آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

آوای وشتــــــــــــــــــــــــــــان

سید محمد حسین دریاباری هستم، روزنامه نگار ، نویسنده و مدیرمسئول نشریه گو یه در استان قم .تلفن تماس 09127625987 کانال تلگرام https://t.me/daryabary1339

قبول واقیعت سخت است

           مروری به موضع گیری مطبوعات دوم خرداداستان قم               

  قبول واقیعت سخت است

قبول واقیعت سخت است ; خصوصا اگر ظرفیت های لازم برای پذیرش واقعیت وجود نداشته باشد.

متاسفانه در کشور ما هنوز اصول رقابت سالم سیاسی پی ریزی نشده است و ا ز قبل

این مسئله پس از هر انتخابات می بایست انتظار بهانه تراشی ها و توجیهای نا مربوط را داشت .

در انتخابات شورای شهر نیز بروز این حادثه کاملا مشهود بود.ابتدا به جناح پیروز انتخابات تبریک گفتند . بعد اعلام کردند که در کل کشور ما پیروز انتخابات بوده ایم و آخر گفتند مردم قهر کردند و نیامدند و...

چه زمانی گروهها و فعالین سیاسی فارغ از پیروزی یا شکست به قانون و واقعیت تن میدهند ؟

قطعا تا حصول این مساله نمی توان انتظار شادابی و پویایی را در حرکت های سیاسی داشت . اگر بپذیریم هر شکست یا پیروزی نتیجه سیاستها و عملکردناشی از آن است به سهولت دستاوردرقیب رابه تند باد هوچیگری و بعظا تهمت نداده و برای گام های بعد تفکر و برنامه ریزی خواهیم کرد.

هر چند عملکرد عمده مطبوعات استان قم در زمینه انتخابات مثبت و قابل تقدیر بوده است;اما برخی حرکت های ناشیانه و احساسی ناشی ازعدم موفقیت در انتخابات تاثیری منفی بر افکار عمومی گذاشته از حلاوت حماسه اول اسفند کاست.

یکی از این  نشریات که پیش از انتخابات با تیترهای جنجالی مکررا اعلام کرده بود چندین و چند حزب و شبه حزب قمی در انتخابات شرکت نمی کنند . پس از حضور پر شور مردمی به تمسخر رای آورندگان پرداخته و نوشت با نگاهی به لیست جناح راست]درمیابیم[  افرادی که به عنوان نمایندگان تهران و دیگر شهرها انتخاب شده اند... یا دارای سابقه مشخص و قابل قبولی نبوده و یااین که هیچ گاه درعرصه اقتصاد صنعت و مسایلی از این قبیل نه تنها تحصیلات و تخصص لازم را ندارند بلکه با حداقل سابقه ای  نیز در مدیریت خود کشور<!> در این راستا<!> بر خوردار نمی باشند.

برای اثبات این مدعا به نمایندگان تهران و قم اشاره شده و برایهر کدام از کوچک ترین مسولیتهای بیست ساله آن ها ذکرشده است . اگر از اغلاط انشایی و املا یی نوشتار در لازم به ذکر است حداقل در بین رای آورندگان تهران و قم کمتر از مدرک دکترا و فوق لیسانس وجود ندارد و هر کدام از منتخبین مردم بین 10تا 25 سال مدیریت در سابقه اشان ذکر شده است نویسنده که دراوج اطلاعات  عماد افروغ را عماد افروغ[!]  نوشته درد دل خود رااین گونه بر کاغذ پیاده کرده است .

این نشریه که چون افراطیون از حضور مجمع روحانیون مبارز و خانه گارگر به عنوان احزاب دوم خردادی در انتخابات به شدت عصبانی و درمانده

شده حضور این احزاب در ساعات پایانی انتخابات ذکر کرده و از این که از سوی ائتلاف پیروان امام و رهبری از حضور این احزاب تشکر شده است ابراز نارضایتی و انتقاد کرده است .

رویکرد دیگری که در میان  این قشر نشریات استان قم دیده میشود فریاد واصلاحات است.

شعارهایی چون اصلاحات بازگشت و توقف ناپذیر است و یا محافظه کاران ناچارند به روند رو به رشد اصلاحات تن دهند هم چنان پس از شش سال تکرار می شود . شعاری که هیچگاه فحوای آن یعنی خود اصلاحات  تعریف نشده و نمی شود.

آقایان باید درک کنند که یکی از علل روگردانی مردم از طیف موسوم به دوم خردادی ها خستگی و دلزدگی نسبت به تکرار مکررکلیاتی بوده و هست که از سوی هیچ مرجعی تعریف روشنی از آن ارائه نشد.

به راستی جامعه مدنی پیام دوم خرداد اصلاحات گفت و گوی تمدنها یا ارجحیت توسعه سیاسی یعنی چه وپس از شش سال به چه سرانجامی مبتلا شد؟

اصلاحات چه دستاورد ویژه ای داشته که بازگشت  ناپذیر است؟

در همین ارتباط شایسته است به مطلبی که در شماره 49 نشریه گویه درج شده است نظری داشته باشیم

آن چه مسلم است این است که اصلاح طلبان حتی اگر به پیروزی قاطع هم دست یابند برنامه روشنی برای آینده ندارند زیرا آنان در این مدت بهترین فرصت ها راکه هرکدام به منزاه گلستان بود به خاکستر مبدل ساختند . موضع گیری های نا هماهنگ نداشتن مدیران کارآمد فراموش کردن خواسته های مردم و بالاخره رابطه سالاری  به جای شایسته سالاری و...

تعجب آور نیست که نشریه ای با چنین ادعاییدرباره اصلاحات ادعا کند محافظه کاران ناچارند به روند رو به رشداصلاحات تن دهند؟!

از طنز روزگار در صفحه ای از قبیل نشریات داد آزادی خواهی سر داده شد و در صحنه ای دیگرمعلمین منتقد رییس آموزش و پرورش قم جاه طلبان قدرت و مقام خوانده شده اند این نیز شاید از دیگر دستاوردهای حضرات باشد. آزادی]فقط و فقط [ برای من و هم فکرانم! قطعا این اظهارات و عملکرد دو گانه در گرایشات عمومی موثر بوده و خواهد بود بی شک رسالت قلم آن هم درمهد علم و تقوا پریشان گویی هایی از این دست نمی باشد و عکس العمل منفی عمومی را درپی خواهد داشت بدیهی است شرایط حساس و خطیر کشور  فضای همدلی به دور از تهمت ها و تخریب های بی پایه و اساس را میطلبد .

هر آن زمان که تمامی مطبوعات استان آموختند که چارچوب های انتقاد را رعایت کنند می توان به رفع ضعف ها و نارسایی های استان قم دل بست و الا ...

مجدالدین معلمی

نشریه امین شماره 18سال اول مورخ یکشنبه 17/12/82صاحب امتیازومدیرمسئول باقررسولی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد