهنه و سوخته باید از سایت برداشته شود و به آرشیو برود باید دقت کنیم که ان شاءالله در این جهت هم به روز باشیم.

تبیان : به موضوع به روز بودن اشاره فرمودیدمعنی این مطلب این است که ما می توانیم تمهیداتی به خرج دهیم یا فراهم کنیم که از شخصیت های متنوعی که به لحاظ فرهنگی ، به لحاظ اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی در استان هستند از مطالب و دیدگاهایشان استفاده بکنیم، اگر قرار باشد چنین کارهایی انجام دهیم با یکسری محدودیت ها مواجه هستیم، تعریفی که از سلفی و وهابی شد. مقداری محدودیت ایجاد کرده است، نظر شما در این رابطه چیست ؟

ج : یک سری حد و مرزهایی داریم باید همه آنها را رعایت کنیم، یک سری هم تنگ نظری هاست. بحث این نیست که چون حد و مرزهایی لازم است لذا کسانی را که حرف جدید برای گفتن دارند،به این بهانه مورد اتهام قرار داد، این کار، کار درستی نیست. مردم استان همه مسلمان هستند، همه علاقه به اسلام دارند، همه می خواهند مسائل و تفکرات اسلامی و دینی را ترویج کنند اما برداشت های مختلفی که از اسلام دارند متفاوت است و لذا نباید از زبان تهمت و افتراء استفاده کنیم. باید نقد شود، اگر کسی فکر می کند و فکرش صحیح نیست، منطقی نیست و بر اساس اصول اسلام درست نیست، دعوا ندارد، می توانیم با مشارکت و گفتگو حل کنیم، پیرو سلف صالح بودن خوب است، اما تکفیری بودن اشتباه است، چون فرد را به جایی می رساند که هیچ یک از مسلمانان را قبول ندارد و فکر می کند، فقط خودش مسلمان است، جوان 17 و 18 ساله ای را که نه درس خوانده ونه از اسلام ونه از اصول آن آگاهی دارد انتخاب می کند و به او القاء می کند که شیخ الاسلام از ائمه ی کفر است. هیچ عقلی این را قبول نمی کند که همه کافر هستند، فقط شما مسلمان هستید، معلوم است که خودش کافر است و دیوانه است. این چه نوع تفکری است؟ چه کسی او را به اینجا رسانده است؟ باید همه ی این ها را تفکیک کنیم و آگاه سازی کنیم. بعضی از خود کسانی که در این راه قدم می گذارند آگاهی ندارند، این فکر او را به سمت انحراف می کشاند. کسانی که جزو عقلای قوم هستند، کسانی که مبلغ دین هستند کسانی که می خواهند برای اسلام کاری بکنند در بسیاری از فتوا ها مشترک هستیم، نباید همدیگر را متهم کنیم، باید بدانیم شیعه اگر کاری می کند به چه دلیل است، اگر اهل سنت کاری انجام می دهد ما نباید او را متهم کنیم. یکی از چیزهایی که اهل سنت در آن تقریبا اتفاق دارند. با شیعه ها این است که خواندن نماز در 5 وعده مستحب است چنین نیست که ما متهم کنیم آن ها خلاف می کنند، نمازشان باطل است، ما هم می گوییم آن بهتر است، در اینکه نماز باید در 5 وعده خوانده شود تقریبا همه ی شیعه متفق هستند، اگر بخواهیم نمادهایی را که بین سنی وشیعه مورد اختلاف است را بزرگ کنیم اختلاف درست می شود. اگر ما هم در 5  وعده نماز بخوانیم به مستحب عمل کرده ایم، آنها نیز اگر به خاک سجده کنند، به مستحب عمل کرده اند، فتوای شیعه و شافعی در این، یکی است. قاعده ی کلی است که اگر ماه را دیدید اول ماه را روزه بگیرید ماه را دیدید افطار کنید. مساله ی واجب و حرام است، حکومت باید به دین مردم توجه داشته باشد، گروه های مختلف را با امکانات پیشرفته می گذارد تا اگر ماه را رویت کردند اطلاع دهند، مردم افطار کنند این یک حکم شرعی است، فتوای همه است که اگر حاکم شرع اعلام کرد  به حرف او اعتماد کنند و افطار کنند. اگر با مسائل، منطقی برخورد کنیم و تنگ نظری نداشته باشیم و با دقت به قضایا نگاه کنیم به همدیگر تهمت نمی زنیم و اگر اشتباه هم صورت گرفته باشد با ملایمت تذکر دهیم .

تبیان : با روحانیت چند موضوع داریم یک بخش آن پخش و نشر دیدگاه های آنهاست مثل کتاب یا مقاله، از قبل هم این اشکال و ایراد بود که حل نمی شد، خودشان هزینه ی چاپ ندارند و در تبیان هم یکی در میان چاپ می شد، و یکی نیز مشکل مالی خودشان است از لحاظ معیشتی، شما در این زمینه چه برنامه هایی دارید ؟

ج : در مورد نوشته های اسن عزیزان ما هیچ مشکلی نداریم که باید حمایت کنیم تا بتوانند افکار خودشان را به صورت مکتوب ارائه دهند. اولا چیزی که راحت ترین راه است و امکان پذیرترین آن، این است که مقالات آن ها را از طریق سایت در معرض دید جهانیان قرار دهیم. در مورد نشر کتاب های روحانیون هم، سعی می کنیم در حد توان آن ها را پشتیبانی کنیم تا در این زمینه، همه فعال شوند همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند: هیچ چیزی جای کتاب را نمی گیرد، تا جایی که بتوانیم حمایت می کنیم، مقالات، دست نوشته ها و کتاب هایشان که ان شاءلله چاپ شود و یا در نشریات خودمان و یا در نشریات دیگر و اگر مطالب ارزشمندی باشد می توانیم به مطبوعات ملی معرفی کنیم که چاپ شود .    

      تبیان شماره ۷۸

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد