وقف جاودانه ترین احسان و نیکوکاری
سید محمد حسین دریاباری
صبح دوشنبه دهم مهرماه در آستانه میلاد پیامبر اکرم صلی الله و امام صادق علیه السلام نشست خبری مدیر کل اوقاف و امور خیریه در قم برگزار شد. این نشست به مناسبت آغاز هفته وقف در آستان امامزاده موسی مبرقع برگزار گردید. دراین نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین اسکندری علاوه بر گزارش عملکرد اوقاف چند نکته قابل توجه مطرح کرد. نخست این که فرهنگ وقف باید در جامعه بیش از پیش توسعه یافته و مردم در این زمینه بیشتر اقبال نشان دهند. وی به بخش هایی ازفعالیت های اوقاف اشاره کرده و گفت: کمک به مساجد در جهت تعمیر و تجهیز ، کمک به مستمندان در حوزه دارو و درمان ، تهیه جهیزیه ، کمک به ازدواج ، کمک به دانش آموزان کم برخوردار ، کمک به زائران امام رضا و کربلای معلی ، کمک به سوخت زمستانی و پرداخت قبض گاز نیازمندان ، آزادی زندانیان ، کمک به روضهخوانی امام حسین علیه السلام و برپایی موکبهای زائران اربعین در یک سال گذشته بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است. آقای اسکندری نقش رسانهها در ترویج فرهنگ وقف رابا اهمیت توصیف کرد و از اصحاب رسانه خواست نسبت به توسعه فرهنگ وقف و ترغیب واقفین به وقف در زمینه علم و فناوری که مطالبه بزرگان کشور از جمله مقام معظم رهبری نیز میباشد یاری رسان این نهاد باشند. پارهای از پاراگرافها و مطالب ویُ سبب شد تا این یادداشت را بنویسیم. شاید این یادداشت بتواند گره ای از گرههای موجود جامعه را بگشاید. نکته مهم این است که مقامات ارشد اوقاف باید در این حوزه بسیار هوشیارانه و فعالانه عمل کنند. مردم در حوزه وقف به یقین رسیده و توقعی ندارند وقف مالیات نیست تا مردم انتظار داشته باشند که نتیجه آن چه میشود. واقف مالش را برای انجام امور مردم و جامعه نیت میکند وبرای خدا رها میکند تا گشایشی در زمینههای مختلف انجام شود. به هر تقدیر باید اوقاف حساسیتها را دریابد و در چهارچوب مقررات عمل کند. بدون شک مردم برای خدمت به خلق و خدمت به دانش و میهن آمادگی کامل دارند. آگاهی از فرهنگ وقف در بین افراد جامعه و متولیان امور وقفی در مورد وقف و عوامل موثر بر آن میتواند در جهت دهی موقوفات و نظام فرهنگی وقف موثر باشد. وقف در ساماندهی زندگی فردی و اجتماعی نقش فراوانی دارد. این سنت حسنه و دیرینه از پیامبر صلی الله و ائمه علیهم السلام برای ما به یادگار مانده است و میتواند در جنبههای گوناگون حیات اجتماعی نقش سازندهای داشته باشد. وقف مقدار مالی است که فرد یا افرادی با اختیار خود از مالکیت خود خارج میکنند تا مورد استفاده عموم قرار بگیرد و منافع آن در راه تامین نیازمندیهای مردم مصرف شود. سیره پیامبر اسلام در وقف و دستور ایشان موجب گردید تا مسلمانان به این امر پسندیده توجه فراوان نشان دهند و همین روند توسط ائمه اطهار تداوم یافت و پیروان ائمه نیز به این امر مهم که توصیه پیامبر و ائمه اطهاربوده همواره به آن همت گماردند. وقف در میان مسلمانان تاثیر شگرف گذاشته و فرهنگ و تمدن اسلامی به ویژه در حوزه آموزش و گسترش فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی توانست نقش مهمی ایفا کند. در قرآن مجید آیهای که در احکام فقهی وقف صراحت داشته باشد وجود ندارد ولی میتوان از باب اولویت با آیات مربوط به احسان ، انفاق ، قرض الحسنه ، تعاون و صدقه به جواز بلکه استحباب وقف استدلال کرد. از جمله آیاتی که به طور عموم بر انجام خیرات و تشویق و تحریص آنها دلالت دارد
آیه ۹۲ از سوره آل عمران ، آیه ۴۶ از سوره کهف و آیه 110 سوره مبارکه بقرة می باشد. وقف آثار معنوی و تربیتی فراوان دارد وقف نوعی صدقه جاری است و صدقات طبق نص صریح قرآن سبب تزکیه و تطهیر صدقه دهنده میشود. انسان علاقمند به اموال خود است و به آن دلبستگی دارد. این گذشتن و دل کندن از مال در راه خدا سبب تزکیه او میگردد. کسانی که از مال خویش چشم دوخته و تعلقات مادی را از خود زدوده و روحیه مال اندوزی و تکیه بر ثروت دنیوی را از خود دور کرده است به یقین به سمت پاکی روی آورده است و به حیات دیگران اهمیت میدهد.
آثار وقف را میتوان مسئولیت پذیری در برابر دیگران دانست . واقف تنها انسان بخشنده و اهل مواسات و ایثار نیست بلکه کسی است که نقش و مسئولیت خود را روی زمین درک کرده و این از آثار عمیق ایمان الهی اوست. او آگاه است که دنیا آزمون برای بهرهبرداری است نه انباشتن ثروت . وقف باعث تقویت روح برادری و مواسات میشود. یکی از آثار وقف ایجاد تقویت و روحیه مواسات و ایثار است. مقصود از مواسات شرکت دادن دیگران در اموال خویش است گویی که همه، اعضای یک خانواده هستند و میکوشند تا نیازهای یکدیگربرطرف سازند. ایثار بالاترین مواسات به شمار میرود. وقف میتواند آثار اقتصادی مناسب و قابل توجه داشته باشد. وقف تبدیل مالکیت خصوصی به نوعی از مالکیت عمومی است که گسترش آن از ابزار مهم دستیابی به تعادل اجتماعی است . با وقف انسان میتواند مالکیت خود را تا ابد تضمین کند.ُ این تنها استثنایی است که در ابدی کردن مالکیت وجود دارد. به همین جهت وقف مصداق صدقه جاریه است و همیشه برای واقف مفید و ثمربخش خواهد بود. دیگر آثار وقف رفع فقر و فاصله طبقاتی است. وقف یکی از مبانی عمده پیشرفت و سعادت انسانها است. مطالعات اجمالی تاریخ نشان میدهد که مهمترین انگیزه واقفان برای انجام وقف نابود کردن وزدودن فقر و محرومیت از جامعه مسلمین بوده است. وقتی انسان آثار اجتماعی وقف را مشاهد ه میکند درمی یابد که انگیزه واقفان ازموقوفات درست درجهت افزایش سطح اشتغال و کارآفرینی بوده واین بزرگترین دغدغه ادوار جامعه بوده و هست. کار که دراسلام جهاد قلمداد شده است به این دلیل است که تن پروری رابزداید وسایه شوم فقرراریشه کن نماید.
با وقف میتوان دامنه این جهاد را برای نیازمندان که نیاز به کار و معیشت دارند توسعه بخشید. بیتردید نهاد وقف در تربیت انسانهای متعهد و ارتقا فرهنگ دینی نقشی اساسی دارد وقف در توسعه بهداشت و درمان تاثیرگذار بوده و هست.ُ همه ما در تاریخ و در اطرافمان و در شهرهایمان دیدهایم که بسیاری از خییران و توانمندان بیمارستان ، درمانگاه و مراکز بهداشتی ساخته و میسازند. در ادوار تاریخ تمدن اسلامی این موضوع به چشم میخورد و الان در جوامع خودمان نیز شاهد آن هستیم. از چیزهایی که وقف انجام داده و میتواند امروز هم انجام دهد گسترش علوم و فنون است. مردمان خداجو میتوانند سرمایههایی که بدان نیاز ندارند آن را به نیت توسعه وگسترش علوم و فنون وقف نمایند که با ایجاد دانش و فناوری زمینههای اقتصادی و اجتماعی فراهم شود. بدیهی است میتوان با آن قلههای رفیع علم را پیمود و زمینه را برای برابری و از بین بردن فاصله طبقاتی فراهم ساخت . آیا میدانید اموال موقوفه چه در گذشته و چه در آینده به ثبت میرسد میتواند در تالیف قلوب مردم نیز موثر باشد؟ در همه جای دنیا متداول است که میتوان از اموالی که به همین نیت وقف میکنند اختلافهای منطقهای ، بین مرزی ، فاصلههای طبقاتی و حتی نزاعهای گوناگون را با برخوردار کردن این دسته ازجوامع و افراد به سازش و الفت دعوت کرد.
چاپ شده درروزنامه گویه مورخ 12 مهر1402 شماره 2256
حدس و گمان درتغییر معاونان و مدیران استانداری قم کی وچگونه؟
سید محمد حسین دریاباری
«دکتر سیّدمحمّد آقامیری» استاندارقم فرزند «آیت الله سیّد هاشم آقامیری» متولد سال 1351 در تهران است.
وی دانشآموخته دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است. وی علاوه بر مدرک دکترای دامپزشکی، دارای تحصیلات تکمیلی در حوزه اقتصادی بوده و دارای مدرک دکترای تخصصی (Ph.D) علوم اقتصاد است که در آذر ماه سال ۱۴۰۰ ریاست سازمان دامپزشکی کشور را بر عهده گرفت.
آقامیری در تدوین قانون نظام جامع دامپروری کشور و قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین تصویب آییننامه نظارت بهداشتی دامپزشکی و مواد ۱۸ و ۱۹ این آییننامه نقشی اساسی ایفا کرده است.
دکتر سیدمحمد آقامیری ، ۴ مهرماه در دیدار با اعضای شورای اسلامی استان قم اظهار کرد: نگاه ما به حل مشکلات به این صورت است که ابتدا مشکلات و کمبود روستاها تامین و حل شود، سپس به سراغ شهرها رفته تا مشکلات موجود را حل کنیم.
مدیران، شوراها و همه کسانی که مسئولیت دارند باید به شهرستانها و روستاها سفر کنند و از نزدیک در جریان مشکلات قرار بگیرند؛ اگر مشکلی در لحظه قابلیت رفع شدن دارد آن را حل کنند، اگر نیاز به جلسه و همفکری است باید در کوتاهترین زمان ممکن برای حل آن راهکار ارائه کنند.
مدیران ما به محدودیت زمان توجه کنند؛ زمان برای خدمترسانی محدود است و باید بکوشیم تا در دورانی که مسئولیت داریم به بهترین شکل ممکن به مردم خدمت کنیم.
مردم از شوراها انتظارات بسیاری دارند لذا اعضای شورا برای حل مشکلات میبایست از ظرفیتهای مختلف استفاده کنند؛ ما به مدیران نمیگوییم تنها به روستاها و شهرستانها سفر کنید بلکه ابتدا خودمان در آن منطقه حاضر شده و سپس به همه اعلام میکنیم که در کنار ما باشید.
خدمت به مردم وظیفه ما است. اگر نمیتوانیم مسئولیت خود را انجام دهیم بهترین راه این است که استعفا دهیم تا کسی روی کار آمده که توانایی لازم برای حل مشکلات را داشته باشد.
مشکلاتی که داخل استان قابلیت حل شدن دارد باید در اسرع وقت برطرف شوند اما برخی مسائل نیازمند هماهنگیها و برگزاری جلسات در سطح ملی است که ما به عنوان سکاندار استان آن را در مراجع ملی پیگیری میکنیم.
پیگیری مدیران ما برای حل مشکلات میبایست تا حصول نتیجه تداوم داشته باشد؛ خستگی و ناامیدی بین مدیران باید از بین برود و همه امید داشته باشیم که میتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم، اگر با این روحیه پیش برویم شک نکنید رضایت اجتماعی از مدیران افزایش پیدا میکند.
مدیران دستگاهها به مسئله زمانبندی ارائه خدمت توجه ویژه داشته باشند؛ برای مثال اخذ مجوزی بر اساس قانون به یک هفته زمان نیاز دارد اگر طولانیتر شد مدیرکل آن دستگاه به مسئله ورود کند چون احتمال تخلف در آن دستگاه وجود دارد.
آقامیری گفت: براساس برنامهریزی انجام شده هر هفته از تعدادی روستا به همراه معاونین و مدیران کل دستگاهها بدون اطلاع قبلی بازدید خواهیم کرد تا با مردم از نزدیک صحبت کرده و کامل در جریان مشکلات قرار بگیریم.
مطالب فوق بخشی از کارنامه ، سرفصل های مدیریتی ونگاه وی به مدیریت استان است. برخی از مسئولان وی را توصیه کردند که با همین تیم که اکنون در استانداری مستقر است فعالیت خویش را آغاز کند . برخی از کارشناسان میگویند او توان خویش را بالا تر میداند و براین باوراست که با تیم موجود نمیتواند کار کند و یا کار مورد نظر را انجام دهد بنا براین لازم است تیم قویتری را برای فعالیت خویش ایجاد کند و معنی آن این خواهد بود که تغییراتی را آغازمی کند .بدون شک و تردید وی اکنون در حال بررسی تیم بر جای مانده از سید محمد شاهچراغی استاندار قبلی می باشد و نیز در حال مطالعه و بالا و پایین کردن وضعیت موجود و نیروهای حاضر در صحنه و جایگزینی احتمالی آن ها است . درصوتی که استاندارقم برای کاری بهتر وبهره وری بشتربه تغییر فکرکند باپرسشهایی روبه رو می شود.این پرسش ها دربیانات او نهفته است. سخنانی که دردیدار اعضای شورای شهرقم ایراد شد. چند پرسش اساسی و کلیدی که فی الواقع میتوان گفت اصول مدیریت او را به نمایش می گذارد وجود دارد وآن این که آیا استاندار قم معاونان و مدیر ان ارشد رابرپایه توصیه ها وسفارش ها برمی گزیند وروند جاری را تداوم میبخشد یا این که گزینش و انتخاب معاونان و مدیران کلیدی بر اساس شایسته سالاری و تجربه و موفقیتهای چند باره در کارنامهها میباشد؟ پرسش دیگر آن است که استاندار در این بیان کوتاه مسائل و مباحث روستا و مشکلات آنان را جدی تلقی کرده آیا در آینده محور اصلی فعالیت و ساماندهی امور از روستاها آغاز میگردد؟ آیا اگر مشکلات روستاها حل شود نابسامانی شهر ی آسان تر حل میشود؟ امروزه درهمه جای دنیا وحتا کشورمان احزاب ، گروه ها ولابی هایی هستند که می خواهند نفوذ شان تداوم یابد آیا آقا میری ازقدرت چند لایه لابیها در قم مطلع میباشد ؟ استاندار قم به چه میزان به نگاه نمایندگان با سابقه و با تجربه قم توجه خواهد کرد؟ یکی از نگرانیهای مهم مردم در استان اشتغال است از سوی دیگر مهاجر پذیری در قم به شدت افزایش یافته به ویژه از بعضی از کشورهای همسایه استاندار قم با این موضوع چگونه مواجه خواهد شد؟ استاندار قم در مدت باقیمانده از دولت مردمی کارهای بسیاری برای انجام دارد البته این دسته از کارها پروندههای سنگین و پر حجم دارند هنوز دقیقاً روشن نیست که آقای شاهچراغی چه میزان این کارها و پروندههای پر حجم را به جلو برده است. مهمترین آن عبارتند از فرودگاه و مونوریل تا این لحظه هیچ گشایشی به چشم نمیخورد. تیم و به عبارتی دیگر هیئتی که در استانداری قم سمتی دارند بعید به نظر میرسد که بتوانند با آقا میری کار کنند شماری از آنان به اندازهای ناتوان و ضعیف به نظر میرسند که حاضر نیستند با یک خبرنگاربنشینند و یا وی روبرو شوند تا در برابر چند سوال پاسخگو باشند. دراین بخش ازیاد داشت لازم می دانیم توجه شمارابه یک اتفاق که آن هم ازمقوله ضعف وناتوانی است جلب کنیم. در پی بازدید میدانی استاندار سابق قم (سردار شاهچراغی)از شهرک لبن که طی آن چندین نفر از دامداران مشکلات و معضلات خود را با نماینده عالی دولت در میان گذاشتند و استاندار قم قول داد در جلسه ای که متعاقباً تشکیل خواهد شد این مسایل و مشکلات مورد رسیدگی قرا رگیرد و چنانچه مدیر و مسئولی در انجام شرح وظایف قانونی خود دررابطه با صنعت دامداری و رسیدگی به مشکلات دامداران قصور و کم کاری کرده باشد، از مقام خود برکنار شود!
براساس این گزارش قول استاندار عملی و جلسه مزبور با حضور مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی، معاون امور دام جهاد کشاورزی، و نمایندگان دیگر دستگاههای مرتبط با دامداران شهرک لبن بر گزار شد .خبرنگاری که در جلسه به عنوان نماینده دامداران شرکت کرده بود؛ از ضبط مذاکرات و گفتگوهای جلسه منع شد! پرسش اساسی این جااست مگر خبرنگار به عنوان نماینده افکار عمومی و پل ارتباطی مردم و مسوولان محسوب نمی شود ؟ اکنون این پرسش مطرح می شود که به واقع علت ممانعت از انجام وظیفه حرفه ای خبرنگار در جلسه مزبور چه بوده ؟. امیدواریم آقامیری استاندار قم به عنوان نماینده عالی دولت خدمتگزار ،این مسأله را مورد عنایت قرار داده و هر گونه که مقتضی می دانند با عوامل ایجاد مانع برای انجام وظیفه خبرنگاران برخورد نمایند. این مدیران
چگونه میتوانند این حجم عظیم مسئولیت را بر دوش بکشند همین امر موجب گردید تا حدس و گمان برای تغییر معاونان و مدیران کل در استانداری رو ز به روز بیشتر شود.
چاپ شده در روزنامه گویه شماره 2253مورخ شنبه 8 مهر 1402
https://avayevoshtan.blogsky.com/1402/07/08/post-203/
https://www.facebook.com/photo/?fbid=798777048917232&set=a.522589609869312
https://www.facebook.com/photo?fbid=799050008889936&set=a.522589609869312
https://www.gooyeh-qom.com/wp-content/uploads/2023/09/gooyeh_2253-web.pdf
https://www.facebook.com/photo/?fbid=2652791324869459&set=a.110258309122786
https://avayevoshtan.blogsky.com/
https://www.facebook.com/photo?fbid=2652871891528069&set=a.110258309122786